Bertuahnya Penjawat Awam, Senang-Senang Boleh Beli Rumah

Cemburu rasa dengan penjawat awam senang-senang je boleh beli rumah kan… tapi rasanya masih ramai lagi penjawat awam yang kurang jelas tentang kelebihan ini, Ataupun ramai yang telah berasa selesa kerana selama ini dapat berteduh dengan selamat di kuarters yang disediakan oleh kerajaan.

Tapi, sampai bila nak tinggal di kuarters? Masa tua nanti nak tinggal dekat mana pula? Kalau dah pencen, baru nak cari rumah sendiri, alamatnya sudah terlambat. 

Terleka di facebook, terbaca satu perkongsian daripada Harith Faisal bertajuk “PENJAWAT AWAM SENANG-SENANG BOLEH BELI 6 BUAH RUMAH”. Beliau kongsikan points yang menarik dan bermanfaat. Jom kita baca!!!!

  1. Penjawat awam ada unfair advantage untuk beli rumah banyak-banyak berbanding pekerja swasta. Unfair advantage dari segi kelulusan bank dan kemudahan yang disediakan kerajaan untuk semua penjawat awam.
  1. Kerajaan bagi pembiayaan rumah sampai 100% tau melalui Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA). Maksudnya, kalau nak beli rumah RM500,000 boleh dapat RM500,000 penuh, kalau layak. Bank bagi 90% je biasanya.
  1. Penjawat awam bergaji RM3,000 lebih mudah nak beli rumah dibandingkan dengan pekerja swasta yang gaji sama, komitmen yang sama, rekod CCRIS yang sama, harga rumah yang sama, dengan bank yang sama.
  1. Tapi, mesti yang ramai penjawat awam tak tahu pasal semua ni. Sebab tu ada berita, 60% penjawat awam masih menyewa dan takde rumah sendiri.
  1. Ini berlaku sebab, bank juga lebih mudah bagi kelulusan pembiayaan peribadi dekat penjawat awam ni. Jadi, buat apa beli rumah cepat-cepat sedangkan ada kuarters?
  1. Ramai follower saya yang mengaku pasal benda ni, client 1-on-1 saya datang jumpa dengan saya cerita benda yang sama. Jadi, bagi saya benda ni memang valid dan banyak berlaku dalam kalangan penjawat awam.
  1. Berbalik pada cerita penjawat awam boleh senang-senang beli 6 buah rumah. Secara asasnya lebih senanglah berbanding orang kerja swasta. Senang tu bukan maknanya setahun boleh beli 6 buah rumah terus.
  1. Kalau tak dapat beli 2-3 buah rumah dalam masa setahun pun tak mengapa. Dapat sebiji setahun pun dah okay sangat. Jangan nak ikut orang lain kalau rezab tunai baru seciput. Yang penting, kena ada perancangan untuk membeli rumah lagi dan lagi.
  1. Setiap orang layak untuk dapat Margin of Financing (MOF) sampai 90% – 100% untuk rumah pertama dan 90% untuk rumah ke-2 daripada bank. Bermaksud bank berikan pembiayaan sebanyak 90% daripada harga rumah. Baki lagi 10%, perlu disediakan oleh pembeli sendiri.
  1. Tapi, bergantung kat kekuatan kewangan. Kalau banyak yang tak okay, mungkin dapat 80% je. Bank pun tak berani nak bagi banyak dekat korang. Antara sebab tak dapat MOF tinggi :
  • Komitmen tinggi,
  • Gaji kecil,
  • Takde simpanan,
  • CCRIS tak cun,
  • CTOS ada rekod buruk,
  • Takde rekod CCRIS,
  • Penggunaan kad kredit tinggi,
  • Rumah Master Title.
  1. Kalau dah teruk sangat, bukan setakat korang tak dapat MOF tinggi. Malah, permohonan korang terus direject, kalau banker proses pun, memang takkan lulus, tak kira la korang penjawat awam ataupun pekerja swasta.
  1. Katakan suami isteri adalah pekerja swasta, korang boleh beli rumah pertama dan ke-2 dengan mudah sebab dapat MOF yang tinggi iaitu sampai 90% – 100%, macam yang saya sebut kat perenggan sebelum ni.
  1. Bila dah selesai 4 kuota rumah dengan MOF hingga 90% – 100%, boleh dah rasa lega. 2 rumah pembiayaan nama suami, 2 rumah pembiayaan nama isteri. Jadi, selepas tu kena kerja kuat lagilah untuk beli rumah lain lagi sebab MOF dah jadi 70% untuk rumah ke-3 dan seterusnya. Secara asasnya, korang perlu sediakan baki 30% daripada harga rumah dengan duit sendiri.
  1. Contoh rumah RM300,000. Korang kena sediakan :
  • RM300,00 x 30% = RM90,000

itu baru baki harga rumah. Tak masuk lagi legal fee, valuation fee sekitar 5% kalau benda tu tak capitalized dalam pembiayaan rumah korang.

  1. Untungnya kakitangan kerajaan, boleh dapat lagi MOF hingga 100% untuk rumah ke-3 dan seterusnya, guna manfaat pembiayaan penuh LPPSA. Kalau suami dan isteri kakitangan awam, boleh dapat 6 buah rumah dengan MOF hingga 90%-100%.
  1. Maksimumkan kuota MOF 90% – 100% .

A) Suami isteri kerja swasta:

Suami

  • Rumah Pertama : 90% bank,
  • Rumah Ke-2 : 90% bank,
  • Rumah Ke-3 : 70% bank. 

Isteri

  • Rumah Pertama : 90% bank,
  • Rumah Ke-2 : 90% bank,
  • Rumah Ke-3 : 70% bank.

B) Salah seorang penjawat awam:

Suami

  • Rumah Pertama : 90% bank,
  • Rumah Ke-2 :90% bank,
  • Rumah Ke-3 :70% bank. 

Isteri

  • Rumah Pertama : 90% bank,
  • Rumah Ke-2 :90% bank,
  • Rumah Ke-3 :100% LPPSA,
  • Rumah Ke-4 :70% bank.

C) Suami isteri penjawat awam :

Suami

  • Rumah Pertama : 90% bank,
  • Rumah Ke-2 :90% bank,
  • Rumah Ke-3 :100% LPPSA,
  • Rumah Ke-4 :70% bank. 

Isteri

  • Rumah Pertama : 90% bank,
  • Rumah Ke-2 :90% bank,
  • Rumah Ke-3 :100% LPPSA,
  • Rumah Ke-4 :70% bank.
  1. Malangnya ramai kakitangan kerajaan tak terdedah dengan perkara ini. Ramai yang saya jumpa dah terguna LPPSA untuk membeli rumah pertama. Yang joint loan LPPSA pun ada juga. Tapi kalau plan memang nak sebiji rumah tu saja sampai pencen, panduan saya ni tak berguna pun untuk korang.
  1. Kalau suami isteri penjawat awam, tapi dah terbeli rumah pertama pakai loan LPPSA suami, rumah ke-2 pakai loan LPPSA isteri, dapat 4 buah rumah saja la MOF 90% – 100%. Tak dapat 6 buah rumah. 

Suami

  • Rumah Pertama : 100% LPPSA,
  • Rumah Ke-2 :90% bank,
  • Rumah Ke-3 :70% bank. 

Isteri

  • Rumah Pertama : 100% LPPSA,
  • Rumah Ke-2 :90% bank,
  • Rumah Ke-3 :70% bank.
  1. Cari la ilmu kewangan dan hartanah sebelum membeli rumah pertama. Nak kumpul deposit rumah dengan cara yang cepat pun kena ada ilmunya. Nak tetapkan matlamat pelaburan dan cari rumah yang sesuai pun, perlu belajar. Nak uruskan rumah untuk disewakan lagi. Kalau takde ilmu, memang kelam kabut.
  1. Memang untung bekerja sebagai penjawat awam. CEUPACS selalu back up, untuk mudahkan beli rumah. Tapi kalau tak pandai ambil peluang, takde beza dengan pekerja swasta.

Sumber: FB Harith Faisal

Anda Nak Beli Rumah, Tapi Adakah Anda Tahu Tahap Kewangan Anda?

Takut-takut ianya kurang memuaskan, nanti nak apply pinjaman tak lepas pula.

  • Bagaimana pula dengan hutang kad kredit, bayar tepat pada masanya atau tidak?
  • Pernahkah anda terlibat dengan sebarang masalah undang-undang atau muflis?
  • Berapa pula Debt to service ratio (DSR) anda?

Dengan TechRevo, kini anda boleh dapatkan laporan kewangan dengan cepat dan mudah.

Bukan itu sahaja, semua pengiraan berkenaan dengan permohonan pinjaman akan dilakukan berdasarkan apa yang bank mahu.

Yang lagi bestnya, di penghujung laporan nanti ada pilihan bank dengan tawaran terbaik khusus untuk anda.

Dengan harga promosi RM14.90, anda akan dapat:

✅ Ketepatan 99% pengiraan DSR + kelayakan pinjaman perumahan
✅ Laporan CCRIS untuk 12 bulan
✅ Kes undang-undang, muflis

Dapatkan laporan TechRevo hari ini juga -> https://tinyurl.com/techrevo

Previous ArticleNext Article

1 Comment

  1. Kerajaan bagi pembiayaan rumah sampai 100% tau melalui Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA). Maksudnya, kalau nak beli rumah RM500,000 boleh dapat RM500,000 penuh, kalau layak. (Bank bagi 90% je biasanya.)

    Krg jelas knp 90% jer? Kata dpt penuh???

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Berapa Pendapatan Seorang Ejen Hartanah?

Sering kita lihat bahawa ejen hartanah sering memiliki rumah yang bagus, tetapi pernahkah anda ambil tahu akan jumlah pendapatan mereka?

Ramai ejen hartanah biasanya tidak mempunyai pendapatan yang tetap dan hanya bergantung kepada usaha mereka sendiri. Berapa agaknya ya pendapatan seorang ejen hartanah?

Menjadi seorang ejen hartanah bukannya senang dan jika tiada jualan pada bulan tersebut, pasti mereka tidak akan mempunyai pendapatan. Selalunya, terdapat segelintir orang yang memilih untuk menjadi ejen hartanah secara sepenuh masa dan ada juga yang menjadi ejen hartanah separuh masa. Dalam entri ini, mari kami kongsikan berapa pendapatan seorang ejen hartanah yang anda perlu tahu.

Jumlah Pendapatan Seorang Ejen Hartanah

Seperti yang telah diperkatakan tadi, ejen hartanah tidak mempunyai gaji tetap dan nilai pendapatan mereka bergantung kepada titik peluh mereka sendiri. Biasanya, mereka yang menjadi ejen hartanah adalah kerana atas dasar minat pada pekerjaan tersebut. 

Tahukah anda, terdapat ejen hartanah separuh masa yang mampu menyaingi gaji ejen hartanah sepenuh masa? Jadi, ejen hartanah ini akan bergantung kepada beberapa perkara untuk menjana pendapatan, antaranya:

1. Melalui Pendapatan Sampingan

Terdapat juga ejen hartanah yang bergantung kepada pendapatan sampingan semata-mata. Namun, anda perlu tahu bahawa pendapatan sampingan ini bukannya sedikit. Pembeli dan penjual rumah biasanya akan memerlukan khidmat peguam, kontraktor ubah suai rumah atau pihak penyelenggaraan yang akan diperkenalkan oleh ejen hartanah.

Jadi, dengan cara memperkenalkan penyedia perkhidmatan inilah, ejen hartanah akan diberi bayaran rujukan sebagai pendapatan sampingan. Cuba anda bayangkan, sekiranya ejen hartanah aktif dalam urusan jual beli, mungkin mereka boleh menerima sekitar RM 2,500 hingga RM 3,500 sebulan hanya daripada pendapatan sampingan ini sahaja. Wah, cukup hebat pendapatannya bukan?

Selain itu, seorang ejen hartanah juga biasanya mempunyai banyak kenalan perniagaan dan individu yang paling hampir dengan pasaran hartanah dan juga pelaburan hartanah. 50% daripada ejen hartanah biasanya turut menjadikan pelaburan hartanah sebagai pendapatan sampingan mereka. Ramai diantara mereka juga adalah pelabur yang berjaya.

2. Melalui Komisyen Yang Diperolehi

Pekerjaan sebagai ejen hartanah juga mampu memberi manfaat yang sangat besar. Oleh disebabkan inilah, ramai pihak yang tertarik dengan pekerjaan ini. Di Malaysia juga tidak dapat dinafikan bahawa ramai ejen hartanah yang telah berjaya dalam bidang ini dan menerima manfaat yang sangat hebat dalam kerjaya serta kehidupan mereka.

Tugas ejen hartanah adalah untuk memastikan penjualan atau penyewaan hartanah tersebut berjaya untuk dijual atau disewa. Apabila penjualan dan sewaan tersebut telah berjaya, ejen hartanah tersebut akan mendapat komisen jualan yang dikira daripada harga rumah tersebut. Jadi melalui komisyen tersebut, ejen hartanah memperoleh pendapatan.

Bagi anda yang masih kurang jelas, jom lihat contoh kiraan di bawah:

Seunit rumah berharga RM 350,000 dan komisennya ialah 3% (harga standard komisen pasaran di Malaysia).

RM 350,00 daripada 3% = RM10,500.

Daripada RM10,500 akan dikongsi dengan agensi dan nisbah perkongsian ini bergantung kepada level senioriti. 

Katakan ejen hartanah tersebut akan menerima 60% daripada jumlah komisen, pendapatan mereka mungkin dalam sekitar RM6,300 bagi seunit rumah berharga RM350,000.

Jadi, kalau mereka dapat menjual 10 unit sebulan, pasti pendapatan mereka sangat lumayan, betul tak?

Kesimpulannya, 

Untuk menjadi ejen hartanah, ia memerlukan kelulusan diploma atau graduan dalam bidang hartanah selama 2 hingga 3 tahun dan perlu membuat praktikal selama 2 tahun selepas itu.

Selepas itu, mereka harus ditemuduga oleh Lembaga Penilai Pentaksir Dan Ejen Hartanah (LPPEH) untuk kelulusan dan mendapat lesen dan layak untuk membuka agensi hartanah. Kosnya pula memerlukan kewangan yang banyak dan tidak hairanlah pendapatan mereka 3% daripada harga jualan rumah tersebut.

Namun begitu, terdapat juga pengambilan ejen hartanah tanpa kelayakan dan pengalaman. Sesiapa sahaja boleh cuba memohon.

Baca juga:

Banyak perkara yang perlu anda ambil tahu sebelum memiliki rumah. 


InshaAllah, kami berhasrat untuk berkongsi ilmu yang kami ada mengenai hartanah kepada pembaca setia Majalah Labur.

Kunci pertama sebelum beli rumah adalah ilmu, ilmu dan ilmu. 

Lebih awal belajar, lebih cepat dapat menilai sesebuah rumah.

Jika berminat boleh isi borang ini.

PRA-TEMPAH ILMU PREMIUM HARTANAHSEKARANG!