Serius, Adakah Ini Penyelesaian Untuk Mereka Yang Tak Mampu Tinggal Di KL?

Berapa ramai yang bekerja dan pada masa yang sama menetap di Kuala Lumpur? Saya pasti tidak ramai yang mampu untuk membeli hartanah di Kuala Lumpur.

Apartmen studio pun berharga RM400,000, manakala kebanyakan yang bekerja di Kuala Lumpur pula bergaji RM5 ribu sebulan. Daripada membayar sewa yang mahal di Kuala Lumpur, lebih rela duduk berjauhan sedikit dengan kadar sewa yang lebih murah.

Malah, kita dah biasa tersangkut dalam kesesakan trafik sehinggakan perjalanan sejam pergi dan sejam pulang ke rumah sudah menjadi lumrah hidup. Itu belum berlaku hujan lebat atau kemalangan, mahu bertambah lagi masa perjalanan.

Kualiti Hidup Kurang Disebabkan Tinggal Jauh Daripada Tempat Kerja

Keluar kerja matahari belum naik, balik rumah pula matahari dah terbenam. Bekerja untuk bayar hutang kereta, buat hutang kereta untuk pergi ke tempat kerja.

Persoalannya, apa yang kita dapat selepas beberapa tahun? Hanya penat lelah sahaja. Rumah di pinggir bandar pun kita sewa, nak beli tak mampu. Nak naik pengangkutan awam, dikatanya tak boleh hidup kalau takde kereta. Nak cari parking satu hal, bayar parking setiap hari cerita lain pula.

Banyak lagi kemudahan seperti Grab atau Uber yang ada, tapi masih hendak membawa kereta menghadap jem ke tempat kerja di Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur Bakal Hilang Daya Tarikan

Tidak dinafikan, Kuala Lumpur masih menjadi tumpuan syarikat untuk beroperasi di sana, tetapi ia menjadi lengang selepas waktu pejabat. Bayangkan siang hari penuh dengan manusia, di waktu malam pula menjadi sunyi sepi.

Bandar-bandar satelit seperti Damansara dan Petaling Jaya pula meningkat naik, dan menjadi pusat bagi makanan dan hiburan; malah lebih hebat daripada Kuala Lumpur.

Kesan jangka masa panjang kepada Kuala Lumpur, kemungkinan besar syarikat-syarikat kecil dan besar mula berpindah ke tempat lain yang menjadi tumpuan orang.

Perumahan Mikro Penyelesaiannya?

Kalau tak mampu beli rumah, mungkin rumah mikro ramai yang mampu? Cuba tengok video ni:

Microhousing: Big City, Small Living

The tiny house revolution has arrived in Malaysia. Find out how these 5 metre x 5 metre structures could change our cities completely.Read more: rage.com.my/big-city-small-living

Posted by R.AGE on 4hb Februari 2018

Berkeluasan 250 kaki persegi, barangkali kita rasa tak cukup kan untuk menampung kehidupan? Lagi-lagi mereka yang berkeluarga.

Tapi rekabentuk rumah mikro yang unik ini mampu menempatkan anjung kereta, ruang tamu, pantri, bilik mandi. Semuanya boleh dicustomize mengikut citarasa masing-masing, kerana ianya menggunakan dinding yang boleh dilipat.

Sumber: R.AGE

Rumah contoh ini terdapat terletak di Medan Pasar, Kuala Lumpur, dan ianya menjadi sebahagian daripada tarikan World Urban Forum ke-9  yang telah berlangsung di Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC) baru-baru ini. Siap boleh pasang, buka balik, pasang semula di tapak pameran di KLCC.

Walaupun ruang peribadi dalam rumah adalah kecil, namun kita boleh berkongsi tempat makan, dapur dan bilk tetamu bersama-sama dengan komuniti.

Barulah meriah hidup berjiran.

Boleh Berjaya Ke Rumah Mikro?

Sumber: R.AGE

Untuk itu, jom kita tengok masalah yang berjaya diselesaikan dengan konsep rumah mikro ini:

  • Rumah mampu milik di Kuala Lumpur
  • Tinggal berdekatan dengan tempat kerja
  • Jimat masa dan kos untuk ke pejabat
  • Tidak perlu bergantung kepada kenderaan sendiri, guna pengangkutan awam
  • Hidup berkomuniti, perlu berkongsi dengan jiran, secara tidak langsung kita kenal siapa jiran kita

Ada lagi tak rasa-rasanya?

Rumah mikro ini sangat sesuai bagi mereka yang bujang, atau mempunyai keluarga yang kecil. Dapat jugalah nikmat ada rumah sendiri. Biar kecil sekalipun, asalkan dapat memenuhi keperluan yang kita cari-cari ini.

Sumber Rujukan: R.AGE

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pasaran Hartanah Malaysia Dijangka Stabil Pada 2024, Pertumbuhan Kekal Sehingga 3 Tahun Akan Datang – Nga

KUALA LUMPUR, 6 Jun (Bernama) — Pasaran hartanah Malaysia dijangka kekal stabil pada 2024 dan mencatatkan pertumbuhan yang berterusan dalam tempoh tiga tahun akan datang hasil daripada rangsangan pelbagai inisiatif oleh Kerajaan MADANI di bawah Belanjawan 2024, kata Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming.

Beliau berkata pasaran hartanah menunjukkan pertumbuhan ketara dan berdaya tahan dengan kaunter hartanah individu mencatatkan pertumbuhan harga saham sehingga 600 peratus. 

Menurutnya, kaunter hartanah di pasaran saham berada dalam aliran meningkat dari Januari 2023 hingga Jun 2024, dengan 76 daripada 100 kaunter hartanah di Bursa Malaysia mencatatkan kenaikan harga saham. 

“(Sementara itu) 22 kaunter menunjukkan penurunan harga saham, (dan) dua kaunter mengekalkan harga saham mereka meskipun mencatatkan prestasi turun naik,” kata Nga dalam satu kenyataan hari ini. 

Beliau berkata dalam kalangan kaunter utama DPS Resources Bhd mencatatkan pertumbuhan harga saham 600 peratus, UEM Sunrise Bhd naik 347 peratus dan WMG Holdings Bhd meningkat 326 peratus dari Januari 2023 hingga Jun 2024. 

“Trajektori positif dijangka berterusan sehingga ke separuh kedua 2024.

“Saya percaya di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, pasaran hartanah kita akan mempunyai masa depan yang cerah pada tahun-tahun mendatang. 

“Kita perlu berganding bahu untuk meningkatkan reputasi industri kita dan meningkatkan keyakinan pelabur untuk menjadikan pasaran hartanah malahan lebih berdaya tahan,” kata Nga. 

Menurut kenyataan itu, urus niaga pasaran hartanah Malaysia bernilai RM42.31 bilion, dengan lebih  89,000 urus niaga direkodkan dalam suku pertama 2023 (S1 2023).

Manakala pada Suku Pertama 2024, urus niaga pasaran hartanah mencecah RM56.53 bilion, dengan lebih daripada 104,000 urus niaga, menandakan peningkatan sebanyak RM14.22 bilion dari segi nilai.

“Pertumbuhan ketara ini menunjukkan pasaran hartanah Malaysia semakin pulih dan kembali meningkat,” katanya.

— BERNAMA