Apa Yang Anak Muda Fikir Bila Sebut Tentang Rumah Pertama

Sudah menjadi trend anak muda sudah bekerja tetapi masih tinggal bersama orang tua. Ini terjadi disebabkan anak mereka masih berjuang untuk memiliki rumah sendiri.

Selain daripada memiliki pasangan hidup dan keluarga tercinta, untuk kelangsungan hidup kita memerlukan harta-harta lain. Kalau tak banyak pun, cukuplah sekadar memiliki sebuah rumah untuk tempat berteduh dan sebuah kereta untuk bergerak ke sana ke sini.

Jom kita baca 3 konflik minda anak muda bila nak beli rumah pertama mereka.

1. Rumah Pertama Saya Mesti Rumah Landed

Kebanyakan akan set automatik dalam kepala yang rumah paling terbaik untuk dibeli adalah rumah landed atau rumah atas tanah.

Tak dinafikan ada rasionalnya kerana ia lebih selesa, lebih mesra untuk keluarga dan lebih selamat bagi yang mempunyai anak kecil. Tetapi biarlah ukur baju di badan sendiri. Harga rumah bukan semakin hari semakin menurun tetapi semakin hari melonjak naik. Kalau kita mengidamkan sesuatu yang kita tak mampu buat masa ini dan memilih untuk menunggu, rasanya itu bukan cara yang betul.

Kita harus lebih bijak dengan mengisi borang-borang perumahan kerajaan negeri masing-masing untuk memohon rumah kos rendah. Tak dinafikan kalau memang dah rezeki kita, pasti ada rumah landed yang bersesuaian dengan bajet dan kemampuan kita. Kalau tak ada projek kos rendah untuk rumah landed, dapat rumah flat kos rendah pun ok dah.

Nak tunggu apa lagi bro, umur semakin meningkat. Jangan sampai mencecah umur 40 tapi satu harta pun belum ada.

2. Rumah Pertama Saya Mesti Rumah Baru

Iklan

Erm… rumah second hand atau rumah lelong tak sesuai ke untuk dijadikan rumah pertama? Tak best ke sebab ia merupakan rumah second-hand? Semestinya terlintas di fikiran kita, rumah second-hand tu buruk, tak bersih dan merupakan bekas orang. Kalau saya beli saya kena renovate dan kos tingggi.

Saya nak rumah baru dari projek yang baru, walaupun projek tak siap lagi saya sanggup tunggu. Tapi percayalah bahawa rumah baru pun pasti kita akan renovate juga untuk ikut citarasa kita.

Tak salah sebenarnya inginkan rumah baru sebagai rumah pertama. Tetapi takdelah teruk sangat kalau beli rumah second-hand untuk rumah pertama anda. Diingatkan sekali lagi tentang teori hartanah samada baru atau lama harganya semakin meningkat bukan menurun. Jadi tak perlu risau tak dapat beli rumah baru sekalipun.

3. Beli Untuk Sewa Atau Duduk Sendiri?

Rasanya kalau belum beli tak perlu fikir banyak sangat tentang ianya untuk disewakan atau duduk sendiri.

Kalau kita tinggal dengan family dan tempat kerja dekat, lebih baik kita sewakan rumah tu. Dapat juga cover bayar kat bank tiap-tiap bulan. Tetapi kalau kita memang memerlukan rumah untuk tinggal bersama anak-anak dan isteri, maka teruskan untuk duduk di rumah tersebut.

Memang menjadi hak kita nak sewa atau nak duduk sendiri. Lepas tu rasa nak jual semula rumah pun boleh. Untung-untung boleh dijadikan modal untuk beli rumah yang lebih baik. Itulah salah satu cara yang digunakan dalam pelaburan hartanah.

Akhir kata, renung-renungkan lah tiga konflik umum ini. Semoga kita tidak tergolong di kalangan orang-orang yang menghadapi konflik-konflik ini, dan tak beli rumah sampai bila-bila sebab merungut harga rumah yang semakin mahal tiap tahun.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Isu Pemilikan Rumah dan 4 Garis Panduan Yang Disyorkan Bank Negara Malaysia (BNM)

Kebelakangan ini, isu pemilikan rumah sudah menjadi isu nasional. Isu pemilikan rumah telah dimasukkan sebagai salah satu intipati dalam Belanjawan 2020 yang baru sahaja dibentangkan seperti Skim Perumahan Belia dan Pengurangan Ambang Pemilikan Asing dari RM1 juta ke RM600 ribu.

Tetapi apa sebenarnya masalah yang perlu ditangani?

Menurut Bank Negara Malaysia (BNM), rakyat Malaysia memang tidak mampu membeli rumah kerana harga rumah melebihi pendapatan mereka dan ianya sangat serius. Ianya bersandarkan kepada Piawaian Standard Antarabangsa yang dikemukakan Demographia dan diperakui Bank Dunia, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, dan Universiti Harvard, Amerika Syarikat.

Harga Rumah Hanya Mampu Tengok

Mengikut penyelidikan yang dijalankan, kebanyakan rakyat Malaysia tidak mampu untuk membeli rumah baharu dilancarkan kerana harga purata hartanah baharu bernilai RM417,262 berbanding harga maksimum rumah mampu dimiliki mereka hanya bernilai RM282,000.

Sebagai perbandingan, harga rumah yang ditawarkan oleh Projek Rumah Wilayah Persekutuan (RUMAWIP) adalah di sekitar RM300,000, iaitu melebihi kadar kemampuan rakyat Malaysia. Sekiranya syarat pinjaman diberi kelonggaran, risiko pinjaman tidak berbayar pula meningkat.

Anggaran komitmen bagi sebuah rumah berharga RM300,000 adalah RM 1,350 belum termasuk kos penyelenggaran.

Harga Rumah 3 Kali Gaji Tahunan

BNM mengesyorkan rumah dianggap mampu milik pada kadar 3 kali gaji tahunan isi rumah. Jika gaji isi rumah RM6,000, rumah yang mampu dimiliki adalah bernilai RM216,000.

Ianya masih jauh dengan kadar harga purata hartanah baharu. Hutang isi rumah rakyat Malaysia pula kini berada pada tahap 82.2% daripada kadar pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), sekaligus kita merupakan di antara yang tertinggi di rantau Asia.

Secara keseluruhannya, isu pemilikan rumah sangat berkaitrapat dengan kadar upah pekerja yang dikatakan tidak setimpal di Negara ini.

Iklan

Untuk mengatasi masalah ini, BNM telah menggariskan 4 perkara yang perlu diberi perhatian oleh pihak kerajaan dan swasta:

1. Menarik pelaburan domestik dan asing yang mampu menjana pekerjaan berpendapatan tinggi

Kebelakangan ini, siswazah mendapat kadar upah yang rendah berbanding kelayakan akademik mereka. Pelaburan asing dan domestik yang tepat dapat mewujudkan peluang pekerjaan yang baik untuk rakyat Malaysia.

2. Terus memperkukuhkan sistem pendidikan Negara

Iaitu dengan menyesuaikan kehendak pasaran dengan silibus yang diajar di Institusi Pengajian Tinggi

3. Dasar pekerja asing yang komprehensif dan holistik

Kebergantungan kepada pekerja asing menyebabkan penawaran upah menjadi rendah. Malaysia memerlukan dasar komprehensif dan holistik mengenai pekerja asing.

4. Penstrukturan semula pasaran pekerjaan

Majikan digalakkan menghubungkan antara produktiviti dengan sistem gaji dan upah.

Semoga dengan panduan yang telah digariskan oleh BNM dapat mengatasi masalah kadar upah yang rendah sekaligus mengatasi isu pemilikan rumah. Kelonggaran syarat pinjaman bukanlah satu penyelesaian, kerana ia seolah-olah memaksa diri untuk meminjam sesuatu yang kita tidak mampu untuk miliki.

Sekian, semoga bermanfaat

Ditulis oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]

Sumber Rujukan:

Iklan

5 Langkah Untuk Mewariskan Hartanah Kepada Anak Kita

Kesedaran masyarakat Malaysia khususnya yang beragama Islam akan kepentingan melakukan wasiat harta pusaka dan hibah adalah sangat rendah.

Mencari harta kekayaan dan mengumpul harta dan wang ringgit sepatutnya mendatangkan kemudahan dan keselesaan kepada waris apabila anda meninggal dunia kelak.

Sebaliknya berlaku buat sebahagian besar rakyat Malaysia apabila data dan statistik yang dikeluarkan oleh Amanah Raya Berhad menunjukkan harta yang dibekukan sepanjang tahun 2006-2016 ada sebanyak kira-kira RM60 bilion!

Baca : Hibah Sebelum Hiba : Ketahui Perbezaan Hibah, Wasiat, Dan Faraid

“Tahukah anda, proses pengagihan harta pusaka tanpa wasiat mampu memakan masa 5 tahun ke atas!”

Pada tahun 2006, harta yang dibekukan mencatatkan angka RM38 bilion dan 90% daripadanya adalah harta orang Islam. Angka ini meningkat 2 bilion kepada RM40 bilion pada tahun 2007.

Menjelang 2012, angka ini terus meningkat kepada RM52 bilion dan data akhir yang diperoleh adalah sebanyak RM60 bilion pada tahun 2016.

Faktor utama masalah ini terjadi adalah kerana kebanyakan pemilik harta khususnya hartanah gagal merancang wasiat dan hibah harta dengan baik kerana tiada ilmu tentang pengurusan harta pusaka.

Apa yang lebih teruk lagi apabila kebanyakan mereka yang mengetahui kepentingan prosedur ini mengambil keputusan menangguhkan proses dan prosedur wasiat dan harta pusaka.

Baca : Bagaimana Hibah Membantu Anda Menguruskan Harta Dengan Cepat

Kesan yang paling besar akibat kegagalan melakukan wasiat atau hibah harta pusaka adalah akan berlakunya perbalahan dan pecah belah antara ahli keluarga si mati dan isteri / suami.

Selain daripada itu, pembahagian harta juga berkemungkinan besar tidak dapat diagihkan dengan adil dan saksama kepada pihak yang lebih layak.

Dan paling kritikal adalah, keluarga yang ditinggalkan tanpa wasiat dan hibah harta pusaka akan jatuh miskin.

Artikel kali ini akan menerangkan secara inklusif tentang cara anda (seorang pemilik hartanah) mewariskan hartanah kepada anak anda.

Cara Untuk Wariskan Hartanah Kepada Anak Kita

Solusi terbaik untuk anda ialah dengan melakukan hibah harta.

Apa itu hibah?

Hibah bermaksud pemberian atau hadiah yang dibuat semasa hidup sebagai tanda kasih dan sayang.

Iklan

Baca : Tatacara Pengurusan Harta Pusaka Untuk Waris Bawah Umur

Hibah juga boleh didefinisikan sebagai satu solusi pengurusan harta benda / pusaka yang paking efektif dan praktikal berbanding proses faraid.

Sebagai pemula, kita boleh ikuti langkah di bawah sebagai cara untuk wariskan hartanah kepada anak kita.

1. Faraid

Kita perlu semak dokumen faraid harta anda untuk mengetahui waris yang layak mendapat harta kita mengikut faraid. Selepas melihat dokumen ini, kita tahu siapa yang sebenarnya layak dan siapa yang kurang layak.

2. Melantik Wasi

Wasi merupakan pentadbir yang akan menguruskan segala dokumen berkenaan perancangan harta pusaka kita. Wasi terbahagi kepada dua iaitu individu dan syarikat amanah.

Untuk aset harta pusaka di bawah RM2 juta, kita dinasihatkan untuk melantik wasi individu dan untuk aset harta pusaka melebihi RM2 juta, kita boleh melantik syarikat amanah untuk mengurusakannya.

Di antara syarikat amanah yang boleh kita lantik adalah :-

  • Amanah Raya Berhad
  • Aas Salihin Trustee
  • Universal Trustee
  • Pacific Trustee

3. Dokumen

Sekiranya kita ingin melakukan wasiat atau hibah hartanah, pastikan kita lengkapkan segala dokumen-dokumen penting dengan bantuan syarikat pengurusan harta pusaka.

Kita juga boleh lakukan proses dokumen dengan bantuan MyPusaka secara online.

4. Dana Waris

Dana waris bermaksud kita melakukan penambahan penama bagi aset kita di KWSP, Takaful dan Tabung Haji kepada waris; supaya proses pemindahan harta dan aset menjadi mudah.

Baca : Pertimbangkan 5 Benda Ini Sebelum Memilih Pelan Takaful

Kelebihannya adalah, waris boleh menggunakan wang yang dipindahkan ke akaun penama dalam masa 2 4 minggu untuk kos pengurusan pusaka dan melangsaikan hutang yang ada.

5. Hibah

Hibah adalah solusi paling praktikal berbanding faraid.

Hal ini kerana, apabila kita melakukan hibah terhadap hartanah, secara automatik hartanah tersebut tidak boleh dituntut oleh waris lain dan tidak menjadi isu perebutan harta di kalangan ahli keluarga.

Kos guaman harta pusaka melalui hibah juga adalah lebih rendah dan kita mampu meninggalkan kediaman buat keluarga kita apabila ketiadaan kita nanti.

Jika kita mempunyai impian untuk melakukan hibah hartanah, pastikan kita hubungi syarikat amanah atau individu pengurusan harta pusaka yang benar dan telus.

Semoga kadar aset dibekukan di kalangan orang Islam menurun dan lebih ramai pemilik hartanah sedar akan kepentingan mewariskan hartanah kepada anak-anak mereka.

Iklan

10 Projek Perumahan SPNB Idaman Menawarkan Rumah Harga Bawah RM250,000

Gambar ihsan Sinar Harian

Banyak sebenarnya projek perumahan mampu milik yang tersedia untuk rakyat Malaysia, malah rumah yang ditawarkan SPNB Idaman kebanyakannya adalah merupakan rumah landed yang diimpikan ramai.

Jom pakat tengok beramai-ramai, mana tahu ada rezeki.

Siapa SPNB Idaman?

Merujuk kepada laman web SPNB Idaman, SPNB Idaman Sdn. Bhd. telah ditubuhkan untuk melaksana pembangunan Rumah Idaman Rakyat (RIR) secara konsep bercampur dengan harga jualan rumah 60% tidak melebihi RM250,000, 40% tidak melebihi RM350,000 seunit dan harga jualan kedai tidak melebihi RM1,000,000 seunit di atas tanah yang dikurniakan oleh kerajaan negeri atau kerajaan persekutuan atau agensi – agensi kerajaan yang berkaitan.

Apa Itu Rumah Idaman Rakyat (RIR)?

Program RIR adalah inisiatif kerajaan bagi menyediakan kediaman mampu milik yang berkualiti dan ianya merupakan salah satu daripada usaha perlaksanaan kerajaan bagi mencapai sasaran satu juta unit rumah mampu milik di negara ini.

Keutamaan adalah kepada pembeli rumah pertama dan sasaran adalah golongan rakyat yang berpendapatan sederhana yang terperangkap di dalam “dilema golongan pertengahan” kerana tidak layak untuk memliki rumah kos rendah dan pada masa yang sama tidak mampu memilik kediaman mewah khususnya di kawasan bandar.

‘’Program Rumah Idaman Rakyat (RIR) adalah terbuka kepada semua warganegara Malaysia yang berumur 21 tahun keatas yang terdiri daripada golongan yang berpendapatan individu dari RM7,500 ke bawah atau pendapatan seisi rumah (suami/isteri) yang tidak melebihi RM10,000. Keutamaan diberikan kepada golongan orang kurang upaya serta ibu tunggal yang berpendapatan,’’katanya.

Apa Syarat Kelayakan Nak Beli Rumah SPNB Idaman?

‘’Program Rumah Idaman Rakyat (RIR) adalah terbuka kepada semua warganegara Malaysia yang berumur 21 tahun ke atas yang terdiri daripada golongan yang berpendapatan individu dari RM7,500 ke bawah atau pendapatan seisi rumah (suami/isteri) yang tidak melebihi RM10,000. Keutamaan bagi projek ini adalah untuk pembeli rumah pertama, penjawat awam, OKU dan ibu tunggal.

Di Mana Projek Perumahan SPNB Idaman?

Buat masa ini, mereka lebih menumpukan pembangunan di Kedah, Perak bagi wilayah Utara, Melaka dan Johor bagi wilayah Selatan dan Pahang dan Terengganu bagi wilayah Timur.

Iklan

Katanya, mereka juga bakal membangunkan rumah di Sabah dan Sarawak juga tak lama lagi.

Siapa Patut Beli Rumah SPNB Idaman?

Golongan yang berpendepatan rendah dan sederhana, pasangan yang baru berkahwin nak beli rumah pertama mereka, golongan orang kurang upaya, ibu tunggal dan mereka yang ingin bersara tak lama lagi.

Ini kerana harga rumah yang berpatutan, keutamaan yang diberikan kepada golongan-golongan di atas serta kawasan kejiranan yang kondusif untuk mereka yang berkeluarga.

1 Projek Dah Siap Di Sungai Petani, Kedah

Rumah teres 1 tingkat Taman Universiti Jaya Fasa 2A yang terletak berhampiran dengan Universiti AIMST Bedong, telah pun siap sepenuhnya.

Ianya mempunyai 104 unit dengan dengan mempunyai keluasan tanah seluas 1,300 kaki persegi bersamaan 20kaki*65kaki, ianya mempunyai keluasan binaan 1,160 kaki persegi atau bersamaan 20kaki*45kaki. Harganya pula boleh tahan, iaitu daripada RM183,000 sahaja. Tapi ambil perhatian bahawa ianya adalah leasehold selama 99 tahun ya.

Berapa Gaji Nak Beli Rumah RM250,000?

Dengan 60% daripada rumah yang bakal dibangunkan SPNB Idaman berharga bawah RM250,000, tahu ke nak kira berapa gaji layak beli rumah tersebut mahu pun instalment bulanan yang diperlukan?

Untuk itu, kami ada kongsikan artikel Bertajuk Ramai Kata Tak Mampu Beli Rumah. Bukan Tak Mampu Tapi “Tak Tahu” dan Nak Beli Rumah? Rileks Bro, Fahamkan “Formula 200” Baru Mula Survey Rumah.

Cepat daftar sekarang di laman web SPNB Idaman sebelum rumah-rumah mereka habis dijual. Boleh juga tengok-tengok projek lain yang ditawarkan mereka.

Iklan

7 Portfolio Hartanah Milik Amanah Harta Tanah PNB (AHP)

Buat pengetahuan anda, Amanah Harta Tanah PNB atau (AHP) merupakan sebuah Amanah Pelaburan Hartanah (REIT).

AHP bukan sahaja memiliki hartanah komersial, tetapi juga menguruskannya. Ia merangkumi pejabat, ruang runcit dan merupakan salah satu REIT yang ternama di Malaysia.

Baca : Miliki Hartanah Secara Tidak Langsung Dengan Melabur Ke Dalam REIT

Diasaskan pada 21 Mac 1989 dan mula disenaraikan di Bursa Malaysia pada 28 Disember 1990.

Amanah Harta Tanah PNB telah berjaya membuktikan kredibiliti mereka dalam pelaburan hartanah dari segi pulangan dan pertumbuhan modal jangka panjang.

Kadar dividen AHP adalah menunjukkan turun naik yang dinamik semenjak tahun 2010 sehingga 2019.

Pada tahun 2019, kadar dividen AHP adalah 5.75 sen, 2018 pada kadar 5.63 sen, 5.20 sen pada 2017 dan 4.50 sen pada tahun 2016.

Jumlah pendapatan AHP pada tahun 2019 adalah pada angka RM31.2 juta dengan keuntungan RM12.8 juta dan margin keuntungan adalah pada nisbah 40.9%.

Baca : Dividen Real Estate Investment Trust (REIT) Ni Tinggi Ke?

Untuk rekod, pendapatan AHP telah meningkat sebanyak dua kali ganda daripada RM6.3 juta pada tahun 2016 kepada RM12.4 juta pada tahun 2018.

Ketika ini, AHP memegang 7 portfolio hartanah dengan nilai ratusan juta ringgit.

Berikut merupakan 7 portfolio hartanah milik Amanah Harta Tanah PNB. Setakat ini, AHP memiliki dan mengurus tujuh hartanah pelaburan dengan kadar purata sewaan sebanyak 86.3%.

Baca : Kenali Kaunter REIT Patuh Syariah Di Bursa Malaysia

Portfolio hartanah milik AHP ini tidak terbatas di Lembah Klang dan Semenanjung Malaysia sahaja, sebaliknya turut melibatkan hartanah di Sabah.

Jom kita tengok 7 Portfolio Hartanah Milik Amanah Harta Tanah PNB seperti berikut:

1. Plaza VADS, Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur

Plaza VADS merupakan sebuah bangunan pejabat 24 tingkat dengan 4 tingkat podium yang terletak di Taman Tun Dr. Ismail (TTDI).

Lokasinya terletak berhadapan dengan MRT TTDI (SBK) dan mempunyai keluasan 248,276 kaki persegi.

Kos perolehan adalah RM45.9 juta pada 21 Mac 1989. Nilai terakhir pada 3 Disember 2018 adalah RM139 juta.

Penyewa utama bangunan ini adalah VADS Berhad dan LYC Mother & Chid Centre Sdn Bhd. Dengan 431 ruang parkir, kadar purata sewaan bangunan ini adalah RM3.02 / kaki persegi.

2. Bangunan AHP, Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur

Bangunan AHP merupakan sebuah hartanah komersial 4 tingkat dengan 200 ruang parkir.

Lokasinya terletak di pusat Taman Tun Dr. Ismail ini diperoleh pada 21 Mac 1989 pada harga RM16.3 juta dan niilai terakhir pada 3 Disember 2018 adalah RM44.3 juta.

Penyewa utama hartanah ini adalah Affin Hwang Investment Bank, Optimax Eye Specialist Centre Sdn Bhd dan Maybank. Kadar purata sewaan adalah RM3.92 / kaki persegi.

Iklan

3. Sri Impian, Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur

Bangunan ruang pejabat 4 tingkat ini terletak di Taman Setiawangsa berdekatan Melawati Mall.

Diperoleh pada 15 Mei 1996 dengan nilai RM13.3 juta dan nilai akhir pada 1 Oktober 2018 adalah RM15 juta.

Dengan keluasan yang boleh disewa adalah 38,290 kaki persegi, Geo Global Management Sdn Bhd merupakan penyewa utama hartanah ini.

Hanya terdapat 11 ruang parkir dan kadar sewaan adalah RM2.40 / kaki persegi.  

4. Mydin Hypermarket Seremban 2, Negeri Sembilan

Bangunan 3 tingkat dengan keluasan 390,803 kaki persegi ini mempunyai 1070 ruang parkir di bahagian atas dan 384 di bawah tanah.

Diperoleh pada 27 April 2015 dengan nilai RM240 juta, nilai akhir pada 3 Disember 2018 adalah RM253 juta.

Penyewa utama bangunan ini adalah Mydin Holdings Berhad dengan kadar purata sewa adalah RM3.58 / kaki persegi.

5. No. 30, Jalan Wan Kadir , TTDI

Bangunan 3 tingkat pejabat dan ruang runcit ini diperoleh pada 16 Oktober 1995 dengan nilai RM910,000.

Terletak berhadapan dengan MRT TTDI dan Plaza VADS, nilai akhir hartanah ini setakat tahun 2018 adalah RM4.5 juta.

Kadar purata sewa adalah RM2.34 / kaki persegi dan Rozel Corporation Sdn Bhd dan Skylace Sdn Bhd merupakan penyewa utama hartanah ini.

6. Ruang Pejabat 4 Tingkat, Pusat Bandar Melawati

Dengan keluasan yang boleh disewakan 6,705 kaki persegi, hartanah ini diperoleh pada tarikh 30 Ogos 1996 pada harga RM713,000.

Nilai terakhir pada tahun 2018 adalah RM2.1 juta dengan penyewa tunggal adalah ARH Juruukur Bahan Sdn Bhd.

7. Asia City, Kota Kinabalu

AHP memiliki dan mengurus tingkat bawah dan tingkat pertama Blok G, Asia City yang terletak di pusat badnar Kota Kinabalu, Sabah ini.

Ruang yang boleh disewakan adalah 3,100 kaki persegi dan hartanah ini diperoleh pada 12 Disember 1995 dengan nilai RM1.65 juta

Nilai akhir hartanah ini pada tahun 2018 adalah RM1.9 juta dan penyewa tunggal adalah Amanah Saham Nasional Berhad.

Baca : Top 10 Unit Trust Patuh Syariah Yang Beri Pulangan Tertinggi Dalam Masa 10 Tahun

Sungguhpun berdepan dengan situasi pasaran yang tidak menentu dan mencabar, AHP masih mampu memberikan pulangan yang positif kepada pelabur REIT.

Sekiranya anda berminat untuk melabur dalam hartanah tanpa perlu memiliki sebarang hartanah dan juga memohon pembiayaan pinjaman, REIT adalah jawapannya!

Sumber Rujukan:

  1. AHP
  2. The Edge
  3. Malaysia Stock Biz
  4. The Malaysian Reserve

*Ini adalah contoh untuk pelaburan Amanah Pelaburan Hartanah (REIT). Namun, Amanah Harta Tanah PNB (AHP) adalah tidak patuh syariah ya.

Untuk pengetahuan, ada 4 REIT patuh syariah yang boleh dibeli di pasaran saham Malaysia. Nak tahu lebih lanjut, boleh rujuk Kenali Kaunter REIT Patuh Syariah Di Bursa Malaysia.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!