Ramai kata tak mampu beli rumah. Bukan tak mampu tapi “tak tahu”

Tak mampu beli rumah

Belajar Mengira DSR Dan Anda Telah Mulakan Langkah Pertama Untuk Membeli Rumah

Dalam keadaan ekonomi sekarang, ramai yang tidak berani nak beli rumah terutamanya fresh graduate. Dengan jumlah gaji yang rendah menjadikan cita-cita untuk membeli rumah dianggap mustahil. Misalnya gaji sebanyak RM2,000 sebulan, mampukah untuk membeli sebuah rumah?

Kalau mampu beli rumah sekarang, kenapa ditangguhkan? Masalahnya ialah ramai antara kita bukan tak mampu, tapi tak tahu.

Pokok pangkalnya bukan pada kemampuan kewangan semata-mata, tetapi lebih kepada perancangan kita dalam menguruskan kewangan. Pepatah mengatakan “beli baju ukur di badan sendiri, beli rumah mestilah mengikut kemampuan pendapatan.”

Jadi sebaiknya kita semak Debt Service Ratio (DSR) kita terlebih dahulu, barulah kita boleh buat keputusan untuk membeli rumah.

Apa itu Debt Service Ratio (DSR)?

Debt Service Ratio (DSR) bermaksud nisbah hutang atau komitmen kewangan terhadap pendapatan kita. Dengan bahasa mudah, ianya bermaksud jumlah pendapatan seseorang digunakan untuk membayar ansuran pinjaman. “Semakin tinggi nilai DSR kita, bermakna sebahagian besar pendapatan kita adalah digunakan untuk membiayai hutang, dan ini menandakan kita akan mengalami kesukaran untuk mendapatkan pinjaman baru.”

Debt Service Ratio (DSR) terbahagi kepada 2 iaitu:

KomitmenPendapatan
Maklumat berkaitan jumlah komitmen boleh diperolehi daripada CCRIS

 

Contoh: Pinjaman kereta, peribadi, kad kredit, PTPTN

Actual incomependapatan tetap bulanan (gaji bersih)

 

Side incomeContonhyan komisyen sebagai ejen insuran

Business incomePendapatan dariapda perniagaan milikan tunggal atau perkongsian

Potfolio income – Pendapatan dividen seperti unit trust, ASB

Mari kita rujuk kes dan pengiraan untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas.

Contoh kes

Aishah  bercadang untuk membeli sebuah rumah yang berharga RM330,000. Anggaran instalment bulanan rumah adalah sebanyak RM1300. Jom kita kira DSR Aishah:

  • Pendapatan bersih =         RM3700 sebulan
  • Pinjaman kereta =             RM600 sebulan
  • Pinjaman peribadi =          RM300 sebulan
  • Pinjaman PTPTN =           RM150 sebulan

Formula DSR

formula dsr

63.5% adalah kurang daripada 70%, jadi Aishah layak menerima pinjaman baru dengan bayaran bulan sebanyak RM1300.

DSR hanyalah satu panduan sahaja, dan bukan jaminan yang kita akan berjaya mendapat kelulusan dari bank. Walaubagaimanapun kita harus semak dengan bank untuk mendapatkan penerangan lanjut.

Dengan memahami cara untuk mengira DSR, kita boleh merancang untuk membeli rumah. Kalau tak tahu kira DSR, kita takkan tahu sama ada kita mampu atau tidak untuk beli rumah dan berapa harga rumah yang mampu kita beli.

Bila orang tanya “Awak dah beli rumah ke?” biasanya kita mesti akan jawab “Harga rumah mahal kot, mana mampu nak beli lagi.”

Adakah nak tunggu gaji kita dah besar baru kita akan berfikir tentang membeli rumah? Adakah kita yakin ketika gaji kita dah besar, harga rumah pula akan menurun? Yang pasti nilai hartanah sentiasa meningkat dari semasa ke semasa.

Bagi fresh graduate yang baru kerja dan berniat untuk beli rumah, boleh mula cari rumah yang mampu dibeli mengikut kepada pendapatan anda.

Gaji RM2000 Pun Boleh Beli Rumah

Sebagai contoh, tahun pertama anda bekerja hanya dapat gaji RM2000, sudah mampu beli rumah berharga sekitar RM100,000. Dengan gaji RM2000 tu dah layak sebenarnya nak memohon pinjaman untuk beli rumah.

Sekiranya kita bujang dan tinggal sendiri, bolehlah sewakan bilik kepada orang lain. Hasil sewa itu boleh kita gunakan untuk tampung bayaran bulanan, dan sebagai tuan rumah kita tinggal secara percuma kerana ada orang tolong bayarkan instalment rumah tersebut.

Rugi kalau lambat beli rumah. Jangan tunggu lagi, bertindaklah sekarang. Mula dengan mengira DSR anda. Kalau tak mampu beli rumah, jangan dimarah mahalnya rumah. Beli je rumah murah.
Ada ke rumah bawah RM100,000?

Ada je dekat laman web ni.

Anda Nak Beli Rumah, Tapi Adakah Anda Tahu Tahap Kewangan Anda?

Takut-takut ianya kurang memuaskan, nanti nak apply pinjaman tak lepas pula.

  • Bagaimana pula dengan hutang kad kredit, bayar tepat pada masanya atau tidak?
  • Pernahkah anda terlibat dengan sebarang masalah undang-undang atau muflis?
  • Berapa pula Debt to service ratio (DSR) anda?

Dengan TechRevo, kini anda boleh dapatkan laporan kewangan dengan cepat dan mudah.

Bukan itu sahaja, semua pengiraan berkenaan dengan permohonan pinjaman akan dilakukan berdasarkan apa yang bank mahu.

Yang lagi bestnya, di penghujung laporan nanti ada pilihan bank dengan tawaran terbaik khusus untuk anda.

Dengan harga promosi RM14.90, anda akan dapat:

✅ Ketepatan 99% pengiraan DSR + kelayakan pinjaman perumahan
✅ Laporan CCRIS untuk 12 bulan
✅ Kes undang-undang, muflis

Dapatkan laporan TechRevo hari ini juga -> https://tinyurl.com/techrevo

Previous ArticleNext Article

Elak Ditipu Broker Haram

Rakyat Malaysia semakin mendapat kesedaran terhadap hartanah. Dapat kta lihat, sana sini projek perumahan sedang giat dijalankan. Ini menunjukkan satu tanda positif kepada rakyat Malaysia sendiri.

Walaupun begitu, masih ada pihak-pihak yang mengambil kesempatan terhadap individu-inividu yang benar-benar ingin membeli rumah. Penipuan ini kerap dilakukan oleh broker haram di mana mereka ini adalah individu yang tidak berdaftar.

Apakah cara yang boleh anda lakukan bagi mengelakkan diri daripada ditipu hidup-hidup oleh broker-broker yang sama sekali tidak bertanggungjawab ini.

Berikut adalah beberapa cara yang boleh anda lakukan bagi memastikan individu yang anda berurusan itu adalah merupakan ejen atau peruding hartanah yang sah berdaftar dan boleh dipercayai perkhidmatan mereka untuk membuat sebarang urusan hartanah.

Contoh REN Tag

1. Nama REN

Setiap ejen atau perunding hartanah yang sah berdaftar akan memilki dua nama pada kad ahli masing-masing. Jika anda lihat, cetakan yang besar adalah nama panggilan mereka sendiri yang akan digunakan mereka untuk menjalankan sebarang kerja sebagai seorang ejen hartanah.

Manakala, nama yang lebih kecil pula adalah merupakan nama penuh mereka mengikut kepada kad pengenalan ejen hartanah terbabit.

2. Nombor Pendaftaran

Setiap ejen atau perunding hartanah yang berdaftar akan mempunyai nombor pendaftaran mereka yang tersendiri. Dengan adanya nombor REN ini, membolehkan anda sebagai pelanggan untuk membuat semakan pengesahan terhadap mereka sama ada mereka ini adalah ejen yang sah ataupun sebaliknya.

Justeru, ejen hartanah perlu memaparkan nombor REN mereka ketika membuat sebarang urusan perundingan ataupun pemasaran.

3. Agensi

Lihat terlebih dahulu di manakah ajen perunding hartanah ini berdaftar. Dengan mengetahui di manakah ejen ini bernaung, memudahkan anda sebagai pelanggan untuk memuat soal selidik latar belakang agensi. Sekiranya, rekod agensi adalah mencurigakan, anda perlu mengambil langkah berhati-hati supaya tidak ditipu oleh mereka.

4. QR Code

QR code ejen ini boleh disemak melaui telefon bimbit anda. untuk pengetahuan anda, setiap ejen perunding hartanah yang sah berdaftar akan mempunyai QR code mereka sendiri yang unik. Dan QR code ini tiada duanya.

5. Warna Kad

Lihat sahaja kepada warna kad ejen perunding hartanah anda. Terdapat 2 warna untuk ejen perunding hartanah yang sah berdaftar.

Pertamanya, adalah warna biru dan yang kedua adalah warna merah. Untuk kad yang berwarna merah, ia menunjukkan bahawa individu tersebut merupakan perunding hartanah sementara mereka yang memilki kad berwarna biru adalah seorang ejen hartanah yang berdaftar.

Dah tahu macam mana nak kenal ejen atau perunding hartanah yang berdaftar, baru lah anda boleh meneruskan urusan jual beli hartanah dengan mereka.



Anda Nak Beli Rumah, Skor Kewangan OK atau KO?

Takut-takut skor kita kurang memuaskan, nanti nak apply pembiayaan (loan) tak lepas pula.

Bagaimana pula dengan hutang kad kredit sekarang, bayar tepat pada masanya atau tidak?
Pernah terlibat dengan sebarang masalah undang-undang atau muflis?

Berapa pula Debt to service ratio (DSR)?

Jangan risau sangat. Dengan TechRevo, kini anda boleh dapatkan laporan kewangan dengan cepat dan mudah.

Bukan itu sahaja, semua pengiraan berkenaan dengan permohonan pinjaman / pembiayaan akan dilakukan berdasarkan apa yang bank mahu.

Yang lagi bestnya, di penghujung laporan nanti ada pilihan bank dengan tawaran terbaik khusus untuk anda.

Dengan harga promosi RM14.90, anda akan dapat:

✅ Ketepatan 99% pengiraan DSR + kelayakan pinjaman perumahan
✅ Laporan CCRIS untuk 12 bulan
✅ Kes undang-undang, muflis

Dapatkan laporan TechRevo hari ini juga -> https://tinyurl.com/techrevo