5 Cara Mudah Kenal Pasti Emas Tulen Dan Emas Palsu

Permintaan emas semakin hari semakin tinggi, namun untuk memiliki emas, perlulah mengenal pasti ketulenannya.

Bagi menguji sama ada emas tersebut tulen atau palsu,  ia diuji dengan pelbagai cara dan kaedah.

Bukan sahaja dijadikan perhiasan wanita, emas juga merupakan salah satu pelaburan yang sangat menguntungkan. Apabila terdapat jualan murah mengenai emas tidak kira sejauh mana lokasi kedai tersebut, pasti ramai yang sanggup datang untuk membelinya dari seluruh pelusuk negara.

Namun, perlu diingatkan bahawa emas yang dijual dengan harga murah tidak semestinya 100% tulen.

Untuk pengetahuan anda, kini terdapat banyak kes penipuan mengenai keaslian emas tersebut. Jadi, untuk memastikan emas yang dibeli itu tulen ataupun tidak, mari kami kongsikan cara kenal pasti emas tulen dan emas palsu dengan mudah.

Cara Kenal Emas Tulen Atau Palsu

1. Menggores Emas Pada Permukaan Seramik

Cara yang paling mudah untuk mengetahui sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggores emas tersebut pada permukaan seramik. Ada sesetengah pihak mengatakan bahawa dengan menggores permukaan emas pada seramik, jika terdapat kesan hitam pada emas tersebut maka ianya adalah emas palsu. 

Sekiranya anda menggores emas pada permukaan seramik dan tiada kesan hitam, emas tersebut sememangnya tulen.

2. Menimbang Berat Dan Mengukur Ketumpatan Emas

Bagi mengetahui sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, biasanya ia juga boleh dikenal pasti dari segi menimbang berat dan mengukur ketumpatan emas tersebut. Cara yang paling mudah adalah dengan menimbangnya menggunakan penimbang digital. 

Untuk mengukur ketumpatan emas, anda juga boleh merendam emas di dalam air. Jika isipadu air tidak berubah walaupun emas tersebut dikeluarkan, maka emas tersebut adalah tulen.

3. Menguji Fizikal Emas Secara Visual

Setiap emas biasanya mempunyai bacaan kehalusan antara 1 hingga 999 atau dalam bacaan karat ialah 10k, 14k, 18k, 22k ataupun 24k. Sebab itulah jika kita melihat emas yang dijual pasti akan dilabelkan dengan angka tersebut. Perlu diingatkan juga bahawa emas tiruan juga kadangkala dicop dengan bacaan angka tersebut untuk mengelirukan pelanggan.

Jadi, untuk memastikan sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, ia boleh dikenal pasti melalui ujian fizikal emas secara visual. Biasanya golongan pakar akan memeriksa fizikal emas tersebut menggunakan kanta pembesar dengan sangat teliti. 

Di Malaysia, terdapat beberapa pajak gadai patuh syariah yang boleh menentukan ketulenan emas fizikal tersebut melalui visual seperti ini.

4. Menguji Ketulenan Emas Menggunakan Magnet

Nak lagi mudah, cara kenal pasti emas tulen atau emas palsu juga adalah dengan menggunakan magnet. Kita ketahui bahawa magnet mampu menarik segala jenis besi dan sekiranya emas anda melekat pada magnet, maka emas tersebut adalah palsu.

Emas yang melekat pada magnet mempunyai kandungan logam lain iaitu besi yang telah dicampur dengan emas.

5. Menggigit Emas Tersebut Dengan Tidak Terlalu Kuat

Cara terakhir untuk mengenal pasti sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggigit emas dengan tidak terlalu kuat. Cara ini biasanya dilakukan oleh atlet yang mendapat pingat emas. Mereka akan menggigit sedikit pingat tersebut untuk mengenal pasti sama ada ia tulen atau tidak. 

Namun perlu diingatkan untuk tidak menggigitnya terlalu kuat, ianya kerana jika emas tersebut meninggalkan kesan yang dalam maka emas tersebut akan menjadi 24K.

Akhir kata, untuk mengetahui sama ada emas yang dimiliki adalah tulen atau tidak, sila kenal pastinya dengan cara di atas. Jika tidak, pasti anda akan mengalami kerugian yang tinggi akibat ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Semoga perkongsian bermanfaat untuk anda.

Baca juga:

Previous ArticleNext Article

Pelaburan Kegemaran Rakyat Malaysia, Ini Prestasi Harga Emas 5 Tahun Terkini

“Pelaburan yang paling selamat adalah pelaburan emas”.

Emas, merupakan instrumen simpanan atau pelaburan yang popular sejak zaman nenek moyang kita lagi. Sampai hari ini, bangsa kita sangat sinonim dengan pelaburan atau simpanan emas untuk kegunaan masa hadapan. 

Namun, disebabkan hal ini juga ramai yang terpedaya dengan pelaburan palsu yang menggunakan emas sebagai alat memancing mangsa. Hairannya, rakyat kita masih mudah tertipu dengan pelaburan emas palsu.

Mengapa kita mudah tertipu dengan pelaburan emas? Sebab kita tidak faham. Apa mitos yang disampaikan nenek moyang kita, percaya bulat-bulat tanpa usul periksa. 

Betul Ke Harga Emas Sentiasa Naik Tidak Akan Turun?

Sebagai orang awam yang cetek ilmu pengetahuan, mungkin kita percaya dengan cerita ejen-ejen bahawa harga emas akan sentiasa naik dan tidak akan turun. 

Hakikatnya, emas ini adalah komoditi dan harga emas ini juga bergantung kepada penawaran dan permintaan (supply and demand). Sama macam pelaburan yang lain. Ada masa harga dia naik, ada masa dia jatuh disebabkan pelbagai faktor. 

Sekarang kita tahu bahawa harga emas ini juga ada turun naiknya, jom kita lihat prestasi harga emas untuk lima tahun terkini. Kita mulakan dengan melihat prestasi harga emas secara tahunan bermula pada tahun 2019. 

Prestasi Harga Emas Tahun 2019

Sumber:TradingView

Pada 1 Januari 2019, harga emas dibuka pada paras USD1,282.20 untuk setiap Auns. Pada akhir tahun 2019, harga emas ditutup pada paras USD1,517.18 setiap Auns. Untuk tempoh satu tahun, harga emas ini naik sekitar 18.30%. 

Boleh tahan, kita lihat prestasi untuk tahun seterusnya pula. 

Prestasi Harga Emas Tahun 2020

Sumber:TradingView

Harga pada awal 2020 adalah pada paras USD1,517.70 satu Auns dan menutup tirai pada tahun 2020 pada paras USD1,897.90 satu Auns. Dalam masa setahun harga emas naik sebanyak 25.05%.

Lagi dasyat daripada tahun 2019, jom kita lihat tahun seterusnya.

Prestasi Harga Emas Tahun 2021

Sumber:TradingView

Harga dibuka pada tahun 2021 adalah pada paras USD1,898.07 per Auns. Kali ini harga ditutup lebih rendah di akhir tahun pada paras USD1,829.24 per Auns. Jatuh sebanyak 3.63%. 

Fuh, ingatkan naik takkan jatuh harga emas ni. Jom lihat tahun berikutnya. 

Prestasi Harga Emas Tahun 2022

Sumber:TradingView

Harga emas pada awal Januari 2022 adalah pada paras USD1,801.10 satu Auns dan ditutup pada hujung Disember 2022 pada paras USD1,822.79 satu Auns. Perubahan harga sekitar 1.20%.

Nak kata naik sikit sangat, nak kata jatuh tidak. Baik jom lihat prestasi tahun seterusnya. 

Prestasi Harga Emas Tahun 2023

Sumber:TradingView

Untuk tahun 2023, harga dibuka pada paras USD1,823.58 satu Auns dan ditutup pada paras USD2,062.68 satu Auns. Harga emas pada tahun 2023 naik sebanyak 13.11%.

Baik, kita dah lihat prestatsi harga emas setiap tahun sejak tahun 2019, sekarang mari kita lihat prestasi harga emas dalam tempoh 5 tahun. Naik atau menurun?

Prestasi Harga Emas Dari Tahun 2019 Hingga Tahun 2023

Sumber:TradingView

Harga emas pada awal Januari 2019 adalah pada paras USD1,282.20 satu Auns dan pada hujung tahun 2023 harga emas ini berada pada paras USD2,062.68 satu Auns. 

Untuk tempoh 5 tahun, harga emas telah naik sebanyak 60.87%. Banyak juga jika kita tidak masukkan spread harga jual beli emas ini. 

Prestasi Emas Dalam Ringgit Untuk Lima Tahun Terkini

Lepas lihat carta dan harga di atas, bukan semua faham harga dalam bentuk Auns kan. Jangan risau, kami sertakan sekali harga dalam Ringgit untuk satu gram emas sepanjang 5 tahun terkini.

Prestasi dari awal tahun 2019 hingga awal tahun 2024, harga emas telah naik sekitar 55% untuk tempoh lima tahun terkini. Banyak la juga daripada kita melabur tapi bila nak withdraw tak boleh. Eh!

Beli Emas, Mesti Kena Dapat Emas

Sama dengan mana-mana pelaburan, bila kita beli kita mesti dapat apa yang kita beli. Jangan terpedaya dengan skim pelaburan emas jika kita sendiri tidak faham apa yang kita laburkan. 

Inagat, beli emas mesti dapat emas. Tak semestinya diterima dalam tangan tetapi emas tersebut ada disimpan di mana-mana peti besi yang boleh disahkan oleh pihak berautoriti.

Baca juga Pelaburan Emas, Sesuai Untuk Anda Atau Tidak?

Alhamdulillah, terkini kami telah terbitkan buku ‘Malaysia Melabur Saham’.

BUKU INI WAJAR DIMILIKI OLEH MEREKA YANG BERANI BERIMPIAN !

Pastinya anda selalu terdengar atau terbaca tentang peluang menggandakan pendapatan dalam pasaran saham patuh syariah di Bursa Malaysia. Ramai yang masih berkira-kira sebab belum berani dan tak pasti.

Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Kenapa Kena Miliki Buku Ini?

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa.

Anda nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak dapat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

Miliki Buku Ini Sekarang!!

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa. Sebab itu buku ini telah terjual lebih daripada 2,000 naskah!

Kami faham ramai nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak sempat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

TERKINI: Miliki Buku Malaysia Melabur Saham di Shopee