Kenapa Orang Miskin Juga Perlu Simpan Emas?

Kadar inflasi Malaysia naik 4.4% sejak bulan Mei 2021. Walaupun kita ada simpanan sebanyak RM10,000, kuasa beli kita hanyalah RM9,560. Salah satu cara untuk menyelamatkan duit kita dari dihakis inflasi adalah dengan memiliki aset.

Tengok macam mana orang dulu-dulu ‘simpan’ duit? Mereka beli emas dan tanah. Sejak zaman dahulu lagi, emas dijadikan sebagai sumber pelaburan.

Bukan mereka yang T20 dan M40 sahaja perlu menyimpan emas, tetapi B40 juga perlu. Nak tahu kenapa?

1. Dapat Mengelakkan Kebocoran Wang

Duit adalah tetap duit. Sifatnya adalah untuk dihabiskan, bukan untuk disimpan.

Emas sememangnya diperlukan oleh orang miskin untuk mengelakkan kebocoran wang. Maksud bocor di sini bukan dompet kita koyak. Bila kita simpan duit, tapi duit tetap hilang. Sebabnya kita ‘terbelanja’.

Bila beli emas bermaksud kita berjaya selamatkan duit gaji sebelum ‘terbelanja’.

2. Dapat Dijadikan Simpanan

Selain itu, emas juga boleh dijadikan simpanan kekal. Berbanding dengan matawang kertas, nilai emas adalah kalis inflasi. Tambahan pula, nilainya juga semakin naik dari tahun ke tahun dan sangat berbaloi untuk dijadikan sebagai simpanan.

Baca : 5 Kesilapan Yang Sering Dilakukan Pelabur Emas

3. Dapat Dijadikan Aset

Kita sedia maklum bahawa untuk kembangkan duit, kita perlu melabur. Emas adalah antara instrumen yang boleh dipilih dan sesuai bagi anda yang baru nak bermula menyimpan aset. Emas mampu untuk memberi pulangan yang tinggi sekiranya disimpan untuk jangka masa yang panjang.

Simpan emas tak dapat dividen. Keuntungan penyimpan emas adalah apabila harga emas meningkat dalam jangka masa panjang. Mulakan sedikit demi sedikit.

Beberapa syarikat telah memperkenalkan pelaburan emas mampu milik. Jadi dengan serendah 1 gram, ia juga boleh dijadikan sebagai aset pelaburan emas. Jika anda tidak percaya, anda boleh mencuba platform jual beli emas yang ada di Malaysia.

Panduan percuma : Platform Pembelian Emas Atas Talian Yang Patuh Shariah

Rujukan tambahan : Majlis Fatwa – Syarat-Syarat Pelaburan Emas

4. Dapat Menaik Taraf Hidup

Ramai yang beranggapan bahawa menyimpan emas adalah untuk golongan yang kaya-raya. Sebenarnya, dengan menyimpan emas dapat menaik taraf hidup seseorang kerana harga emas berpotensi untuk semakin naik.

5. Digunakan Sebagai Modal Pusingan Perniagaan

Sekiranya anda berdepan dengan kecemasan dan ingin mendapatkan wang dengan segera, emas amat mudah dicairkan. Bila-bila masa pun ia boleh ditukar kepada duit.

Emas juga boleh digunakan sebagai modal pusingan perniagaan. Caranya adalah dengan menggadai emas yang disimpan dan apabila keuntungan perniagaan tersebut bertambah, maka gandakan lagi simpanan emas tersebut.

Kontrak gadaian yang ada pada masa ini ada dua kategori iaitu kontrak gadaian konvensional dan dan kontrak gadaian Islam. Kontrak gadaian Islam merupakan alternatif utama bagi umat Islam kerana ia bebas dari sebarang unsur gharar (tidak jelas) dan riba.

Kesimpulannya, emas merupakan pilihan yang rendah risiko bagi yang baru nak bermula melabur. Namun, dengan pemikiran negatif sesetengah masyarakat kita tentang emas telah menyebabkan ia tidak dijadikan sebagai ‘life jacket’ di dalam kehidupan.

Panduan percuma : Jom Beli Emas Untuk Masa Depan Yang Lebih Terjamin

Alhamdulillah, terkini kami berjaya terbitkan pula buku ‘Malaysia Melabur Saham’.

Kenapa Perlu Baca Buku Ini?

Pastinya anda selalu terdengar atau terbaca tentang peluang menambahkan pendapatan di pasaran saham patuh syariah di Bursa Malaysia.

Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Miliki Buku Ini Sekarang!!

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa. Sebab itu buku ini telah terjual lebih daripada 2,000 naskah!

Kami faham ramai nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak sempat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

TERKINI: Miliki Buku Malaysia Melabur Saham di Shopee

Previous ArticleNext Article

5 Cara Mudah Kenal Pasti Emas Tulen Dan Emas Palsu

Permintaan emas semakin hari semakin tinggi, namun untuk memiliki emas, perlulah mengenal pasti ketulenannya.

Bagi menguji sama ada emas tersebut tulen atau palsu,  ia diuji dengan pelbagai cara dan kaedah.

Bukan sahaja dijadikan perhiasan wanita, emas juga merupakan salah satu pelaburan yang sangat menguntungkan. Apabila terdapat jualan murah mengenai emas tidak kira sejauh mana lokasi kedai tersebut, pasti ramai yang sanggup datang untuk membelinya dari seluruh pelusuk negara.

Namun, perlu diingatkan bahawa emas yang dijual dengan harga murah tidak semestinya 100% tulen.

Untuk pengetahuan anda, kini terdapat banyak kes penipuan mengenai keaslian emas tersebut. Jadi, untuk memastikan emas yang dibeli itu tulen ataupun tidak, mari kami kongsikan cara kenal pasti emas tulen dan emas palsu dengan mudah.

Cara Kenal Emas Tulen Atau Palsu

1. Menggores Emas Pada Permukaan Seramik

Cara yang paling mudah untuk mengetahui sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggores emas tersebut pada permukaan seramik. Ada sesetengah pihak mengatakan bahawa dengan menggores permukaan emas pada seramik, jika terdapat kesan hitam pada emas tersebut maka ianya adalah emas palsu. 

Sekiranya anda menggores emas pada permukaan seramik dan tiada kesan hitam, emas tersebut sememangnya tulen.

2. Menimbang Berat Dan Mengukur Ketumpatan Emas

Bagi mengetahui sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, biasanya ia juga boleh dikenal pasti dari segi menimbang berat dan mengukur ketumpatan emas tersebut. Cara yang paling mudah adalah dengan menimbangnya menggunakan penimbang digital. 

Untuk mengukur ketumpatan emas, anda juga boleh merendam emas di dalam air. Jika isipadu air tidak berubah walaupun emas tersebut dikeluarkan, maka emas tersebut adalah tulen.

3. Menguji Fizikal Emas Secara Visual

Setiap emas biasanya mempunyai bacaan kehalusan antara 1 hingga 999 atau dalam bacaan karat ialah 10k, 14k, 18k, 22k ataupun 24k. Sebab itulah jika kita melihat emas yang dijual pasti akan dilabelkan dengan angka tersebut. Perlu diingatkan juga bahawa emas tiruan juga kadangkala dicop dengan bacaan angka tersebut untuk mengelirukan pelanggan.

Jadi, untuk memastikan sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, ia boleh dikenal pasti melalui ujian fizikal emas secara visual. Biasanya golongan pakar akan memeriksa fizikal emas tersebut menggunakan kanta pembesar dengan sangat teliti. 

Di Malaysia, terdapat beberapa pajak gadai patuh syariah yang boleh menentukan ketulenan emas fizikal tersebut melalui visual seperti ini.

4. Menguji Ketulenan Emas Menggunakan Magnet

Nak lagi mudah, cara kenal pasti emas tulen atau emas palsu juga adalah dengan menggunakan magnet. Kita ketahui bahawa magnet mampu menarik segala jenis besi dan sekiranya emas anda melekat pada magnet, maka emas tersebut adalah palsu.

Emas yang melekat pada magnet mempunyai kandungan logam lain iaitu besi yang telah dicampur dengan emas.

5. Menggigit Emas Tersebut Dengan Tidak Terlalu Kuat

Cara terakhir untuk mengenal pasti sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggigit emas dengan tidak terlalu kuat. Cara ini biasanya dilakukan oleh atlet yang mendapat pingat emas. Mereka akan menggigit sedikit pingat tersebut untuk mengenal pasti sama ada ia tulen atau tidak. 

Namun perlu diingatkan untuk tidak menggigitnya terlalu kuat, ianya kerana jika emas tersebut meninggalkan kesan yang dalam maka emas tersebut akan menjadi 24K.

Akhir kata, untuk mengetahui sama ada emas yang dimiliki adalah tulen atau tidak, sila kenal pastinya dengan cara di atas. Jika tidak, pasti anda akan mengalami kerugian yang tinggi akibat ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Semoga perkongsian bermanfaat untuk anda.

Baca juga: