HelloGold – Platform Pembelian Emas Atas Talian Yang Patuh Shariah

Urusniaga emas mempunyai hukum-hukum tertentu dalam Shariah. Antara isu utama dalam urusniaga emas berdasarkan Shariah adalah perlu Taqabud atau serahan segera apabila ditukar dengan emas atau matawang.

Apa maksudnya? Maksudnya hak milik telah bertukar tangan sebaik sahaja akad atau transaksi dibuat dan bayaran diserahkan.

Maka di sini timbul persoalan, bolehkah membeli emas secara atas talian seperti menggunakan aplikasi HelloGold?

Apa Itu HelloGold?

HelloGold muncul pada tahun 2015 sebagai satu aplikasi urusniaga pembelian dan penjualan emas patuh Shariah yang pertama di dunia. Menerusi aplikasi ini, kita boleh membeli dan menjual emas serendah RM1 dengan ketulenan 99.99%.

Berdasarkan laman web HelloGold, jongkong emas mereka disimpan di dalam bilik kebal oleh BullionStar International, di Singapura. BullionStar pula dijamin oleh Chubb Internationa dimana mereka memberi jaminan pada nilai gantian penuh.

Emas mereka juga diaudit setiap enam bulan dan dipastikan:

1) Bahawa kesemua emas fizikal milik pelanggan yang disimpan memang mewakili pelanggan yang membelinya;

2) Bahawa semua emas fizikal mempunyai nombor bersiri mewakili pemilikan pemiliknya;

3) Dan ciri-ciri serta berat emas fizikal  sama berdasarkan huraian emas fizikal yang disimpan.

Penasihat Shariah mereka pula adalah Amanie Advisors, pihak yang bekerjasama dengan World Gold Council dalam mendraf dan mendapatkan kelulusan Piawaian Shariah bagi Emas pertama dunia atau dikenali sebagai Shariah Standard on Gold oleh Accounting and Auditing Organisation for Islamic Financial Institutions (AAOIFI) yang berpangkalan di Bahrain.

Disebabkan itu, HelloGold boleh berbangga menjadi pihak pertama yang menggunapakai Shariah Standard on Gold oleh AAOIFI dalam urusniaga emas mereka.

Ada dua isu besar yang diputuskan oleh AAOIFI dan memudahkan urusan HelloGold.

Pertamanya isu penyerahan segera atau Taqabud. Piawaian itu menetapkan bahawa bentuk serahan emas boleh dipelbagaikan. Sama ada ia dilakukan secara penyerahan fizikal atau cukup dibuktikan secara dokumentasi yang menunjukkan adanya pemilikan dan perubahan hak milik. Dalam Shariah, penyerahan fizikal disebut sebagai Qabd Haqiqi dan penyerahan secara dokumentasi disebut sebagai Qabd Hukmi.

Isu kedua pula adalah isu pemilikan pro-rata atau pemilikan bersama terhadap satu emas fizikal. Di dalam Shariah ia disebut sebagai Milkiyyah al-Musya’. Shariah Standard on Gold oleh AAOIFI telah mengiktiraf kaedah pemilikan bersama ini dengan syarat-syarat tertentu.

Maka dengan pengesahan itulah, HelloGold dapat menawarkan pemilikan emas serendah RM1 yang melambangkan pemilikan tidak sampai 0.001g. Adapun begitu penghantaran emas fizikal hanya boleh dilakukan bagi mereka yang mempunyai emas minima 1g.

Apa pun model HelloGold ini sangat sesuai digunakan bagi mereka yang berhasrat menjadi pelabur emas kerana sebagai pelabur, emas dibeli pada harga rendah dan dijual apabila harganya naik, isu pemilikan fizikal tidaklah penting. Tambahan pula penyimpanan fizikal mendedahkan pelabur kepada risiko kehilangan emas dan juga caj penyimpanan sekiranya emas disimpan oleh pihak ketiga.

Di HelloGold, mereka membuat untung melalui ‘spread’ atau beza harga jualan dan belian emas, serta caj pengurusan serendah 2% setahun. Caj tambahan hanya dikenakan bagi pembeli yang meminta emas fizikal dihantar kepada mereka.

Secara rumusan, ini bukanlah tulisan yang ditaja oleh HelloGold tetapi ia sekadar perkongsian hukum emas dalam Shariah yang terlibat dalam urusniaga emas di HelloGold. Ingatlah dua hukum utama bagi mereka yang ingin melabur dalam emas, pertamanya emas itu wujud dalam bentuk fizikal, dan kedua pemilikan itu berlaku secara segera dengan disahkan pemilikan dan pemilik emas ada hak ke atas emas tersebut.

Sekian. Pesan saya jangan terpedaya dengan agen emas yang suka mempromosi emas di waktu harga emas berada di puncak.

Ditulis oleh Arham Merican, Pengurus Shariah di sebuah institusi kewangan negara dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus kepada pengurusan kewangan, pembasmian kemiskinan, dan pembinaan masyarakat madani. Beliau boleh dihubungi di [email protected].

Selain daripada HelloGold, kita juga ada simpanan emas patuh syariah dengan KAB Gold.

This image has an empty alt attribute; its file name is kab-gold-uncang-emas-800-700x990.jpg

Dengan minimum pembelian 0.25 gram emas atau serendah RM66 (berdasarkan harga emas RM264 segram), semuanya boleh dilakukan secara online.

Prosesnya sangat mudah:

  • Layari laman web KAB Gold
  • Lengkapkan borang pendaftaran
  • Verify emel

Kemudian dah boleh login dan buat pembelian pertama anda hari ini juga.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Cara Mudah Kenal Pasti Emas Tulen Dan Emas Palsu

Permintaan emas semakin hari semakin tinggi, namun untuk memiliki emas, perlulah mengenal pasti ketulenannya.

Bagi menguji sama ada emas tersebut tulen atau palsu,  ia diuji dengan pelbagai cara dan kaedah.

Bukan sahaja dijadikan perhiasan wanita, emas juga merupakan salah satu pelaburan yang sangat menguntungkan. Apabila terdapat jualan murah mengenai emas tidak kira sejauh mana lokasi kedai tersebut, pasti ramai yang sanggup datang untuk membelinya dari seluruh pelusuk negara.

Namun, perlu diingatkan bahawa emas yang dijual dengan harga murah tidak semestinya 100% tulen.

Untuk pengetahuan anda, kini terdapat banyak kes penipuan mengenai keaslian emas tersebut. Jadi, untuk memastikan emas yang dibeli itu tulen ataupun tidak, mari kami kongsikan cara kenal pasti emas tulen dan emas palsu dengan mudah.

Cara Kenal Emas Tulen Atau Palsu

1. Menggores Emas Pada Permukaan Seramik

Cara yang paling mudah untuk mengetahui sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggores emas tersebut pada permukaan seramik. Ada sesetengah pihak mengatakan bahawa dengan menggores permukaan emas pada seramik, jika terdapat kesan hitam pada emas tersebut maka ianya adalah emas palsu. 

Sekiranya anda menggores emas pada permukaan seramik dan tiada kesan hitam, emas tersebut sememangnya tulen.

2. Menimbang Berat Dan Mengukur Ketumpatan Emas

Bagi mengetahui sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, biasanya ia juga boleh dikenal pasti dari segi menimbang berat dan mengukur ketumpatan emas tersebut. Cara yang paling mudah adalah dengan menimbangnya menggunakan penimbang digital. 

Untuk mengukur ketumpatan emas, anda juga boleh merendam emas di dalam air. Jika isipadu air tidak berubah walaupun emas tersebut dikeluarkan, maka emas tersebut adalah tulen.

3. Menguji Fizikal Emas Secara Visual

Setiap emas biasanya mempunyai bacaan kehalusan antara 1 hingga 999 atau dalam bacaan karat ialah 10k, 14k, 18k, 22k ataupun 24k. Sebab itulah jika kita melihat emas yang dijual pasti akan dilabelkan dengan angka tersebut. Perlu diingatkan juga bahawa emas tiruan juga kadangkala dicop dengan bacaan angka tersebut untuk mengelirukan pelanggan.

Jadi, untuk memastikan sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, ia boleh dikenal pasti melalui ujian fizikal emas secara visual. Biasanya golongan pakar akan memeriksa fizikal emas tersebut menggunakan kanta pembesar dengan sangat teliti. 

Di Malaysia, terdapat beberapa pajak gadai patuh syariah yang boleh menentukan ketulenan emas fizikal tersebut melalui visual seperti ini.

4. Menguji Ketulenan Emas Menggunakan Magnet

Nak lagi mudah, cara kenal pasti emas tulen atau emas palsu juga adalah dengan menggunakan magnet. Kita ketahui bahawa magnet mampu menarik segala jenis besi dan sekiranya emas anda melekat pada magnet, maka emas tersebut adalah palsu.

Emas yang melekat pada magnet mempunyai kandungan logam lain iaitu besi yang telah dicampur dengan emas.

5. Menggigit Emas Tersebut Dengan Tidak Terlalu Kuat

Cara terakhir untuk mengenal pasti sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggigit emas dengan tidak terlalu kuat. Cara ini biasanya dilakukan oleh atlet yang mendapat pingat emas. Mereka akan menggigit sedikit pingat tersebut untuk mengenal pasti sama ada ia tulen atau tidak. 

Namun perlu diingatkan untuk tidak menggigitnya terlalu kuat, ianya kerana jika emas tersebut meninggalkan kesan yang dalam maka emas tersebut akan menjadi 24K.

Akhir kata, untuk mengetahui sama ada emas yang dimiliki adalah tulen atau tidak, sila kenal pastinya dengan cara di atas. Jika tidak, pasti anda akan mengalami kerugian yang tinggi akibat ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Semoga perkongsian bermanfaat untuk anda.

Baca juga: