Guo Guangchang, Warren Buffett Versi China

Warren Buffett satu nama yang tidak perlu diperkenalkan lagi dalam dunia pelaburan. Ramai pelabur dalam dunia saham menjadikan Warren Buffett sebagai sumber rujukan semasa melakukan pelaburan tetapi gagal kerana mereka tidak sanggup melakukan apa yang dilakukan oleh pelabur tersohor dunia itu dalam pasaran saham.

Sifat utama yang dimiliki oleh Warren Buffett dalam pelaburan adalah sabar, dan hanya membeli saham untuk jangka masa yang panjang. Ternyata ianya sukar bagi seorang pelabur terutamanya pelabur yang baru berjinak dalam pasaran saham.

Disebabkan perkara tersebut, ramai pelabur baru yang gemar trading saham berbanding dengan beli dan peram kerana melihat keuntungan yang sedikit dalam masa yang singkat berbanding dengan keuntungan yang besar dalam tempoh yang panjang.

Warren Buffett Di China

Warren Buffett merupakan tokoh pelaburan yang sangat digemari di negara tersebut. Ramai pelabur di China yang menjadikan Warren Buffett sebagai idola mereka walaupun negara mereka mengamalkan dasar ekonomi sosialis.

Antara tokoh terkenal yang dikenali sebagai Warren Buffett China adalah Guo Guangchang.

Walaupun ramai yang mengamalkan falsafah pelaburan seperti Warren Buffett di China, Guo Guangchang adalah tokoh yang paling menghampiri teknik pelaburan yang digunakan oleh Warren Buffett.

Kenapa Guo Guangchang Dilihat Sebagai Warren Buffett Di China?

This image has an empty alt attribute; its file name is Guo-Guangchang-Warren-Buffett-Versi-China2-700x466.jpg
Kredit Gambar: SCMP

Mesti kita tertanya-tanya kenapa Guo Guangchang dikatakan paling mirip dengan teknik pelaburan yang dilakukan oleh Warren Buffett berbanding dengan pelabur China yang lain.

Sebab utama Guo Guangchang dikatakan mirip dengan Warren Buffett adalah disebabkan beliau mengembangkan perniagaan yang dimilikinya melalui pembelian saham sesebuah syarikat dan keuntungan yang diperolehi daripada syarikat tersebut kemudian dilaburkan ke dalam syarikat lain.

Tindakan pelaburan yang dilakukan oleh Guo Guangchang amat menyerupai kaedah yang dilakukan oleh Warren Buffett. Sebelum wujudnya Berkshire Hathaway seperti sekarang, Warren Buffett merupakan pelabur yang melabur menggunakan duit rakan, kenalan dan ahli keluarga melalui syarikat Buffett Associates.

Beliau kemudian mengubah teknik pelaburannya setelah membeli Berkshire Hathaway dan menjadikannya sebuah syarikat konglomerat. Pada ketika itu, Syarikat Insurans Geico merupakan syarikat yang menjadi tunjang utama bagi Warren Buffett.

Geico merupakan syarikat yang dimiliki oleh mentor beliau iaitu Benjamin Graham. Disebabkan perkara tersebut, Warren Buffett juga memiliki saham syarikat terbabit dan syarikat itu telah banyak membantu mengembangkan perniagaan Berkshire Hathaway.

Guo Guangchang juga melakukan perkara yang sama dengan mengembangkan syarikat pelaburan yang dimilikinya dengan menggunakan syarikat insurans. Menurut Guo Guangchang, beliau melakukan pelaburan dengan melihat kaedah yang digunapakai oleh Warren Buffett.

Oleh sebab yang demikian, beliau hanya melabur ke dalam sektor yang mudah difahami dan memberi pulangan dalam tempoh masa yang panjang seperti insurans, farmaseutikal dan pelancongan.

Beliau mengasaskan syarikat pelaburan yang dikenali sebagai Fosun pada tahun 1992 bersama dengan empat lagi rakannya. Pada permulaan penubuhan syarikat, mereka hanya bermula dengan modal permulaan sebanyak USD4,000 dan mengambil bidang farmasi sebagai perniagaan utama.

Sejak sedekad yang lalu, Fosun telah menjadi sebuah syarikat konglomerat terkenal di China dan telah membeli beberapa syarikat yang bertaraf antarabangsa untuk mengembangkan portfolio perniagaan mereka. Eropah merupakan destinasi utama pelaburan bagi Fosun.

Kredit Gambar: Birmingham Mail

Mereka melakukan pelaburan ke atas syarikat Eropah disebabkan ramai rakyat China yang menggemari barangan yang dikeluarkan oleh syarikat Eropah. Antara sektor yang menjadi pilihan pelaburan Fosun di Eropah adalah perbankan, perlancongan dan juga barangan mewah jenama terkenal.

Ekonomi China yang semakin berkembang maju telah memberi peluang yang besar kepada Fosun untuk melabur terhadap syarikat yang memberi mereka pulangan yang lumayan.

Fosun juga turut melabur dalam bidang sukan dan memiliki kelab bola sepak Wolverhampton Wanderers yang dibeli mereka pada tahun 2016. Kelab tersebut kini berada di dalam Liga Perdana Inggeris (EPL).

Kontroversi Melibatkan Guo Guangchang

Walaupun berjaya di dalam dunia perniagaan, beliau tidak terlepas daripada kontoversi yang melanda diri. Ketika Xi Jinping dilantik menjadi presiden China, beliau terkenal dengan polisi memerangi rasuah.

Guo Guangchang tidak terlepas daripada disoal siasat oleh kerajaan China sama seperti beberapa bilionaire yang lain. Beliau hilang seketika di khalayak ramai selama beberapa minggu kerana disoal siasat oleh Kerajaan China dan ada sebahagian bilionaire China yang ditangkap kerana mengambil rasuah.

Kini kekayaan yang dimiliki oleh Guo Guangchang adalah berjumlah USD7.1 bilion dan merupakan salah seorang bilionaire terkaya di China.

Sumber Rujukan:

Previous ArticleNext Article

Perkongsian Seorang Gadis Membeli 3 Biji Rumah Dalam Masa 6 Tahun

Banyak manfaat yang terkandung dalam perkongsian Puan Syafieqah A’lya ini. Semoga anda terinspirasi dengan perkongsian ini.

14 langkah ini adalah untuk anda mula bina portfolio hartanah anda. Saya nak share sikit langkah mudah yang saya fikir semua pasangan muda mampu realisasikan.

Katakan anda dan pasangan baru bekerja. Dan waktu tu baru berumur 23 tahun. Gaji anda dan pasangan waktu tu, RM2,000 setiap seorang.

Andaikan gaji anda berdua dapat kenaikan RM100 setahun.

  1. Untuk lelaki, pakai dulu motor yang digunakan masa belajar dulu. Elakkan beli kereta.
  2. Yang wanita pula, beli kereta Perodua Axia. Komitmen bulanan, katakan RM500.
  3. Lelaki buat pembiayaan ASB RM100,000, dengan tempoh pembiayaan 30 tahun dengan komitmen bulanan RM550. Biarkan duit kat dalam tu dan jangan usik langsung selama 3 tahun.

    Dividen terkumpul yang korang akan dapat pada kadar 7.25% adalah RM23,300. Bila jual sijil (RM4,500), akan jadi RM27,800++. Majlis kahwin, wajib belanja macam anak raja?
  4. Si wanita pulak buat pembiayaan ASB RM50,000, komitmen bulanan RM275. Macam atas tadi jugak, jangan usik dividen selama 3 tahun.

    Dividen terkumpul untuk tempoh 3 tahun tu (kadar dividen tahunan 7.25%, sama macam kat atas tadi) akan jadi RM11,650. Tambah pulak bila jual sijil nanti (RM2,250), korang akan dapat sebanyak RM13,900 tunai.
  5. Jumlah terkumpul yang korang akan dapat adalah RM41,700. Boleh dah berkahwin pakai duit tu. Bajet untuk majlis kahwin, setkan RM10,000 je. Kalau parents korang nak buat lebih havoc, minta mereka support.

    Nak tak nak, teguhkan hati dekat bajet RM10,000 tu. Buat apa nak malu berkahwin secara tak melebih-lebih? Lebih baik bertindak secara bijak berbanding nak nampak gah dan hebat untuk satu hari je. Hidup korang berdua lepas berkahwin tu yang patut korang risaukan. Majlis sanding tu, kejap je.
  6. Jadi, baki sekarang tinggal RM31,700. Nak buat apa? Cari aset yang boleh bagi korang positive cash flow. Rumah lelong atau second hand?
  7. Lelaki cari rumah pertama. Low cost pun takpe. Cari yang harga kurang RM100,000. Mana ada dah rumah RM100,000? Pergi cari dulu. Mesti ada punya.

    Tak kira la lelong atau rumah second hand (subsale). EPF Akaun 2 dah ada dalam RM5,500. Bajetkan cash sebanyak RM10,000 untuk urusan beli rumah (10%) dan keluarkan duit EPF Akaun 2 tu.

    Mana-mana fi yang boleh serap dalam loan bank, sekalikan. Bayaran bulanan untuk rumah tu akan jadi RM450 (anggaran). Andaikan rumah tu boleh disewakan RM600 sebulan.

    Dapat penyewa? Tak usah berlengah dan terus siapkan tenancy agreement.
  8. Yang wanita jugak, cari rumah pertama macam si lelaki tadi.
  9. Menyewa dulu rumah untuk tempoh 3 tahun tu. Kalau boleh duduk dengan family untuk sementara waktu, lagi bagus. Banyak boleh jimat.

    Baki tunai setakat ini akan tinggal RM11,700.
  10. Dengan jumlah dalam EPF Akaun 2 korang tadi, boleh tampung RM150 sebulan untuk bayar ansuran rumah masing-masing. Jadi, komitmen korang untuk rumah masing-masing cuma RM300 je setiap seorang.

    Simpanan cecah lebih RM500,000? Wow!
  11. Dengan pendapatan sewa tadi (RM600 + RM600), buat pembiayaan ASB RM100,000 setiap seorang. Gunakan duit pendapatan sewa tu untuk bayar ansuran bulanan. Jangan usik dividen tu selama 3 tahun.

    Jumlah dividen terkumpul korang akan jadi RM46,700. Tambah pulak dengan jual sijil (RM6,300), cash akan dapat sebanyak RM53,000.

    Campur pulak dengan jumlah cash yang ada dalam tangan: RM53,000 + RM11,700 =RM64,700
  12. Kekalkan pembiayaan RM100,000 ASB si wanita tadi, sampai habis tempoh pembiayaan dengan komitmen bulanan RM600 secara konsisten (selama 22 tahun). Dan macam biasa. Biarkan je dividen berkembang dalam tempoh tu. Ini untuk simpanan jangka masa panjang.

    Lepas 22 tahun, simpanan terkumpul akan jadi RM516,000. Tak salah upgrade beli rumah besar sikit (bila dah mampu)
  13. Dengan baki pada step 11 tadi (RM64,700), guna untuk beli rumah duduk sendiri. Saya bagi contoh, rumah tu harga RM300,000.

    Buat pembiayaan bersama dengan pasangan korang kalau perlu. Baki duit cash yang ada, boleh gunakan untuk minor renovation dan beli barang-barang rumah.

    Komitmen bulanan masa ni lebih kurang RM1,350. Waktu ni, gaji pun dah naik dan korang takde masalah untuk bayaran ansuran rumah. Lagipun, dah ada disiplin dan karakter menyimpan yang korang bina sebelum ni.

    Pandai-pandai la korang share bayar. Kata nak hidup selesa bersama, kan?
  14. Paling kurang, korang dan ada 3 biji rumah. Kereta pun dah nak habis bayar. Gaji pun dah best masa ni. Mungkin tiba masa untuk upgrade kereta tu. Reward diri sebab dah berjaya capai ke tahap ni.

Kredit Gambar: FB Syafieqah A’lya

Perancangan untuk masa depan dan disiplin diri kita je yang mampu mengubah. Takde alasan lain. Antara NAK BUAT atau TAK NAK BUAT je.

Antara nak atau tak nak buat je. Dia takde “nanti dulu,” atau lain-lain yang sama jenis dengannya.

Dan tak bermakna kena ikut bulat-bulat apa yang beliau cadangkan. Boleh je ubah ikut kesesuaian hidup sendiri.