Jangan Putus Asa, Masih Ada Bantuan Pembayaran Balik Pinjaman Bersasar

Moratorium secara otomatik bakal berakhir pada 30 September, dan pihak AKPK sarankan rakyat Malaysia agar mengambil langkah-langkah proaktif dalam menilai keadaan kewangan masing-masing pada masa ini dan untuk masa hadapan.

Ketika ekonomi negara sedang menunjukkan tanda-tanda pemulihan, kami faham bahawa masih terdapat ramai individu yang cuba sedaya upaya untuk menangani impak pandemik COVID-19.

Para pelanggan yang menjangkakan akan menghadapi kesukaran untuk meneruskan pembayaran balik pinjaman harus menghubungi pihak bank masing-masing bagi berbincang mengenai pembayaran balik pinjaman mereka sebelum tempoh moratorium tamat.

Terdapat pelbagai pilihan bantuan pembayaran balik pinjaman bersasar bagi membantu para pelanggan untuk menguruskan kewangan mereka dengan lebih baik.

Antaranya, adalah seperti mengurangkan jumlah komitmen bulanan, melanjutkan jadual pembayaran-balik pinjaman dan/atau menukar syarat-syarat pembiayaan bagi menyesuaikan diri mereka dengan situasi yang belum pernah terjadi sebelum ini.

Walau bagaimanapun, para pelanggan juga boleh mendapatkan nasihat dan bantuan secara bebas dari pihak Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) sekiranya cadangan dari pihak bank tidak memenuhi komitmen kewangan mereka secara menyeluruh ataupun mereka sudahpun mempunyai  beberapa pinjaman dari bank. 

Pihak AKPK akan mempertimbang komitmen kewangan mereka secara menyeluruh dan seterusnya menyediakan beberapa pelan pembayaran balik pinjaman yang sesuai bagi keputusan pelanggan. Dalam itu, AKPK juga ada menyediakan khidmat kaunseling dan pendidikan dalam pengurusan kewangan secara berhemat.

Khidmat-khidmat tersebut akan membantu para pelanggan untuk meningkatkan produktiviti mereka di tempat kerja dan dan seterusnya memberikan ketenangan minda apabila situasi kewangan terkawal.  

Ulasan ini dibuat oleh: Azaddin Ngah Tasir, Ketua Pegawai Eksekutif AKPK (Agensi Kaunseling & Pengurusan Kredit)

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Terma Kewangan Islam Yang Mudah Untuk Kita Faham

Mesti ramai yang confuse bila dengar terma-terma kewangan Islam buat pertama kali. Malah, ada yang dah biasa kita dengar pun masih tak pasti apakah maksudnya.

Jom kita belajar bahasa Arab sikit dan ikuti perkongsian Puan Nuraishah Hanani seperti berikut:

1. Kalau simpan – Wadiah
2. Kalau labur – Mudarabah
3. Kalau di’urus – Wakalah
4. Kalau yuran – Ujrah
5. Kalau TT ia – Hawalah
6. Kalau rebate – Ibraa
7. Kalau caj gantirugi – Tawidh
8. Kalau penalti – Gharamah
9. Kalau berjanji – Waad
10. Kalau gadai – Rahnu
11. Kalau pinjam – Qard
12. Kalau adat – Uruf 
13. Kalau gerenti – Kafalah
14. Kalau bagi deposit – ‘Urbun
15. Kalau sewa – Ijarah
16. Kalau jual – Bai
17. Kalau untung rugi bersama – Musyarakah
18. Kalau kongsi untung beramanah – Mudarabah
19. Kalau beri hadiah – Hibah
20. Kalau tolong menolong – Takaful

Sumber: FB Nuraishah Hanani

Lepas ni bila dengar terma-terma kewangan Islam yang kita tak pasti, boleh rujuk senarai ini. Semoga tidak keliru lagi bila dengar perkataan Arab disebut oleh mereka dalam industri kewangan Islam ni.

Tapi tahu saja tak mencukupi, kita kena ambil tahu juga lebih mendalam pasal kewangan Islam ni. Jemput baca:

Dapatkan Khidmat Nasihat Berkaitan Kewangan Daripada Perancang Kewangan Yang Berlesen

Anda sedang berdepan dengan masalah kewangan dan tak tahu nak tanya siapa? Ada masalah nak menyimpan dan tak tahu nak melabur kat mana?

Zaman sekarang ni, ramai yang claim mereka pakar, tapi berapa ramai yang merupakan Perancang Kewangan atau Financial Planner yang berlesen? Kalau nak tahu di Malaysia, bilangan mereka ini tak sampai pun seribu orang, memang rare sangat.

Memperkenalkan My Personal Finances (MyPF Premier)

Kini anda selangkah saja lagi untuk mendapatkan manfaat bagi mengembangkan kewangan peribadi bagi menuju kebebasan kewangan yang dicari-cari.

Mereka menghubungkan anda kepada Perancang Kewangan yang berdaftar dan boleh membantu daripada segi:

  • Penasihat yang membimbing dalam menetapkan sasaran kewangan, mengulas dan berkongsi ilmu
  • Khidmat nasihat yang kerap dengan berkongsi pengalaman, kepakaran, dan menjawab segala kemusykilan berkaitan kewangan
  • Pembelajaran secara hands-on dalam pelaburan, termasuklah saham, hartanah dan lain-lain

Bila dah kenalpasti masalah yang dihadapi, punca masalah tersebut dan cadangan daripada mereka yang pakar untuk mengatasinya; barulah rasa lega sikit kan? Seolah-olah dah nampak cahaya di hujung terowong.

Jom kita jadi ahli MyPF Premier hari ini juga.

Iklan

Pengurusan Kewangan Semasa Kegawatan Ekonomi, Buat 7 Perkara Ini

Pada 23 April yang lepas, YAB Perdana Menteri telah mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilanjutkan sehingga 12 Mei 2020. Ini bermakna kita telah dan akan lalui PKP sehingga fasa keempat yang bermula sejak 18 Mac yang lalu. Perayaan Aidilfitri yang kebiasaannya disambut meriah mungkin disambut ala kadar dan setakat duduk di rumah sahaja.

Walaupun PKP ditamatkan, kita masih lagi perlu mengamalkan penjarakan sosial, had perjalanan, dan acara-acara besar tidak boleh diadakan. Ini tentunya memberi kesan kepada peniaga baju, bazar Ramadan, syarikat pelancongan, dan syarikat pengangkutan yang terjejas akibat permintaan pengguna yang lemah.

Akibat kerugian yang terpaksa ditanggung, mungkin ada syarikat yang terpaksa memberhentikan pekerja. Kemungkinan ramai yang akan hilang pekerjaan atau terpaksa bercuti tanpa gaji sehingga keadaan pulih.

Dalam menghadapi krisis ekonomi yang mencabar, berikut disenaraikan 7 tips yang boleh kita amalkan sebagai langkah menghadapi kegawatan ekonomi yang melanda.

1. Pendapatan Lebihan

Di sebalik dugaan yang melanda, mungkin terhidang peluang bagi kita menambah pendapatan. Jika kita pandai memasak, boleh gunakan peluang ini untuk berniaga.

Kerana Covid-19, pergerakan agak terhad dan orang ramai lebih suka memesan dari rumah. Boleh mulakan di kawasan kejiranan dahulu dengan menjual kek, kuih, atau apa-apa jenis juadah.

Sekarang ni dah canggih, kebanyakan kawasan kejiranan dah ada WhatsApp Group dan Facebook Group, boleh terus iklankan di sana.

2. Tunai Di Tangan

Dalam menghadapi kegawatan ekonomi, wang tunai adalah penting. Melalui Pakej Prihatin yang ditawarkan kerajaan, jelas kerajaan mahu rakyat Malaysia mempunyai tunai di tangan melalui Bantuan Prihatin Nasional (BPN) yang mensasarkan golongan B40 dan M40.

Selain daripada itu, kerajaan juga membuat inisiatif dengan pengeluaran i-Lestari KWSP, pengurangan potongan KWSP bagi syer pekerja daripada 11% kepada 7%, dan pemberian moratorium selama 6 bulan bagi pembiayaan bank.

Semua inisiatif ini dilakukan bagi membolehkan kita mempunyai lebihan tunai di tangan.

Berbelanjalah secara berhemah dan kepada yang perlu sahaja. Elak pembaziran dan buat simpanan.

Kita tak tahu nasib kita selepas ini, namun kita kena berdepan dengan kemungkinan dibuang kerja, terpaksa bercuti tanpa gaji, atau dipotong gaji.

3. Semak Rekod Takaful

Dalam menghadapi wabak Covid-19, ada sesetengah pengendali takaful yang menawarkan manfaat tambahan. Sebagai contoh, kita diberikan pampasan sebanyak RM10,000 jika disahkan positif Covid-19.

Semak dengan pengendali takaful atau ejen untuk kepastian. Jika ada manfaat tambahan, pampasan tersebut boleh digunakan dalam menghadapi krisis ekonomi atau digunakan sebagai simpanan.

4. Tabung Kecemasan

Dalam pengurusan kewangan peribadi, kita digalakkan mempunyai tabung kecemasan sebanyak 3-6 bulan gaji. Sebagai contoh, jika kita bergaji RM3,000 sebulan, pastikan tabung kecemasan kita ada sekurang-kurangnya RM9,000.

Jika masih tiada tabung kecemasan, gunakan peluang yang telah diberi kerajaan melalui BPN, i-Lestari, potongan syer pekerja KWSP, dan moratorium bank untuk mula menabung.

5. Jangan Buat Hutang Baru

Jika berhasrat untuk menukar kereta baru atau membuat pembiayaan peribadi bagi mengubahsuai rumah, tangguhkan dulu hasrat tersebut. Dalam kegawatan ekonomi, kita sepatutnya mengurangkan komitmen dan bukannya menambah komitmen.

Berfikir secara rasional dan elakkan pepatah ‘biar papa asal bergaya’. Raya nanti bukannya kita boleh buat ‘open house’ untuk ajak orang ramai tengok perabot baru dan langsir baru di rumah kita.

6. Sayangi Kerjaya

Bersyukurlah dengan apa yang ada. Jangan berhenti kerja walaupun kita dah menyampah dengan syarikat tempat kita bekerja. Ramai orang yang telah dibuang kerja, maka kita yang masih bekerja, jangan pula pergi berhenti kerja.

Melainkan kita memang mendapat tawaran yang lumayan dari syarikat lain atau sudah mempunyai perancangan lain. Jika saja-saja nak berhenti, fikirlah semula.

7. Banyakkan Bersedekah

Jika kita tidak terkesan dengan kegawatan ekonomi yang melanda, gaji tak kena potong dan pendapatan masih stabil serta tiada apa-apa hutang tertunggak; inilah peluang untuk buat saham akhirat. Ambil peluang ini untuk bersedekah kepada golongan yang terkesan.

Sebagai umat Islam, kita memang digalakkan bersedekah mengikut kemampuan masing-masing. Bayangkan sedekah yang dibuat dapat membantu sebuah keluarga untuk makan minum dan berbuka puasa.

Jika tidak boleh bersedekah macam biasa, gunakan medium elektronik. Kalau ada masa boleh tengok Bersamamu di TV3, ramai golongan susah yang memerlukan bantuan.

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

Daripada Abu Hurairah r.a berkata bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud:

“Sedekah tidak mengurangkan harta. Allah tidak melebihkan seseorang hamba dengan kemaafannya melainkan kemuliaan dan tidak merendahkan diri seseorang melainkan Allah mengangkatnya”. (Hadis Riwayat Muslim, ad-Darimi dan Ahmad.)

Kesimpulannya, pengurusan kewangan peribadi semasa kegawatan ekonomi amat penting supaya kita boleh hidup menjalani dugaan yang hebat ini dengan penuh sabar.

Tips yang diberi hanyalah sebagai panduan sahaja, apa pun segalanya terletak kepada kemampuan diri sendiri. Semoga bermanfaat.

Ditulis oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]

Iklan

Bagaimana Kadar Sifar GST Memberi Kesan Kepada Peniaga?

Saya pasti kita semua menunggu-nunggu saat 1 Jun 2018, apabila negara kita akan menetapkan kadar sifar GST sepertimana yang diumumkan oleh Kementerian Kewangan. Namun begitu, bagaimana pula dengan nasib peniaga? Apakah cabaran yang bakal dihadapi?

Untuk itu, kami berterima kasih dengan Slurp Point of Sale for Restaurants and Cafes yang sudi berkongsi dengan kami berkenaan isu tersebut.

Pengguna Nak Harga Turun

Sebagai pengguna, sudah semestinya kita nak harga sedia ada untuk turun pada tarikh 1 Jun 2018 tersebut. Kalau selama ini kita beli baju raya berharga RM106 dengan menanggung 6% GST, nanti kita nak bayar RM100 pula selepas ini.

Kalau kita perasan yang harga masih berada di paras yang lama, sudah menjadi tanggungjawab kita sebagai pengguna untuk melaporkannya kepada pihak berkuasa.

Penguatkuasa Kena Tingkatkankan Pemantauan Dan Penguatkuasaan

Diharapkan pihak berkuasa yang terlibat pula, apabila menerima aduan daripada pengguna – bersegeralah untuk bertindak. Dengan ini, pihak peniaga yang tidak mematuhi undang-undang akan diberi amaran dan seterusnya dikenakan hukuman yang sewajarnya.

Peniaga Pula Bagaimana?

Bagi pihak peniaga pula, tiada pilihan melainkan untuk mematuhi arahan yang telah dikeluarkan. Kalau selama ini, perniagaan yang mengenakan 6% GST kepada pembeli, terpaksa menukarkannya kepada 0% GST pula.

Tetapi sebelum kita pergi lebih lanjut, apa kata kita fahamkan dulu perbezaan di antara sifar GST dan pemansuhan GST.

Sifar GST

Kalau selama ini kita ada dua klasifikasi, iaitu 0% dan 6%; lepas ini semua jadi 0% pula. Tapi kalau nak tahu, selama ini pun banyak juga barang sifar GST seperti makanan asas dan keperluan seperti:

  • Beras, daging, ayam dan telur ayam
  • Makanan laut seperti ikan, ketam, udang
  • Sayur-sayuran, buah-buahan, rempah ratus, tepung, gula, garam, minyak masak, roti, susu bayi dan banyak lagi
  • Semua jenis bahan bacaan, ubat-ubatan, bekalan air dirawat dan bekalan

Pemansuhan GST

Sekiranya kita mansuhkan pula GST, sistem sedia ada perlu ditukar. Mungkin ianya memerlukan masa yang lebih lama untuk kembali ke sistem asal iaitu SST.

Maka dengan menjadikannya sifar GST, akan lebih cepat untuk diimplementasi.

Apa Persediaan Peniaga Untuk Hadapinya?

Pertama, bawa bertenang terlebih dahulu. GST masih ada, cuma sekarang semuanya adalah pada kadar 0%. Maka, tak perlu tukar sistem sedia ada yang kita dah beli, dah pergi kursus, dah upah akauntan untuk prepare laporan dan invois.

Ini juga bermakna template untuk invoice dan laporan masih berjalan seperti biasa. Kalau sebelum ni kena finalizekan akaun setiap 3 bulan, ini juga kita kena maintain seperti biasa.

Habis Tu Apa Peniaga Kena Buat?

Bagi mereka yang menggunakan POS tradisional, perlu hubungi semula pembekal dan minta mereka update bahagian GST – daripada 6% kepada 0%. Dan juga beberapa bahagian lain sekiranya perlu.

Seterusnya, turunkanlah harga seperti mana yang dikehendaki pengguna. Kalau selama ini kita jual chicken chop pada harga RM10.60, bersedialah untuk menurunkannya kepada RM10. Nak turunkan lebih pun boleh, pelanggan mesti suka punya.

Tapi bagaimana pula dengan peniaga yang selama ini menanggung 6% GST bagi pihak pelanggan? Sebelum adanya GST, kita jual chicken chop pada harga RM10. Lepas GST pun, disebabkan kita sayang dan kesian pada pelanggan kita; kita masih menjual chicken chop pada harga RM10 termasuk GST, dengan harga sebenar RM9.40 dan 6% GST sebanyak RM0.60.

Dan lepas 1 Jun 2018 nanti, pengguna mesti nak kita jual RM9.40 pula kan? Adakah masih nak menanggung 6% tersebut?

Walaupun perit, namun itulah yang terpaksa kita lakukan. Sebagai peniaga, kita kena bersama-sama dengan pengguna dan penguatkuasa menjalankan tanggungjawab masing-masing bagi memastikan harga turun.

Percayalah dengan rezeki dan ketentuan daripada Allah. Kerana sudah pasti selepas ini, dijangkakan poket pengguna akan menebal ekoran penurunan harga. Dan dijangkakan pengguna juga akan lebih berbelanja dengan penuh gembira.

Kalau nak tahu, industri Makanan & Minuman, Telur Ayam, Pakaian dan Kedai yang akan menerima kesan positif ekoran daripada perlaksanaan kadar sifar GST nanti. Tak percaya, tengok sendiri harga saham-saham syarikat seperti Nestle, Dutch Lady, QL Resources, CCK Consolidated, Bonia, Padini, Parkson dan Aeon. Semuanya naik belaka.

Kelebihan Slurp POS

Bagi yang menggunakan sistem Slurp POS ni pula, anda tidak perlu menerima kunjungan daripada pihak POS untuk mengemaskini data. Ini kerana Slurp POS merupakan sistem yang berasaskan awan, maka sebarang data akan dikemaskini secara automatik.

Tiada sebarang isu kelewatan perlaksanaan, tiada sebarang isu pembekal minta kita sejumlah wang untuk datang kemaskini data. Kalau tak bayar, sistem tak update pula nanti.

“Anda rasa saya ada masa untuk sakit kepala?”

Kelebihan Lain Slurp POS

  1. Sistem Berasaskan Awan – Akses data dan laporan jualan walau di mana jua anda berada. Data anda dijamin selamat dan sentiasa terkini.
  2. Laporan Jualan – Analisis data jualan dan buat keputusan penting bisnes anda berdasarkan data.
  3. Pengurusan Meja – Reka susunan meja restoran terus ke dalam sistem Slurp bagi memudahkan anda melayan pelanggan dengan lebih baik dan perbaiki komunikasi pekerja anda.
  4. Pengurusan Inventori – Elak pembaziran dan kekurangan stok makanan dengan sistem pengurusan inventori yang sentiasa terkini.
  5. Pengurusan Rangkaian Restoran – Urus rangkaian restoran anda dengan mudah melalui satu sistem sahaja. Kemas kini maklumat harga, pekerja, inventori, dan analisa data kesemua rangkaian restoran anda.
  6. Mudah Untuk Digunakan – Denngan ciri antaramuka yang mudah dan intuitif, anda boleh jimat masa melatih pekerja. Gunakan masa berharga dan tenaga anda untuk tumpukan fokus kepada bisnes.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut dan mencuba sistem ini secara PERCUMA, sila layari laman web Slurp POS hari ini.

Atau hubungi mereka di talian +60327702869 untuk menjadualkan demo percuma.

Pengguna, Peniaga, Penguatkuasa Mesti Bekerjasama Untuk Turunkan Harga Barang

Akhir kata, jom kita beramai-ramai bekerjasama utuk memastikan harga barang turun juga pada 1 Jun 2018 nanti.

Bagi pihak pengguna, dapat berjimat lebih kerana harga barang turun. Poket semakin tebal lepas ni.

Bagi pihak peniaga, pastikan harga barang turun seperti yang dikehendaki pengguna. Insyaallah apabila rakyat mempunyai kuasa membeli yang lebih besar, mereka juga akan lebih berbelanja di perniagaan kita.

Bagi pihak penguatkuasa, jalankan amanah yang telah diberi dengan jujur dan adil. Siasat mana-mana peniaga yang gagal turunkan harga barang, dan kenakanlah tindakan yang sewajarnya.

Semoga 1 Jun 2018 bakal memberi kita sinar harapan yang baru untuk Malaysia dan rakyatnya!

Iklan

Syarikat Dan Individu Yang Berjaya Buat Untung Ketika Wabak COVID-19

Dunia semakin bercelaru dengan kehadiran wabak yang telah tersebar ke seluruh dunia. Keadaan ekonomi dunia semakin menjurus ke arah kemelesetan akibat virus yang berbahaya ini.

Virus ini telah memberi pelbagai musibah terutamanya kepada hampir semua sektor ekonomi di dunia. Walaupun begitu terdapat beberapa syarikat hedge fund dan syarikat berkaitan farmaseutikal yang berjaya ‘mengambil kesempatan’ dan mendapat keuntungan dari peristiwa ini.

Berikut adalah senarai hedge fund yang berjaya membuat keuntungan daripada situasi yang tidak menentu di dalam pasaran akibat daripada virus Covid-19 ini .

 Odey European

Sebuah hedge fund yang berpengkalan di London yang diuruskan oleh Robin Crispin William Odey. Pada bulan lepas, syarikat hedge fund ini mengalami kerugian yang besar akibat pertaruhan yang dilakukan oleh pengurusnya terhadap saham Tesla dan juga minyak mentah.

Tesla yang berjaya menarik ramai pelabur termasuk pengurus hedge fund yang mana pada awal tahun, saham syarikat ini merupakan saham yang paling banyak meningkat disebabkan faktor pembukaan kilang di Gigafactory di China dan dapat menghantar kesemua tempahan kenderaan mereka.

Odey European telah berjaya membuat short di dalam pasaran saham pada minggu terakhir bulan lepas yang mana menyaksikan syarikat tersebut berjaya membuat keuntungan sebanyak 5%.

Citadel

Merupakan sebuah hedge fund yang berpangkalan di Chicago, Amerika Syarikat yang mempunyai aset pengurusan sebanyak $32 bilion dan merupakan salah satu hedge fund terbesar di dunia.

Di antara strategi yang terkenal dilakukan oleh hedge fund ini adalah melabur dalam mutual fund yang dimiliki oleh The Vanguard Group yang dikenali sebagai Wellington Fund. Hedge fund ini juga terkenal dengan peristiwa di mana berjaya meningkatkan aset pengurusan mereka dengan aggressive pada tahun 2014 yang menyaksikan hedge fund ini berjaya menambah aset pelaburan mereka sebanyak $10 bilion dalam tempoh 18 bulan.

Pada kali ini syarikat hedge fund ini melakukan pertaruhan terhadap syarikat penerbangan Eropah yang mana telah berjaya memberi keuntungan kepada syarikat tersebut sebanyak 1%.

Kepos Capital

Merupakan sebuah syarikat hedge fund yang berpangkalan di New York yang mana syarikat ini merupakan syarikat hedge fund yang baru. Syarikat ini mempunyai aset pengurusan sebanyak $2 bilion.

Syarikat hedge fund ini diasaskan oleh tiga sahabat yang pernah bekerja di Goldman Sachs yang mempunyai pengalaman selama 30 tahun di syarikat terbabit. Syarikat ini berjaya mendapat keuntungan sebanyak 5.9% pada bulan lepas ketika keadaan ekonomi yang tidak menentu ini.

Bilionaire Dari China

Selain dari syarikat hedge fund dari barat, terdapat beberapa syarikat dari Asia terutamanya syarikat dari China berjaya mendapat manfaat dari krisis ini. Walaupun Negara China dilanda krisis Covid-19 yang mana menyebabkan kematian seramai 3000 orang sejak penularan wabak ini, pada minggu lepas sahaja, indeks CSI 300 telah meningkat sebanyak 5% yang mana menyaksikan penambahan kekayaan sebanyak $14.5 bilion kepada bilionaire yang berada di China.

Di antara syarikat yang mendapat keuntungan sudah tentulah syarikat dari bidang farmaseutikal dan industri kesihatan.

Di antara individu di China yang berjaya dapat menambah kekayaan adalah Zhong Huijuan yang merupakan pemegang saham terbesar untuk syarikat farmasi Hansoh Pharmaceutical. Beliau telah menambah kekayaan sebanyak $2.2 bilion yang bersamaan dengan 16% jumlah kekayaan yang dimilikinya iaitu sebanyak $ 16.6 bilion.

Bilionaire kedua yang berjaya menambah kekayaan adalah Li Xiting yang telah menambah kekayaan sebanyak $1.3 bilion. Beliau yang mempunyai syarikat pembekal peralatan perubatan Mindray Medical telah meningkat kekayaan sebanyak 11% kepada $13.2 bilion.

Selain daripada itu, Chen Bang yang merupakan pengerusi kepada sebuah syarikat yang menawarkan perkhidmatan kesihatan iaitu Aier Eye Hospital Group; telah berjaya menambah kekayaan sebanyak $1 bilion yang bersamaan dengan 13% jumlah kekayaan yang dimilikinya sebanyak $9.1 bilion.

Sumber Rujukan:

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!