Kenali Saham Sektor Perladangan Yang Sedang ‘Hot’

Samada kita perasan atau tidak, sejak kebelakangan ini sektor perladangan kembali hangat. Ini berikutan harga komoditi terutamanya harga minyak kelapa sawit yang mencecah paras tertinggi sejak tiga tahun.

Tetapi tiada kaitan dengan kenaikan harga bawang di pasaran.

Sumber: Trading View

Indeks perladangan telah meningkat 14.47% tahun ini, naik mendadak sejak bulan Oktober yang lalu. Berbanding prestasi FBM KLCI yang telah merosot 3.55% sepanjang tahun 2019.

Syarikat Perladangan Yang Ada Di Bursa Malaysia

Rujukan: Trading Platform

Kalau diikutkan, terdapat 45 saham syarikat perladangan yang ada di Bursa Malaysia seperti di atas. Hanya 8 saham yang tak patuh Syariah, yang selebihnya halal untuk dijual-beli.

5 Saham Perladangan Patuh Syariah Yang Terbesar Di Malaysia

Bila disebut tentang yang terbesar, apa yang dimaksudkan adalah daripada segi Market Capitalisation. Ianya bersamaan dengan jumlah saham yang ada kali dengan harga saham semasa.

  1. Sime Darby Plantation
  2. IOI Corporation
  3. Kuala Lumpur Kepong
  4. Genting Plantation
  5. Batu Kawan

Nama pun besar, harga saham pun boleh tahan tinggi. Yang paling murah pun IOI Corporation pada harga RM4.72 seunit dan paling mahal adalah Kuala Lumpur Kepong pada harga RM25.00 seunit.

Mesti mampu pandang je kan harga tu? Ada yang harganya ‘murah’ sikit?

Kalau nak tahu, Fred Tam ada menyebut bahawa sektor perladangan merupakan salah satu daripada 5 sektor yang berpotensi bagi tahun 2020. Dan menurut beliau berikut merupakan 5 saham patuh syariah dalam sektor perladangan yang kita boleh perhatikan dan dimasukkan dalam watchlist.

5 Saham Perladangan Patuh Syariah Yang Hot:

  1. RSAWIT (Rimbunan Sawit)
  2. FGV (FGV Holdings)
  3. JTIASA (Jaya Tiasa Holdings)
  4. SOP (Sarawak Oil Palms)
  5. IJMPLNT (IJM Plantations)

Rimbunan Sawit

Sumber: Bursa Marketplace

Memang padu saham RSAWIT ni, harga saham naik 173% dalam masa setahun. Tapi awas, syarikat tengah rugi dan fundamental tak berapa nak kuat.

FGV Holdings

Sumber: Bursa Marketplace

FGV pun mantap, naik 110% dalam masa setahun. Tapi syarikat mengalami kerugian yang agak besar, fundamental koyak.

Jaya Tiasa Holdings

Sumber: Bursa Marketplace

Lagi satu syarikat yang rugi, namun harga saham telah naik 115% dalam masa setahun.

Sarawak Oil Palms

Sumber: Bursa Marketplace

Akhirnya, ada juga syarikat yang untung dalam senarai. Harga saham SOP ini telah mencatatkan kenaikan sebanyak 97% dalam masa setahun.

IJM Plantations

Sumber: Bursa Marketplace

IJM Plantations pun syarikat yang untung, namun Earnings Per Share adalah negatif. Dalam masa setahun, harga saham telah naik sebanyak 68%.

Kalau nak trade short term, pastikan kita buat Technical Analysis sebelum beli. Kalau nak invest ke dalam syarikat untuk tempoh masa yang lebih panjang, buatlah Fundamenyal Analysis sebelum beli saham.

Kepada para pembaca yang baru follow kami dan nak belajar cara buat duit di pasaran saham, jemput baca Ini 15 Panduan Beginner Perlu Tahu Tentang Pelaburan Saham

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Faktor Yang Menyebabkan India Gagal Dalam Pasaran Industri Semikonduktor Dunia

Industri semikonduktor merupakan industri yang sangat penting dalam kehidupan moden pada hari ini. Disebabkan kepentingan industri ini, kita boleh melihat nilai pasaran dalam industri ini berjumlah $559 billion pada masa ini. Antara negara yang penting dalam menghasilkan semikonduktor dunia ini adalah Amerika Syarikat, China, Jepun, Taiwan dan juga Korea Selatan.

Walaupun begitu, hanya Amerika Syarikat, Jepun, Taiwan dan Korea Selatan sahaja merupakan negara yang mampu menghasilkan semikoduktor berkualiti tinggi dalam peralatan elektronik yang diguna pakai seharian pada masa kini.

Sumber: Statista

Bagi China pula, negara itu merupakan pengguna semikondutor paling besar di dunia dan hanya mampu menghasilkan semikonduktor yang asas sahaja. Tetapi negara tersebut telah melaburkan sejumlah wang yang sangat besar dalam membangunkan industri semikonduktor mereka sendiri yang mana bakal mengugat pasaran yang dipegang oleh pemain industri ini terutamanya negara barat.

Selain China, India juga merupakan salah satu negara yang pernah cuba untuk menjadi pemain dalam industri semikonduktor dalam pasaran dunia. Tetapi setelah hampir tiga dekad mencuburi bidang ini, negara tersebut dilihat gagal dalam menghasilkan semikonduktor yang dapat bersaing di peringkat pasaran antarabangsa.

Perkembangan era semikonduktor ini bermula pada awal era 1960-an di Silicon Valley. Pada ketika itu, Syarikat Fairchild Semiconductor merupakan sebuah syarikat yang pertama menghasilkan cip secara komersial. Pada era tersebut mereka berlumba-lumba untuk membuka kilang semikonduktor di kawasan luar negara di mana negara Asia menjadi destinasi mereka. Pada ketika itu juga, syarikat semikonduktor di Amerika Syarikat melihat Asia sebagai destinasi yang baru kerana kebanyakan negara Asia baru sahaja merdeka dari penjajahan barat dan polisi mereka adalah mempelawa pelabur dari negara luar untuk memajukan negara mereka.

India dilihat salah satu negara yang mengamalkan dasar demokrasi di Asia tetapi melihat kepada keadaan politik dan karenah birokrasi yang tidak stabil, syarikat semikonduktor Amerika Syarikat tidak berani untuk melabur di India dan memilih Malaysia sebagai destinasi pelaburan mereka. India kemudian membangunakan industri semikonduktor mereka sendiri pada era 1980-an, pada ketika itu negara berada pada landasan yang betul bersaing dalam industri tersebut.

India telah menubuhkan pusat penyelidikan yang digelar sebagai SCL. Pada era tersebut, India bersaing bersama dengan Taiwan, Korea Selatan dan Jepun dalam membangunkan industri semikonduktor mereka. Negara yang baru sahaja membangunkan industri semikonduktor mereka pada ketika itu berada dalam fasa tidak jauh ketingalan dengan pelopor industri ini iaitu Amerika Syarikat. Pada ketika itu, kebanyakan mereka hanya ketinggalan sebanyak dua generasi dalam menghasilkan cip prosesor mereka sendiri.

Setelah tiga dekad, kini India telah dilihat ketinggalan sebanyak 12 generasi dalam industri ini. Taiwan dan Korea Selatan dilihat dapat bersiang hebat dalam menghsilkan cip untuk pasaran antarabangsa malah syarikat Taiwan, TSMC secara rasmi mampu mengatasi Intel dalam menghasilkan cip yang bersaing 5 nanometer yang mana pada ketika ini Intel tersepit dalam menghasilkan mikrocip bersaiz 14 nanometer.

Sumber: TF Post

Terdapat beberapa faktor mengapa India gagal membangunkan industri semikonduktor mereka sendiri. Jika dilihat tenaga kerja, mereka mampu untuk menghasilkan teknologi semikonduktor sekurang-kurang dapat bersaing dengan Jepun atau Korea Selatan tetapi mereka dilihat telah gagal dalam perlumbaan tersebut.

Punca paling utama adalah rasuah dikalangan pegawai kerajaan India. Rasuah dalam pentadbiran kerajaan menyebabkan syarikat yang dimiliki oleh kerajaaan gagal menghasilkan apa yang sepatutnya dilakukan oleh syarikat semikonduktor. Selain itu juga, ramai pakar-pakar yang terlibat dalam semikonduktor ini  tidak berminat untuk bekerja di syarikat milik kerajaan disebabkan perkara tersebut.

Paling penting dalam menghasilkan semikonduktor adalah bekalan air bersih yang sangat banyak. Bekalan air bersih di India masih lagi menjadi perkara utama dan masalah domestik bagi negara tersebut. Industri ini memerlukan bekalan air bersih yang sangat banyak bagi menjalankan aktiviti pengahsilan cip yang berkualiti tinggi.

Syarikat milik kerjaan itu tidak berjaya menghasilkan semikonduktor dalam pasaran dan hanya mendapat kontrak dari kerajaan untuk terus beroperasi. Kerugian dicatatkan setiap tahun menyebabkan syarikat tersebut dilihat gagal dalam industri yang penting di India.

Pada tahun 2021, nilai industri yang berkaitan dengan semikonduktor di India adalah sebanyak $27billion dan pada ketika ini negara tersebut masih lagi mengimport bekalan semikonduktor dari negara luar. Jika era 1980-an industri semikonduktor di India hanya ketingalan dua generasi berbanding negara barat, kini mereka telah ketinggalan sebanyak 12 generasi dalam perlumbaan untuk menghasilkan cip bertaraf dunia. Kini negara itu ingin kembali sekali lagi dalam penghasilan cip untuk bersaing dengan pasaran dunia.

Baca juga:

Bila dah dapat rentak dalam dunia pelaburan saham ini, mesti kita bersemangat nak capai tujuan utama kita iaitu nak menggandakan duit pelaburan. Betul tak?

Kalau nak jadi pelabur dan pedagang yang bijak memilih saham berkualiti tinggi, mestilah kena pandai kuasai teknik Analisis Fundamental dan Analisis Teknikal

Pernah dengar formula CANSLIM? Ala…formula popular yang pelabur serata dunia gunapakai. Formula best ini dicipta oleh pelabur tersohor dunia iaitu William J. O’Neil.

Kami juga menggunakan formula yang sama semasa nak pilih saham. Tapi kena fahamkan dulu. Lepas tu insha-Allah senang. Dalam ebook CANSLIM ini kami detailkan lagi ceritanya -> http://thekapital.my/Ebook-CANSLIM