Firma Bateri Silikon Maju Enovix Labur RM5.8 Bilion Di Malaysia Dalam Tempoh 15 tahun

SAN FRANCISCO, 15 Nov (Bernama) — Enovix Corporation, firma bateri silikon serba maju yang tersenarai di Nasdaq, akan melabur sejumlah RM5.8 bilion (US$1.2 bilion) di Malaysia dalam tempoh 15 tahun.

Ini termasuk barisan pembuatan bernilai RM315 juta yang telah diumumkan pada Ogos lepas, kata Ketua Pegawai Operasinya, Ajay Marathe.

“Menerusi usaha lebih tiga dekad bekerjasama erat dengan pihak berkuasa Malaysia dan berjaya membangunkan serta mengendalikan beberapa kilang besar, langkah memilih Malaysia sebagai kemudahan pembuatan volum tinggi pertama kami merupakan satu keputusan yang mudah,” katanya.

Mengulas selanjutnya, Ajay berkata kehadiran jumlah pekerja teknikal Malaysia yang mahir, persekitaran mesra perniagaan serta kedudukan yang hampir dengan kalangan vendor dan kemudahan pembuatan pelanggan firma itu, turut menjadikan Malaysia sebagai lokasi ideal bagi membangunkan ekosistem rantaian bekalan bateri, pengeluaran dan peningkatan bateri generasi akan datang syarikat itu.

Barisan pembuatan tersebut menerusi kerjasama dengan YBS International Bhd, akan diwujudkan di Pulau Pinang.

Dalam satu kenyataan di sini hari ini, ia berkata Enovix Malaysia Sdn Bhd kini dalam proses pemasangan peralatan mesin dan dijangka beroperasi sepenuhnya pada 2024.

Pelan pelaburan syarikat itu telah diumumkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim pada sesi mesyuarat berasingan di luar acara Minggu Pemimpin Ekonomi Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (AELM) 2023 di sini pada Rabu.

“Kita mengalu-alukan keputusan strategik Enovix untuk membangunkan kemudahan pembuatan volum tinggi pertamanya di Malaysia yang hanya membuktikan daya tarikan Maaysia sebagai destinasi pelaburan pilihan bagi syarikat teknologi serba maju di Asia Tenggara,” kata Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz.

Beliau juga menyifatkan kemudahan teknologi bateri berteknologi tinggi Enovix di Malaysia juga sejajar dengan misi Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 yang turut menjanjikan kesan limpahan tempatan secara ketara.

Ini terutamanya dari segi penciptaan peluang pekerjaan berkualiti tinggi untuk rakyat Malaysia dan peningkatan landskap perindustrian negara, kata Tengku Zafrul.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) Datuk Wira Arham Abdul Rahman pula berkata langkah Enovix meletakkan asasnya di Malaysia dilihat sebagai satu transformasi syarikat itu dalam menjadi rakan usaha sama industri utama selain penyumbang kemajuan dan pembangunan ekonomi Malaysia.

“Pelaburannya di Malaysia juga membuktikan kepercayaan syarikat berkenaan ke atas keupayaan dan tenaga kerja Malaysia selain memperkukuh ekosistem penyelidikan dan pembangunan negara.

“Sehubungan itu, MIDA berharap untuk menjalin kerjasama kukuh dengan Enovix pada tahun-tahun mendatang,” katanya.

Enovix yang beribu pejabat di Amerika Syarikat mempunyai rangkaian di India, Korea Selatan dan Malaysia dengan penggunaan teknologi baterinya merangkumi Internet Pelbagai Benda, peranti mudah alih, pengkomputeran dan kenderaan.

— BERNAMA

Previous ArticleNext Article

TTM Technologies Mahu Percepatkan Pelaburan Fasa Kedua Di Pulau Pinang

BUKIT MERTAJAM, 25 April (Bernama) — TTM Technologies Inc, sebuah syarikat tersenarai NASDAQ telah melancarkan fasiliti pembuatan pertamanya di Malaysia hari ini.

Pada masa yang sama, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif, Thomas Edman mendedahkan rancangan syarikatnya untuk mempercepatkan pelaksanaan pelaburan Fasa Kedua berikutan permintaan kukuh bagi teknologi canggih papan litar bercetak berbilang lapisan.

Syarikat itu pada asalnya menjadualkan pengembangan pada 2025, dengan peningkatan kapasiti fasiliti sebanyak 25 peratus.

“Jika dua tahun lepas, anda bertanya kepada saya tentang pelaburan Fasa Kedua ini, saya akan kata ia hanya akan berlaku menjelang 2025 tetapi sekarang, kami sedang merancang untuk bermula pada akhir tahun ini berikutan minat pelanggan yang kukuh,” katanya pada sidang media selepas majlis perasmian fasiliti itu di sini hari ini.

TTM telah memperuntukkan US$200 juta (kira-kira RM958 juta) bagi menubuhkan kemudahan itu yang terletak di atas tanah seluas 10.9 hektar di Taman Sains Pulau Pinang, dan ia dijangka mewujudkan sekitar 1,000 peluang pekerjaan dalam pelbagai kategori menjelang 2025.

Edman berkata kilang itu bertujuan untuk memberi perkhidmatan kepada pasaran komersial global, terutamanya dalam rangkaian, pengkomputeran pusat data, perubatan, instrumentasi serta sektor perindustrian.

Pelaburan untuk Fasa Kedua akan lebih rendah daripada Fasa Satu memandangkan fasiliti sedia ada sudah lengkap dan mampu menampung pengembangan fasa seterusnya.

Beliau turut memberitahu TTM Technologies pada masa ini sedang meningkatkan pengeluarannya, dengan kemudahan itu dijangka menjana hasil kadar larian penuh kira-kira RM855 juta menjelang 2025.

“Kami yakin pelan pengembangan strategik ini akan membolehkan kami mengukuhkan kehadiran kami selain memanfaatkan peluang pelanggan baharu, meluaskan jejak serta memacu pertumbuhan pasaran kami sambil memanfaatkan ekonomi rantau ini yang sedang berkembang pesat dan ekosistemnya yang bertenaga,” tambahnya.

Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow, yang merasmikan pembukaan kemudahan itu, menjelaskan bahawa keputusan TTM Technologies untuk menubuhkan kilangnya di Pulau Pinang menandakan keyakinan pelabur asing terhadap negeri tersebut.

Beliau menekankan kedudukan Pulau Pinang sebagai hab pembuatan termaju, dengan lebih 350 syarikat multinasional serta 4,000 perusahaan kecil dan sederhana.

“Pelaburan dari Amerika Syarikat mempunyai kehadiran yang ketara di negeri ini, mencecah paras RM6.7 bilion pada 2023,” katanya.

–BERNAMA