Lo Kheng Hong, ‘Jerung’ Yang Berstatus Trilionaire Di Indonesia

Lo Kheng Hong dilahirkan di Jakarta pada tanggal 20 Februari 1959 dan merupakan seorang jerung individu dengan kekayaan sekitar 2.5 trilion Rupiah pada saham-saham yang tersenarai di Bursa Efek Indonesia (Indonesia Stock Exchange).

Beliau menjalani kehidupan yang sangat susah sejak kecil lagi dan dibesarkan di dalam rumah di Jakarta yang sangat sempit dan hanya selebar empat meter.

Siapa Lo Kheng Hong Sebenarnya?

Lo Kheng Hong adalah seorang pelabur saham yang sering disebut-sebut sebagai Warren Buffet Indonesia. Setelah 24 tahun menjadi seorang pelabur saham, tak terfikir sedikitpun olehnya untuk berhenti.

Banyak cabaran dan liku-liku kehidupan yang dialami sehingga beliau memperoleh kejayaan dalam dunia pelaburan yang diceburinya. Kisah kejayaan beliau sebagai pelabur saham pasti dapat menjadi inspirasi dan pengajaran bagi mereka yang ingin melabur dalam dunia saham.

Jika dibandingkan dengan Warren Buffett, Lo Kheng Hong dikatakan kalah dari segi usia kerana Warren Buffett memulakan saham sejak berumur 11 tahun. Modal pelaburannya juga amat terbatas kerana pada saat itu dengan Lo Kheng Hong masih bekerja sebagai pegawai bank dan gajinya sangat kecil.

Bagi Lo Kheng Hong, hal tersebut tidak menjadi masalah kerana sejak awal lagi dia bukan ingin menjadi seperti Warren Buffet. Menjadi pelabur adalah sesuatu yang tidak disangka-sangka baginya.

Kewangan Dan Saham Lo Kheng Hong

Beliau dikatakan sangat berdisiplin dengan wangnya dan hidup secara berjimat-cermat. Kelebihan Lo Kheng Hong adalah beliau mengamalkan tabiat berjimat-cermat yang sebati dengan dirinya ketika melabur.

Namun, beliau juga menghadapi masalah dalam pelaburannya semasa krisis kewangan Indonesia yang berlaku pada tahun 1998. Nilai rupiah pada ketika itu menurun sehingga 78%.

Beliau mengalami kerugian besar pada ketika krisis tersebut. Namun, beliau tetap membeli saham kerana yakin ianya mampu memberi pulangan yang besar kepadanya pada masa depan.

Beberapa tahun selepas itu, beliau telah memperolehi keuntungan yang sangat banyak daripada saham-saham yang dimilikinya apabila ekonomi negara semakin meningkat. Kini, hidupnya amat senang-lenang dan beliau mempunyai wang yang sangat banyak hasil pelaburan yang dilakukannya terdahulu.

Kesimpulannya, resepi kejayaan Lo Kheng Hong adalah terletak pada sikap sabar dan tidak mudah berputus asa. Sikapnya yang kelakar serta pemurah untuk berkongsi ilmu juga amat disukai oleh orang ramai.

Untuk berjaya seperti beliau, jangan cepat mengalah dan kita haruslah berani mengambil risiko.

Sumber Rujukan:

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

7 Fakta Menarik Mengenai Bill Gates

Bill Gates adalah seorang rakyat Amerika yang sangat dikenali di seluruh dunia dan merupakan salah seorang di antara orang yang terkaya di dunia.

Nama sebenar belaiu adalah William Henry Gates III dan merupakan pengasas kepada Microsoft Corporation bersama Paul Allen.

Beliau amat terkenal sebagai ahli perniagaan dalam revolusi komputer peribadi di Amerika Syarikat. dan sangat dihormati oleh orang disebabkan oleh kepintaran dan kejayaan yang beliau miliki.

Berikut adalah 7 fakta menarik mengenai Bill Gates.

1. Gaji Yang Tidak Masuk Akal

Bill Gates mempunyai gaji mencecah RM48.4 billion setahun (2013), iaitu sebanyak RM1,624 setiap saat. Hebat bukan?

2. Menjual Program Pertama Pada Usia 15 Tahun

Pada usia muda iaitu 15 tahun, beliau telah membuat sebuah program pemantau lalulintas di Seattle. Melalui penjualan program tersebut, beliau telah memperolehi US$20,000.

3. Menghafal Nombor Plet Pekerja

Dengan keunikan cara tersendiri, Bill Gates telah menghafal kesemua nombor plet kenderaan pekerja beliau bagi memantau setiap aktiviti-aktiviti mereka.

4. Membaca Keseluruhan Siri World Book Encyclopedia

Bill Gates sentiasa menjadikan buku sebagai pendampingnya. Minat beliau yang mendalam untuk membaca telah membuatkan belaiu membaca keseluruhan siri buku ‘’World Book Encyclopedia” sewaktu usia remaja.

5. Markat SAT Yang Sangat Mengkagumkan

Di Amerika Syarikat, mereka yang ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat kolej atau pun universiti perlu menduduki peperiksaan SAT. Bill Gates telah memperolehi markah yang hampir sempurna iaitu 1590/1600. Kalau di Malaysia, bayangkan seseorang itu mengambil STPM atau A-Level dan mempunyai markah yang sangat mengagumkan.

6. Menaiki Pesawat Seperti Orang Biasa (Kelas Ekonomi)

Bill Gates adalah seorang yang sangat berjimat-cermat dan tidak bermewah dengan kekayaan yang beliau miliki.Malah, beliau akan menaiki kapal terbang sama seperti orang biasa yang lain.

Beliau juga telah duduk di tempat duduk tengah sambil membaca seperti tiada apa yang sedang berlaku ketika itu.

7. BIjak Mengajar Anak-anak Dan Tidak Terlalu Memanjakan

Bill Gates seorang yang tidak suka akan anak-anak yang membesar dengan mewarisi kekayaan yang banyak. Beliau tidak pernah memberikan anak-anak beliau telefon pintar sehingga anak-anak berusia 14 tahun.

Dan apabila beliau sudah tiada lagi, anak-anak beliau hanya akan diwarisi dengan USD10 juta sahaja kepada setiap anaknya.

Tidak Bangga Dengan Kekayaan Dan Tidak Suka Menunjuk

Apa yang kita boleh simpulkan daripada kisah menarik Bill Gates di atas? Walaupun beliau orang terkaya di dunia sekalipun, beliau sangat merendah diri dan tidak menunjuk-nunjuk akan kekayaan yang dimilikinya.

Tindakah beliau yang paling dikagumi adalah dengan menderma sebahagian besar hartanya kepada rumah-rumah kebajikan dan badan-badan amal, kerana beliau pun tahu wang yang banyak tidak boleh bawa sehingga ke liang lahad.

Salah satu sebab beliau mempunyai kekayaan yang sangat banyak, adalah disebabkan pegangan atau share dalam syarikat Microsoft Corporation yang kini berharga USD80 dolar sesaham.

Sumber: Google Finance

Lagi mahal saham Microsoft, lagi tinggi permintaan terhadap saham Microsoft, lagi tinggi keyakinan pelabur terhadap Microsoft, maka lagi kayalah Bill Gates.

Iklan

Bermula Sebagai Seorang Suri Rumah, Kini Pemilik Empayar Telekung Terkemuka Siti Khadijah

Jenama telekung Siti Khadijah (SK) sudah tidak perlu diperkenalkan lagi. Dengan tagline ‘Lambang Cinta Abadi’, jenama ini sudah berjaya menembusi pasaran Indonesia yang memang terkenal dengan penghasilan telekung-telekung yang cantik dan juga berkualiti. Tentunya tidak mudah untuk mencipta kejayaan seperti sekarang. Pelbagai cabaran serta dugaan yang telah terpaksa dihadapi sepanjang menjalankan perniagaan ini.

Bagi pemilik dan pengasas Butik Siti Khadijah Apparel Sdn. Bhd, Puan Hajah Pazdilah Enda Sulaiman, beliau tidak pernah bermimpi untuk menjadi seorang usahawan apatah lagi untuk menghasilkan telekung eksklusif. Tetapi semuanya berubah apabila beliau merasakan sukar untuk mendapatkan telekung yang selesa dan memenuhi citarasanya.

Jadi dengan sedikit asas jahitan yang dimiliki, beliau telah menggaji seorang pekerja untuk sama-sama membantunya dalam menghasilkan jenama tudung SK. Sebelum memulakan perniagaan ini, beliau tekun melakukan kajian, pembangunan dan juga inovasi supaya rekaan yang dihasilkan nanti bersesuaian dengan trend fesyen ketika itu.

Benarlah kata orang, untuk berjaya kita perlu mengorbankan banyak masa. Bayangkan, beliau terpaksa bersengkang mata sehingga pukul 3 pagi bagi menyiapkan jahitannya! Dugaannya tidak terhenti di situ. Beliau juga mengalami masa-masa sukar apabila 200 pasang telekung yang dijahit tidak mendapat sambutan seperti yang diharapkan. Ini kerana harga telekung rekaannya dirasakan terlalu mahal.

Tetapi wanita hebat ini tidak berputus apa. Beliau melakukan aktiviti promosi dan pemasaran dipelbagai medium seperti akhbar, majalah, laman web dan sebagainya. Usaha ini membuahkan hasil apabila jenama SK semakin dikenali dan diminati oleh golongan Muslimah yang mementingkan keselesaan dan rekaannya bukan sahaja cantik, tetapi eksklusif.

Mungkin ada yang menyangka cabarannya terhenti apabila jenama ini semakin terkenal. Tetapi realitinya, apabila jenama ini mula mendapat tempat di hati pengguna, masalah lain pula timbul. Jenama ini mula mendapat masalah dari segi hak cipta pula apabila ada pihak lain yang cuba meniru rekaan SK sehingga mereka terpaksa mengambil tindakan mahkamah. Penat lelah yang dicurah selama ini tidak terbuang begitu sahaja apabila mereka memenangi kes ini.

Kesabaran serta ketekunan Puan Padzilah telah membuatkan jenama SK menjadi telekung yang bukan sahaja mendapat tempat dihati pengguna di Malaysia, tetapi juga pengguna lain di rantau ini. Kini beliau mampu tersenyum dengan empayar perniagaan yang dimilikinya. Kisah beliau boleh dijadikan inspirasi bagi suri rumah di luar sana yang berhasrat untuk menjalankan perniagaan sendiri.

Sumber Rujukan:

  1. http://sitikhadijah.com.my/2018/06/29/kenali-pengasas-telekung-siti-khadijah/
  2. https://www.thevocket.com/19-mutiara-yang-saya-kutip-dari-pertemuan-dengan-pengasas-telekung-siti-khadijah/
  3. http://www.agendadaily.com/CATATAN-ODAH/saya-layan-dengan-senyum-pengasas-telekung-siti-khadijah.html
  4. http://www.sinarharian.com.my/rencana/telekung-siti-khadijah-ke-persada-dunia-1.318907

Iklan

Kisah Bisnes Tilam Yang Catat $1 Juta Dalam Setahun

Anda mungkin tidak mengenali pemilik nama Scott Paladini. Tetapi kisah kejayaan lelaki ini menarik untuk kami kongsikan kepada anda. Beliau merupakan seorang pengasas syarikat tilam di Amerika yang berjaya catat jualan sehingga $1 juta dolar hanya dalam tempoh setahun!

Penglibatan Paladini dalam bidang perniagaan bukanlah sesuatu yang mengejutkan. Sejak daripada kecil lagi, beliau telah terbiasa dengan dunia bisnes. Bapanya juga merupakan usahawan yang terlibat dengan pelbagai usahasama perniagaan. Dan salah satu perniagaan tersebut melibatkan tilam.

Minat Berniaga Sejak Daripada Kecil

Sejak daripada zaman persekolahannya lagi, beliau telah membantu bapanya menguruskan perniagaan tersebut termasuklah dengan menjual tilam-tilam tersebut kepada rakan-rakan sekolah serta rakan kolejnya.

Setelah menamatkan pengajiannya di New York, Paladini membuat keputusan untuk berada lebih dengan dengan keluarganya. Jadi dia kembali ke New Jersey dan membuka kedai tilamnya sendiri iaitu Hibernate Bedding. Perniagaan ini boleh dikatakan berjaya kerana dalam tempoh yang sekejap, Paladini telah berjaya membuka cawangannya yang kedua.

Beralih Ke Internet

Tetapi, beliau masih belum berpuas hati. Menyedari akan potensi e-commerce, beliau membuat keputusan untuk untuk cuba menjual tilam melalui atas talian. Beliau turut membuat kajian untuk mencipta tilam yang berkualiti. Bisnes tilam atas taliannya kemudiannya diberi nama Bear Mattress.

Di antara taktik pemasaran yang digunakan Paladini untuk menarik minat pelanggannya adalah dengan menawarkan tempoh percubaan selama 100 hari dengan jaminan pulangan wang sekiranya pelanggan tidak berpuas hati dengan tilam yang dijualnya. Dia juga memberikan warranty selama 10 tahun untuk tilam tersebut.

Teknik Pemasaran Yang Luar Biasa

Dalam tempoh satu tahun sahaja, lelaki ini berjaya mendapat keuntungan $1 juta! Salah satu faktor yang menyebabkan Bear Mattress mampu berjaya ialah review daripada pelanggan.

Syarikat ini mendapat reviews 5 bintang daripada lebih 200 orang pengguna. Ini tidak dikira lagi dengan komen-komen positif yang diberikan. Beliau turut melabur dalam pengiklanan podcast dan juga radio.

Menyedari potensi perniagaan tilam secara atas talian Paladini kemudian mengambil keputusan untuk menyerahkan rangkaian kedai Hibernate Bedding kepada keluarganya supaya dia dapat menumpukan perhatian untuk memajukan jenama Bear Mattress.

Tindakan berami ini tidak sia-sia apabila syarikatnya menjadi di antara syarikat pengeluar tilam yang paling dipercayai di Amerika. Dan sekarang Paladini masih terus berusaha untuk membangunkan lagi teknologi dalam pembuatan tilamnya untuk membantu golongan atlet dan mereka yang aktif mendapat tidur yang berkualiti.

Sumber Rujukan:

Iklan

Orang Islamik Mesti Kelihatan Miskin?

Status Facebook ini dikongsikan oleh saudara Irmanyadi Idris.

1. Salah satu benda cukup pelik mengenai orang Melayu ni adalah masalah jelly.

2. Masalah jelly kalau orang yang kelihatan seperti kuat ilmu agama kaya.

3. Salah ke orang pakai serban ada Porsche?

Anda orang biasa boleh bawak BMW, apa peliknya ahli tertinggi PAS ada Porsche?

Pelik sebenarnya. Bila berkaitan ahli agama, dia kena miskin? Hidup ala kadar? Berkesederhanaan? Hakikatnya, tahap sederhana kita lain-lain. Itu lah yang orang kita susah nak terima.

Aku perasan benda ni dari dulu lagi.

Azhar Idrus ada Ferrari salah. Mursyidul Am PAS ada Porsche salah. Ustaz kalau nak beli kereta, kena beli yang asal bergerak lah. Lagi elok jalan kaki sebab orang kita appreciate benda tu.

Tapi kalau anak muda yang ahli perniagaan tayang kereta, rumah dan girlfriend, kau ajak dia buat talk dan kelas perniagaan. Kau angkat dia sebagai idola. Suruh masyarakat contohi dia sebab dia berjaya dalam usia muda.

4. Dalam Islam, tak ada masalah kau nak kaya.

Tak ada masalah kau nak hidup mewah dan berbelanja lebih sikit, kalau dah mampu. Apa salahnya? Malahan Islam suruh KAU JADI KAYA sebab bila kau kaya, kau mampu sedekah dan mampu bagi zakat.

Bukannya dia tak bayar zakat, sedekah. Kalau semua orang kita tak mampu nak sedekah, kita nak harap orang mana pulak sedekah?

Tanah kubur kita tu, selalunya datang dari tanah wakaf. Macam mana nak wakaf, kalau kita tak mampu nak ada tanah?

Daripada kita fitnah orang makan dedak 90 juta beli Porsche, apa kata kau doakan lah orang Melayu lagi ramai kaya.

Doakan aku kaya supaya aku boleh beli kedai, bukak kelas ajar budak-budak buat kartun.

Sumber asal : Irmanyadi Idris

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!