4 Perkara Mesti Ada Kalau Nak Buat Wasiat Sendiri

Wasiat, hibah dan waqaf adalah antara instrumen dalam perancangan harta pusaka.

Alhamdulillah, semakin hari lebih ramai umat Islam yang sedar akan kepentingan merancang harta supaya dapat memberi manfaat yang berterusan kepada waris.

Walaubagaimanapun, dari sudut teknikaliti masih ramai yang keliru dan tidak tahu bagaimana nak buat sebuah dokumen perwarisan yang lengkap.

Oleh itu jom kita tengok 4 perkara yang perlu dibuat untuk merancang perwarisan harta.

1. Kumpul Dan Senaraikan Segala Aset Dan Liabiliti Semasa

Ini adalah langkah pertama yang mesti semua orang buat. Senaraikan semua aset dan liability (hutang) yang kita miliki sekarang.

Simpan semua dokumen-dokumen berkaitan dalam satu fail khas. Label fail tersebut untuk memudahkan waris mencarinya setelah kita tiada nanti.

Gunakan Word, Sheet atau apa-apa aplikasi untuk senaraikan kesemua aset dan hutang yang kita miliki.

Buat dua simpanan, satu softcopy yang boleh disimpan dalam email dan satu hardcopy untuk diletak sekali dalam fail tersebut.

2. Lantik Wasi Atau AJK Pusaka

Salah satu perkara penting yang mesti ada dalam dokumen perwarisan harta adalah perlantikan wasi atau AJK pusaka.

Apakah tugas wasi ini?

Wasi adalah pemegang amanah yang bertanggungjawab untuk menguruskan harta pusaka kita mengikut wasiat atau pesanan kita.

Kebiasaanya disarankan untuk kita melantik ahli keluarga terdekat yang kita percaya akan berlaku amanah setelah kematian kita nanti.

Apa jadi kalau tidak tak lantik wasi?

Waris perlu mendapatkan kata sepakat untuk melantik seorang wakil untuk uruskan harta pusaka.

Permuafakatan ini akan memanjangkan lagi proses menuntut harta pusaka kita nanti.

Takut-takut, waris tak dapat kata sepakat, harta pusaka pun terus terbeku, tiada siapa yang nak uruskan.

3. Sediakan Dana Pantas

Apa yang dimaksudkan dengan dana pantas ini?

Dana pantas adalah aset tunai yang boleh waris tuntut secara langsung selepas kita meninggal dunia tanpa perlu melalui proses untuk dapatkan surat perintah kuasa.

Iklan

Contoh aset dana pantas adalah duit dalam akaun KWSP dan Tabung Haji yang telah berpenama. Pampasan takaful berpenama pun termasuk dalam aset dana pantas.

Kenapa perlu ada dana pantas?

Ini untuk memudahkan waris kita menguruskan harta pusaka. Kena ingat nak urus harta pusaka bukan percuma! Ada kos yang perlu dikeluarkan.

Kerana telah terjadi banyak kes harta pusaka yang terus terbeku kerana waris tiada tunai untuk uruskan harta pusaka arwah.

Walaupun kita tinggalkan RM2 juta dalam akaun bank sekalipun, jika waris kita tiada tunai sekurangnya 5% daripada keseluruhan harta pusaka kita, maka RM2 juta tersebut akan terus dibekukan.

Akhirnya waris langsung tak dapat manfaat daripada harta pusaka.

4. Dokumen Yang Disediakan Mesti Bertulis, Bertarikh Dan Bersaksi

“Arwah ayah ada bagitau aku sebelum dia pergi dulu, yang tanah kat kampung tu dia nak bagi pada aku sebagai anak sulung.”

Dulu-dulu di zaman atuk nenek kita, mereka tidak begitu ambil perhatian terhadap perancangan harta. Biasanya kalau nak berikan harta hanya beritahu melalui cakap mulut sahaja.

Tiada hitam putihnya.

Oleh itu penting kalau nak buat wasiat, pastikan dokumen perwarisan tersebut lengkap bertarikh dan mempunyai saksi. Ini bagi mengelakkan pertikaian antara waris setelah kita meninggal dunia sekiranya ada yang tidak bersetuju dengan pesanan kita semasa hidup.

Dengan adanya dokumen lengkap sebegini, mudah bagi wasi atau AJK pusaka nak laksanakan pesanan arwah. Sama ada arwah ada berwasiat, buat hibah atau waqafkan sebahagian daripada hartanya.

5. Bonus: Guna Khidmat Pakar

Walaupun cara membuat dokumen perwarisan ini nampak mudah, tetapi sebenarnya ia tidaklah semudah yang disangka.

Lebih-lebih lagi kalau kita memang tiada ilmu dan kepakaran dalam bidang perwarisan harta pusaka Islam.

Analogi mudanya begini, dalam banyak urusan kehiudupan seharian, kita serahkan kepada pakar untuk bantu kita.

  • Nak buat rumah idaman, kita panggil kontraktor berpengalaman untuk bina.
  • Bila kereta rosak, kita hantar kepada pakar kereta (bengkel) untuk betulkan.
  • Anak sakit, kita hantar kepada pakar perubatan (doktor) untuk dapatkan konsultasi dan ubat.
  • Nak beli baju raya, kita tempah dari pakar yang pandai menjahit.

Oleh itu, sewajarnya juga kita cari dan dapatkan perkhidmatan pakar perwarisan harta pusaka untuk bantu rancang harta kita.

Kita ada banyak pilihan khidmat pakar perwarisan di Malaysia, boleh cari dan dapatkan konsultasi dari mereka.

Yang penting adalah kita rancang dan pastikan harta yang kita kumpul selama ini, dapat memberi manfaat bukan sahaja kepada waris, tetapi kepada kita apabila sebahagian daripadanya disedekah atau diwaqafkan untuk manfaat umum.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, konsultan di sebuah firma runding perancangan harta dan urus pusaka. Untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi beliau di sini.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Kesan Apabila Sesebuah Negara Jadi Muflis

Kebiasaannya kita dengar individy yang diisytiharkan muflis bila tiada keupayaan untuk membayar hutang bank. Di Malaysia apabila seseorang itu diisytiharkan muflis, segala hutang akan ditadbir oleh Jabatan Insolvensi.

Tapi bagaimana pula jika sesebuah negara itu pula yang menjadi muflis?

Sebagai perkongsian, berikut disenaraikan kesan jika sesebuah negara diisytiharkan muflis.

1. Inflasi

Negara akan mula mencetak wang dalam kuantiti yang banyak bagi menyelesaikan hutang. Apabila wang banyak di pasaran, harga barangan pula akan menjadi mahal. Ini kerana nilai wang itu telah susut.

Bayangkan nilai RM20,000 mungkin hanya bernilai RM200 ketika negara dilanda inflasi. Zimbabwe adalah contoh sebuah negara yang pernah mengalami inflasi yang sangat teruk. Mereka pernah menggunakan 9 matawang asing iaitu Dolar Amerika, Dolar Australia, Euro, Rand Afrika Selatan, Yen Jepun, Yuan China, Rupee India, Pound Sterling UK, dan Pula Bostwana disebabkan Dolar Zimbabwe yang sudah seperti tiada nilai.

2. Pengangguran

Disebabkan kedudukan kewangan negara yang merosot, kadar pengangguran di kalangan rakyat akan meningkat. Kerajaan tidak mampu lagi membayar gaji kakitangan awam manakala projek infrastruktur dibatalkan menyebabkan pengangguran berleluasa.

Apabila berlakunya pengangguran, kadar jenayah seperti kecurian mungkin akan meningkat disebabkan setiap orang memerlukan wang untuk meneruskan kehidupan.

3. Cukai dan Bantuan

Jika masih ada yang tak tahu, cukai merupakan salah satu sumber pendapatan negara. Kerajaan akan menaikkan kadar cukai bagi mendapatkan dana untuk membayar hutang negara.

Sebarang bantuan seperti subsidi kesihatan dan pendidikan pula akan disekat bagi mengurangkan perbelanjaan negara.

Secara tidak langsung, ianya akan merencatkan perkembangan pendidikan di kalangan rakyat.

Iklan

4. Simpanan

Seperti yang telah dinyatakan, inflasi menyebabkan penyusutan nilai mata wang. Bayangkan simpanan kita di dalam bank sebanyak RM10,000 mungkin ‘boleh hilang sekelip mata’ disebabkan penyusutan mata wang tersebut. RM10,000 sekarang bernilai RM0.

Ia bukan setakat penyusutan mata wang, tetapi institusi kewangan pula akan gagal berfungsi dengan baik.

5. Norma Baharu

Sejak akhir-akhir ini, dah jadi kebiasaan pula dengan perkataan ini. Norma baharu ini bermaksud kita perlu membiasakan diri dengan kehidupan baru tidak seperti sebelum ini.

Kalau dulu, kita ada kerja, boleh minum kopi mahal dan lepak kedai hipster hari-hari, tetapi sekarang dapat makan nasi ayam kunyit pun dah bersyukur sangat. Kehidupan sosial juga berubah.

Tiada lagi Bantuan Prihatin Nasional, subsidi makanan, dan subsidi pendidikan. Orang ramai pula lebih memikirkan keperluan hidup berbanding aktiviti lain seperti riadah dan membeli-belah menyebabkan kadar depresi di kalangan masyarakat akan meningkat.

Kejadian rompak dan ragut pula akan menjadi satu kebiasaan.

Di antara negara yang pernah muflis adalah seperti Jerman, Argentina, dan Greece. Namun begitu, tidak bermakna apabila negara muflis akan muflis selama-lamanya tetapi mungkin akan mengambil sedikit masa untuk menstabilkan kembali ekonomi.

Sekarang dah tahu negara juga boleh muflis? Apa lagi jom bersama-sama menyumbang kepada pembangunan negara. Pendek kata, rakyat memerlukan kerajaan, kerajaan juga memerlukan rakyat. Kita jaga kita.

Ditulis Oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]

Iklan

Majoriti Rakyat Malaysia Tidak Tahu Kos Sebenar Menguruskan Harta Pusaka

Tidak ramai yang tahu sebenarnya terdapat kos yang perlu dikeluarkan oleh waris yang ingin menguruskan harta pusaka si mati, sama ada si mati tersebut adalah ibu bapa, pasangan suami/isteri atau adik beradiknya. Kebanyakannya menyangka urusan pusaka ini mudah kerana telah ada hukum faraid.

Ya bagi orang Islam, kita ada hukum faraid untuk mengagihkan harta pusaka orang mati. Tapi ketahuilah sebelum proses agihan harta, ada beberapa proses lain yang perlu dilalui dan dilakukan oleh waris.

Secara ringkasnya, sebelum proses pengagihan harta, waris yang mentadbir harta si mati perlu menggunakan harta si mati untuk tujuan ini dahulu;

  1. Membayar kos urusan jenazah si mati seperti kos pengkebumian.
  2. Membayar segala hutang piutang si mati seperti badal haji, hutang rumah dan lain-lain.
  3. Menolak bahagian harta sepencarian pasangan (jika ada)
  4. Melaksanakan wasiat yang telah ditinggalkan si mati.
  5. Mengagihkan harta pusaka mengikut aturan faraid.

Proses pengagihan harta adalah fasa yang terakhir dalam bab mengurus pusaka!

Proses ini jika tak kena caranya akan mengambil masa yang sangat lama.

Kos Urus Pusaka Di Malaysia

Fokus penulisan kali ini adalah lebih kepada perihal kos yang perlu dikeluarkan untuk menguruskan harta pusaka orang mati. Kos ini boleh dibahagikan kepada dua, iaitu kos langsung dan kos tidak langsung.

Kos langsung adalah seperti fi carian rasmi di pejabat tanah, kos perundangan dan caj khidmat guaman. Manakala kos tidak langsung pula adalah seperti kos perjalanan dan kos masa.

Jom kita tengok satu contoh.

Si mati meninggalkan dua buah rumah, satu di Kajang dan satu lagi di Seremban serta sebidang tanah pusaka di Alor Setar. Proses pertama yang waris perlu lakukan untuk mengurus harta pusaka si mati ini adalah dengan pergi ke pejabat tanah di mana rumah dan tanah pusaka tersebut terletak.

Dalam kes ini, ada tiga pejabat tanah yang perlu waris pergi untuk mendapatkan carian rasmi bagi hartanah si mati.

Carian rasmi adalah salah satu dokumen yang perlu dilampirkan sekali semasa proses tuntutan harta pusaka di buat. Jadi waris terpaksa keluarkan kos perjalanan dan mengambil cuti pula (sekiranya bekerja) untuk mendapatkan carian rasmi hartanah tersebut.

Seterusnya waris juga perlu menyediakan wang untuk membayar fi bagi carian rasmi di pejabat tanah. Fi di pejabat tanah pula berbeza-beza.

Iklan

Bayangkan jika si mati meninggalkan lebih banyak harta di daerah yang jauh, jenuh pula waris nak pergi setiap pejabat tanah. Ini kerana urusan untuk mendapatkan carian rasmi tidak boleh dibuat atas talian, waris perlu hadir sendiri ke pejabat tanah yang berkaitan.

Jika tidak mahu buat semua ini sendiri, waris boleh saja melantik pihak ketiga seperti syarikat amanah atau peguam untuk membuatkan urusan ini, tetapi sekali lagi ada kos yang perlu dibayar kepada mereka.

Mengikut Seksyen 43 Akta Probet, fi yang boleh dikenakan oleh mana-mana pihak yang menguruskan harta pusaka bagi pihak waris, maksimum sebanyak 5% dari keseluruhan nilah harta si mati. Pun begitu, tidak semua syarikat yang menguruskan harta pusaka mengenakan fi maksimum 5%, ada yang hanya kenakan sebanyak 1% dan 2% sahaja.

Kos mengurus harta pusaka jadi semakin tinggi apabila nilai keseluruhan harta pusaka si mati melebihi RM2 juta. Ini kerana kes urus pusaka ini akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi Sivil. Lebih banyak kos-kos yang perlu dikeluarkan waris.

Begitu juga dengan masalah yang timbul apabila si mati meninggalkan harta berbentuk hartanah yang banyak, tetapi tidak meninggalkan harta berbentuk aset cair seperti wang tunai dari akaun Tabung Haji, KWSP dan pampasan takaful. Di mana waris nak cari duit untuk uruskan pusaka si mati?

Sepatutnya kos-kos ini ditangggung oleh semua waris yang berhak terima pusaka mengikut faraid. Tetapi hakikat yang sering terjadi adalah, waris yang secara sukarela menguruskan pusaka inilah yang terpaksa keluarkan duit sendiri semuanya.

Oleh itu menjadi tanggungjawab kita sebagai pemilik harta untuk menyediakan dana secukupnya untuk waris uruskan harta pusaka selepas kematian kita.

“Aku dan susah payah cari harta, biar anak-anak pula fikir macam mana nak uruskan lepas aku mati. Takkan aku juga kena fikirkan.”

Elakkanlah dari berfikir cara yang salah seperti ini kerana akhirnya kita yang rugi apabila harta yang kita miliki tidak dapat memberi manfaat kepada waris dan diri kita sendiri (dalam bentuk saham akhirat)

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, seorang konsultan perwarisan harta Islam di sebuah syarikat amanah yang menguruskan perancangan harta dan pentadbiran pusaka secara Syariah.

Image by aymane jdidi from Pixabay

Iklan

Belanjawan 2020 Semakin Menghampiri, Apa Yang Boleh Kita Harapkan

Belanjawan datang lagi, dan semestinya ia merupakan tarikh yang dinanti-nantikan satu negara. Hari Jumaat, 11 Oktober 2019 adalah tarikhnya. Selepas solat Jumaat, lebih tepat lagi.

Bangunan Parlimen semestinya menjadi tumpuan, dan YB Tuan Lim Guan Eng selaku Menteri Kewangan Malaysia akan membentangkan Belanjawan 2020 pada hari tersebut.

Apa Yang Boleh Kita Harapkan?

Pakatan Harapan telah pun mengambil alih tampuk pemerintahan sejak Mei 2018 selepas kemenangan pada Pilihan Raya Umum Ke-13 yang lalu. Setelah setahun lebih memerintah, pastinya mereka berada dalam keadaan yang lebih baik untuk membuat perancangan yang terbaik untuk negara.

Jadi apakah yang boleh kita harapkan dalam Belanjawan 2020 yang akan datang?

Untuk itu, jom kita ikuti berita-berita panas yang menjadi bualan orang ramai lagi beberapa hari menjelang pembentangan tersebut.

1. Bantuan Sara Hidup (BSH) Yang Lebih Baik?

Jika sebelum ini kita ada Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M), kemudiannya ia ditukar kepada Bantuan Sara Hidup (BSH) di bawah kerajaan Pakatan Harapan. Penerima BSH telah berkurangan dan kadar yang diterima mereka yang layak juga semakin berkurangan.

Mungkinkah ada berita baik untuk golongan B40 terutamanya? Kita tunggu dan lihat.

2. Gaji Wajar Untuk Semua

Sebelum ini gaji minima ditetapkan pada paras RM1,100, dan ianya tindakan yang baik. Namun, jika dibandingkan dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, ianya pasti tidak munasabah.

Sebab itulah, Bank Negara Malaysia telah menetapkan Gaji Wajar sebagai benchmark kita semua sebagai rakyat Malaysia. Bagi seorang individu bujang yang menetap di Kuala Lumpur, gaji wajar adalah sebanyak RM2,700.

Masalahnya, lebih daripada 50% rakyat Malaysia mempunyai gaji di bawah RM2,500; maka adalah wajar agar gaji dinaikkan.

3. Turunkan Harga Rumah

Dengan lambakan rumah yang tidak terjual semakin meningkat saban tahun, perlu ada mekanisme bagi menurunkan harga rumah. Walaupun terdapat beberapa inisiatif yang dibuat pihak kerajaan, namun masih tidak berapa berkesan untuk menanganinya.

Iklan

Sudah tiba masanya pemaju membina rumah dan menjualnya pada harga yang mampu milik, bukan mampu tengok saja. Tetapi ia perlu campur tangan kerajaan bagi memastikan ia benar-benar berlaku.

4. GST 2.0 Akan Kembali?

Defisit belanjawan akan berterusan, dan ada gesaan daripada beberapa belah pihak untuk memperkenalkan semula Goods and Services Tax atau GST. Ini kerana ia mampu memberikan pendapatan tambahan bagi kerajaan, seterusnya dapat menampung defisit kerajaan.

Walaupun ianya pahit ditelan, kerana kita telah bertukar kepada Sales and Services Tax (SST); namun ianya mungkin terpaksa dilaksanakan semula. Kalau dulu kita dikenakan pada kadar 6%, mungkin boleh diperkenalkan dengan kadar yang lebih rendah iaitu 3%.

Acara Pasca Belanjawan 2020, Dengar Pendapat Pakar Ekonomi

Bagi mereka yang berminat untuk mendengar kupasan daripada pakar-pakar ekonomi, jemput hadir ke acara Post Budget 2020: Outlook and Perspectives For The Economy & Capital Market Businesses yang dianjurkan oleh Securities Industry Development Corporation (SIDC) dan akan berlangsung di Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, Bukit Kiara pada hari Jumaat, 18 Oktober 2019.

Ianya akan menampilkan YB Dr. Ong Kian Ming yang merupakan Timbalan Menteri Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dan Kamarul Bahrin Haron, Naib Ketua Editor Astro Awani, yang akan menjadi moderator.

4 orang pakar ekonomi juga akan bersiaran secara langsung dengan kita, iaitu Johan Mahmood Merican, Pengarah, Pejabat Belanjawan Negara daripada Kementerian Kewangan; Dr. Mohd Afzanizam Abdul Rashid, Ketua Ekonomi Bank Islam Malaysia; Lee Jim Leng, Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Hong Leong Investment Bank; dan Dr. Veerinderjeet Sing, Pengerusi Kumpulan Axcelasia Inc.

Daftar Sekarang

Samada anda seorang ahli ekonomi, pelabur atau orang awam sekalipun; acara ini memang sesuai untuk anda dapatkan maklumat lanjut berkenaan Belanjawan 2020.

Harga tiket adalah seperti berikut:

RM550 harga biasa untuk seorang
RM450 seorang untuk kumpulan sepuluh lebih orang

Layari Ticket2U atau https://budget2020.sidc.com.my/ untuk pendaftaran atau hubungi SIDC di talian: +603 6204 8274 / 8439 / 8664 untuk maklumat lanjut.

Kita jumpa nanti pada hari Jumaat, 18 Oktober 2019 di Bukit Kiara. Daftar sekarang, kerana tempat adalah terhad.

Iklan

Menyingkap Buku The Black Swan, Sangat Relevan Dengan Keadaan Ekonomi Semasa

Buku yang diterbitkan pada tahun 2007 bertajuk The Black Swan, telah dianggap oleh The Sunday Times sebagai salah satu daripada dua belas buku paling berpengaruh sejak Perang Dunia kedua.

Selepas kegawatan ekonomi pada tahun 2008, sekumpulan ahli ekonomi telah berbincang untuk mencari pelbagai buku yang paling berpengaruh, dan telah mampu mengubah landskap ekonomi global. Kemudiannya salah satu dari senarai buku tersebut ialah buku The Black Swan.

Berkenalan Dengan Pengarang Buku The Black Swan

Nassim Nicholas Taleb, dilahirkan pada tahun 1960. Beliau adalah seorang juru runding (consultant), ahli sains, ahli statistik, bekas pedagang (former trader) dan penganalisis risiko (risk analyst). Kebanyakan masa beliau banyak dihabiskan untuk mengkaji kerja yang melibatkan masalah rawak, kebarangkalian, dan ketidakpastian.

Disebabkan beliau banyak menghabiskan masa dalam mengkaji perkara tersebut, beliau terinspirasi untuk menulis lima kitab karangan falsafah mengenai ketidakpastian yang diterbitkan di antara tahun 2001 dan 2018. Salah satunya adalah The Black Swan.

Tahukah anda hasil tangan beliau semuanya terkenal dan bukannya buku The Black Swan sahaja yang bertaraf AAA? Buku Fooled By Randomness dan Antifragile juga merupakan buku yang sangat hebat dan berpengaruh.

Beliau menjadi profesor di beberapa buah universiti dan berkhidmat sebagai Professor of Risk Engineering di Universiti New York Tandon School of Engineering, sejak September 2008. Beliau telah menjadi ketua pengarang utama jurnal akademik Analisis Risiko dan Keputusan sejak September 2014.

Beliau juga pernah menjadi sebagai practitioner of mathematical finance, hedge fund manager dan derivatives trader. Kini beliau disenaraikan sebagai penasihat saintifik di Universa Investments.

Kisah The Black Swan

Buku ini telah diterbitkan pada tahun 2007 dan memberi tumpuan kepada kesan besar peristiwa luar biasa yang jarang berlaku dan tidak dapat diramalkan atau di luar pengetahuan seseorang.

Iklan

Kebiasaannya manusia cenderung untuk mencari penjelasan yang mudah untuk peristiwa-peristiwa ini secara retrospektif. Taleb memanggilnya teori Black Swan.

Buku ini meliputi subjek yang berkaitan dengan pengetahuan, estetika, serta cara hidup, dan menggunakan unsur-unsur fiksyen dan anekdot dari sudut kehidupan beliau sendiri bagi menerangkan teori-teorinya. Buku The Black Swan telah berada di dalam carta senarai penjualan tertinggi New York Times selama 36 minggu.

Buku ini termasuk salah satu dari 5 volume bersiri iaitu The Incerto dan Fooled by Randomness (2001), The Black Swan (2007–2010), The Bed of Procrustes (2010–2016), Antifragile (2012), and Skin in the Game (2018).

Idea utama dalam buku Taleb bukan cuba meramalkan peristiwa Black Swan, tetapi untuk membina keteguhan terhadap peristiwa negatif dan keupayaan untuk mengeksploitasi peristiwa-peristiwa positif. 

Taleb berpendapat bahawa bank dan firma perdagangan terdedah kepada peristiwa Black Swan yang sangat berbahaya dan terbuka kepada risiko kerugian melebihi ramalan model kewangan mereka yang tidak sempurna.

Suka sekiranya kami memetik idea utama yang di ketengahkan oleh isi kandungan buku ini:

“Beribu-ribu tahun sebelum ini, semua orang percaya burung angsa (swan) hanya berwarna putih, dan mereka berpendapat bahawa angsa berwarna hitam hanyalah sebuah mitos. Sehinggalah penemuan angsa berwarna hitam di Australia, ianya telah mengubah perspektif orang ramai mengenai angsa berwarna hitam”

Jika diperhalusi fenomena The Black Swan yang berlaku dalam dunia kewangan baru-baru ini, kita boleh ambil contoh kenaikan Bitcoin yang terlalu tinggi. Semua orang tidak percaya bagaimana Bitcoin boleh naik setinggi itu dan tidak ada perkara yang boleh menghalang kenaikan Bitcoin, sehinggalah fenomena The Black Swan berlaku.

Iklan
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!