8 Sebab Harta Pusaka Jadi Rumit

Tahukah anda, orang Malaysia ni sebenarnya kaya-raya. Sampai terdapatnya RM60 bilion harta orang mati dibeku, banyak tu.

Sumber: Syed Mohd Muhaimin

Jom kita dengarkan daripada Tuan Afyan Mat Rawi sebab-sebab harta pusaka menjadi rumit seperti berikut:

Faraid Kan Ada?

Ramai yang menyangka harta yang kita kumpul sewaktu hidup akan difaraidkan dengan mudah selepas meninggal dunia oleh ahli waris.

Sebenarnya ia tidak begitu.

Betul faraid adalah hak, tapi ia perlu dituntut. Ia bukan proses automatik.

Pentadbiran harta pusaka dan pembahagian faraid akan menjadi begitu rumit jika tidak dirancang dengan betul.

Hanya yang pernah menguruskan urusan faraid ahli waris yang meninggal akan tahu betapa sukarnya.

Antara perkara yang selalu timbul ialah;

❌ Ahli waris tiada pengetahuan proses pentadbiran harta pusaka,

❌ Isteri ingin membuat tuntutan faraid dari harta arwah suami, mempunyai hubungan tidak baik dengan mertua dan ipar duai.

❌Ipar duai yang bukan ahli waris, campur tangan dalam urusan pusaka.

❌ Anak-anak yatim yang tidak dipedulikan nasib mereka, selepas pakcik-makcik mereka dapat hak faraid masing-masing selepas kematian si ayah anak-anak tadi.

❌ Hutang piutang si mati yang perlu diselesaikan sebelum pembahagian faraidh. Waris hanya fikir hak mereka tanpa fikir hutang si mati yang perlu diselesaikan.

❌ Waris tidak mahu bekerja sama dan bertolak ansur,

❌ Jika ada anak bawah umur, mungkin berlaku perebutan penjagaan hak anak / hadhanah.

❌ dan lain-lain lagi.

Isu-isu ini dapat ditangani dengan baik apabila ketika hidup perancangan harta pusaka dirancang dengan baik.

Perancangan harta pusaka yg baik ialah dengan membuat dokumen perancangan pusaka atau wasiat bagi melantik pemegang amanah bagi mengurus dan mentadbir harta-harta pusaka yang bakal kita tinggalkan kelak.

Antara pihak yang boleh kita consult untuk perkara ini ialah peguam, wakil syarikat trustee atau perancang harta pusaka.

Sumber: FB Afyan Mat Rawi

Buatlah Wasiat Sebagai Persediaan

Sebab itulah kita digalakkan membuat persediaan awal dengan membuat wasiat. Rajin-rajinlah baca 9 Sebab Kenapa Kita Digalakkan Menulis Wasiat

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Masa Yang Fleksibel Dan Isu Gaji Peyumbang Kepada Kepuasan Pekerja Di Malaysia

Bekerja dalam keadaan gembira merupakan salah satu perkara yang sangat penting dalam menghasilkan produktiviti yang tinggi di tempat kerja. Ianya merupakan teras utama yang perlu ada di sesebuah organisasi bagi melahirkan sebuah syarikat yang berdaya saing di era yang sangat mencabar ini.

Secara asasnya, jika seseorang pekerja itu tidak suka dengan keadaan di tempat kerja mereka atau dengan kata lain, mereka datang kerja untuk mendapatkan gaji tetapi hati mereka tidak berada di tempat kerja. Maka hasil kerja yang mereka lakukan pasti akan berada pada paras yang tidak optimum.

Banyak faktor yang menyebabkan seseorang pekerja itu tidak gembira di tempat kerja mereka. Faktor yang kebiasaan berlaku yang boleh menggangu kegembiraan seseorang pekerja terhadap pekerjaan mereka adalah layanan yang diberikan oleh majikan terhadap diri mereka.

Selain itu juga, hubungan di antara rakan sekerja juga turut mempengaruhi keadaan di tempat kerja. Kalau dah selalu bergaduh di tempat kerja dengan rakan sekerja yang lain, pasti produktiviti akan menurun.

Faktor-faktor tersebut adalah faktor asas yang berlaku di alam pekerjaan di seluruh dunia. Negara kita juga tidak terkecuali dengan faktor yang disebutkan di atas.

Satu kajian telah dilakukan oleh sebuah badan NGO yang dikenali sebagai  Vase, bagi menilai kadar kegembiraan yang dimiliki oleh pekerja di Malaysia mengenai kerja yang mereka lakukan. Kajian ini melibatkan seramai 1,042 orang pekerja.

Hasil kajian yang diperolehi oleh badan NGO tersebut adalah sebanyak 57% dari pekerja Malaysia ini sangat berpuas hati dengan keadaan di tempat kerja dan 40% tidak berpuas hati dengan keadaan ditempat kerja dan majikan mereka perlu merubah keadaan tersebut.

Hanya 3% sahaja yang benci dengan persekitaran di tempat kerja mereka.

Di antara faktor utama bagi pekerja Malaysia yang sangat berpuas hati ditempat kerja adalah waktu kerja yang flexible dan keseimbangan di antara kehidupan dan pekerjaan (work-life balance) berbanding dengan faktor yang lain.

Faktor masa yang fleksibel ini bermaksud pekerja tidak terikat dengan waktu kerja yang telah ditetapkan oleh majikan.

Seperti yang kita sedia maklum, kebanyakan pekerja terutamanya yang berada di ibu kota akan mengalami masalah yang sama setiap hari iaitu kesesakan lalu lintas. Ianya berpunca daripada waktu kerja yang telah ditetapkan oleh pihak majikan yang kebiasaanya bemula di antara pukul 8 atau 9 pagi.

Kesesakan lalu lintas adalah salah satu punca utama yang menyebabkan ramai pekerja stress sebelum masuk ke pejabat.

Selain faktor gembira, badan NGO itu turut mengkaji faktor yang menyebabkan pekerja Malaysia ini tidak berpuas hati dengan keadaan di tempat kerja mereka. Kajian itu mendapati faktor utama adalah faktor gaji.

Ramai pekerja di Malaysia ini kurang berpuas hati dengan bayaran gaji yang diterima mereka yang mewakili sebanyak 58% di dalam kajian tersebut.

Sebagai contoh pada tahun 2016, tinjauan mendapati Malaysia berada pada kedudukan yang terkebelakang berbanding dengan negara jiran kita, iaitu Singapura di dalam isu pembayaran gaji pekerja.

Malah ada  yang lebih teruk lagi, pekerja di Malaysia dibayar dengan gaji yang lebih rendah daripada aras yang sebenar majikan perlu membayar gaji mereka menurut kajian yang dilakukan pada tahun 2017.

Walaupun isu gaji tidak berpihak kepada pekerja di dalam kajian tersebut, sebagai seorang pekerja yang rasional kita patut bersyukur jika kita masih lagi mempunyai pekerjaan.

Ketika ini ramai pekerja bukan sahaja di Malaysia malah di seluruh dunia, sedang berdepan dengan kehilangan pekerjaan akibat daripada pandemik Covid-19 yang melanda.

Sumber Rujukan:

Iklan

4 Helah Bijak Melawan Kos Sara Hidup Tinggi di Malaysia

Sejak pengenalan GST kepada rakyat Malaysia 2 tahun yang lalu, kita dapat lihat ramai terkesan dengan kos sara hidup yang meningkat.

Kita kan suka membuat perbandingan? Tahukah anda rakyat Malaysia sememangnya kekurangan daripada segi produktiviti dan disiplin orang Jepun, Korea mahupun orang Amerika. Merekalah yang telah mencipta telefon pintar iPhone, Samsung dan banyak lagi; dan menjual kepada rakyat mereka sendiri. Manakala kita tidak mempunyai kapasiti untuk mencapai tahap produktiviti mahupun tahap disiplin yang diperlukan untuk menghasilkan gajet-gajet tersebut.

Namun, kita masih ingin menikmatinya – kerana kononnya kita berhak menikmati gaya hidup tersebut.

Oleh yang demikian, untuk menampung gaya hidup yang semakin meningkat; disertai dengan kos sara hidup yang meningkat – jom cuba perkongsian ini.

#1. Berkongsi Kereta (Penjimatan sehingga RM200 setiap bulan)

Kami masih ingat, kerajaan Malaysia pernah menggalakkan rakyat berkongsi kereta dengan melancarkan beberapa kempen kesedaran. Namun, ianya tidak bertahan lama. Ini mungkin ketika itu belum lagi era smartphone dan susah mencari penumpang lain untuk berkongsi kereta.

Namun kini, dengan adanya aplikasi seperti Wunder dan Carpool World Malaysia; ini memudahkan pencarian pemandu dan juga penumpang untuk kereta anda.

Nak hantar anak-anak ulang-alik ke sekolah pun ada, dikenali sebagai Kidz Carpool. Dapat lah berjimat sedikit, nak tambah pendapatan dengan jadi pemandu pun boleh.

#2. Guna Kad Kredit (dan bayar habis setiap bulan)

Guna kad kredit? Biar betul? Ya betul. Hanya mereka yang bijak, cerdik dan disiplin tahap teragung mampu berjimat menggunakan kad kredit ni.

Kad kredit ini ada kebaikan dan ada keburukannya, terpulang kepada cara anda menggunakannya. Dengan adanya laman web seperti GoBear dan iMoney; ianya amat mudah untuk membandingkan kad kredit di Malaysia.

Cuba cari kad kredit yang menawarkan rebat tunai atau cashback. Ada yang memberi 5% cashback; contohnya jika anda berbelanja RM100; anda akan dapat rebat RM5 pada hujung bulan. Amacam, bijak tak?

Ada juga yang menawarkan mata ganjaran apabila berbelanja, dan apabila sudah cukup banyak – ia boleh ditebus dengan pelbagai jenis hadiah. Paling orang suka semestinya voucher membeli belah. Jadi bayarlah bil telefon, Astro, penapis air Coway ataupun semasa beli barang dapur di Giant, Tesco dan Mydin.

Tapi semuanya dengan syarat, anda perlu selesaikan jumlah yang digunakan. Jangan biar tertunggak walaupun seringgit, kerana kadar faedah kad kredit adalah yang paling tinggi.

#3. Bawa Bekal Ke Tempat Kerja (Penjimatan sehingga RM200 setiap bulan)

Tahukah anda di negara-negara maju seperti Jepun, Korea atau Amerika Syarikat, istilah lunch atau makan tengah hari sangatlah asing bagi mereka. Sedangkan kita setiap hari belanja sehingga RM10 – RM15 setiap kali waktu makan tengah hari untuk nasi lauk sepinggan dan segelas air. Tu baru makan di kedai mamak atau kedai biasa-biasa, belum lagi restoran yang beraircond!

Kenapa perlu membazir 15 minit untuk keluar makan dan berbelanja lebih?

Cuba cari menu sarapan atau makan tengah hari yang ringkas, yang boleh siap dalam masa 10 minit saja. Dapat juga jimat duit, masa (cari parking, cari kedai, cari meja, beratur beli makanan).

Bila kita masak sebelum ke tempat kerja ada manfaat lain:

  • Boleh dijadikan sebagai senaman pagi
  • Boleh relaks sebelum bekerja dengan fokus terhadap rutin
  • Boleh dengar berita dekat radio
  • Boleh kawal kuantiti makanan untuk tujuan kesihatan

Alhamdulillah, buat masa ini saya sendiri pagi-pagi mengamalkan 3 biji kurma sebagai sarapan.

#4. Beli Barang Semasa Jualan Murah atau Warehouse Sale

Bagi kaum hawa kalau tabiat shopping tu tak boleh dibuang, apa kata buat senarai dan tunggu jualan murah atau pun jualan gudang baru beli? Ini kerana anda dapat nikmati potongan diskaun apabila pihak penjual membuat promosi bagi melariskan atau nak clear stok.

Rasanya sikit lagi mesti ada aplikasi atau apps untuk war-warkan sebarang warehouse sale di Malaysia.

Sebagai contoh, bila tiba musim perayaan seperti Hari Raya – ada saja pasaraya atau jenama yang membuat promosi besar-besaran. Ni nak hujung tahun pun, banyak jualan gudang yang anda boleh pergi untuk lepaskan gian shopping.

Antara jenama yang suka buat warehouse sale ni seperti Hush Puppies, Bonia dan Vincci. Tapi anda perlu bersiap sedia dari segi mental dan fizikal. Maklumlah biasanya orang akan mula beratur sejak awal pagi!

Perlu Berjimat Untuk Hadapi Masa Depan Yang Lebih Sukar

Kalau anda dapat amalkan tips di atas, kami yakin sedikit sebanyak akan melegakan kos sara hidup yang semakin meningkat. Tambahkan pendapatan atau kurangkan perbelanjaan, 2 pilihan untuk move on.

Sumber rujukan: http://taizeekin.com

Iklan

Asyik-asyik Inflasi, Malaysia Alami Deflasi Pertama Sejak Tahun 2009 – Adakah Ianya Bagus Atau Tidak?

KUALA LUMPUR: Ekonomi Malaysia terjerumus ke dalam deflasi bulan lalu, kali pertama sejak krisis kewangan pada 2009 berikutan penyusutan harga minyak.

Indeks harga pengguna (IHP) susut 0.7 peratus berbanding setahun lalu selepas berlegar di bawah paras satu peratus dalam tempoh tujuh bulan lalu, demikian menurut Jabatan Perangkaan Malaysia.

Anggaran penengah atau median dalam kajian Bloomberg menunjukkan penguncupan 0.4 peratus.

Kredit: Bloomberg

Kerajaan baru-baru ini mengubah model subsidi minyak dengan menetapkan harga secara mingguan bagi mencerminkan pergerakan minyak mentah global dengan lebih cepat.

Ia sekali gus mendorong kepada penyusutan 7.8 peratus kos pengangkutan pada Januari berbanding bulan sama tahun lalu, penurunan terbesar berbanding kategori lain.

Walaupun tekanan harga semakin reda, kerajaan masih bimbang kerana kesannya tidak dirasai rakyat.

Dalam pada itu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, kini sedang mengenalpasti bagaimana deflasi boleh menurunkan kos sara hidup.

Bank Negara Malaysia (BNM) mengekalkan kadar faedah pada 3.25 peratus sejak ia dinaikkan pada Januari 2018.

Kerajaan menjangkakan aliran menaik untuk purata inflasi pada tahun ini.

Kali terakhir Malaysia mengalami deflasi adalah pada Jun hingga November 2009 dengan ekonomi menguncup 1.5 peratus pada tahun itu.

Dalam pada itu, kos makanan dan minuman alkohol meningkat satu peratus pada Januari berbanding bulan sama tahun lalu, didorong kenaikan 8.4 peratus harga telur dan 5.3 peratus harga ayam.

Keadaan itu menyebabkan kerajaan memulakan siasatan pada Disember untuk mengenal pasti sebarang aktiviti kartel dalam kalangan industri.

Pada Januari, Kuala Lumpur adalah satu-satunya wilayah yang menyaksikan peningkatan IHP dengan inflasi pada 0.2 peratus. – Bloomberg

Sumber: BH Online

Bagus Ke Tak Deflasi Ni?

Siapa tak suka bila harga barang turun kan? Bila dah terbeban dengan kos sara hidup yang tinggi, best juga bila dapat beli barang dengan kadar yang lebih murah.

Mengikut kajian, kalau berlaku sekali sekala ada juga bagusnya. Tapi kalau berlaku selama bertahun-tahun lamanya seperti di Jepun, ianya tak bagus untuk ekonomi negara.

Bayangkan, kita di Malaysia dan kebanyakan negara lain dapat faedah jika menyimpan di dalam bank; tetapi di Jepun sebaliknya. Bank akan mengenakan faedah kepada pendeposit jika mahu menyimpan wang, ini kerana kerajaan mahu rakyat berbelanja sebanyak yang mungkin.

Mungkin sebab itu jugalah kenapa Risiko Pasaran Global Menyebabkan Matawang YEN Melonjak? Ini Punca Yang Anda Mungkin Tak Pernah Tahu.

Jom layan video seminit dibawah untuk tahu kesan deflasi terhadap ekonomi.

Iklan

7 Perkara Yang Selalu Kita Terlepas Pandang Semasa Menyediakan Bajet Peribadi

Bajet bulanan merupakan salah satu cara untuk kita merancang perbelanjaan dengan teratur. Kalau kita mempunyai bajet, sekurang-kurangnya kita tahu ke mana duit kita akan dibelanjakan; daripada mereka yang langsung takde bajet.

Tetapi ada sesetengah perkara yang kita sering terlepas pandang semasa menyediakan bajet bulanan iaitu:

1. Derma

Kalau kita merupakan seorang yang pemurah dan sering memberikan derma secara tetap kepada mana-mana badan NGO, masjid, sekolah tahfiz dan sebagainya; lebih baik kita masukkannya ke dalam bajet kewangan.

Dengan adanya derma yang konsisten daripada kita, ini bagi membolehkan kita tahu berapa dan ke mana derma tersebut disalurkan.

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

2. Perbelanjaan Isi Rumah Dan Kos Penyelenggaraan

Untuk perbelanjaan isi rumah, selalunya kita akan memasukkan anggaran untuk item seperti makanan, utiliti dan sebagainya. Tetapi boleh dikatakan hampir semua daripada kita tidak memasukkan kos penyelenggaraan di dalam bajet bulanan.

Bayangkan sekiranya paip bocor, kos untuk membaikinya boleh mengganggu poket kita sekiranya kita tidak sediakan bajet tambahan ini. Lebih baik bersedia daripada awal daripada tiada peruntukan untuk tujuan ini.

3. Haiwan Peliharaan

Bagi mereka yang memiliki haiwan peliharaan seperti kucing, ikan, arnab dan sebagainya; kita tahu bahawa ianya merupakan belanja yang agak besar juga setiap bulan. Kita bukan sahaja perlu membeli makanan, vitamin, produk penjagaan seperti syampu dan sebagainya; tetapi kita juga perlu mempersiapkan belanja untuk penjagaan kesihatan mereka.

Kalau haiwan kesayangan kita sakit, pasti kita perlu membawa mereka untuk mendapatkan rawatan di klinik kerajaan mahu pun swasta. Dan kos perubatan mereka boleh tahan juga mahal. Sebab itulah kita perlu meletakkan anggaran kos ini sebagai langkah berjaga-jaga.

4. Kesihatan dan Kecantikan

Penjagaan kesihatan dan kecantikan memang penting untuk semua orang terutamanya kaum Hawa. Kita sanggup berbelanja lebih untuk tujuan ini. Ada yang gemar ke spa atau salon kecantikan, ada yang murah dan ada yang mahal.

Sekiranya kita tergolong dalam golongan ini, wajar untuk masukkan perbelanjaan ini ke dalam bajet bulanan. Ingat, masukkan kesemuanya ke dalam bajet walaupun sekadar tisu muka. Bila ada bajet nanti, senang untuk kita kawal.

5. Hari Jadi Dan Majlis Tertentu

Bila kita tahu yang kita bakal menyambut hari jadi ahli keluarga dan sahabat handai, rancanglah perbelanjaan lebih awal. Masukkan perbelanjaan ini ke dalam bajet.

Begitu juga sekiranya kita mendapat undangan untuk kenduri kahwin yang memerlukan kita untuk membeli hadiah atau pun memberi sumbangan berbentuk kewangan kepada pihak pengantin.

6. Tiket Parking

Jika kita membawa kereta, kita perlu sediakan bajet untuk bayaran tempat letak kereta juga. Kalau kita ada rutin memandu yang tetap seperti bawa kereta ke tempat kerja setiap hari, ia lebih mudah jika kita beli tiket parking bermusim sekiranya ada.

Tetapi jika kita jenis memandu sekali-sekala seperti di hujung minggu sahaja, buatlah anggaran berapa jumlah tertinggi bayaran parking yang kita pernah bayar dalam tempoh sebulan. Jadi senanglah nak buat bajet nanti.

7. Tabung Kecemasan

Masih ramai di antara kita yang tidak menyediakan tabung kecemasan. Ini kerana kita keliru tentang perbezaan tabung kecemasan dengan tabung simpanan peribadi.

Tabung kecemasan ini perlu untuk perkara-perkara yang tidak terduga. Manakala simpanan pula untuk kegunaan kita di masa hadapan. Jadi di dalam membuat bajet peribadi, kita perlu asingkan tabung simpanan peribadi dengan tabung kecemasan.

Sumber Rujukan: Compare Hero

Alah Bisa, Tegal Biasa

Untuk peringkat awal ini, kita mungkin rasa leceh untuk mencatatkan setiap detail perbelanjaan ini. Tetapi lama-kelamaan ia akan menjadi biasa. Kita akan berasa seronok apabila dapat melihat aliran keluar masuk perbelanjaan kita setiap hari.

Nakkan lagi tips, jemput baca:

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!