Bagaimana Kadar Sifar GST Memberi Kesan Kepada Peniaga?

Saya pasti kita semua menunggu-nunggu saat 1 Jun 2018, apabila negara kita akan menetapkan kadar sifar GST sepertimana yang diumumkan oleh Kementerian Kewangan. Namun begitu, bagaimana pula dengan nasib peniaga? Apakah cabaran yang bakal dihadapi?

Untuk itu, kami berterima kasih dengan Slurp Point of Sale for Restaurants and Cafes yang sudi berkongsi dengan kami berkenaan isu tersebut.

Pengguna Nak Harga Turun

Sebagai pengguna, sudah semestinya kita nak harga sedia ada untuk turun pada tarikh 1 Jun 2018 tersebut. Kalau selama ini kita beli baju raya berharga RM106 dengan menanggung 6% GST, nanti kita nak bayar RM100 pula selepas ini.

Kalau kita perasan yang harga masih berada di paras yang lama, sudah menjadi tanggungjawab kita sebagai pengguna untuk melaporkannya kepada pihak berkuasa.

Penguatkuasa Kena Tingkatkankan Pemantauan Dan Penguatkuasaan

Diharapkan pihak berkuasa yang terlibat pula, apabila menerima aduan daripada pengguna – bersegeralah untuk bertindak. Dengan ini, pihak peniaga yang tidak mematuhi undang-undang akan diberi amaran dan seterusnya dikenakan hukuman yang sewajarnya.

Peniaga Pula Bagaimana?

Bagi pihak peniaga pula, tiada pilihan melainkan untuk mematuhi arahan yang telah dikeluarkan. Kalau selama ini, perniagaan yang mengenakan 6% GST kepada pembeli, terpaksa menukarkannya kepada 0% GST pula.

Tetapi sebelum kita pergi lebih lanjut, apa kata kita fahamkan dulu perbezaan di antara sifar GST dan pemansuhan GST.

Sifar GST

Kalau selama ini kita ada dua klasifikasi, iaitu 0% dan 6%; lepas ini semua jadi 0% pula. Tapi kalau nak tahu, selama ini pun banyak juga barang sifar GST seperti makanan asas dan keperluan seperti:

  • Beras, daging, ayam dan telur ayam
  • Makanan laut seperti ikan, ketam, udang
  • Sayur-sayuran, buah-buahan, rempah ratus, tepung, gula, garam, minyak masak, roti, susu bayi dan banyak lagi
  • Semua jenis bahan bacaan, ubat-ubatan, bekalan air dirawat dan bekalan

Pemansuhan GST

Sekiranya kita mansuhkan pula GST, sistem sedia ada perlu ditukar. Mungkin ianya memerlukan masa yang lebih lama untuk kembali ke sistem asal iaitu SST.

Maka dengan menjadikannya sifar GST, akan lebih cepat untuk diimplementasi.

Apa Persediaan Peniaga Untuk Hadapinya?

Pertama, bawa bertenang terlebih dahulu. GST masih ada, cuma sekarang semuanya adalah pada kadar 0%. Maka, tak perlu tukar sistem sedia ada yang kita dah beli, dah pergi kursus, dah upah akauntan untuk prepare laporan dan invois.

Ini juga bermakna template untuk invoice dan laporan masih berjalan seperti biasa. Kalau sebelum ni kena finalizekan akaun setiap 3 bulan, ini juga kita kena maintain seperti biasa.

Habis Tu Apa Peniaga Kena Buat?

Bagi mereka yang menggunakan POS tradisional, perlu hubungi semula pembekal dan minta mereka update bahagian GST – daripada 6% kepada 0%. Dan juga beberapa bahagian lain sekiranya perlu.

Seterusnya, turunkanlah harga seperti mana yang dikehendaki pengguna. Kalau selama ini kita jual chicken chop pada harga RM10.60, bersedialah untuk menurunkannya kepada RM10. Nak turunkan lebih pun boleh, pelanggan mesti suka punya.

Tapi bagaimana pula dengan peniaga yang selama ini menanggung 6% GST bagi pihak pelanggan? Sebelum adanya GST, kita jual chicken chop pada harga RM10. Lepas GST pun, disebabkan kita sayang dan kesian pada pelanggan kita; kita masih menjual chicken chop pada harga RM10 termasuk GST, dengan harga sebenar RM9.40 dan 6% GST sebanyak RM0.60.

Dan lepas 1 Jun 2018 nanti, pengguna mesti nak kita jual RM9.40 pula kan? Adakah masih nak menanggung 6% tersebut?

Walaupun perit, namun itulah yang terpaksa kita lakukan. Sebagai peniaga, kita kena bersama-sama dengan pengguna dan penguatkuasa menjalankan tanggungjawab masing-masing bagi memastikan harga turun.

Percayalah dengan rezeki dan ketentuan daripada Allah. Kerana sudah pasti selepas ini, dijangkakan poket pengguna akan menebal ekoran penurunan harga. Dan dijangkakan pengguna juga akan lebih berbelanja dengan penuh gembira.

Kalau nak tahu, industri Makanan & Minuman, Telur Ayam, Pakaian dan Kedai yang akan menerima kesan positif ekoran daripada perlaksanaan kadar sifar GST nanti. Tak percaya, tengok sendiri harga saham-saham syarikat seperti Nestle, Dutch Lady, QL Resources, CCK Consolidated, Bonia, Padini, Parkson dan Aeon. Semuanya naik belaka.

Kelebihan Slurp POS

Bagi yang menggunakan sistem Slurp POS ni pula, anda tidak perlu menerima kunjungan daripada pihak POS untuk mengemaskini data. Ini kerana Slurp POS merupakan sistem yang berasaskan awan, maka sebarang data akan dikemaskini secara automatik.

Tiada sebarang isu kelewatan perlaksanaan, tiada sebarang isu pembekal minta kita sejumlah wang untuk datang kemaskini data. Kalau tak bayar, sistem tak update pula nanti.

“Anda rasa saya ada masa untuk sakit kepala?”

Kelebihan Lain Slurp POS

  1. Sistem Berasaskan Awan – Akses data dan laporan jualan walau di mana jua anda berada. Data anda dijamin selamat dan sentiasa terkini.
  2. Laporan Jualan – Analisis data jualan dan buat keputusan penting bisnes anda berdasarkan data.
  3. Pengurusan Meja – Reka susunan meja restoran terus ke dalam sistem Slurp bagi memudahkan anda melayan pelanggan dengan lebih baik dan perbaiki komunikasi pekerja anda.
  4. Pengurusan Inventori – Elak pembaziran dan kekurangan stok makanan dengan sistem pengurusan inventori yang sentiasa terkini.
  5. Pengurusan Rangkaian Restoran – Urus rangkaian restoran anda dengan mudah melalui satu sistem sahaja. Kemas kini maklumat harga, pekerja, inventori, dan analisa data kesemua rangkaian restoran anda.
  6. Mudah Untuk Digunakan – Denngan ciri antaramuka yang mudah dan intuitif, anda boleh jimat masa melatih pekerja. Gunakan masa berharga dan tenaga anda untuk tumpukan fokus kepada bisnes.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut dan mencuba sistem ini secara PERCUMA, sila layari laman web Slurp POS hari ini.

Atau hubungi mereka di talian +60327702869 untuk menjadualkan demo percuma.

Pengguna, Peniaga, Penguatkuasa Mesti Bekerjasama Untuk Turunkan Harga Barang

Akhir kata, jom kita beramai-ramai bekerjasama utuk memastikan harga barang turun juga pada 1 Jun 2018 nanti.

Bagi pihak pengguna, dapat berjimat lebih kerana harga barang turun. Poket semakin tebal lepas ni.

Bagi pihak peniaga, pastikan harga barang turun seperti yang dikehendaki pengguna. Insyaallah apabila rakyat mempunyai kuasa membeli yang lebih besar, mereka juga akan lebih berbelanja di perniagaan kita.

Bagi pihak penguatkuasa, jalankan amanah yang telah diberi dengan jujur dan adil. Siasat mana-mana peniaga yang gagal turunkan harga barang, dan kenakanlah tindakan yang sewajarnya.

Semoga 1 Jun 2018 bakal memberi kita sinar harapan yang baru untuk Malaysia dan rakyatnya!

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Petua Untuk Dapat Bayaran Balik Cukai (Refund) Lebih Cepat

Bantuan Prihatin Nasional (BPN) dia dapat.
Geran Khas Prihatin (GKP) dia dapat.
Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) pun dia dapat.
i-Sinar awal-awal lagi dah dapat.

Bab duit ni jangan buat main. Lebih-lebih lagi zaman susah ni. Sekarang dah masuk musim bulan cukai, maka duit refund cukai pun mestilah nak dapat cepat juga. Biasa yang terlibat adalah individu yang makan gaji dan setiap bulan membayar Potongan Cukai Berjadual (PCB).

Baca lagi Kerja Makan Gaji Perlu Tahu Potongan Cukai Berjadual (PCB) dan Apa Jadi Kalau Ada PCB Tapi Tak Hantar Borang Cukai Pendapatan?

Menurut laman web LHDNM,

Keadaan Wujud Bayaran Balik
Bayaran balik cukai wujud apabila:

  1. Pembayar cukai telah membuat bayaran lebih daripada cukai yang sepatutnya,
  2. Pembayar cukai mempunyai lebihan cukai akibat taksiran cukai yang telah dikurangkan, atau
  3. Cukai yang dipotong daripada dividen melebihi tanggungan cukai pendapatannya dalam tahun berkenaan.

Bayaran balik lebihan kredit akan dibuat secara automatik kepada pembayar cukai dalam tempoh 30 hari bekerja dari tarikh Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) dihantar.

Dalam piagam pelanggan LHDN juga ada menjelaskan bahawa LHDN akan membuat pembayaran balik cukai pendapatan bagi Borang Nyata Cukai Pendapatan yang lengkap dan betul dari tarikh penerimaan borang secara e-filing – 30 hari bekerja dari tarikh penerimaan borang.

Maknanya itu paling lambat.

Biasanya jika tiada masalah, memang akan dapat lebih cepat. Mungkin suatu hari nanti bila sistem LHDN semakin mantap, boleh dapat refund on the spot.

Contoh lebihan bayaran cukai tahun taksiran 2020

Semasa isi e-filing, kita akan terus dapat tahu berapa jumlah lebihan cukai (refund) yang bakal diterima.

Untuk elakkan dapat duit refund ini lambat, pastikan ikut 3 petua ini:

  1. Semasa isi e-filing, pastikan semua maklumat dikemaskini. Antara maklumat penting yang diperlukan untuk mempercepatkan proses bayaran balik cukai terlebih bayar ialah nombor akaun bank, alamat surat-menyurat, nombor telefon, alamat e-mel dan nombor pendaftaran syarikat (bagi pembayar cukai kategori syarikat).
  2. Jangan tipu atau silap masuk amaun dekat bahagian pelepasan cukai, nanti LHDN hantar surat audit. Contohnya pelepasan SSPN claim amaun bersih sahaja, bukan berapa banyak duit dimasukkan dalam akaun SSPN anak kita. (Jumlah simpanan dalam tahun 2020 tolak jumlah pengeluaran dalam tahun 2020).
  3. Laporkan semua jenis pendapatan yang kita terima. Contohnya jika ada terima pendapatan sewa atau komisen MLM jangan pura-pura tak isi semasa hantar e-filing. Biasanya LHDN ada maklumat ini, dan silap haribulan tak dapat refund tetapi dapat surat audit dan kena bayar penalti.

Ingat, musim bulan cukai ini juga scammer berleluasa. Sekiranya ada menerima sebarang panggilan telefon, SMS, e-mel atau surat yang kata mereka dari LHDN dan meminta nombor akaun bank jangan dilayan.

Walau bagaimanapun jika selepas 30 hari bekerja anda tidak menerima bayaran balik, boleh isikan Borang Maklum Balas Pelanggan http://maklumbalas.hasil.gov.my/ atau melalui panggilan telefon ke Hasil Care Line melalui talian 03-89111000.

Sekejap, dah hantar belum e-filing?

Terkini, pihak LHDN baru melancarkan aplikasi MyTax dengan pelbagai ciri-ciri menarik bagi memudahkan orang ramai untuk membuat e-filing.

Boleh layari https://mytax.hasil.gov.my/

Baca juga artikel-artikel lain berkaitan cukai:

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!