Bagaimana Kadar Sifar GST Memberi Kesan Kepada Peniaga?

Saya pasti kita semua menunggu-nunggu saat 1 Jun 2018, apabila negara kita akan menetapkan kadar sifar GST sepertimana yang diumumkan oleh Kementerian Kewangan. Namun begitu, bagaimana pula dengan nasib peniaga? Apakah cabaran yang bakal dihadapi?

Untuk itu, kami berterima kasih dengan Slurp Point of Sale for Restaurants and Cafes yang sudi berkongsi dengan kami berkenaan isu tersebut.

Pengguna Nak Harga Turun

Sebagai pengguna, sudah semestinya kita nak harga sedia ada untuk turun pada tarikh 1 Jun 2018 tersebut. Kalau selama ini kita beli baju raya berharga RM106 dengan menanggung 6% GST, nanti kita nak bayar RM100 pula selepas ini.

Kalau kita perasan yang harga masih berada di paras yang lama, sudah menjadi tanggungjawab kita sebagai pengguna untuk melaporkannya kepada pihak berkuasa.

Penguatkuasa Kena Tingkatkankan Pemantauan Dan Penguatkuasaan

Diharapkan pihak berkuasa yang terlibat pula, apabila menerima aduan daripada pengguna – bersegeralah untuk bertindak. Dengan ini, pihak peniaga yang tidak mematuhi undang-undang akan diberi amaran dan seterusnya dikenakan hukuman yang sewajarnya.

Peniaga Pula Bagaimana?

Bagi pihak peniaga pula, tiada pilihan melainkan untuk mematuhi arahan yang telah dikeluarkan. Kalau selama ini, perniagaan yang mengenakan 6% GST kepada pembeli, terpaksa menukarkannya kepada 0% GST pula.

Tetapi sebelum kita pergi lebih lanjut, apa kata kita fahamkan dulu perbezaan di antara sifar GST dan pemansuhan GST.

Sifar GST

Kalau selama ini kita ada dua klasifikasi, iaitu 0% dan 6%; lepas ini semua jadi 0% pula. Tapi kalau nak tahu, selama ini pun banyak juga barang sifar GST seperti makanan asas dan keperluan seperti:

  • Beras, daging, ayam dan telur ayam
  • Makanan laut seperti ikan, ketam, udang
  • Sayur-sayuran, buah-buahan, rempah ratus, tepung, gula, garam, minyak masak, roti, susu bayi dan banyak lagi
  • Semua jenis bahan bacaan, ubat-ubatan, bekalan air dirawat dan bekalan

Pemansuhan GST

Sekiranya kita mansuhkan pula GST, sistem sedia ada perlu ditukar. Mungkin ianya memerlukan masa yang lebih lama untuk kembali ke sistem asal iaitu SST.

Maka dengan menjadikannya sifar GST, akan lebih cepat untuk diimplementasi.

Apa Persediaan Peniaga Untuk Hadapinya?

Pertama, bawa bertenang terlebih dahulu. GST masih ada, cuma sekarang semuanya adalah pada kadar 0%. Maka, tak perlu tukar sistem sedia ada yang kita dah beli, dah pergi kursus, dah upah akauntan untuk prepare laporan dan invois.

Ini juga bermakna template untuk invoice dan laporan masih berjalan seperti biasa. Kalau sebelum ni kena finalizekan akaun setiap 3 bulan, ini juga kita kena maintain seperti biasa.

Habis Tu Apa Peniaga Kena Buat?

Bagi mereka yang menggunakan POS tradisional, perlu hubungi semula pembekal dan minta mereka update bahagian GST – daripada 6% kepada 0%. Dan juga beberapa bahagian lain sekiranya perlu.

Seterusnya, turunkanlah harga seperti mana yang dikehendaki pengguna. Kalau selama ini kita jual chicken chop pada harga RM10.60, bersedialah untuk menurunkannya kepada RM10. Nak turunkan lebih pun boleh, pelanggan mesti suka punya.

Tapi bagaimana pula dengan peniaga yang selama ini menanggung 6% GST bagi pihak pelanggan? Sebelum adanya GST, kita jual chicken chop pada harga RM10. Lepas GST pun, disebabkan kita sayang dan kesian pada pelanggan kita; kita masih menjual chicken chop pada harga RM10 termasuk GST, dengan harga sebenar RM9.40 dan 6% GST sebanyak RM0.60.

Dan lepas 1 Jun 2018 nanti, pengguna mesti nak kita jual RM9.40 pula kan? Adakah masih nak menanggung 6% tersebut?

Walaupun perit, namun itulah yang terpaksa kita lakukan. Sebagai peniaga, kita kena bersama-sama dengan pengguna dan penguatkuasa menjalankan tanggungjawab masing-masing bagi memastikan harga turun.

Percayalah dengan rezeki dan ketentuan daripada Allah. Kerana sudah pasti selepas ini, dijangkakan poket pengguna akan menebal ekoran penurunan harga. Dan dijangkakan pengguna juga akan lebih berbelanja dengan penuh gembira.

Kalau nak tahu, industri Makanan & Minuman, Telur Ayam, Pakaian dan Kedai yang akan menerima kesan positif ekoran daripada perlaksanaan kadar sifar GST nanti. Tak percaya, tengok sendiri harga saham-saham syarikat seperti Nestle, Dutch Lady, QL Resources, CCK Consolidated, Bonia, Padini, Parkson dan Aeon. Semuanya naik belaka.

Kelebihan Slurp POS

Bagi yang menggunakan sistem Slurp POS ni pula, anda tidak perlu menerima kunjungan daripada pihak POS untuk mengemaskini data. Ini kerana Slurp POS merupakan sistem yang berasaskan awan, maka sebarang data akan dikemaskini secara automatik.

Tiada sebarang isu kelewatan perlaksanaan, tiada sebarang isu pembekal minta kita sejumlah wang untuk datang kemaskini data. Kalau tak bayar, sistem tak update pula nanti.

“Anda rasa saya ada masa untuk sakit kepala?”

Kelebihan Lain Slurp POS

  1. Sistem Berasaskan Awan – Akses data dan laporan jualan walau di mana jua anda berada. Data anda dijamin selamat dan sentiasa terkini.
  2. Laporan Jualan – Analisis data jualan dan buat keputusan penting bisnes anda berdasarkan data.
  3. Pengurusan Meja – Reka susunan meja restoran terus ke dalam sistem Slurp bagi memudahkan anda melayan pelanggan dengan lebih baik dan perbaiki komunikasi pekerja anda.
  4. Pengurusan Inventori – Elak pembaziran dan kekurangan stok makanan dengan sistem pengurusan inventori yang sentiasa terkini.
  5. Pengurusan Rangkaian Restoran – Urus rangkaian restoran anda dengan mudah melalui satu sistem sahaja. Kemas kini maklumat harga, pekerja, inventori, dan analisa data kesemua rangkaian restoran anda.
  6. Mudah Untuk Digunakan – Denngan ciri antaramuka yang mudah dan intuitif, anda boleh jimat masa melatih pekerja. Gunakan masa berharga dan tenaga anda untuk tumpukan fokus kepada bisnes.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut dan mencuba sistem ini secara PERCUMA, sila layari laman web Slurp POS hari ini.

Atau hubungi mereka di talian +60327702869 untuk menjadualkan demo percuma.

Pengguna, Peniaga, Penguatkuasa Mesti Bekerjasama Untuk Turunkan Harga Barang

Akhir kata, jom kita beramai-ramai bekerjasama utuk memastikan harga barang turun juga pada 1 Jun 2018 nanti.

Bagi pihak pengguna, dapat berjimat lebih kerana harga barang turun. Poket semakin tebal lepas ni.

Bagi pihak peniaga, pastikan harga barang turun seperti yang dikehendaki pengguna. Insyaallah apabila rakyat mempunyai kuasa membeli yang lebih besar, mereka juga akan lebih berbelanja di perniagaan kita.

Bagi pihak penguatkuasa, jalankan amanah yang telah diberi dengan jujur dan adil. Siasat mana-mana peniaga yang gagal turunkan harga barang, dan kenakanlah tindakan yang sewajarnya.

Semoga 1 Jun 2018 bakal memberi kita sinar harapan yang baru untuk Malaysia dan rakyatnya!

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Cukai Meningkatkan Kesejahteraan Rakyat

Cukai ialah suatu yang tidak boleh dipisahkan daripada kehidupan kita, pentabiran negara dan ekonomi. Hasil cukai ini digunakan oleh Kerajaan untuk mentadbir dan mengurus serta menampung perbelanjaaan membangunkan negara. 

Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) sebagai agensi kerajaan yang dipertanggungjawabkan mengutip cukai langsung, saban tahun mengadakan pelbagai kempen dan peringatan kepada pembayar cukai supaya menunaikan tanggungjawab mereka untuk menghantar Borang Nyata sama ada secara manual atau dalam talian melalui e-Filing dan membayar cukai yang sepatutnya.

Jutaan ringgit juga dibelanjakan oleh LHDNM untuk pengiklanan, kempen, wawancara di stesen TV dan radio  demi memberi kesedaran dan peringatan kepada rakyat tentang kepentingan cukai kepada pembangunan negara. Namun, masih ramai lagi yang masih belum memahami dan culas membayar cukai mereka. Pembangunan sebuah negara di dunia termasuk Malaysia sebahagian besarnya dibiayai oleh hasil cukai. 

Di Malaysia, terdapat dua jenis cukai iaitu cukai langsung dan cukai tidak langsung yang dikendalikan oleh agensi yang berlainan selain daripada cukai yang dikendalikan oleh Majlis Perbandaran Tempatan seperti cukai tanah, cukai pintu dan lain-lain. Peranan dua agensi utama kerajaan iaitu LHDNM bagi mengutip cukai langsung manakala Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) pula mengutip cukai tidak langsung.

Kedua-dua agensi ini bertungkus lumus memastikan hasil kerajaan dapat dikutip dengan lebih efektif bagi menampung perbelanjaan kerajaan iaitu perbelanjaan mengurus dan pembangunan. Cukai langsung merupakan penyumbang tertinggi iaitu lebih daripada 40% jumlah keseluruhan hasil kerajaan. Hasil cukai langsung ini terdiri daripada kutipan hasil kerajaan tertinggi daripada cukai pendapatan syarikat (CITA), cukai pendapatan individu dan seterusnya cukai pendapatan petroleum (PITA).

Jika individu patuh membayar cukai, negara dapat mengelak daripada menjadi muflis akibat daripada bebanan hutang daripada bank dunia, IMF atau kerajaan negara lain. 

Setiap kerajaan bertanggungjawab menyediakan persekitaran dan prasarana yang terbaik untuk kesejahteraan rakyatnya. Ini dilakukan dengan menyediakan segala bentuk kemudahan awam dan infrastruktur seperti jalanraya yang menghubungkan kampung, pekan dan bandar sekitarnya.

Dengan adanya infrastruktur yang baik, kegiatan aktiviti perdagangan boleh berjalan dengan lancar antara kawasan-kawasan tersebut. Selain itu, kemudahan letrik, air, pengangkutan awam, sekolah, hospital dan klinik, kemudahan pasar, masjid,  balai polis, taman dan kawalan trafik seperti lampu isyarat serta pelbagai lagi.

Cuba kita bayangkan di manakah kita sekarang, jika kerajaan mengabaikan tanggungjawab ini?

Kesemua kemudahan ini sebahagian besar dibiayai oleh hasil cukai. Secara ringkasnya, cukai ialah kunci kepada pentadbiran negara yang berkesan dan kita tidak akan dapat lari daripadanya. 

E:\ARTICLE 2B PUBLISHED\belanjawan 2014-2021.jpg

Setiap tahun mulai 2014 hingga 2021 belanjawan negara terus meningkat dan 40 peratus daripada belajawan ini ditampung  dengan cukai langsung yang dikutip oleh LHDNM. Oleh itu, kutipan hasil cukai seharusnya turut bertambah. Bayangkan berapa banyak hasil cukai yang perlu dipungut?

Kementerian Kewangan Malaysia (MOF) dan LHDNM berganding bahu mencari sumber baharu cukai bagi menampung keperluan ini. Jika individu gagal dan mengelak membayar cukai adalah sukar bagi kerajaan menyediakan kemudahan dan pembangunan yang diperlukan rakyat.

Dalam keadaan Covid-19 ini, kerajaan perlu menampung lebih perbelanjaan untuk membantu rakyat yang terkesan melalui program Bantuan Prihatin Nasional (BPN), Geran Khas Prihatin (GKP), pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (PERMAI) semata-mata untuk memastikan nasib rakyat terbela dan aktiviti ekonomi terus berkembang.

Selain daripada itu, Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) untuk disalurkan kepada golongan B40 dan B20 yang amat terkesan terutama dalam keadaan pandemik ini. Begitu juga Program Jaringan PRIHATIN bertujuan mengurangkan beban kewangan golongan B40 mendapatkan kemudahan internet. 

Jika dilihat dari segi kadar cukai individu di Malaysia, ianya masih rendah iaitu pada 30% berbanding dengan negara lain di dunia. Antara negara Asean lain, hanya Singapura yang lebih rendah iaitu 22% manakala Vietnam, Filipina dan Thailand pada kadar 35%.

Kesemua negara maju, kadar cukainya melebihi 40% seperti United Kingdom 45%, Sweden 52.85%, Luxembourg 45.78%, dan Netherland 49%. Kadar cukai yang tinggi ini adalah bagi memastikan kerajaan masing-masing cukup untuk menampung kos pembangunan dan menjamin nasib rakyatnya terbela.

Selain itu, ia bagi memastikan rakyat menjalani kehidupan yang selesa dan memiliki taraf kehidupan yang lebih tinggi. Rakyat mendapat kemudahan asas lain seperti pendidikan, perubatan secara percuma dan berkualiti.

Perbandingan Kadar Cukai Negara Eropah (Negara Maju)

Sumber: Home.Kpmg

Di Malaysia, individu layak mendaftar fail cukai jika memperoleh pendapatan bersih tahunan (selepas potongan KWSP) melebihi RM34,000. Walau bagaimanapun, jumlah ini masih belum tentu dicukai kerana seorang individu itu boleh menuntut 22 jenis potongan yang layak seperti pelepasan diri, isteri, anak dan lain-lain. Cukai akan dikenakan sekiranya baki pendapatan selepas ditolak kesemua pelepasan yang layak adalah melebihi RM34,000.

Rumusan

Hasil cukai tidak boleh membiayai belanjawan kerajaan sepenuhnya apatah lagi jika rakyat gagal membayar cukai yang sepatutnya. Oleh itu, kerajaan terpaksa meminjam untuk membiayai defisit belanjawan ini. Pada tahun 2021, jumlah pinjaman akan menjangkau 26.5% (RM85 bilion) daripada sumber kewangan kerajaan.

Jika individu patuh membayar cukai, kita dapat mengelakkan negara menjadi muflis akibat daripada bebanan hutang daripada bank dunia, IMF atau kerajaan negara lain. Pembayar cukai individu khususnya perlu ada rasa tanggungjawab dan menekankan konsep menyumbang dalam diri masing-masing iaitu apa diberi akan mendapat manfaat dan dinikmati semula di masa depan.

Justeru, bukan semata-mata memenuhi tuntutan undang-undang cukai semata-mata, sebaliknya menanamkan kesedaran dan berkerjasama dengan kerajaan untuk membangunkan negara demi kesejahteraan kehidupan bersama. 

Nota: Artikel ini disumbangkan oleh Bahagian Perhubungan Awam dan Multimedia, Jabatan Khidmat Korporat, Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia.


Tahu macam mana nak elak dari LHDN kenakan penalti? Haa, kami bercadang untuk menerbitkan e-book tentang topik yang panas ni. Jika berminat boleh isi borang ini.

Siapakah yang WAJIB memiliki e-book ini?

  1. Mereka yang memiliki gaji atau sekurang-kurangnya RM34,001 setahun (selepas potong KWSP)
  2. Pemilik perniagaan Enterprise
  3. Peniaga Online
  4. Perunding Takaful, Unit Amanah dan Kesihatan (Coway & Cuckoo)
  5. Ejen MLM
  6. Trader saham tegar

Boleh pra-tempah di (PRA-TEMPAH) 70 Rahsia Penjimatan Cukai