Didikan Kewangan Untuk Anak Sejak Dari Kecil

Zaman sekarang ibu bapa lebih senang hulurkan tablet (layan YouTube) dekat anak, berbanding turunkan ilmu-ilmu berguna.

Sebenarnya lebih awal kita mula mengajar anak kita tentang wang adalah lebih baik.

Dari laman web thesimpledollar.com, dunia akan datang orang ramai akan lebih banyak menggunakan aplikasi dan pembayaran secara cashless; jadi tanggungjawab ibu bapa masa untuk mempersiapkan anak-anak mereka dengan teknologi ini.

Ada 5 peringkat umur dan cara yang boleh kita tunjukkan kepada mereka iaitu:

1. Berkenalan Dengan Wang (Umur 3-5 tahun)

Sebenarnya pada usia ini kanak-kanak sudah patut tahu apa itu wang. Mereka perlu tahu wang itu ada nilai dan boleh digunakan untuk beli barang.

Mereka teruja dapat kumpul duit raya sebanyaknya. Siap buat kira-kira lagi dapat banyak berapa setiap hari.

Oleh itu, ibu bapa perlu beri pendedahan bagaimana untuk dapatkan, belanja, simpan dan memberi orang lain wang.

2. Bagaimana Orang Belanja (Umur 6-10 tahun)

Bagi usia ini pula, boleh perkenalkan barangan vs servis, keperluan vs kemahuan, sasaran jangka masa pendek vs sasaran jangka masa panjang. Apabila mereka dapat duit saku ke sekolah, boleh cakap mengenai perkara ini.

Mungkin boleh tetapkan sasaran seperti jika peperiksaan ahir tahun dapat membaca, menulis dan mengira dengan baik, akan diberikan ganjaran.

Wang simpanan siapa paling banyak terkumpul setiap 6 bulan juga boleh diberikan dapat ganjaran dalam bentuk percutian atau hadiah.

3. Perkenalkan Akibat (Umur 11-13 tahun)

Pada usia ketika mereka baru masuk ke alam awal remaja, mereka sudah faham penggunaan kad kredit dan debit. Terangkan kebaikan dan keburukan pembayaran secara cashless dan e-wallet.

Budak sebenarnya memerhati bagaimana cara kita buat pembayaran. Terangkan juga sekiranya kita buat pelaburan ada compounding interest boleh dapat dividen;, jika kita buat loan, ada interest yang dikenakan; dan beritahu cara untuk mengenalpasti scammers.

4. Perkenalkan Cara Membina Kekayaan (Umur 13-15 tahun)

Pada usia ini, kebanyakan daripada mereka sudah tahu membezakan di antara yang baik dan yang buruk.

Ketika ini perlu diberitahu apa fungsi pekerjaan, apa jenis pekerjaan yang boleh menjana pendapatan, bagaimana sistem perbankan berfungsi, dan bagaimana untuk melabur ke dalam unit trust atau saham.

5. Persiapkan Diri Untuk Dunia Realiti (15-18 tahun)

Ianya merupakan usia remaja matang dan mempelajari banyak benda baru. Ketika ini boleh kenal pasti potensi dan kecenderungan mereka dalam sesuatu bidang.

Usah paksa mereka ambil bidang yang kita nak, sebab yang hidup dan bekerja nanti adalah mereka. Kita hanya petunjuk jalan dan hala tuju berdasarkan minat mereka tadi.

Ketika ini ada yang bekerja sambilan selepas habis SPM dan dapat duit gaji atau komisyen yang banyak berbanding apa yang ibu bapa berikan. Kita boleh beri pendedahan tentang hutang baik, hutang jahat, skor kredit dan cukai.

Semoga kita sama-sama lebih terbuka untuk mendidik generasi baru yang lebih berilmu tentang kewangan sejak dari kecil lagi.

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan unit amanah dan takaful di sebuah institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga klien individu.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Tips Bebas Kewangan Yang Kita Kena Mula Dari Usia Muda

Mencapai kebebasan kewangan adalah matlamat bagi ramai orang tetapi tidak semua yang mampu melaksanakannya pada usia muda. Ramai di kalangan golongan muda yang berusaha untuk mencapai kebebasan kewangan tapi kerap kali terlepas pandang beberapa perkara penting ini.

Secara amnya, perkara tersebut adalah simpanan, pelaburan, dan wang tunai yang mencukupi untuk menjalani gaya hidup yang kita mahukan untuk diri sendiri dan juga bersama-sama keluarga tersayang.

Jangan risau, jom kita lihat beberapa tips untuk kebebasan kewangan bermula dari usia muda.

1. Hidup Di Bawah Kadar Kemampuan

Mengamalkan gaya hidup yang sekadar mengikut kemampuan pada hari ini adalah sukar. Terlalu ramai orang yang bersaing siapa punya telefon pintar paling canggih, siapa punya baju atau kasut paling mahal, nak makan di tempat yang mahal, dan bermacam-macam lagi.

Lagi awal kita sedar kesilapan ini dan belajar, lagi cepat kita sedar tentang perbezaan di antara keperluan dan kehendak, lebih cepat kita dapat membebaskan diri daripada perlumbaan yang tiada manfaat ini.

2. Buat Simpanan Secara Automatik

Sekiranya kita seorang yang sukar untuk mengelak daripada godaan berbelanja, adalah disarankan untuk membuat simpanan secara automatik. Wang tersebut akan ditolak siap-siap pada hari sama gaji pun masuk.

Tetapkan jumlah yang harus disimpan, ada yang mencadangkan sebanyak 10% ke 15% daripada gaji bulanan kita seharusnya digunakan untuk simpanan.

3. Mula Melabur Sekarang

Bila dah ada tabiat menyimpan, seterusnya kita perlu melabur pula. Apa yang diperlukan dalam pelaburan adalah kesabaran dan masa untuk meraih keuntungan yang besar.

Ingatlah, kita tidak akan berjaya dalam pelaburan sekiranya tidak mempunyai ilmu yang secukupnya. Jangan bertindak melulu tanpa ilmu dan jangan pula bazirkan masa dengan tidak berbuat apa-apa.

4. Buat Belanjawan

Membuat belanjawan bulanan adalah merupakan salah satu kaedah terbaik untuk bebas kewangan bermula dari usia muda. Ini juga merupakan rutin biasa yang akan meningkatkan tekad menentang godaan untuk berbelanja secara berlebihan dan diluar kemampuan.

Pastikan kita tulis siap-siap berapa nak kena menyimpan, berapa nak kena melabur dan berapa banyak nak kena belanja setiap bulan. Bila dah tulis, maka kita kena ikutlah belanjawan tersebut.

5. Langsaikan Hutang

Bila simpanan dah ada, pelaburan dah mantap, belanjawan pun dah lengkap; seterusnya kita perlu fokus untuk selesaikan hutang. Tetapi hutang ada yang baik, ada juga hutang yang jahat.

Meminjam tidak semestinya perkara yang buruk selagi mana kita membayar bil tepat pada masanya, ini dapat membantu kita membina sejarah kredit yang positif. Namun, terlalu banyak hutang boleh memudaratkan kewangan.

Jadi, langsaikan hutang dengan kadar faedah yang tertinggi dahulu seperti hutang kad kredit dan hutang pembiayaan peribadi.

Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya

Kesimpulannya, adalah amat bijak untuk kita berada di landasan yang betul sejak dari usia yang muda lagi. Barulah perjalanan kita untuk mencapai kebebasan kewangan akan berjalan lancar.

Lagi awal kita mula, lagi mudah untuk kita mencapai sasaran dan berdisiplin dalam melawan godaan.

Sumber Rujukan:

Iklan

Majalah Labur