Didikan Kewangan Untuk Anak Sejak Dari Kecil

Zaman sekarang ibu bapa lebih senang hulurkan tablet (layan YouTube) dekat anak, berbanding turunkan ilmu-ilmu berguna.

Sebenarnya lebih awal kita mula mengajar anak kita tentang wang adalah lebih baik.

Dari laman web thesimpledollar.com, dunia akan datang orang ramai akan lebih banyak menggunakan aplikasi dan pembayaran secara cashless; jadi tanggungjawab ibu bapa masa untuk mempersiapkan anak-anak mereka dengan teknologi ini.

Ada 5 peringkat umur dan cara yang boleh kita tunjukkan kepada mereka iaitu:

1. Berkenalan Dengan Wang (Umur 3-5 tahun)

Sebenarnya pada usia ini kanak-kanak sudah patut tahu apa itu wang. Mereka perlu tahu wang itu ada nilai dan boleh digunakan untuk beli barang.

Mereka teruja dapat kumpul duit raya sebanyaknya. Siap buat kira-kira lagi dapat banyak berapa setiap hari.

Oleh itu, ibu bapa perlu beri pendedahan bagaimana untuk dapatkan, belanja, simpan dan memberi orang lain wang.

2. Bagaimana Orang Belanja (Umur 6-10 tahun)

Bagi usia ini pula, boleh perkenalkan barangan vs servis, keperluan vs kemahuan, sasaran jangka masa pendek vs sasaran jangka masa panjang. Apabila mereka dapat duit saku ke sekolah, boleh cakap mengenai perkara ini.

Mungkin boleh tetapkan sasaran seperti jika peperiksaan ahir tahun dapat membaca, menulis dan mengira dengan baik, akan diberikan ganjaran.

Wang simpanan siapa paling banyak terkumpul setiap 6 bulan juga boleh diberikan dapat ganjaran dalam bentuk percutian atau hadiah.

Iklan

3. Perkenalkan Akibat (Umur 11-13 tahun)

Pada usia ketika mereka baru masuk ke alam awal remaja, mereka sudah faham penggunaan kad kredit dan debit. Terangkan kebaikan dan keburukan pembayaran secara cashless dan e-wallet.

Budak sebenarnya memerhati bagaimana cara kita buat pembayaran. Terangkan juga sekiranya kita buat pelaburan ada compounding interest boleh dapat dividen;, jika kita buat loan, ada interest yang dikenakan; dan beritahu cara untuk mengenalpasti scammers.

4. Perkenalkan Cara Membina Kekayaan (Umur 13-15 tahun)

Pada usia ini, kebanyakan daripada mereka sudah tahu membezakan di antara yang baik dan yang buruk.

Ketika ini perlu diberitahu apa fungsi pekerjaan, apa jenis pekerjaan yang boleh menjana pendapatan, bagaimana sistem perbankan berfungsi, dan bagaimana untuk melabur ke dalam unit trust atau saham.

5. Persiapkan Diri Untuk Dunia Realiti (15-18 tahun)

Ianya merupakan usia remaja matang dan mempelajari banyak benda baru. Ketika ini boleh kenal pasti potensi dan kecenderungan mereka dalam sesuatu bidang.

Usah paksa mereka ambil bidang yang kita nak, sebab yang hidup dan bekerja nanti adalah mereka. Kita hanya petunjuk jalan dan hala tuju berdasarkan minat mereka tadi.

Ketika ini ada yang bekerja sambilan selepas habis SPM dan dapat duit gaji atau komisyen yang banyak berbanding apa yang ibu bapa berikan. Kita boleh beri pendedahan tentang hutang baik, hutang jahat, skor kredit dan cukai.

Semoga kita sama-sama lebih terbuka untuk mendidik generasi baru yang lebih berilmu tentang kewangan sejak dari kecil lagi.

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan unit amanah dan takaful di sebuah institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga klien individu.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Takut Nak Beli Kereta Sebab Komitmen Tinggi? Sekarang Kita Ada Pilihan Lain

Nak beli kereta ni merupakan komitmen jangka panjang, disebabkan kita boleh membuat pembiayaan atau instalment sehingga 9 tahun.

Lagi menyedihkan, harga kereta akan turun sebaik saja ianya keluar daripada showroom.

Harini beli, esok harga dia turun 10%. Memang ramai akan berfikir panjang untuk membeli kereta, kerana bukan bayaran bulanan saja yang perlu diberi perhatian; kita perlu bayar cukai jalan, insurans, maintenance, tol, parking dan sebagainya.

Jadi apakah pilihan yang ada, kalau kita takut nak beli kereta disebabkan komitmen yang tinggi?

Sekarang kita dah boleh langgan kereta dengan bayaran bulanan, tanpa memiliki kereta tersebut. Hanya bayar instalment bulanan tetap (fixed), dan kita dapat melanggan kereta idaman kita; tanpa perlu risau nak memperbaharui cukai jalan atau insurans kereta setiap tahun, maintenance berjadual dan sebagainya.

Kalau dengan cara tradisional kita beli kereta dan perlu membayar balik untuk tempoh 7 ke 9 tahun, kini kita hanya perlu bayar bulanan untuk tempoh minima setahun. Maknanya, nak tukar kereta setiap tahun pun boleh dengan cara langganan kereta ini.

Berikut merupakan pilihan langganan kereta yang ada di Malaysia.

1. Flux

Terdapat pilihan Kia Picanto dalam lingkungan RM800 sebulan, seterusnya Toyota Vios di bawah RM1,000 sebulan.

Model popular seperti Honda Jazz, Toyota Yaris, Peugeot 2008 dan Honda City pula boleh diperolehi dengan harga bawah RM1,500 sebulan.

Bagi mereka yang mempunyai bajet yang lebih besar, kereta Mini Cooper, Volvo, Mercedes dan BMW boleh diperolehi dengan harga RM4,000 ke atas setiap bulan.

Layari laman web Flux untuk tahu lebih lanjut.

2. Renault

Renault yang berasal dari Perancis pula menawarkan langganan kereta serendah RM1,299 sebulan bagi kereta Renault CAPTUR bagi langganan untuk tempoh 2 tahun.

Iklan

Banyak sebenarnya kelebihan kita membuat langganan kereta ni, di antaranya:

Layari laman web Renault untuk keterangan lanjut.

3. Nissan

Bagi mereka yang nak merasa bawa kereta Nissan pula, ada dua pilihan yang ada iaitu X-Trail dengan harga RM1,800 sebulan atau LEAF dengan harga RM3,500 sebulan.

Siap buat perbandingan lagi, dan kita boleh tengok sendiri yang mana lebih menguntungkan.

Layari laman web Nissan untuk keterangan lanjut.

4. GoCar

Ada beberapa pilihan yang ada seperti berikut, dan buat masa sekarang ada promosi 50% diskaun untuk bulan pertama.

Siapa yang menggunakan langganan GoCar ini, anda akan dapat banyak manfaat seperti berikut:

Layari laman web GoCar kalau nak tahu dengan lebih lanjut.

5. MyMotor (oleh MyEG)

Kalau diikutkan, MyMotor oleh MyEG ini menawarkan pilihan yang terbanyak di kalangan langganan kereta yang ada di Malaysia. Tengok saja senarai di bawah, memang rambang mata dibuatnya.

Sebenarnya banyak lagi pilihan yang ada, anda kena layari sendiri laman web MyMotor untuk tengok senarai penuh yang ada.

Di Malaysia, kita kena berfikir panjang sekiranya mahu membeli kereta. Di antaranya:

Tersilap beli kereta, kita bakal menanggung kesengsaraan sehingga 9 tahun lamanya.

Iklan

Syarikat Penerbangan AirAsia Dan MAS Beri Kelongaran Kepada Pelanggan Mereka Yang Terjejas Dengan Covid-19

Industri penerbangan merupakan industri yang terjejas teruk akibat penularan wabak COVID-19 yang melanda dunia buat masa sekarang. Banyak syarikat penerbangan terpaksa membatalkan penerbangan mereka disebabkan sesetengah negara tidak menerima pelancong asing dan disebabkan pelanggan yang mahu wang mereka dikembalikan disebabkan mempunyai alasan yang kukuh untuk tidak menaiki penerbangan pada masa ini.

Buat masa ini, kebanyakan industri penerbangan negara Eropah dan juga Amerika Syarikat mula meminta campurtangan  negara masing-masing bagi memberi suntikan dana untuk syarikat mereka untuk mengelakkan syarikat mereka diisytiharkan muflis akibat Covid-19 yang kini tersebar ke seluruh dunia.

Industri penerbangan yang berniilai $880 bilion akan menghadapi  masalah yang sangat besar jika perkaar ini berterusan. Kerajaan Amerika Syarikat telah memberi suntikan kewangan sebanyak $50 bilion kepada industri penerbangan negara tersebut untuk memastikan ianya dapat bertahan di dalam situasi sekarang.

Industri penerbangan negara kita juga turut terjejas akibat pembatalan penerbangan yang berlaku buat masa sekarang. Banyak penerbangan terpaksa dibatalkan pada saat-saat akhir dan ada berita yang gembira buat pelanggan yang telah menempah tiket penerbangan mereka melalui dua buah syarikat yang mendominasi industri penerbangan negara kita iatiu AirAsia dan juga Malaysia Airlines (MAS).

Kedua-dua syarikat tersebut telah memberi kelonggaran kepada pelanggan mereka mengenai pembatalan penerbangan ke destinasi yang dituju dengan beberapa pilihan.

Bagi AirAsia yang terkenal dengan syarikat penerbangan tambang murah yang paling berjaya di rantau Asia, pelanggan yang telah menempah tiket sebelum 7 Mac sehingga 30 April 2020 ke penerbangan ke Singapura, Australia, China, Hong Kong SAR, Macao SAR, Taiwan, Jepun dan Korea Selatan; mereka boleh membuat pembatalan terhadap tiket berkenaan dan boleh dapatkan kembali wang mereka. Atau boleh membuat pertukaran tarikh lain penerbangan mereka dalam masa 180 hari dari tarikh penerbangan ke destinasi yang sama.

Iklan

Jika mereka tidak ingin melakukan penukaran tarikh penerbangan atau refund, mereka juga boleh menyimpan duit terbabit ke dalam “AirAsia Big Loyalty Account” untuk digunakan bagi penerbangan yang akan datang menggunakan khidmat penerbangan syarikat ini. Pelanggan yang menggunakan caraini perlulah menebus untuk pembelian tiket yang akan datang dalam tempoh 365 hari dari tarikh penerbangan bergantung kepada kekosongan tempat duduk.

MAS turut mengambil langkah yang sama bagi pelanggan yang telah menempah tiket pernerbangan menggunakan perkhidmatan syarikat tersebut. MAS membenarkan pelanggan yang telah membeli tiket sebelum atau pada 13 Mac 2020 membuat tempahan semula terhadap tiket penerbangan atau refund sebelum atau pada 31 Mei 2020.

Pelanggan yang telah membuat rebooking perlu menaiki penerbangan mereka itu sebelum atau pada tarikh 31 Disember 2020. Mereka juga boleh menukar destinasi lain dengan penambahan wang jika destinasi penerbangan itu harganya lebih mahal berbanding dengan harga tiket asal yang dibeli.

Jika destinasi penerbangan yang dipilih itu harganya lebih murah dari harga tiket yang asal, pelanggan tidak akan diberi pemulangan bagi duit tiket mereka.

MAS juga turut memberi cadangan kepada pelanggan mereka supaya berurusan menggunakan email berbanding dengan membuat panggilan kepada pusat perkhidmatan pelanggan mereka kerana buat masa ini, pusat perkhidmatan pelanggan tidak mampu untuk memberi servis terbaik kerana terlalu ramai pelanggan yang menghadapi masalah yang sama.

Sumber Rujukan:

Iklan

Perubahan Cara Berbelanja Sepanjang Covid-19

Sekarang kita masih berada dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Setelah berbulan-bulan hidup terkurung untuk memastikan penjarakan sosial, cara kita berbelanja sedikit sebanyak terpengaruh dan berubah disebabkan wabak Covid-19 ini.

Apabila diumumkan “perintah berkurung”, ini bermakna kita perlu sentiasa duduk di rumah dan mengelakkan diri daripada keluar membeli barang keperluan. Tidak dinafikan, ini telah menyebabkan ‘panic buying’ di kalangan kita.

Bila terjadinya ‘panic buying’, penjual terpaksa mengehadkan pembelian untuk barangan keperluan yang mempunyai permintaan tinggi seperti hand sanitizer dan kertas tisu.

Image by นิธิ วีระสันติ from Pixabay

Menurut kajian yang telah dilakukan oleh J.P. Morgan, sepanjang tempoh pandemik ini, terdapat peningkatan yang mendadak sehingga hampir 50 peratus untuk beberapa industri seperti makanan dan barangan peribadi dan kesihatan. Selain daripada itu, di antara perubahan yang berlaku adalah kita lebih banyak membeli barangan mentah untuk dimasak sendiri di rumah.

Walaupun kita dibenarkan keluar, restoran dan kedai makan tidak lagi menjadi keutamaan. Sebaliknya, kita lebih tertumpu untuk membeli barangan dapur dan keperluan yang lain seperti ubat- ubatan.

Wabak ini juga menyebabkan ramai daripada kita yang terjejas daripada segi pendapatan. Walaupun terdapat banyak jenama-jenama besar, tetapi kita akan lebih memilih untuk membeli jenama ‘private label’, iaitu jenama yang dikeluarkan sendiri oleh peruncit.

Barangan daripada jenama seperti Tesco dan Giant sudah cukup memadai, yang membolehkan kita berjimat.

Apakah Barangan Yang Dibeli Semasa Wabak Covid-19?

Photo by Polina Tankilevitch from Pexels

Di antara barang yang sememangnya popular adalah seperti sabun pencuci tangan dan pembasmi kuman sama ada dalam bentuk cecair ataupun aerosol. Produk kesihatan seperti vitamin dan makanan kesihatan tambahan juga naik dengan mendadak.

Jika di negara Amerika Syarikat dan kebanyakan negara di Eropah, barang yang banyak dibeli adalah pewarna rambut. Ini adalah kerana pusat dandanan rambut ditutup sepanjang tempoh lckdown ini.

Iklan

Satu lagi barang yang mendapat permintaan yang tinggi adalah kopi. Kopi menjadi pilihan ramai kerana bekerja dari rumah sudah menjadi norma baharu. Ramai yang menjadikan kopi sebagai peneman ketika membuat kerja di rumah.

Apakah Barangan Yang Kurang Dibeli Semasa Wabak Covid-19?

Di antara barang yang tidak lagi menjadi perhatian adalah barang kosmetik. Bekerja dari rumah dan jarang keluar menjadikan kita tidak lagi perlu bersiap dan berdandan untuk keluar rumah.

Selain itu, jualan produk pelindung kulit daripada matahari (suncare) juga turun dengan banyak. Produk ini yang biasanya terkenal di kalangan pelancong yang tidak lagi mendapat sambutan kerana kita masih tidak dibenarkan untuk pergi berjalan-jalan.

Berbelanja Online Menjadi Pilihan

Photo by Negative Space from Pexels

Apabila tidak keluar dari rumah, membeli barang melalui atas talian menjadi alternatif. Ianya mudah dan mengurangkan risiko kita daripada terdedah dengan virus.

Bukan sahaja membeli barang, tetapi kita juga sering membuat pesanan makanan melalui khidmat penghantaran seperi Grab Food dan Food Panda.

Ada sesetengah pihak yang risau untuk menerima kiriman daripada tempat-tempat yang berisiko. Menurut pihak World Health Organisation (WHO), kemungkinan untuk mendapat jangkitan melalui kiriman bungkusan barang adalah rendah, kerana bungkusan tersebut telah dipindah-pindahkan dan juga telah terdedah kepada suhu dan persekitaran yang berbeza.

Ditulis oleh Abang Yazree Hazwan. Penulis merupakan seorang Eksekutif di sebuah syarikat penyelidikan pasaran di Malaysia. Mempunyai pengalaman dalam bidang insurans/reinsurans di syarikat reinsurans tempatan.

Sumber Rujukan:

Iklan

Kakeibo: Ilmu Kewangan Dari Jepun Yang Boleh Bantu Kita Berjimat

Semua orang tahu bahawa menyimpan wang adalah sesuatu yang asas dan perlu dilakukan, namun adalah sukar untuk dilakukan secara konsisten. Sebahagian besar daripada jumlah pendapatan kita pada hari ini, terpaksa digunakan untuk membayar hutang dan sebagainya, malahan ada di antara kita yang berbelanja lebih daripada pendapatan.

Jom kita tengok Teknik Kakeibo yang di perkenalkan kepada penduduk negara Jepun lebih dari 100 tahun lalu, bagi membantu orang ramai berjimat.

Maksud Dan Kepentingan Kakeibo

Menurut catatan, Kakeibo diperkenalkan pada tahun 1904 oleh seorang wartawan wanita yang bernama Motoko Hani. Kemudiannya ia telah dikembangkan kepada satu dunia oleh Fumiko Chiba, melalui buku beliau yang bertajuk ‘Kakeibo: The Art of Saving Money’.

Chiba menerangkan melalui karya beliau bahawa Kekeibo direka khas pada awalnya untuk golongan wanita, apabila berhadapan mengenai membuat keputusan dalam perbelanjaan kewangan. Kakeibo adalah sebuah ‘medium’ mengesan aliran perbelanjaan wang, iaitu sama ada wang tersebut masuk atau keluar.

Ia dapat membantu kita menjejaki kos-kos perbelanjaan yang tersembunyi, sekaligus mempertimbangkan tindakan demi kepentingan atau kehendak semata-mata. Kakeibo mampu membentuk sifat berjimat-cermat di kalangan rakyat Jepun khususnya, dan seluruh dunia amnya.

Kebanyakan kanak-kanak di Jepun mendapat asuhan pertama mereka dalam konteks kewangan peribadi pada usia muda, dengan didikan utama oleh ibu bapa mereka sendiri. Mereka diterapkan dengan falsafah ‘semakin banyak wang yang disimpan, semakin tinggi kualiti hidup pada masa akan datang’.

Dapatlah di impulkan disini bahawa, Kakeibo adalah satu seni untuk kita menjadi lebih bijak dalam bidang kewangan. Ia menggabungkan belanjawan dan kesedaran, iaitu sejenis mekanisme yang dapat membantu kita untuk mencapai kesejahteraan kewangan pada masa akan datang.

Teknik Atau Cara Pelaksanaan Kakeibo

Dunia kita kini bergerak dengan begitu pantas, sehingga segala-galanya boleh dibeli dan dibayar dengan cepat. Namun dengan adanya Kakeibo, ianya dapat membantu kita melambatkan dan membolehkan kita mempertimbangkan cara kita menggunakan perbelanjaan harian kita.

Seseorang yang mula mengamalkan Kakeibo akan mula beralih fokus daripada seorang yang boros atau tidak berbelanja secara bijak, kepada mereka yang menghargai setiap wang yang mereka ada.

Sungguhpun begitu bagaimana cara melakukan Kakeibo dengan efektif?

Iklan

Berikut adalah beberapa cara menggunakan Kakeibo dalam pengurusan wang:

  • Rekod semua aliran wang dalam kehidupan kita, jumlah wang yang masuk atau keluar.
  • Kakeibo bermula dengan menetapkan belanjawan bulanan, mingguan, dan harian. Pada permulaan setiap bulan, minggu dan hari, kita mestilah berfikir secara teliti tentang apa yang kita perlukan (bukan apa yang kita mahukan), berapa banyak yang kita ingin simpan. Kita perlu menetapkan matlamat untuk berjimat cermat.
  • Berapa banyak yang kita ingin simpan? Sekiranya kita ingin melihat keberkesanannya, mula menyimpan dengan jumlah yang tidak terlalu banyak. Kemudian apabila kehendak kita telah berjaya dikawal, kita boleh memasukkan wang tersebut ke dalam tabung simpanan.
  • Berapa banyak wang yang kita perlukan untuk perbelanjaan? Buat senarai kategori-kategori perbelanjaan tersebut. Pendekatan Kakeibo membahagikan perbelanjaan kepada 4 kategori utama:
  1. Survival (perbelanjaan yang wajib, contohnya sewa rumah, kereta, bil air, bil elektrik, makanan dan sebagainya)
  2. Budaya (Menonton filem di pawagam dan sebagainya)
  3. Pilihan (Perkara yang bukan menjadi keutamaan, tanpanya kita tidak terjejas. Contohnya bersiar-siar, melepak dengan rakan-rakan)
  4. Extra (perbelanjaan luar daripada perancangan pada awal bulan, contohnya parti hari jadi, kerosakan kereta dan sebagainya).
  • Dalam 4 kategori ini, utamakan yang lebih utama. Jika ada yang anda perlu elakkan dari pembaziran, anda boleh membatalkan perbelanjaan tersebut.
  • Apakah yang perlu atau boleh diperbaiki? Apakah jenis kategori yangkita terlalu banyak berbelanja? Perhatikan dan lakukan kajian. Tinjauan setiap hari, minggu dan bulanan sangat digalakkan, bagi mencari cara penjimatan wang yang lebih baik.

Falsafah Kakeibo boleh dilaksanakan dengan mudah menggunakan jurnal bertulis atau secara digital. Contoh dengan menggunakan telefon pintar kita, ada banyak aplikasi untuk kita merekodkan pendapatan dan perbelanjaan.

Selamat mencuba!


Dapatkan Khidmat Nasihat Berkaitan Kewangan Daripada Perancang Kewangan Yang Berlesen

Anda sedang berdepan dengan masalah kewangan dan tak tahu nak tanya siapa? Ada masalah nak menyimpan dan tak tahu nak melabur kat mana?

Zaman sekarang ni, ramai yang claim mereka pakar, tapi berapa ramai yang merupakan Perancang Kewangan atau Financial Planner yang berlesen? Kalau nak tahu di Malaysia, bilangan mereka ini tak sampai pun seribu orang, memang rare sangat.

Memperkenalkan My Personal Finances (MyPF Premier)

Kini anda selangkah saja lagi untuk mendapatkan manfaat bagi mengembangkan kewangan peribadi bagi menuju kebebasan kewangan yang dicari-cari.

Mereka menghubungkan anda kepada Perancang Kewangan yang berdaftar dan boleh membantu daripada segi:

  • Penasihat yang membimbing dalam menetapkan sasaran kewangan, mengulas dan berkongsi ilmu
  • Khidmat nasihat yang kerap dengan berkongsi pengalaman, kepakaran, dan menjawab segala kemusykilan berkaitan kewangan
  • Pembelajaran secara hands-on dalam pelaburan, termasuklah saham, hartanah dan lain-lain

Bila dah kenalpasti masalah yang dihadapi, punca masalah tersebut dan cadangan daripada mereka yang pakar untuk mengatasinya; barulah rasa lega sikit kan? Seolah-olah dah nampak cahaya di hujung terowong.

Jom kita jadi ahli MyPF Premier hari ini juga.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!