Simpan 7 Tahun, Tuai 7 Tahun

Untuk perkongsian kali ini, kita ambil kisah daripada Surah Yusuf ayat 47-49:

“…Yusuf menjawab: “Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan. Kemudian akan datang selepas tempoh itu, tujuh tahun kemaraun yang besar, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan baginya; kecuali sedikit dari apa yang kamu simpan (untuk dijadikan benih). “Kemudian akan datang pula sesudah itu tahun yang padanya orang ramai beroleh rahmat hujan, dan padanya mereka dapat memerah (hasil anggur, zaitun dan sebagainya)”.

Cerita ini rentetan daripada Nabi Yusuf AS mentafsir mimpi Raja Mesir yang bermimpi 7 ekor sapi betina gemuk dimakan 7 ekor sapi betina kurus, dan 7 butir gandum hijau dan 7 butir gandum kering.

Baik, cerita ini mengingatkan kita supaya menyimpan dan beringat ketika keadaan senang akan ada masa kita akan susah. Bila kita senang, simpan sedikit supaya apabila kita jatuh, kita tidak kehilangan semua.

Bila dapat gaji, komisyen atau habuan tidak sepatutnya dibelanjakan kesemuanya. Ada sebahagian digunakan untuk aset jangka panjang seperti dinar, emas, rumah, saham, Takaful dan kemudian baru dibelanja untuk komitmen setiap bulan seperti makanan, pakaian, pendidikan dan bil utility.

Bila kita lihat balik keadaan ekonomi dunia dan Malaysia, ada trend turun dan naik.

Ia juga dikenali sebagai ‘Business Cycle’ atau ‘Trade Cycle’.

Pusingan business cycle ini adalah satu proses semulajadi untuk pengukuhan ekonomi yang akan berlaku setiap 5-10 tahun. Setiap business cycle ini mempunyai 4 tahap iaitu : expansion (perkembangan), peak (kemuncak), contraction (penguncupan), dan trough (jurang/jatuh)

Sebagai contoh pusingan kemelesetan ekonomi di Malaysia telah diakibatkan oleh:

1973: Kejutan harga minyak akibat perang Mesir dan Israel

1978: Kesan revolusi Iran

1985: Kejatuhan harga komoditi dan kelembapan ekonomi dunia

1997: Krisis kewangan Asia

2008: Kemerosotan kualiti Subprime Assets di Amerika Syarikat

2018: Ekonomi berkembang perlahan

Apakah Kelebihan Apabila Ekonomi Meleset?

Photo by Artem Beliaikin on Unsplash

Ianya dapat turunkan kadar inflasi. Jika mereka yang terlibat dengan saham unit amanah atau pelabur di Bursa Malaysia, mereka boleh beli banyak unit dengan harga yang murah.

Harga rumah juga akan turun, jadi bagus untuk mereka yang mempunyai kewangan yang kukuh untuk beli rumah pada waktu ini. Muncul juga peluang perniagaan baru yang murah, dan menarik pembeli untuk membeli barang pada harga diskaun.

Ada juga bisnes yang dibuka sewaktu ekonomi meleset seperti Airbnb pada tahun 2008. Dan Bill Gates pula memulakan perniagaan Microsoft pada tahun 1973-1974.

Bisnes perkhidmatan akan boleh terus hidup jika kita mempunyai klien yang setia dan harga yang mampu milik. Bisnes seminar dan pakaian murah juga boleh berkembang semasa ekonomi gawat.

Keadaan ini tidaklah lama kerana ia akan kembali pulih. Siapa yang bijak, akan bersedia untuk membeli pada harga yang rendah untuk ekonomi gawat akan datang.

Adakah kegawatan ekonomi telah pun berlaku pada tahun ini? Atau ia akan berlaku pada tahun 2020? Rasanya soalan yang lebih tepat adalah, bersediakah kita?

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan di sebuah institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga klien individu

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kenapa Aku Yang Kena Usik Dengan Lembaga?

Ingatlah! Apabila datang kepada kamu Lembaga yang serupa dengan kamu Iaitu Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia, maka janganlah berasa gentar dan takut.

Pasti ada yang selama ini hidup ‘aman’, tiba-tiba tahun ni dapat surat dari Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN) – “Penemuan Cukai”?

Pembayar cukai pasti tertanya-tanya mengapa mereka diaudit atau disiasat sedangkan ramai lagi yang ‘tak kena’. Ada kawan yang tak pernah langsung declare pendapatan mereka, elok je tak kena.

Hanya pihak LHDN yang tahu sebabnya. Namun kita boleh mengurangkan risiko diaudit atau disiasat jika kita elakkan 7 perkara ini.

1. ELAK ‘SKIP’ HANTAR BORANG CUKAI

Tak kiralah individu ataupun syarikat, pastikan jangan miss hantar borang cukai (BNCP).

Contoh :
2016 – hantar
2017 – tak hantar
2018 – hantar

Kalau bisnes syarikat rugi sekalipun, hantarlah borang cukai tu.

Kalau kadang-kadang hantar, kadang-kadang tidak, ini semua akan ‘membuka mata’ LHDN. Mereka bukan pilih ikut suka, mesti ada sistem yang trigger.

2. ELAK TUNTUT SEMUA PELEPASAN

Kalau individu ada 21 item pelepasan cukai. Bermula dari Perbelanjaan rawatan perubatan, keperluan khas dan penjaga untuk ibu bapa sampailah ke Caruman kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) semua kau belasah isi full.

Sah-sah tak logik. Sah-sah jugalah pegawai LHDN akan cari kau minta bukti resit.

3. ELAK ISI BORANG CUKAI YANG SALAH

Kau makan gaji dan ada bisnes sepatutnya isi Borang B tapi tersilap isi Borang BE (tiada punca pendapatan dari perniagaan). Nanti bersedialah tunggu pegawai LHDN hantar surat.

4. ELAK SILAP ISI BORANG

Kalau berbisnes, elakkan kesilapan remeh temeh seperti silap masukkan kod perniagaan. Ada sebab kenapa kena isi betul. Logiknya selain untuk tujuan statistik, kod perniagaan ni membawa maklumat yang kita tak nampak seperti kadar untung kasar (Gross Profit Margin) mengikut industri. Rujuk sini.

Contohnya kau bisnes bengkel kereta tetapi masukkan kod bisnes jual balak, kadar untung kasar sah-sah jauh. LHDN mesti rasa pelik dan akan hantar surat audit.

Cari kod perniagaan di sini

5. ELAK BELI KERETA AUDI…

Photo by Mike Bird from Pexels

“Eh, takkan pakai kereta Audi pun LHDN tak puas hati?”

Rileks, sebenarnya beli kereta Audi tu tak salah. Yang salah bila kau gagal lapor pendapatan yang betul. Agak-agaknya bila beli Audi yang berharga RM 399,000 tetapi lapor pendapatan hanya RM 3,500 sebulan orang LHDN cari tak?

Lainlah kalau dapat buktikan kemampuan beli kereta tu adalah hasil keuntungan jual beli saham yang bebas cukai 🙂

6. ELAK BERAHSIA

Kalau pendapatan yang diterima datang dari 2-3 sumber, janganlah lapor 1 saja. Elakkan berahsia dari LHDN. Orang kata pegawai-pegawai LHDN ni ada ‘sixth sense’.

6. ELAK MAIN NOMBOR

Bukan nombor ekor. Maksud dekat sini kalau ada bisnes, jangan reka-reka belanja yang tak wujud atau belian yang palsu. Orang kita kreatif, ada saja cara nak kurangkan untung dan bagi nampak rugi atas kertas.

USIK TANDA SAYANG?

Bila kita tanya LHDN kenapa usik kita, mereka akan jawab “Ini hanyalah sebahagian dari prosedur”. Padahal pastinya sudah ada bibit curiga.

Bila dah kena ‘usik’ dan kena denda ‘kawkaw’ nanti, jangan pula meroyan. Kenapa perlu risau? Cukai tak semestinya kena bayar. Mereka yang layak je kena bayar. Tetapi melapor pendapatan yang betul adalah menjadi tanggungjawab setiap rakyat yang ada pendapatan. Tak boleh bagi alasan tak tahu.

Akhir kata, pembayar cukai yang baik adalah rakyat yang baik.

Iklan

4 Sebab Mengapa Pelaburan Yang Terbaik Adalah Dengan Membayar Hutang Terlebih Dahulu

Ini merupakan kenyataan yang menyindir tetapi adalah fakta yang benar. Mark Cuban, seorang ahli perniagaan yang berjaya dan jutawan terkenal juga bersetuju dengan fakta ini. Menurut beliau, memang benar bahawa menyelesaikan hutang terlebih dahulu adalah pelaburan yang terbaik.

Ini kerana, membayar hutang secepat mungkin akan memberikan pulangan nilai yang tinggi untuk jangka masa panjang. Dan menyelesaikan hutang terlebih dahulu tidak mendatangkan risiko.

Sebenarnya, membayar hutang juga merupakan satu pelaburan yang sudah pastinya menguntungkan. Daripada kita membayar faedah kepada pihak yang memberi pinjaman, dapat juga kita berjimat.

Mengapa #1?

Apabila anda menyelesaikan hutang terlebih dahulu, maka anda tidak terkena tindakan disenaraihitam oleh pihak berkuasa. Jika tidak, susahlah untuk anda untuk mendapatkan pekerjaan, membuat pinjaman baru dan bermacam-macam lagi.

Bukan itu sahaja, bebas daripada senarai hitam membolehkan kita untuk melancong ke luar negara tanpa sekatan.

Mengapa #2?

Apabila anda menyelesaikan hutang anda, bolehlah membeli aset atau menyimpan wang. Bebas hutang bukan bererti anda boleh membuat pinjaman baru tetapi bebas hutang akan menjadikan anda tidak terikat dengan bayaran faedah yang semakin menaik.

Mengapa #3?

Lunaskan hutang anda terlebih dahulu kerana sekiranya anda terikat dengan hutang atau pinjaman, kadar bayaran bunga akan semakin meninggi. Ini akan membebankan anda di kemudian hari. Belajar untuk membayar hutang atau pinjaman meskipun dalam jumlah yang sedikit atau jumlah yang paling minimum.

Mengapa #4?

Mempunyai kehidupan dan gaya hidup mewah, tetapi hutang dan pinjaman tidak dilunaskan? Anda tidak perlu hidup bermegah dengan kemewahan sekiranya anda dipenuhi hutang keliling pinggang. Mungkin tiada siapa tahu. tetapi anda yang perlu sedar diri dan malu kerana mampu hidup mewah tetapi tidak mampu membayar hutang dan pinjaman.

Kesimpulannya, pembayaran hutang dan pinjaman akan membantu anda dalam pelbagai cara. Bukan itu sahaja, anda tidak akan tertekan dengan tunggakan yang semakin meningkat. Oleh itu, bayarlah hutang dan pinjaman biar pun dengan nilai yang kecil. Biar lambat, asal selamat.

Dalam Islam, bayar hutang adalah wajib. Orang yang mati syahid, yang dijamin masuk syurga pun, akan tersangkut jika mempunyai hutang yang belum dilunaskan.

This image has an empty alt attribute; its file name is suri-rumah-bangkit1.jpg

Anda Berkeinginan Nak Selesaikan Hutang?

Semua orang nak sangat bayar dan selesaikan hutang.

Tapi setiap kali nak bayar, pasti akan ada halangan yang tak dijangka maka pembayaran hutang juga tertangguh.

Hutang yang semakin bertambah dan tidak dapat dibayar akan buat kita semakin stress akibat tekanan yang dihadapi.

Jadi bagaimana cara nak bayar hutang yang ada?

Anda boleh belajar dari kisah seorang suri rumah ni melangsaikan hutangnya sebanyak setengah juta yang ditanggungnya.

Dapatkan eBook Suri Rumah Bangkit Hutang ½ Juta Selesai hari ini.

Iklan

6 Perkara Yang Boleh Dilakukan Dengan Kenaikan Gaji

Setiap tahun, kebanyakan daripada kita akan mendapat kenaikan gaji daripada majikan sebagai tanda penghargaan dan pencetus semangat untuk menempuh tahun baru yang semakin mencabar.

Berikut disenaraikan 6 tips yang boleh dibuat dengan kenaikan gaji bagi memastikan kita peroleh manfaat daripada kenaikan gaji tersebut:

1. Selesaikan Hutang Lebih Cepat

Gandakan bayaran bulanan hutang untuk memendekkan tempoh pinjaman. Sebagai contoh, bayaran PTPTN sebulan adalah RM200, dengan kenaikan gaji bayaran bulanan boleh ditingkatkan kepada RM250.

Lagi cepat habis hutang, lagi lega kita akan rasa. Tidur malam pun menjadi lebih lena.

2. Tambah Pelaburan

Pelaburan adalah satu ubat untuk melawan inflasi. Jika anda menyimpan sebanyak RM50 sebulan di Amanah Saham Bumiputera (ASB), apa kata pertimbangkan untuk menyimpan RM100 sebulan apabila mendapat kenaikan gaji.

Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit…

3. Tambah Simpanan Kecemasan

Mengapa tidak tambah simpanan kecemasan? Dengan kenaikan kos sara hidup yang tinggi dan risiko kehilangan pekerjaan, simpanan kecemasan adalah aset yang sangat penting ketika diperlukan.

Pastikan anda mempunyai simpanan sebanyak tiga ke enam bulan gaji dalam simpanan kecemasan untuk bersedia menghadapi sebarang musibah.

4. Simpanan Hujung Tahun

Hujung tahun adalah musim di mana duit banyak digunakan. Kebanyakan daripada kita akan membuat persiapan persekolahan anak-anak atau melancong bersama keluarga. Apa salahnya menabung bermula bulan Januari dan lihat hasilnya pada bulan Disember.

Sekurang-kurangnya kita tidak mengorek duit simpanan kecemasan untuk tujuan tersebut.

5. Tambah Ilmu

Jangan lupa beli buku ilmiah untuk tambah ilmu pengetahuan. Dengan adanya ilmu, baru ada idea untuk kita perbaiki kehidupan, tambah simpanan, tingkatkan pulangan pelaburan dan bermacam-macam lagi.

Tak pun, boleh juga kurangkan cukai pendapatan (resit jangan lupa simpan).

6. Tingkatkan Pelan Perlindungan Takaful Anda

Setiap tahun, kos perubatan semakin meningkat. Nilai perlindungan perubatan RM20,000 mungkin cukup bagi tahun 2000, namun adakah jumlah tersebut masih relevan pada tahun 2019?

Hubungi ejen anda untuk mendapatkan nasihat berkenaan kos perubatan terkini dan menyemak semula polisi anda bagi menyesuaikan perlindungan dengan kos terkini.

Ditulis oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Berkelulusan Sarjana Kewangan dan Perbankan Islam
Masih bekerja di Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]
Penulisan adalah atas kapasiti peribadi dan untuk tujuan pendidikan

Iklan

Pelbagai Masalah Dalam Projek ‘Kereta Terbang’ – Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC)

KUALA LUMPUR: Projek kereta terbang yang didakwa inisiatif pihak swasta menerima suntikan dana daripada kerajaan sebanyak RM20 juta menerusi Kumpulan Industri-Kerajaan bagi Teknologi Tinggi (MIGHT).

Kenyataan Laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) menyebut, syarikat di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM), MIGHT meluluskan pelaburan itu dalam syarikat Aerodyne Ventures Sdn Bhd (AVSB).

“Walaupun Menteri Pembangunan Usahawan (Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof) menyatakan projek kereta terbang adalah insiatif swasta dan tidak gunakan dana kerajaan, PAC mendapati MIGHT meluluskan pelaburan dalam AVSB sebanyak RM20 juta.

“Kementerian Hal Ehwal Ekonomi mengesahkan dana itu telah disalurkan oleh VTSB (VentureTech Sdn Bhd – subsidiari milik penuh MIGHT) kepada AVSB pada 1 November 2019,” jelas kenyataan itu.

Laporan itu turut menyebut, Mohd Redzuan mengumumkan projek itu terlalu awal tanpa perancangan teliti serta tidak memaklumkannya kepada Kabinet, selain mendapati ia adalah projek swasta, bukan projek nasional seperti diuar-uarkannya.

“Mohd Redzuan juga mempromosikan AVSB secara terbuka sejak Februari lalu, sedangkan kerajaan belum melaksanakan pematuhan piawaian kewangan, hak milik intelek, kepakaran dan kapasiti membangunkan kereta terbang terhadap syarikat berkenaan.

“PAC turut mendapati AVSB pembangunkan prototaip di Jepun kerana negara itu memiliki ekosistem dan kemudahan membina kereta terbang, sedangkan Mohd Redzuan memaklumkan syarikat itu menggunakan teknologi tempatan.

“Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) serta MIGHT juga tidak dirujuk langsung dalam menentukan hala tuju pembangunan mobiliti udara, dan tiada undang-undang sedia ada berkaitan kawal selia dan penggunaan kereta terbang di Malaysia,” jelas laporan berkenaan.

PAC dalam pada itu turut mengemukakan enam syor penambahbaikan.

Antaranya, meminta Jabatan Akauantan Negara (JAN) mengaudit pelaburan RM20 juta itu, selain menggesa VTSB memantau perbelanjaan dibuat AVSB bagi memastikan dana berkenaan digunakan bagi tujuan ia diluluskan, dan bukan untuk projek kereta terbang.

“Selain itu, sesuatu projek perlu dikaji dan dirancang secara teliti sebelum dihebahkan kepada umum bagi mengelak persepsi negatif dan kritikan masyarakat,” jelas kenyataan itu.

Sementara itu, Kementerian Pembangunan Usahawan juga dinasihatkan mewujudkan kerjasama dengan kementerian, jabatan dan agensi lain, serta membuat pematuhan piawaian yang lengkap sebelum membuat pengumuman dan keputusan.

“Kertas Kabinet yang lengkap dan sempurna perlu disedia dan dibentang dalam mesyuarat Kabinet untuk mendapat kelulusan bagi perkara membabitkan kepentingan rakyat dan negara,” ujar kenyataan itu.

Kredit: Astro Awani

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!