Terma Kewangan Islam Yang Mudah Untuk Kita Faham

Mesti ramai yang confuse bila dengar terma-terma kewangan Islam buat pertama kali. Malah, ada yang dah biasa kita dengar pun masih tak pasti apakah maksudnya.

Jom kita belajar bahasa Arab sikit dan ikuti perkongsian Puan Nuraishah Hanani seperti berikut:

1. Kalau simpan – Wadiah
2. Kalau labur – Mudarabah
3. Kalau di’urus – Wakalah
4. Kalau yuran – Ujrah
5. Kalau TT ia – Hawalah
6. Kalau rebate – Ibraa
7. Kalau caj gantirugi – Tawidh
8. Kalau penalti – Gharamah
9. Kalau berjanji – Waad
10. Kalau gadai – Rahnu
11. Kalau pinjam – Qard
12. Kalau adat – Uruf 
13. Kalau gerenti – Kafalah
14. Kalau bagi deposit – ‘Urbun
15. Kalau sewa – Ijarah
16. Kalau jual – Bai
17. Kalau untung rugi bersama – Musyarakah
18. Kalau kongsi untung beramanah – Mudarabah
19. Kalau beri hadiah – Hibah
20. Kalau tolong menolong – Takaful

Sumber: FB Nuraishah Hanani

Lepas ni bila dengar terma-terma kewangan Islam yang kita tak pasti, boleh rujuk senarai ini. Semoga tidak keliru lagi bila dengar perkataan Arab disebut oleh mereka dalam industri kewangan Islam ni.

Tapi tahu saja tak mencukupi, kita kena ambil tahu juga lebih mendalam pasal kewangan Islam ni. Jemput baca:

Dapatkan Khidmat Nasihat Berkaitan Kewangan Daripada Perancang Kewangan Yang Berlesen

Anda sedang berdepan dengan masalah kewangan dan tak tahu nak tanya siapa? Ada masalah nak menyimpan dan tak tahu nak melabur kat mana?

Zaman sekarang ni, ramai yang claim mereka pakar, tapi berapa ramai yang merupakan Perancang Kewangan atau Financial Planner yang berlesen? Kalau nak tahu di Malaysia, bilangan mereka ini tak sampai pun seribu orang, memang rare sangat.

Memperkenalkan My Personal Finances (MyPF Premier)

Kini anda selangkah saja lagi untuk mendapatkan manfaat bagi mengembangkan kewangan peribadi bagi menuju kebebasan kewangan yang dicari-cari.

Mereka menghubungkan anda kepada Perancang Kewangan yang berdaftar dan boleh membantu daripada segi:

  • Penasihat yang membimbing dalam menetapkan sasaran kewangan, mengulas dan berkongsi ilmu
  • Khidmat nasihat yang kerap dengan berkongsi pengalaman, kepakaran, dan menjawab segala kemusykilan berkaitan kewangan
  • Pembelajaran secara hands-on dalam pelaburan, termasuklah saham, hartanah dan lain-lain

Bila dah kenalpasti masalah yang dihadapi, punca masalah tersebut dan cadangan daripada mereka yang pakar untuk mengatasinya; barulah rasa lega sikit kan? Seolah-olah dah nampak cahaya di hujung terowong.

Jom kita jadi ahli MyPF Premier hari ini juga.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Perkara Yang Ramai Tak ‘Alert’ Tentang Zakat KWSP

Ramai yang sedia maklum bahawa kita boleh mengeluarkan duit KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) untuk memudahkan pelbagai urusan. Tanpa perlu menunggu usia bersara iaitu 50 atau 55 tahun, ia boleh dikeluarkan bagi tujuan tertentu seperti pendidikan, pembelian rumah, perubatan dan Haji.

Ingatlah bahawa setiap kali kita menerima duit KWSP, hak zakatnya wajib dilunaskan. Jadi, tidak kiralah kita mengeluarkannya pada usia berapa, duit KWSP itu tetap dikenakan zakat.

1. Zakat KWSP Termasuk Dalam Zakat Harta

Menurut sumber artikel dari Tazkirah.net dengan kerjasama Lembaga Zakat Selangor, zakat boleh dibahagikan kepada 2 kategori utama iaitu zakat fitrah dan zakat harta.

Zakat fitrah adalah zakat yang kita bayar setiap tahun dalam bulan Ramadan, manakala zakat harta terdiri daripada 7 jenis iaitu:

  1. Zakat pendapatan
  2. Zakat perniagaan
  3. Zakat wang simpanan
  4. Zakat emas dan perak
  5. Zakat saham
  6. Zakat KSWP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja)
  7. Zakat takaful

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-74 yang bersidang pada 25 -27 Julai 2006 telah memutuskan bahawa Pencarum KWSP digalakkan mengeluarkan zakat sejurus menerima atau mengeluarkan wang KWSP tersebut jika cukup nisabnya tanpa menunggu haul setahun.

2. Kadar Zakat KWSP Yang Diwajibkan

Kadar Zakat KWSP yang wajib dikeluarkan sama ada ketika bersara, membeli rumah atau sebarang pengeluaran yang dibenarkan adalah 2.5% dari jumlah yang dikeluarkan.

Walaubagaimanapun terdapat 2 jenis pandangan bagi zakat KWSP ini berdasarkan pengeluaran yang anda lakukan.

i) Pengeluaran Sebahagian (Milikan belum sempurna sebelum 55 tahun)

  • 2.5% daripada pengeluaran KWSP wajib dizakatkan sekiranya mencapai nisab (rujuk nisab di laman web Lembaga Zakat Negeri masing-masing).
  • Jika jumlah pengeluaran di bawah nisab, hendaklah dicampurkan bersama pendapatan lain (contoh: wang gaji) dan dizakatkan 2.5% daripadanya jumlah pendapatan tersebut.

ii) Pengeluaran Akaun 2 (Pada Usia 50 tahun)

Pada usia 50 tahun, Akaun 2 KWSP sudah boleh dikeluarkan tanpa apa-apa halangan. Maka ketika itu, sama ada kita mengeluarkannya ataupun tidak, wang KWSP di dalam Akaun 2 ini dikira sempurna milik.

Maka wajib dikenakan zakat KWSP ke atas seluruh wang di dalam Akaun Kedua tersebut dengan kadar 2.5% daripada jumlah keseluruhannya.

iii) Milikan Penuh Semasa Usia 55 tahun

Ketika usia 55 tahun, kesemua wang di dalam KWSP sudah sempurna milik.

Maka ketika itu, zakat dikenakan ke atas seluruh wang KWSP dengan kadar 2.5%.

3. Cara Kiraan Zakat

Seeloknya, zakat dibayar serta-merta atau dalam masa terdekat sebaik saja wang tersebut dikeluarkan atau berada dalam milikan seseorang.

i) Pengeluaran Sebahagian

Contoh 1:

KWSP dikeluarkan pada tahun 2016 sebanyak RM 15,000 untuk tujuan deposit perumahan. Kadar nisab pada tahun 2016 adalah RM13,536 (berdasarkan Lembaga Zakat Selangor). Maka, jumlah yang dikeluarkan ini cukup nisabnya.

Oleh itu, jumlah zakat yang perlu dibayar adalah RM15,000 x 2.5% = RM 375.

Contoh 2:

RM 3000 dikeluarkan dari akaun KWSP pada tahun 2016 bagi tujuan pembelian laptop. Oleh kerana tidak cukup nisab, jumlah pengeluaran ini disekalikan dengan zakat pendapatan.

Gaji bersih bulanan (setelah ditolak keperluan asas) adalah RM2,000 sebulan dan jumlahnya adalah RM24,000 (setahun). 

Oleh itu, jumlah zakat yang perlu dibayar adalah (RM24,000 + RM3,000) x 2.5% = RM600

ii) Pengeluaran Akaun 2 / Milikan Penuh

Bagi pengiraan zakat ini, anda cuma perlu mendarabkan jumlah wang dalam akaun dengan 2.5%.

Contoh: 

Ketika berusia 50 tahun, jumlah wang dalam Akaun 2 KWSP adalah RM35,000.

Oleh itu, jumlah zakat yang perlu dibayar adalah RM35,000 x 2.5% = RM875

*Tidak kiralah sama ada jumlah ini dikeluarkan atau tidak, ia masih wajib dibayar kerana dianggap sudah sempurna pemilikannya. Begitu juga dengan amaun yang bakal diterima semasa usia 55 tahun nanti.

Untuk memudahkan, gunakan kalkulator zakat KWSP atau zakat-zakat lain di sini.

4. Cara Membayar Zakat KWSP

Ramai orang keliru menyamakan wang zakat dengan wang sedekah. Wang sedekah adalah berbeza daripada wang zakat kerana ia perlu diagihkan kepada 8 asnaf yang ditetapkan – bukan kepada tabung masjid, rumah anak yatim, atau tabung sekolah agama.

Oleh sebab itu, wang zakat sebaik-baiknya di serahkan kepada Pusat Zakat kerana badan ini bertindak secara khusus untuk mengagihkannya secara sistematik kepada 8 asnaf sebagaimana yang di nyatakan dalam Al-Quran. Walaubagaimanapun, wang sedekah boleh salurkan di mana-mana saja yang ingin disalurkan sama ada tabung masjid, sekolah agama Tahfiz, wakaf, dan sebagainya.

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

5. Keperluan Mendesak Dikecualikan Zakat KWSP

Dalam sesetengah kes, seseorang mungkin perlu mengeluarkan KWSP untuk membiayai keperluan tertentu yang amat kritikal. Antara contoh keperluan yang amat mendesak adalah mendapatkan rawatan perubatan yang menelan kos yang sangat tinggi.

Contohnya, wang untuk pembedahan atau kemoterapi memerlukan wang sebanyak RM50,000 dan wang KWSP tidak pun cukup bagi menampung keseluruhan kos yang diperlukan. Malah, seseorang mungkin perlu berhutang atau memohon lagi bantuan daripada pihak lain bagi memenuhi kos pembedahan berkenaan. Maka, dalam kes ini, zakat KWSP boleh dikecualikan.

Rujuk Pusat Zakat Negeri Masing-masing

Di peringkat kebangsaan, zakat pendapatan telah diputuskan sebagai suatu kewajipan tetapi perlaksanaannya berbeza mengikut pentadbiran Majlis Agama Islam Negeri. Ini bermaksud, sungguhpun pada asasnya hukum zakat KWSP adalah wajib, namun pelaksanaan bagi negeri masing-masing mungkin terdapat sedikit perbezaan.

Maka, seeloknya anda merujuk kepada Pusat Zakat negeri masing-masing agar cara pembayarannya lebih tepat.

Akhir kata, jangan bertangguh lagi kerana dalam setiap bahagian harta kita, sebenarnya ada hak orang lain. Bahkan, zakat adalah cara bagi umat Islam menyucikan harta dan jiwa. Begitulah indahnya ajaran Islam agar setiap umatnya saling membantu dan mengasihani antara satu sama lain. Jangan takut, jangan resah. Kita tak akan sesekali jatuh miskin dengan berzakat mahupun bersedekah seperti mana janji Allah.

Iklan

6 Industri Yang Akan Meningkat Apabila Ekonomi Gawat

Pengumuman pakej stimulus dari pihak kerajaan yang memberi bantuan Bantuan Prihatin Nasional (BPN), penangguhan bayaran pinjaman selama 6 bulan, pengeluaran i-Lestari KWSP selama 12 bulan dan pelbagai lagi bantuan kepada para peniaga; ini merupakan indikator bahawa ianya akan mengambil masa yang lama untuk pulih daripada wabak Covid-19 ini.

Beberapa perkara yang kita perlu bersedia adalah kehilangan pekerjaan, tiada pendapatan, lambakan rumah tak terjual, lelongan rumah yang meningkat, pinjaman tak berbayar juga akan meningkat. Situasi ini berlaku kerana kita semua tidak dapat menjalankan urusan jual beli dan berjumpa klien seperti biasa.

Namun, ketika ini juga akan wujud usahawan dan jutawan segera yang bijak mengambil peluang. Bukan scammer ya, sebaliknya mereka yang menjalankan perniagaan dalam servis penting yang dicari orang ramai ketika musibah sedang melanda ini.

Jom kita tengok 6 industri yang akan meningkat apabila ekonomi gawat.

1. Kesihatan

Industri kesihatan sangat diperlukan dalam apa jua keadaan sekalipun. Samada dalam keadaan biasa, ekonomi gawat atau peperangan, di mana sahaja dan pada bila-bila masa.

Tidak semestinya yang bekerja di klinik dan hospital sahaja. Mereka yang menjadi pembekal barangan kesihatan, ubat-ubatan dan sebagainya.

2. Makanan dan Minuman

Photo by Prince Photos from Pexels

Pada musim gawat ini, orang akan kurang berkunjung ke kafe hipster dan mereka lebih memilih makanan dan gerai biasa. Bagi mereka yang berada dalam industri F&B ini, boleh mula ubah strategi dengan menjadikan platform online sebagai cara untuk memasarkan produk. Boleh cuba Ordering system yang dibangunkan anak tempatan seperti Yezza.

Dengan bantuan Grab Food, Food Panda, BungkusIT dan banyak lagi servis runner, ianya dapat memudahkan urusan penghantaran. Makanan dalam bentuk sejuk beku dan paste masakan juga semakin hangat.

Maklumlah, ramai orang duduk diam di rumah – maka banyak masa untuk ke dapur untuk masak.

3. Logistik

Sumber : www.facebook.com/MatdespatchMY

Perkhidmatan kurier dan logistik juga semakin meningkat. Ramai memilih untuk membeli barangan secara online saja berbanding ke luar rumah.

Urusan di pejabat penghantaran barang turut mendapat permintaan tinggi. Ada yang menyediakan perkhidmatan persendirian sebagai runner atau despatch untuk menghantar dokumen atau barang dengan segera. Boleh cuba servis seperti BungkusIT atau Mat Despatch.

Secara tidak langsung, industri logistik yang melibatkan urusan perkapalan dan barangan keluar masuk Malaysia juga menjadi sibuk.

4. DIY

Industri dan barangan Do-It-Yourself (DIY) turut mendapat permintaan tinggi. Daripada membeli sesuatu yang baru di mana ianya melibatkan kos yang tinggi, maka ramai memilih untuk membaikinya terlebih dahulu. Boleh tengok bermacam-macam video di YouTube sekiranya memerlukan bantuan.

Selain daripada itu, ada juga yang mempunyai inisiatif untuk menanam sendiri pokok keperluan tanpa perlu lagi membeli di kedai. Ada yang tanam pokok cili, pokok kari, pokok pandan, pokok limau dan sebagainya. Tanaman secara hidroponik juga boleh diusahakan jika mempunyai tanah lapang.

5. Pakaian

Pakaian juga adalah salah satu keperluan penting. Ketika musim gawat, tidak ramai ingin membeli pakaian berjenama.

Maka ramai akan memilih pakaian murah dari bundle, kedai tanpa jenama dengan harga yang murah.

Termasuklah juga kasut, beg, tudung dan macam-macam lagi. Jimat selagi boleh.

6. Perkhidmatan & Membaikpulih

Industri perkhidmatan atau khidmat membaikpulih tidak akan terkesan walaupun musim gawat. Di antaranya seperti servis menjahit pakaian dan langsir. Musim gawat orang tak beli barang baru, jadi servis membaik pulih barangan elektrik, aircond, mesin basuh, peti sejuk dan lain-lain pasti akan lebih tinggi permintaannya.

Semoga perkongsian ini dapat memberi idea dan panduan untuk mereka yang diuji agar dapat melakukan sesuatu dan menjana pendapatan. Kita perlu percaya rezeki ini luas, kena banyak berdoa agar diberi petunjuk dan terus berusaha serta tawakal.

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan di sebuah institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga klien individu.

Sumber Rujukan:

Iklan

Panduan Pengurusan Kewangan Untuk Pasangan Yang Baru Berkahwin

Musim cuti sekolah ini, pastinya ramai yang akan memilih tarikh ini untuk melangsungkan majlis perkahwinan. Jika dulu kita hidup bujang kewangan diuruskan secara berasingan, sekarang setelah mendirikan rumah tangga pengurusan kewangan mestilah dijalankan bersama.

Semoga anda mendapat manfaat daripada perkongsian Tuan Amir Syahir ini.

Korang baru berkahwin mesti dah habis banyak duit kan. Lepas kahwin lagi banyak duit nak guna. Jadi, korang kena la ada perancangan untuk hidup selepas kahwin juga. Jangan kumpul duit untuk buat belanja kahwin je. Kena fikir juga perbelanjaan selepas kahwin.

Berikut ada 10 panduan pengurusan kewangan buat pasangan muda yang baru berkahwin:

1. Beli Rumah Yang Kecil Dahulu

Beli rumah yang selari dengan perkembangan keluarga kau terlebih dahulu. Biar kecil asalkan ada tempat untuk keluarga kau berteduh daripada kau duk menyewa sampai ke tua. Tak payah nak ikut orang. Orang beli rumah banglo, kau pun nak ikut juga. Padahal kau tak tahu berapa gaji dia sebulan.

2. Beli Kereta Biar Sepadan Dengan Gaji

Belilah kereta yang rendah harganya. Keluarga kau masih kecil, elok beli kereta kecil dulu. Myvi, Viva atau Saga misalnya. Asalkan sampai ke destinasi yang dituju dan selesa untuk isteri dan keluarga kau. Beli kereta yang sesuai dengan pendapatan kau. Tak payah nak lawan dengan kawan-kawan yang lain.

3. Jangan Ada Banyak Kad Kredit

Kad kredit tak payah banyak-banyak. Kalau suami dah ada kad kredit, isteri tak perlulah ada kad kredit lagi. Cukuplah satu untuk sekeluarga. Kalau kau bayar separuh je tiap bulan, baik tak payah guna kad kredit.

4. Buat Bajet Kewangan Keluarga

Cuba buat bajet kewangan setiap bulan. Baru kau tahu ke mana aliran wang kau pergi. Bajet kewangan penting untuk kau mengatur kewangan keluarga kau. Dah buat mestilah ikut ye.

5. Belanja Mengikut Kemampuan Kewangan

Bila kau tengok kawan universiti kau beli kereta baru, kau rasa nak tukar kereta baru. Bila kau tengok kawan Fesbuk kau pergi travel oversea, kau menggelupur nak pergi sama. Jangan begitu. Seeloknya kau tangguh dulu kehendak dan utamakan keperluan. Kalau kau orang ada-ada takpe la. Ikut kau la nak buat apa pun.

6. Elakkan Pembiayaan Peribadi Dan Hutang Yang Tidak Perlu

Kalau boleh jangan buat langsung pembiayaan peribadi. Kadar keuntungan bank tinggi. Melainkan hutang yang mampu mengembangkan lagi nilai bersih aliran tunai keluarga kau.

7. Simpan Untuk Masa Hadapan

Simpanan setiap bulan yang minima mengikut kemampuan kewangan secara konsisten. Bina tabung untuk masa depan, contohnya tabung pendidikan anak-anak menggunakan tools ASB Financing ataupun Tabung Haji. Simpanan untuk membina aset, simpanan untuk jangka masa sederhana dan panjang.

8. Jangan Beli Perabot Baru

Kalau perabot tu masih baru, tak rosak jangan mengada nak beli baru. Ini tiap raya nak tukar baru je. Perkakas elektrik selagi belum rosak pun guna dulu. Gua sampai sekarang tak beli televisyen lagi. Tidur pun guna tilam lipat. Rilek je dapat anak. Haha.

9. Cipta Tabung Berwarna

Cipta tabung berwarna biru (RM1), hijau (RM5), merah (RM10), oren (RM20). Ikutla mana yang kau suka. Membina tabung berwarna keluarga lagi seronok rasa nak menyimpan. Gua buat tabung hijau je.

10. Perbanyakkan Sedekah

Selalunya jika kau rajin bersedekah, kau akan murah rezeki. Rezeki yang datang tanpa kau duga. Kau sekeluarga tidak akan miskin jika melakukannya. Lagi banyak kau bagi kat orang, lagi banyak Tuhan bagi kat kau.

Yang baru berkahwin tu, tahniah gua ucapkan. Semoga bahagia selalu.

Bila baru kahwin, bersederhanalah dalam setiap perbelanjaan. Lebih baik simpan duit untuk perbelanjaan yang lebih penting. Jangan ikut hati sangat semasa berbelanja. Kalau suami kau jenis boros, nasihat la sikit. Begitu juga sebaliknya.

Akhir kata, berpada-padalah dalam berbelanja. Rancang kewangan keluarga kau dengan sebaik-baiknya. Bak kata pepatah, “belanja cermat, poket selamat”. Kah!

Sumber: Amir Syahir

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

Hidup Sebenar Bermula Selepas Berkahwin

Kahwin tu baru merupakan langkah pertama untuk menjalani kehidupan sebenar, sehingga ke jannah. Jadi kalau first step pun dah salah, takut nanti merana pula sampai ke tua.

Sumber: Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia

Ramai sebenarnya yang bergaduh pasal kewangan, lebih spesifik tak cukup duit. Tengok saja statistik perceraian di atas.

Dapatkan eBook 30 Tips Bijak Merancang Wang

TAJUK MENARIK DALAM EBOOK

Pelajari konsep-konsep teras dalam pengurusan kewangan dengan ebook ini.

Aliran Tunai Kewangan Cash Flow

Merupakan asas dalam perancangan kewangan yang meliputi aspek pendapatan dan perbelanjaan melalui formula I-E=S supaya perbelanjaan tidak melebihi pendapatan setiap bulan dan tahun.

Nilai Bersih Aset Nett Worth

Formula A>L supaya dapat menyediakan aset dan dana yang cukup untuk menghadapi masa hadapan serta hutang yang terkawal supaya ia tidak membebankan hari tua kelak.

Simpanan Kewangan Saving

Jika seseorang itu gagal untuk menguruskan simpanannya dengan baik, agak sukar untuk dia mengurus instrumen-instrumen kewangan yang lain.

Perlindungan Kewangan Protection

Dalam kita bekerja untuk memperoleh pendapatan, dan menghasilkan aset, kita seharusnya untuk memastikan kedua-duanya itu dilindungi. Di sinilah fungsi perlindungan melalui takaful.

Pelaburan Kewangan Investment

Inflasi akan menurunkan nilai aset kita. Jadi, di sini perlunya untuk seseorang itu untuk membuat pelaburan sekurang-kurangnya untuk melawan inflasi.

Banyak Lagi Others

Pelbagai lagi topik menarik yang bakal dikongsikan bersama anda di dalam ebook ini. Pelaburan yang paling utama adalah pelaburan ilmu.

Khusus untuk pembaca Majalah Labur, dapatkan diskaun sebanyak 40% untuk eBook ini.

Iklan

Apakah Skim Amalan Pertanian Baik Malaysia (myGAP) dan Bagaimana Untuk Mendapatkannya?

Ada yang pernah dengar akan Skim Amalan Pertanian Baik Malaysia ni tak? Atau kenal mana-mana saudara atau kenalan yang terlibat dalam industri pertanian?

myGAP adalah salah satu pensijilan yang direka oleh jabatan pertanian untuk memberi pengiktirafan kepada ladang-ladang yang melaksanakan amalan pertanian yang baik (Good Agricultural Practice) di mana konsepnya adalah mesra alam, menjaga kebajikan dan keselamatan pekerja supaya mereka boleh menghasilkan produk yang berkualiti, selamat dan boleh dimakan.

Amalan Pertanian yang Baik mengintegrasikan sistem pertanian di mana tujuannya adalah untuk menguruskan semua sumber pengeluaran tanaman dengan selamat. Dengan menggunakan sistem ini, diharapkan produktiviti ladang akan meningkat dan proses pengeluaran selamat. Pada masa yang sama, ia perlu menyediakan makanan yang berkualiti dan masih mengambil kira kebajikan, keselamatan dan kesihatan pekerja serta perlindungan alam sekitar. Oleh itu, GAP diguna pakai sebagai amalan oleh pengeluar dalam menjalankan aktiviti perladangan mereka.

Kalau ikut kepada definisi yang diberikan oleh Jabatan Pertanian pula,

Amalan Pertanian Baik adalah satu sistem pengurusan sumber di dalam pengeluaran pertanian secara baik dan lestari. Sistem ini dapat meningkatkan produktiviti ladang serta menghasilkan makanan yang selamat dan berkualiti dengan mengambilkira kebajikan, keselamatan dan kesihatan pekerja serta memelihara alam sekitar.

Malaysian Good Agricultural Practice (myGAP) adalah satu skim pensijilan yang dirangka oleh Jabatan Pertanian pada tahun 2002 untuk memberi pengiktirafan kepada ladang-ladang yang mengamalkan APB berkonsepkan mesra alam sekitar, menjaga kebajikan dan keselamatan pekerja bagi menghasilkan produk yang berkualiti, selamat dan sesuai dimakan. myGAP merupakan penjenamaan semula bagi menggantikan Skim Amalan Ladang Baik Malaysia (SALM). Skim ini dibangun berpandukan Malaysian Standard MS 1784:2005 Crop Commodities – Good Agricultural Practice (GAP)

Bagaimana Nak Dapat Sijil myGAP?

Pertama, anda mesti menghantar permohonan syarikat anda yang boleh diperolehi daripada laman web rasmi Jabatan Pertanian. Kemudian, anda akan diaudit oleh mereka yang bertanggungjawab, dan seterusnya mereka akan menilai amalan pertanian anda untuk memastikan bahawa ia adalah bersandarkan kepada syarat-syarat yang dinyatakan dalam garis panduan dan peraturan yang telah ditetapkan.

Apabila ladang anda telah lulus penilaian, anda akan menerima sijil pengiktirafan rasmi. Ini akan membolehkan anda sebagai pengeluar untuk membuat perjanjian yang menandakan kualiti dan menjadikan produk anda selamat untuk dijual di pasaran Malaysia atau antarabangsa.

Sebelum membuat permohonan untuk memohon pensijilan SALM pastikan ladang itu adalah entiti undang-undang dan bahawa semua pekerja adalah sah di usia 16 tahun ke atas. Ladang ini juga memerlukan kawasan penyimpanan yang sesuai untuk racun perosak dan baja serta pelan pelupusan sisa yang sesuai dan pekerja mempunyai pakaian pelindung yang sesuai ketika mengendalikan racun perosak. Di samping itu, racun perosak yang digunakan mesti didaftarkan oleh Lembaga Racun Perosak dan bahawa residunya adalah kurang daripada Had Residu Maksimum (MRL) Jadual 16 Akta Makanan 1983.

Dan di antara unsur-unsur yang terkandung di dalam myGAP termasuklah:

  1. Kebolehpercayaan
  2. Penyimpanan Rekod dan Audit Dalaman
  3. Menanam Bahan dan Stok Akar
  4. Sejarah Tapak dan Pengurusan Tapak
  5. Pengurusan Tanah dan Substrat
  6. Pengurusan Baja (Organik dan Organik)
  7. Pengairan dan Fertigasi
  8. Perlindungan Tanaman
  9. Penuaian
  10. Pengendalian Pasca Panen
  11. Analisis Residu Pestisida Hasil
  12. Pengurusan Sisa dan Pencemaran, Kitar Semula dan Penggunaan Semula
  13. Kesihatan, Keselamatan dan Kebajikan Pekerja
  14. Isu Persekitaran
  15. Rekod Aduan
  16. Keperluan Undang-Undang

Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut, boleh hubungi:

Urusetia
Seksyen Pensijilan Ladang
Bahagian Kawalan Kualiti Tanaman
Jabatan Pertanian,
Aras 7, No. 30, Persiaran Perdana,
Presint 4, 62624 Putrajaya.

No. Tel : 03-8870 3597 / 3570 / 3566 / 3193 / 3580 / 3587 / 3450 / 3569 / 3446 / 3454
No. Faks : 03-8888 7639
Emel : [email protected]

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!