Apa Yang Dilakukan Oleh Bilionaire Ini Di Hujung Minggu Agar Isnin Mereka Lebih Produktif?

Setiap daripada kita pasti pernah mengalami sindrom ‘Monday Blues’ bukan? Perasaan malas untuk menghadapi hari Isnin ini adalah normal untuk setiap orang. Nak bangun pagi bersiap ke tempat kerja dan menempuh kesesakan trafik memang sesuatu yang memeritkan pada hari Isnin.

Jadi, apa yang dilakukan mereka bagi memastikan mereka kekal produktif pada hari Isnin?

1. Qada Tidur

Tidur yang cukup penting bagi memastikan anda kekal segar dan fokus setiap hari. Para bilionaire seperti Bill Gates, Tim Cook, Jeff Bezos dan Jack Dorsey sendiri cuba memastikan agar mereka mendapat sekurang-kurangnya 7 jam waktu tidur. Tetapi, biasalah, ada masanya sukar untuk mendapatkan waktu tidur selama itu apabila ada urusan yang penting yang perlu diselesaikan secepat mungkin.

Jadi, mereka menggunakan waktu hujung minggu untuk qada kembali waktu tidur mereka itu. Tetapi, bagi anda, jangan pula ambil kesempatan untuk tidur lewat setiap hari dan kemudia qada tidur selama berbelas jam pula di hujung minggu. Itu lebih tak sihat dan tak produktif namanya.

2. Luangkan Masa Bersama Orang Tersayang

Hari bekerja selalunya jadual kita akan padat dari awal pagi sehingga ke lewat petang. Dan ada juga yang terpaksa bekerja sehingga ke malam hari. Bila sampai ke rumah, badan dah letih dan kepala hanya ingat bantal sahaja. Jadi, gunakan masa hujung minggu dengan sebaiknya untuk bersama orang tersayang.

Bagi bilionaire Mark Cuban, beliau dan isteri akan memastikan merekaakan menghabiskan masa berkualiti bersama anak-anak setiap hujung minggu. Jika kita terpaksa juga menghabiskan urusan kerja pada hujung minggu, sebolehnya cuba untuk pastikan kita lakukannya pada hari Sabtu supaya masih mempunyai hari Ahad untuk dihabiskan bersama keluarga.

3. Buat Perancangan Seminggu Awal

Rancanglah hari kita dengan sebaiknya. Bagi orang yang berjaya, mereka akan merancang hari mereka seminggu lebih awal. Cuba rancang perkara penting yang anda harus lakukan pada hari Isnin lebih awal.

Jadi apabila menjelang hujung minggu, dapatlah kita gunakan masa sepenuhnya untuk relax dan lakukan aktiviti yang digemari bersama dengan orang tersayang.

4. Lakukan Perkara Yang Menaikkan Mood dan Tenaga

Walaupun bilionair-bilionair ini tidak mahu masa mereka terbuang begitu sahaja, mereka masih mempunyai masa untuk relax. Ada yang menghabiskan masa dengan membaca, melakukan aktiviti fizikal seperti bersenam, makan di tempat menarik dan sebagainya. Semuanya bergantung kepada minat masing-masing.

Richard Branson, memilih untuk berparti pada hari Sabtu dan kemudiannya menghabiskan hari Ahadnya dengan melakukan aktiviti fizikal seperti rock jumping, paddle boarding, boat racing dan sebagainya.

5. Settlekan Urusan Rumah

Dalam kesibukan tugas, jangan abaikan tanggungjawab kita untuk menguruskan keperluan rumah seperti membeli keperluan dapur, membayar bil, membasuh pakaian dan sebagainya. Ada sesetengah orang suka menghimpunkan segala urusan ini di hujung minggu.

Elakkan! Kerana ini akan membuatkan anda menjadi lebih penat apabila tibanya hari Isnin. Sebaliknya, lakukan setiap perkara ini mengkut keutamaan sedikit demi sedikit setiap hari. Contohnya, sambil basuh pakaian, sambil mengemas rumah. Ini membolehkan kita mempunyai masa hujung minggu untuk relax.

6. Masa Bersendirian

Sebagai manusia biasa, setiap daripada kita memerlukan ‘me time’. Ini dalah penting supaya kita akan lebih relax dan fokus dalam kehidupan. Walaupun dikelilingi orang tersayang, kita tetap memerlukan masa bersedirian tanpa gangguan walaupun untuk 30 minit.

Masa ini boleh digunakan untuk kita melakukan refleksi dalam kehidupan anda. Sambil merenung ke dalam diri sendiri, sambil berehat, sambil merancang masa depan. Cubalah, anda pasti akan dapat merasai perubahannnya nanti.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Rumah Atau Kereta, Mana Satu Patut Beli Dulu?

Salah satu dilema anak muda sekarang adalah nak pilih antara beli rumah atau kereta. Bukan apa, rumah dan kereta pada zaman ini sudah menjadi perkara wajib. Tapi dengan gaji yang ada, tak mampu nak beli dua tu sekali gus. Jadi mana satu yang patut anda dahulukan?

Dalam artikel kali ini, kami akan kongsikan cara untuk anda pilih antara beli rumah atau kereta.

1. Mana Satu Yang Lebih Penting?

Sebenarnya, isu keperluan ini subjektif. Ia bergantung kepada gaya hidup dan persekitaran kerja anda. Jadi, anda sendiri perlu nilai mana satu lebih penting.

Rumah lebih penting untuk beli bila:

Sebagai contoh, anda ada tempat kerja yang tetap dan memang tidak akan berpindah tempat tinggal atau tukar tempat kerja. Nak pergi ke tempat kerja pula mudah sebab ada banyak kemudahan pengangkutan awam. Kalau beli kereta mungkin akan malas nnak bawa sebab tak nak tersangkut dalam kesesakan jalan raya.

Kalau anda betul-betul mampu dan boleh tanggung komitmen beli rumah daripada bayar sewa. Atau lagi bagus sewakan kepada orang lain untuk dapat income tambahan. Anda perlu kaji juga kelebihan dan kekurangan bila beli rumah, dari segi gaji dan komitmen anda.

Kereta boleh jadi penting bila:

Kereta boleh jadi penting bila pekerjaan anda memerlukan anda bergerak ke banyak tempat. Rumah pula akan jadi tempat persinggahan masa cuti. Yang ini kalau kereta sahaja satu-satunya menjadi keutamaan untuk anda bergerak ke tempat kerja.

2. Beli Kerana Keperluan, Bukan Sebab Gaya

Sebenarnya, tiada siapa yang marah jika anda beli kereta mahal atau rumah yang besar. Namun, yang menjadi masalahnya apabila harga yang dibeli tak padan dengan gaji anda.

Jangan dengan alasan kononnya itu adalah satu keperluan, anda beli rumah yang besar atau kereta berjenama mahal sebab nak menunjuk dan bergaya. Yang itu salah. Tak kira rumah atau kereta, beli mengikut keperluan dan kemampuan bukannya sebab gaya.

3. Buat Pengiraan Kos

Tak kiralah anda nak beli kereta atau rumah, buat pengiraan kos bagi setiap pilihan ini. Dengan setiap pilihan, anda perlu tahu kos tambahan bagi kenderaan, malah rumah jugak ada kos tambahan.

Contoh kos tambahan bagi kenderaan ialah insurans, cukai jalan, minyak petrol, dan kos servis kereta. Seterusnya, bagi rumah pula anda akan berdepan dengan risiko seperti cukai tanah atau pintu, insurans, kos baiki rumah dan sebagainya.

Sebenarnya, kos memiliki rumah memang akan mahal dari kereta tetapi jika anda bijak, anda boleh tukarkan ia menjadi satu pelaburan. Anda boleh sewakan rumah tersebut untuk dapat income tambahan pula.

Nak buat anggaran kos yang anda perlu tanggung masa buat pinjaman perumahan? Jom guna kalkulator pinjaman perumahan dan duti setem ini. Jika anda nak bandingkan pinjaman perumahan terbaik pula, jom guna kalkulator ini.

Nak lebih jelas, anda buat cara ini:

  • Tulis senarai anggaran kos bagi rumah dan kereta di atas kertas
  • Lihat jumlah kos tambahan yang mungkin anda perlu tanggung setiap bulan atau tahun
  • Nilaikan dengan tahap kewangan anda. Yang mana satu anda rasa mampu untuk beri komitmen

4. Buat Pengiraan Dengan Kemampuan Anda

Bila dah tahu semua kos, ini masanya untuk anda buat pengiraan ikut kemampuan. Banding dan nilaikan setiap kos dan komitmen bulanan. Tengok berdasarkan pengiraan, kereta apa yang layak dibeli dengan gaji anda dan rumah apa yang anda mampu.

Ramai yang ingat bila sudah layak buat pinjaman, mereka mampu untuk milikinya. Terus anda buat pinjaman kereta atau rumah tanpa memikirkan komitmen bulanan yang besar dan kos tambahan yang perlu ditanggung. Bila gaji cukup-cukup makan, ditambah pula dengan komitmen ansuran bulanan yang besar, mulalah stress dengan kewangan anda sendiri.

Ingat sekali lagi, layak tidak semestinya mampu. Kalau anda sudah layak untuk buat pinjaman, nilai balik sama ada anda mampu untuk memberi komitmen atau tidak. Tidak kira apa pun pilihan yang dilakukan jangan sampai terjerat.

5. Nilai Pada Masa Akan Datang

Sekarang, anda buat penilaian pula dari segi harga pada masa akan datang. Nilai ini hendak tengok jika pada masa depan yang mana satu akan memberi lebih manfaat kepada anda. 

Kebiasaannya, nilai kenderaan lebih cenderung untuk jatuh dan mengalami susut nilai. Namun, kelebihan dari segi rumah, sekiranya anda beli rumah pada lokasi yang betul dan ada permintaan yang tinggi, harga rumah tersebut boleh naik semakin tinggi. Dan jika anda beli rumah dilokasi yang tidak strategik dan rumah ada kerosakan teruk, ia boleh mengalami susut nilai.

6. Pilihan Lain Yang Anda Boleh Cuba

Sebenarnya, boleh sahaja nak beli rumah dengan kereta sekali gus tanpa bebanan dua hutang. Caranya, anda perlu ada duit yang cukup untuk  beli kereta secondhand. Kalau kena dengan caranya, kereta secondhand ini tak memerlukan banyak kos.

Selain itu, jika anda nak rumah yang murah, tidak menjadi masalah. Anda boleh buat pilihan rumah kecil atau rumah lelong. Anda juga boleh membuat permohonan skim bantuan perumahan yang kerajaan sediakan untuk pembeli rumah. Apa yang penting adalah, anda perlu kaji dan survey skim rumah terbaru yang disediakan oleh kerajaan dari masa ke semasa supaya tidak terlepas peluang.

Sebenarnya tak kira mana-mana pilihan, keputusan yang terbaik ada di tangan anda. Hanya anda yang tahu apa anda perlukan dan nilai sama ada itu satu keperluan atau hanya sekadar kehendak. Agak-agak apa yang anda rasa lagi penting? Good luck dalam membuat pilihan!

Artikel asal adalah daripada Loanstreet

Jom baca lagi:

Banyak perkara yang perlu anda ambil tahu sebelum memiliki rumah. 


InshaAllah, kami berhasrat untuk berkongsi ilmu yang kami ada mengenai hartanah kepada pembaca setia Majalah Labur.

Kunci pertama sebelum beli rumah adalah ilmu, ilmu dan ilmu. 

Lebih awal belajar, lebih cepat dapat menilai sesebuah rumah.Jika berminat boleh isi borang ini.

PRA-TEMPAH ILMU PREMIUM HARTANAHSEKARANG!