Berapa Kos Perlu Bayar Untuk Hartanah Berharga RM300,000 – RM700,000?

Berapa kos sebenar yang perlu kita ‘lebur’ untuk memiliki sesebuah hartanah?

Buat pengetahuan kita semua, kebanyakan bank menawarkan pembiayaan sehingga 90% daripada harga rumah untuk rumah pertama dan kedua.

Baki 10% harus disediakan bakal pembeli rumah tidak kiralah duit tersebut datangnya dari simpanan, ibu bapa atau pinjaman dari rakan-rakan.

Dan berdasarkan kajian, di antara punca utama pemilikan hartanah di kalangan Bumiputera adalah rendah adalah kerana bakal pembeli hartanah tidak tahu akan kos dan tidak mempunyai wang deposit yang mencukupi untuk membayar wang pendahuluan.

“Jika kita bercadang membeli rumah jenis subsale, wajib sediakan 10% deposit daripada harga rumah!”

Selanjutnya, kami akan kongsikan kos asas untuk jumlah wang pendahuluan beserta kos lain seperti yuran guaman, duti setem, surat perjanjian guaman dan duti setem untuk surat perjanjian.

“Ramai pembeli rumah pertama tidak tahu bahawa membeli dan membiayai rumah memerlukan lebih daripada hanya deposit dan pinjaman. Kita juga perlu membayar yuran dan caj lain.”

Sumber : Edgeprop.my

Hartanah RM300,000

Untuk hartanah berharga RM300,000, kita perlu keluarkan tidak lebih daripada RM30,000 sebagai wang pendahuluan atau 10% dari harga semasa hartanah. Yuran guaman yang kita perlu keluarkan adalah RM3,000 dan duti setem memorandum pemindahan adalah RM5,000. 

Manakala surat perjanjian yuran guaman adalah RM2,700 dan duti setem surat perjanjian adalah RM1,350 menjadikan kos keseluruhan yang kita perlu keluarkan adalah RM42,050.

Hartanah RM400,000

Kita perlu sediakan 10% wang pendahuluan dari harga semasa hartanah yakni RM40,000. Selain itu, kos-kos lain seperti yuran guaman sebanyak RM4,000 dan duti setem memorandum pemindahan sebanyak RM7,000.

Untuk surat perjanjian yuran guaman pula adalah sebanyak RM3,600 dan akhir sekali RM1,800 untuk duti setem surat perjanjian. Ini menjadikan kos keseluruhan yang perlu dikeluarkan untuk hartanah RM400,000 adalah sekitar RM56,400.

Hartanah RM500,000

Jangan terkejut jika kita mendapati kos wang pendahuluan untuk hartanah pada harga RM500,000 adalah RM50,000. Kita juga perlu menyediakan RM5,000 sebagai yuran guaman dan duti setem memorandum pemindahan sebanyak RM9,000.

Oh ya, untuk surat perjanjian yuran guaman pula adalah sekitar RM4,500 dan duti setem surat perjanjian adalah RM2,250. Kos keseluruhan yang anda perlu keluarkan adalah sebanyak RM70,750.

Hartanah RM600,000

Kos wang pendahuluan adalah RM60,000, manakala yuran guaman adalah sekitar RM5,800 dan duti setem memorandum pemindahan adalah sebanyak RM12,000.

Untuk kos seterusnya iaitu surat perjanjian yuran guaman dan duti setem surat perjanjian pula masing-masing adalah sebanyak RM5,320 dan RM2,700 menjadikan kos keseluruhan adalah RM85,820.

Hartanah RM700,000

Wang pendahuluan yang perlu disediakan adalah RM70,000 diikuti RM6,600 untuk yuran guaman dan RM15,000 untuk duti setem memorandum pemindahan.

Manakala surat perjanjian yuran guaman pula adalah RM6,760 dan duti setem surat perjanjian adalah RM3,150. Kos keseluruhan adalah sekitar RM100,790.

Solusi untuk kebanyakan orang yang masih belum cukup wang untuk memiliki hartanah adalah dengan membeli rumah mampu milik yang kini sedang hangat dipromosikan oleh Kerajaan seperti Rumah SelangorKu untuk warga Selangor, RUMAWIP untuk warga Wilayah Persekutuan dan Rumah Mampu Milik Johor untuk warga Johor.

Semoga pendedahan ini sedikit sebanyak dapat membantu bakal pembeli hartanah untuk membuat congakan kos, membantu bakal pembeli membuat simpanan dari awal dan sekaligus meningkatkan pemilikan hartanah di kalangan Bumiputera yang kian meruncing saat ini.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Cara Jual Rumah Kos Rendah (Terkini 2022)

Apa itu rumah kos rendah? Secara praktikal, rumah kos rendah atau rumah mampu biaya merupakan unit kediaman dengan keluasan di antara 700 kaki persegi atau kurang dan lazimnya adalah rumah flat.

Harga jualan setakat artikel ini ditulis adalah RM42,000 ke bawah dan ada syarat-syarat yang ketat untuk memiliki rumah tersebut.

Wujud juga kaveat dalam penjualan rumah kos rendah ini dengan syarat pendudukan minimum 5 tahun dan lebih pada pemilik rumah.

Kenapa Ada Rumah Kos Rendah?

Semenjak tahun 1960-an lagi, kerajaan menerusi Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) secara agresif telah membina rumah kos rendah di kawasan populasi tinggi seperti Georgetown, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur untuk memenuhi permintaan semasa pemilikan hartanah di Malaysia.

Baca : Sejarah Polisi Rumah Mampu Milik Di Malaysia

Rumah kos rendah bukan sahaja dibina di Malaysia, bahkan turut dibina di negara-negara membangun dan negara sedang membangun untuk menampung keperluan pemilikan hartanah di kalangan rakyat mereka yang berpendapatan rendah.

Rumah kediaman yang selesa dan mampu milik adalah kemewahan terbesar yang kerajaan boleh sediakan selepas peluang pekerjaan dengan kadar gaji yang bermaruah.

Perlu anda tahu, rumah kos rendah adalah inisiatif kerajaan dan urusan pembinaan lazimnya diserahkan pada pemaju hartanah awam dan swasta yang dilantik secara sah.

Dengan metode ini, lebih banyak rumah kos rendah dapat dibina Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri meliputi segenap golongan berpendapatan rendah tanpa mengira latar belakang, agama, kaum dan fahaman politik.

Baca : Projek Perumahan Awam Terbaik Di Dunia (Edisi 2022)

Perlu diingat yang flat kos rendah yang dibina di seluruh negeri, bertujuan untuk membasmi dan menempatkan setinggan di unit kediaman dan kejiranan yang lebih selesa dan sistematik di bawah Program Setinggan Sifar.

Bercakap tentang rumah kos rendah, yang paling popular sudah tentunya flat PKNS di Seksyen 7, Shah Alam dan Bangi yang dibina pada era awal 1980-an dengan harga jualan RM25,000 – RM35,000 untuk keluasan sekitar 667 kaki persegi.

Sumber: The KL Chronicle

Terkini, yang paling ikonik di Selangor dan menjadi tumpuan rakyat Selangor dan pemastautin tetap yang bekerja di Selangor adalah Rumah SelangorKu.

Berapa Harga Rumah Kos Rendah?

Harga rumah kos rendah di setiap negeri adalah berbeza mengikut lokasi dan bergantung kepada jenis rumah. Ada rumah kos rendah yang ditawarkan adalah flat dan ada juga teres.

Seperti di Selangor di bawah projek Rumah SelangorKu, unit kediaman yang ditawarkan adalah flat dengan keluasan 700 kaki persegi pada harga bermula RM42,000.

Di Johor pula, Projek Rumah Mampu Biaya menawarkan unit teres dua tingkat dengan keluasan 756 kaki persegi dan turut dijual pada harga RM42,000.

Baca : Pro & Cons Beli Rumah Mampu Milik Di Malaysia

Manakala di Pulau Pinang, sama seperti di Selangor. Rumah kos rendah ditawarkan adalah flat dengan keluasan bermula 700 kaki persegi dan dijual  dengan tanda harga RM42,000.

Syarat Jual Rumah Kos Rendah di Selangor.

Jika anda ingin jual rumah kos rendah di Selangor, syaratnya adalah :-

  1. Pemilikan hartanah mencukupi atau melebihi 5 tahun
  2. Wajib membayar fi sebanyak RM100 untuk permohonan baru, rayuan pertama & seterusnya
  3. Tertakluk kepada kelulusan PBT yakni Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS)

Cara Jual Rumah Kos Rendah (Terkini 2022)

  1. Langkah pertama adalah, cari ejen hartanah berdaftar yang sah dan ada pengalaman untuk urusan jual beli hartanah kos rendah kerana prosesnya berbeza dengan jual beli hartanah subsales biasa.
  2. Iklankan unit kediaman anda samada secara offline atau online dengan menjelaskan secara terperinci jenis rumah ini (kos rendah) dan berikan info penting seperti syarat-syarat untuk menjadi pemilik kediaman kos rendah ini.
  3. Jika pembeli berminat, mereka perlu bayar booking fee sebanyak 3.18% daripada harga rumah dan tandatangan dokumen Offer to Purchase.
  4. Kemudian, pembeli akan memohon untuk dapatkan pinjaman bank dan proses ini lazimnya agak sukar kerana tidak banyak bank yang menawarkan pinjaman untuk hartanah di bawah RM150,000RM200,000.
  5. Jika permohonan pinjaman hartanah pembeli berjaya, mereka akan tandatangan Sales & Purchase Agreement.
  6. Anda dan pembeli perlu buat permohonan pindah milik rumah kos rendah pada PBT. Kalau di Selangor adalah LPHS, kalau di Pulau Pinang adalah LPNPP dan kalau di Johor adalah LPHJ.
  7. PBT akan berikan jawapan balik akan permohonan pindah milik rumah kos rendah anda dalam masa 30 hari – 60 hari dari tarikh permohonan dibuat.

Kesimpulannya, cara jual rumah kos rendah tidaklah sesukar yang disangkakan, asalkan pembeli menepati syarat-syarat yang ditetapkan PBT. Syarat terbesar adalah pendapatan pembeli rumah itu sendiri.

Jangan sesekali cuba untuk menipu pendapatan anda kerana anda boleh disenarai hitam oleh PBT.

Baca : Jangan Tipu Kelayakan Pinjaman Hartanah Anda. Ini Sebabnya

Hal ini kerana, PBT ada kuasa untuk tidak meluluskan permohonan jika pendapatan tidak selari dengan jenis rumah kos rendah yang ingin dibeli dan dokumen yang tidak lengkap.

Banyak perkara yang perlu anda ambil tahu sebelum memiliki rumah. 


InshaAllah, kami berhasrat untuk berkongsi ilmu yang kami ada mengenai hartanah kepada pembaca setia Majalah Labur.

Kunci pertama sebelum beli rumah adalah ilmu, ilmu dan ilmu. 

Lebih awal belajar, lebih cepat dapat menilai sesebuah rumah.

Jika berminat boleh isi borang ini.

PRA-TEMPAH ILMU PREMIUM HARTANAHSEKARANG!