Top 10 Hartanah di Airbnb – Kuala Lumpur (KL)

Dah baca belum Fakta Menarik Mengenai Airbnb Di Kuala Lumpur (KL)? Kalau dah, anda pasti teruja dengan potensi besar yang dimiliki Airbnb.

Pertumbuhan sebanyak 102% setahun membuktikan bahawa Airbnb di KL sangat berpotensi, walaupun baru bermula pada tahun 2014.

Dan kalau nak tahu, ada yang dapat menjana pendapatan sewa sehingga RM25,000 sebulan dengan Airbnb ini. Lepas tu, ingat rumah atau homestay yang berharga RM4,000 satu malam, takde orang sewa ke? Eh, ada tau.

Tak percaya, tengok saja senarai yang Top 10 Airbnb di KL yang kita korek menggunakan perkhidmatan AirDNA. Mereka mempunyai teknologi crawler yang mendalam dan membolehkan analisa dibuat bagi setiap penyenaraian Airbnb di seluruh dunia, maka keluarlah senarai Top 10 ini.

1. 3 Floor Penthouse + Private Rooftop Pool near KLCC

https://www.airbnb.com/rooms/15241997

 

Owner nampak macam muda lagi, tapi setahun boleh memperolehi pendapatan mencecah RM300,000 setahun atau RM25,000 sebulan!!

2. La Maison 100 Sri Hartamas

https://www.airbnb.com/rooms/16439652

Tak dapat dikenalpasti siapa owner, sebab diuruskan oleh ejen yang dikenali sebagai Asiapex.

3. CHAOS PENTHOUSE @Bukit Bintang

https://www.airbnb.com/rooms/16154929

Juga tidak dapat kenalpasti siapa pemilik sebenar, sebab ianya diuruskan oleh Chaos Hotel.

4. PRESTIGIOUS PENTHOUSE next to KLCC

https://www.airbnb.com/rooms/17193124

Owner merupakan seorang ibu muda, hebat betul.

5. Binjai: 4BR; 2,000+ sqft of luxury; KLCC view

https://www.airbnb.com/rooms/13821212

Diuruskan oleh agensi yang bernama Plush Services, mereka juga mempunyai 65 penyenaraian. Memang servis pun tip-top.

6. Fully furnished, spacious, clean!

https://www.airbnb.com/rooms/16337319

Owner kelihatan muda, juga mempunyai rumah lain di Cameron Highland.

7. Attico 25 Penthouse Mont Kiara

https://www.airbnb.com/rooms/15464222

Sebuah lagi rumah yang diuruskan oleh Asiapex.

8. Stylish KL City Centre Penthouse

https://www.airbnb.com/rooms/13502464

Dimiliki oleh seorang Mat Saleh, dah buat Airbnb ni sejak tahun 2015 lagi. Mengenakan sewa yang termurah di antara kesemua dalam senarai ini.

9. Spacious Private Home in Bangsar

https://www.airbnb.com/rooms/18495661

Owner merupakan seorang auntie, yang dah join Airbnb sejak daripada tahun 2013 lagi. Boleh dikatakan di antara yang terawal jugalah beliau, dan kini menjana pendapatan lebih daripada RM12,000 sebulan.

10. https://www.airbnb.com/rooms/13648565

Di atas sebab-sebab tertentu, penyenaraian ini tiada lagi. Mungkin pemilik tersebut tidak lagi menggunakan perkhidmatan Airbnb atau telah menjual rumah beliau. Kalau diikutkan, rumah ini adalah yang paling mahal dengan mencecah RM4,000 untuk sewa sehari.

Untung Tu, Untung Juga, Cukai Jangan Lupa

Diharapkan kalau dah dapat sampai RM25,000 sebulan tu, jangan terlupa pula nak lapor cukai pendapatan dan membayar cukai yang sepatutnya. Ini dah kira income sewa. Tak kisah samada owner sendiri atau ejen yang menguruskan harta Airbnb tersebut.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Rumah Di Malaysia Tak Cukup Atau Terlebih?

Acap kali kita terdengar atau terbaca tentang penawaran rumah yang tidak mencukupi. Dan ada juga kita terdengar atau terbaca tentang lambakan rumah yang tak terjual.

Mana satu yang betul?

Rumah tak cukup atau rumah terlebih di Malaysia ini?

Dan sekiranya penawaran rumah sebenarnya mencukupi, adakah jumlah mencukupi di setiap negeri?

Baca : Stok Hartanah Yang Tak Terjual Di Johor – Perancangan Terancang Supaya Bumiputera Tidak Dapat Beli?

Begitu juga dengan lambakan rumah tidak terjual. Adakah berlaku di negeri – negeri utama seperti Johor, Selangor, Pulau Pinang dan Sabah sahaja?

Bagaimana pula dengan jenis hartanah? Adakah terdapat spesifik jenis hartanah yang tidak terjual di Malaysia?

Apa data sebenar untuk kita bincangkan?

Anda bukan orang pertama yang pelik dengan situasi hartanah di Malaysia. Semalam rumah tidak mencukupi, hari ini rumah terlebih bina sampai dibiarkan kosong tanpa penghuni pula.

Buat pengetahuan anda, berdasarkan data yang dikeluarkan NAPIC menunjukkan data bagi rumah yang tidak cukup adalah rumah jenis mampu milik. Manakala lambakan rumah tidak terjual pula adalah dari jenis servis apartmen.

Baca : Ulasan Hartanah Tidak Terjual Di Malaysia Sepanjang Tahun 2019

Dan isu ini sangat dipengaruhi oleh penawaran dan permintaan hartanah semasa dan mendatang.

“Tahukah anda, jumlah dan nilai urus niaga hartanah masing-masing turun 13.6% dan 22.9% kepada 72,908 unit dan RM28.64 bilion, pada suku pertama 2020 berbanding 84,388 unit dan RM37,16 bilion, masing-masing, pada suku pertama 2019.”

Rumah Di Malaysia Tidak Cukup Atau Terlebih?

Hasil kajian yang dilakukan secara holistik dan komprehensif oleh Dr. Foo Che Hung yang disiarkan di portal Edgeprop pada Jun 2020 yang lalu menunjukkan sememangnya wujud lambakan hartanah yang tidak terjual dan penawaran rumah yang terlebih di Malaysia.

Kajian mendapati kediaman jenis servis apartmen mendominasi lambakan hartanah tidak terjual di Malaysia.

Baca : Krisis Rumah Mampu Milik Di Asia Tenggara Semakin Serius

Isu ini dilihat semakin serius bermula tahun 2016 apabila 20.9% daripada rumah tidak terjual adalah servis apartmen!

Angkanya terus meningkat tahun demi tahun sehingga mencecah 35.9% bersamaan 47,806 unit hartanah tidak terjual di Malaysia.

Sementara itu, unit kediaman tidak terjual telah menurun sebanyak 9.8% kepada 29,698 unit pada suku pertama 2020 berbanding 32,936 unit pada suku pertama 2019.

Apabila dicampurkan jumlah hartanah kediaman dan servis apartmen yang tidak terjual pada tahun 2019, 59.6% daripadanya adalah dari pasaran undercon dan 13.7% lagi belum dibina.

Baca : Transaksi Hartanah Di Malaysia Pada Suku Pertama 2020 Adalah Positif

Manakala untuk suku pertama 2020 pula, jumlah hartanah kediaman dan servis apartmen yang tidak terjual adalah 25.1% dengan 59.3% adalah dari pasaran undercon dan baki 15.5% masih belum dibina.

Setakat suku pertama 2020, negeri dengan angka unit kediaman dan servis apartmen tidak terjual tertinggi adalah Johor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang.

Di Pulau Pinang, stok hartanah adalah 523,839 unit sedangkan jumlah isi rumah adalah 458,514 orang.

Di Kuala Lumpur pula, stok hartanah sedia ada adalah 558,941 unit dengan jumlah isi rumah 495,204 orang.

Johor pula mempunyai 927,360 unit dengan 877,884 isi rumah.

Dan akhir sekali, Negeri Sembilan menyaksikan stok hartanah adalah pada angka 297,502 unit dengan 268,438 orang isi rumah.

Agak menyedihkan apabila negeri – negeri yang mempunyai masalah kekurangan unit kediaman terletak di luar bandar.

Negeri – negeri tersebut adalah Terengganu, Perak, Kedah, Kelantan, Sabah dan Sarawak.

Dengan 252,821 isi rumah, hanya terdapat 102,607 stok unit kediaman di Terengganu.

Di Perak, stok hartanah hanyalah 494,041 unit untuk 650,533 isi rumah.

Di Kelantan pula lebih menyedihkan di mana hanya terdapat 84,058 stok unit rumah untuk 348,553 isi rumah.

“Bayangkan 4 keluarga terpaksa berebut untuk mendapatkan sebuah rumah!”

Sumber: NAPIC

Ya, keenam-enam negeri di atas sememangnya tidak menghadapi lambakan hartanah tidak terjual.

Baca : Harga Rumah Naik 313% Sejak 2002. Ini 4 Punca Dan 2 Solusinya

Sebaliknya, rakyat di negeri tersebut menghadapi masalah yang lebih dahsyat lagi!

Tidak perlu kita menuding jari menyalahkan pihak mana yang bersalah.

Apa yang pasti, Melaka, Perlis, Selangor dan Pahang merupakan negeri yang paling hampir mencapai penawaran dan permintaan hartanah mengikut isi rumah dan stok unit rumah.

Kesimpulannya, memang Malaysia mengalami dua masalah yang berbeza mengikut geografi dan pendapatan isi rumah.

Negeri-negeri utama seperti Johor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang menghadapi penawaran stok kediaman yang terlebih-lebih.

Baca : 5 Trend Yang Mencorakkan Sesebuah Township di Malaysia

Sedangkan negeri – negeri Terengganu, Perak, Kedah, Kelantan, Sabah dan Sarawak menghadapi masalah kekurangan stok kediaman dalam keadaan isi rumah yang ramai.

Pendapat penulis, hanya Kerajaan sahaja lah yang dapat menyelesaikan masalah ini. Dalam masa itu, ayuhlah kita berdoa supaya pemaju membina lebih banyak rumah yang bersesuaian dengan pendapatan isi rumah mengikut negeri.

Sumber Rujukan:

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!