Top 10 Hartanah di Airbnb – Kuala Lumpur (KL)

Dah baca belum Fakta Menarik Mengenai Airbnb Di Kuala Lumpur (KL)? Kalau dah, anda pasti teruja dengan potensi besar yang dimiliki Airbnb.

Pertumbuhan sebanyak 102% setahun membuktikan bahawa Airbnb di KL sangat berpotensi, walaupun baru bermula pada tahun 2014.

Dan kalau nak tahu, ada yang dapat menjana pendapatan sewa sehingga RM25,000 sebulan dengan Airbnb ini. Lepas tu, ingat rumah atau homestay yang berharga RM4,000 satu malam, takde orang sewa ke? Eh, ada tau.

Tak percaya, tengok saja senarai yang Top 10 Airbnb di KL yang kita korek menggunakan perkhidmatan AirDNA. Mereka mempunyai teknologi crawler yang mendalam dan membolehkan analisa dibuat bagi setiap penyenaraian Airbnb di seluruh dunia, maka keluarlah senarai Top 10 ini.

1. 3 Floor Penthouse + Private Rooftop Pool near KLCC

https://www.airbnb.com/rooms/15241997

 

Owner nampak macam muda lagi, tapi setahun boleh memperolehi pendapatan mencecah RM300,000 setahun atau RM25,000 sebulan!!

2. La Maison 100 Sri Hartamas

https://www.airbnb.com/rooms/16439652

Tak dapat dikenalpasti siapa owner, sebab diuruskan oleh ejen yang dikenali sebagai Asiapex.

3. CHAOS PENTHOUSE @Bukit Bintang

https://www.airbnb.com/rooms/16154929

Juga tidak dapat kenalpasti siapa pemilik sebenar, sebab ianya diuruskan oleh Chaos Hotel.

4. PRESTIGIOUS PENTHOUSE next to KLCC

https://www.airbnb.com/rooms/17193124

Owner merupakan seorang ibu muda, hebat betul.

5. Binjai: 4BR; 2,000+ sqft of luxury; KLCC view

https://www.airbnb.com/rooms/13821212

Diuruskan oleh agensi yang bernama Plush Services, mereka juga mempunyai 65 penyenaraian. Memang servis pun tip-top.

6. Fully furnished, spacious, clean!

https://www.airbnb.com/rooms/16337319

Owner kelihatan muda, juga mempunyai rumah lain di Cameron Highland.

7. Attico 25 Penthouse Mont Kiara

https://www.airbnb.com/rooms/15464222

Sebuah lagi rumah yang diuruskan oleh Asiapex.

8. Stylish KL City Centre Penthouse

https://www.airbnb.com/rooms/13502464

Dimiliki oleh seorang Mat Saleh, dah buat Airbnb ni sejak tahun 2015 lagi. Mengenakan sewa yang termurah di antara kesemua dalam senarai ini.

9. Spacious Private Home in Bangsar

https://www.airbnb.com/rooms/18495661

Owner merupakan seorang auntie, yang dah join Airbnb sejak daripada tahun 2013 lagi. Boleh dikatakan di antara yang terawal jugalah beliau, dan kini menjana pendapatan lebih daripada RM12,000 sebulan.

10. https://www.airbnb.com/rooms/13648565

Di atas sebab-sebab tertentu, penyenaraian ini tiada lagi. Mungkin pemilik tersebut tidak lagi menggunakan perkhidmatan Airbnb atau telah menjual rumah beliau. Kalau diikutkan, rumah ini adalah yang paling mahal dengan mencecah RM4,000 untuk sewa sehari.

Untung Tu, Untung Juga, Cukai Jangan Lupa

Diharapkan kalau dah dapat sampai RM25,000 sebulan tu, jangan terlupa pula nak lapor cukai pendapatan dan membayar cukai yang sepatutnya. Ini dah kira income sewa. Tak kisah samada owner sendiri atau ejen yang menguruskan harta Airbnb tersebut.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

PKNS Akan Bangunkan 7,500 Unit Kediaman Di Cyberjaya, GDV RM3 Bilion

CYBERJAYA, 14 Julai (Bernama) — Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) bersedia untuk membangunkan projek kediaman dengan nilai pembangunan kasar (GDV) RM3 bilion dalam tempoh lapan hingga 10 tahun akan datang, melibatkan 7,500 unit pangsapuri mampu milik, teres dan bertingkat tinggi di Cyberjaya.

Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan Datuk Mahmud Abbas berkata sebahagian daripada unit itu merupakan rumah mampu milik yang menyasarkan terutama pembeli generasi muda.

Bercakap kepada pemberita selepas melancarkan Aludra Residensi, iaitu projek ketiga PKNS di Cyberjaya di sini hari ini, beliau berkata PKNS komited untuk memastikan pembeli rumah generasi muda yang mempunyai tahap pendapatan tertentu berpeluang membeli rumah pertama serta menawarkan rumah mampu milik pada harga lebih rendah berbanding pesaingnya.

Aludra Residensi yang terdiri daripada 218 unit rumah bandar, dibangunkan di kawasan seluas 4.52 hektar dengan GDV RM125 juta.

Setiap unit dilengkapi dengan tiga bilik tidur dan dua bilik mandi dengan keluasan antara 1,035 kaki persegi dan 1,055 kaki persegi, dengan harga bermula daripada RM555,000.

Mahmud berkata 60 peratus daripada unit kediaman berkenaan telah terjual.

“Melangkah ke hadapan, kami mempunyai beberapa projek sedang dalam perancangan, dan antara projek utama adalah projek Shah Alam Central,” katanya sambil memaklumkan projek itu melibatkan pembinaan kawasan pusat perniagaan, yang dijangka dilancarkan September ini.

Simpanan tanah PKNS pada masa ini berjumlah 607 hektar.

Aludra Residensi menawarkan kemudahan komuniti berpagar dan berkawal, trek joging, taman permainan kanak-kanak dan kawasan rekreasi berlandskap selain rumah kelab persendirian yang eksklusif serta surau.

Keunikan projek ini terletak pada reka bentuknya serta pemilihan bahan yang menekankan ciri-ciri alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG).

Selain itu, rumah kelab dan rumah pengawal dilengkapi dengan panel solar fotovoltan untuk menghasilkan elektrik rendah karbon.

Terletak di lokasi strategik, Aludra Residensi mudah diakses melalui dua lebuh raya utama iaitu Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (ELITE) dan Lebuhraya KL-Putrajaya (MEX).

Selain itu, lokasi projek ini juga berhampiran dengan beberapa bandar utama antaranya Cyberjaya iaitu 4 kilometer (km), Putrajaya (12km), Kuala Lumpur (35km), Shah Alam (28km) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) (26km).

Layari laman sesawang www.pkns.gov.my untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai projek hartanah PKNS.

— BERNAMA