4 Langkah Mudah Untuk Semak Status Pelesenan Individu Atau Syarikat

Jika anda seorang pelabur, mesti pernah dengar nama Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) ni kan? Kalau nak tahu, SC merupakan sebuah badan berkanun yang melapor kepada Menteri Kewangan, ditubuhkan di bawah Akta Suruhanjaya Sekuriti 1993.

Ia merupakan agensi kawal selia tunggal bagi pengawalseliaan dan pembangunan pasaran modal. SC mempunyai tanggungjawab langsung untuk menyelia dan memantau aktiviti institusi pasaran, termasuk bursa dan mengawal selia semua individu yang dilesenkan di bawah Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007.

Dalam dunia pelaburan, adalah penting untuk kita berurusan dengan individu atau syarikat yang mempunyai lesen yang dikeluarkan oleh SC supaya tidak ditipu sifu saham jadian dan scammers.

Untuk itu, jom kita tengok 4 langkah mudah untuk menyemak status pelesesan seseorang individu atau sesebuah syarikat seperti berikut:

1. Layari laman web https://www.sc.com.my/

2. Klik “Licensed and Registered Persons” di bawah “Resources”

3. Klik “Public Register of License Holders”

4. Semak status pelesenan dengan memasukkan nama individu atau syarikat

Hanya dengan 4 langkah mudah kita dah boleh semak status pelesenan mereka. Sangat penting untuk kita berurusan dengan individu atau syarikat yang mempunyai lesen yang dikeluarkan oleh SC ini.

Semoga kita semua dijauhkan daripada para scammers dan skim penipuan yang semakin berleluasa.

Kredit: https://www.facebook.com/InvestSmartSC

Baca juga:

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ketidakstabilan Ekonomi: Kekal Melabur Atau Cabut Lari?

Semua orang melabur untuk dapatkan keuntungan. Beli ketika harga saham rendah, jual pada harga tinggi. Nampak mudah, hakikatnya pasaran saham sukar dijangka.

Sebabnya, keadaan ekonomi sentiasa berubah dan bergantung pada naik turun pasaran global. Kita hanya boleh mengandaikan pasaran berdasarkan data terdahulu. Sejak 1937, 76% pulangan pasaran adalah positif. Fasa (bull market) juga lebih lama berbanding fasa penurunan pasaran (bear market). 

Sumber: Franklin Templeton

Sebelum Melabur

Sebelum buat keputusan, periksa ‘kesihatan’ kewangan peribadi anda dahulu. Apa matlamat kewangan anda? Paling penting, berapa modal yang anda sanggup laburkan? Atau berapa banyak modal yang mampu anda ketepikan untuk pelaburan tanpa mengganggu tabung kecemasan?

Ingat, setiap pelaburan ada risiko yang tersendiri. Istilahnya, #CapitalAtRisk. Terpulang pada kita. Mahu yang mana?

Anda Pelabur Kategori Mana?

Pelabur jangka pendek matlamatnya hendak dapatkan pulangan cepat. Orang kata “high risk high reward”. Sebagai pelabur jangka pendek, perlu lebih rajin dan selalu tengok pasaran sebab bermain dengan masa dan risiko. Teknik ‘timing the market’ ini sangat berisiko tinggi.

Bagi pelabur jangka panjang, matlamatnya adalah mendapatkan pulangan yang lebih stabil pada risiko tahap medium. Jadi mereka sanggup tunggu lebih lama bagi merendahkan risiko. Matlamat mereka mungkin untuk menggunakan keuntungan pelaburan tersebut sebagai dana pendidikan anak-anak dan tabung untuk menunaikan rukun Islam kelima. Ibu bapa yang bijak akan membuat perancangan masa depan anak dengan melabur dari awal supaya anak tidak terikat dengan bebanan hutang apabila tamat pengajian.

Mereka tak perlu tengok carta secara kerap, cuma memerhati pasaran dari semasa ke semasa. Ini yang dikatakan kata “time in the market”. Melabur jangka panjang dan konsisten. Komitmen sebegini lebih tenang dan mantap.

Disiplin Melabur

Kejayaan tidak datang dengan mudah tanpa pengorbanan. Ada kalanya kita mungkin terpaksa korbankan kemahuan kita hari ini untuk mencapai bahagia yang lebih besar di masa hadapan.

Melabur pun perlu ada disiplin. Ambil tahu yang mana kita boleh kawal seperti kos, masa dan risiko dengan yang tidak boleh dikawal iaitu pulangan pelaburan. Jadilah pelabur yang bijak sebelum mengambil keputusan untuk melabur. Perlu ada kira-kira risiko vs pulangan dengan strategi dan ilmu.

Secara amnya, mereka yang kekal melabur dalam jangka masa panjang dengan portfolio terpelbagai akan menjana keuntungan yang lebih baik berbanding pelaburan jangka pendek.

Pelaburan yang stabil adalah pelaburan jangka panjang, konsisten dengan pelaburan berkala serta ada pelbagai sumber pelaburan. Konsisten itu macam mana? Laburlah dengan sejumlah duit yang tetap secara bulanan atau mingguan. Sesuaikan dengan kemampuan anda.Pelbagaikan sumber pelaburan untuk meminimumkan risiko. Boleh ambil kombinasi seperti saham dan emas atau saham, sukuk dan REIT. Ada pelbagai lagi sumber pelaburan asalkan anda bijak mengagihkan modal pelaburan dan risiko. Di mana nak cari semua sumber ini? Sekarang, tidak sukar. Anda boleh terokai semuanya melalui Wahed Invest. Di Malaysia, servis ini dikendalikan oleh Wahed Malaysia.

Melalui Wahed Invest, anda akan didedahkan dengan pasaran saham global dan saham-saham syarikat terbesar di Amerika Syarikat dan China. Pendedahan kepada pasaran saham global ini meluaskan lagi pilihan sumber pelaburan. Paling penting, Wahed Invest adalah perkhidmatan kewangan digital patuh syariah. Tidak perlu risau-risau lagi. Modal pula tidak perlu tinggi, RM100 sudah cukup untuk modal permulaan.

Jangan risau, kos perkhidmatan platform Wahed Invest hanya dalam lingkungan 0.39% hingga 0.79% sahaja. Yuran pula murah dan tiada caj tersembunyi. Jika ada keperluan mendesak, anda boleh membuat pengeluaran pada bila-bila masa. Tiada lock-in period. Kita boleh lihat ciri-ciri patuh syariah dalam Wahed Invest. Kini sudah ada pelaburan halal di peringkat antarabangsa.

Seperti mana-mana perkhidmatan pelaburan digital lain, pastikan anda baca dahulu terma dan syarat pelaburan sebelum bermula di sini. Jika sudah faham dan anda ada RM100, jom #LaburCaraWahed.

Muat turun aplikasi Wahed Invest di: https://app.wahedinvest.com/go