Teka-Teki Dividen ASB, Apa Yang Sedang Berlaku

Baru-baru ini, pihak Permodalan Nasional Berhad telah mengadakan program bertajuk ‘Bicara Santai PNB’ yang telah diadakan di Kuala Lumpur.

Pada program tersebut, Encik Jalil Rasheed selaku CEO Kumpulan Permodalan Nasional Berhad (PNB) yang baru memegang jawatan selama dua bulan; berada di atas pentas bagi menceritakan keadaan semasa ekonomi secara keseluruhannya dan dana-dana yang diurus PNB termasuklah ASB secara khususnya.

Amacam, kacak tak kami?

Tapi sebelum itu, jom kita tengok pulangan ASB sejak kebelakangan ini.

Kalau nak tengok yang lagi belakang, ini dia:

Pada satu ketika, paling tinggi 13.25% yang dicatatkan pada tahun 1996.

Namun sejak daripada itu, perlahan-lahan ia turun sehinggalah ke 7% pada tahun 2018.

Kekangan Yang Dihadapi PNB

Ada beberapa kekangan yang dihadapi PNB selaku pengurus dana seperti berikut:

1. Dana Di Bawah PNB Sudah Menjadi Terlalu Besar

Jadi agak mustahil untuk meraih pulangan yang tinggi seperti sebelum ini. Kalau nak tahu, dulu dana PNB masa 1997 hanyalah RM30 bilion, dan mungkin mudah untuk mendapat pulangan lebih daripada 10% ketika itu.

Namun kini, dana yang diurus PNB adalah RM310 bilion, jadi kalau nak bagi agihan pendapatan 10% dah berjumlah RM31 bilion.

Malangnya pasaran saham Bursa Malaysia kita tak berkembang dengan pace yang sama.

2. Dividen Diambil Daripada Keuntungan Yang Direalisasikan

Analogi mudah, kita beli rumah berharga RM1 juta pada tahun 2014. Lima tahun kemudian, harga rumah telah meningkat kepada RM1.3 juta, iaitu kenaikan sebanyak 30%. Namun jumlah RM300,000 tersebut adalah di ‘atas kertas’, untuk realisasikan keuntungan sebanyak itu – kita perlu jual rumah tersebut terlebih dahulu.

Begitu juga halnya dengan PNB. Untuk bagi dividen RM31 bilion (10% daripada jumlah dana), mereka perlu menjana keuntungan sebanyak itu dengan menjual pegangan yang dimiliki.

3. Harga ASB Fixed Seringgit

Salah satu daya tarikan untuk kita melabur ke dalam ASB adalah ianya telah ditetapkan pada harga RM1. Kita beli tahun 10 tahun lepas pun singgit, kita beli tahun ni pun singgit.

Kalau dibandingkan dengan unit trust lain, ianya turun naik mengikut pasaran. Bila demand tinggi, harga naik; bila demand kurang, harga turun.

Strategi paling terkenal yang digunapakai untuk melabur bila harga turun dan naik adalah Dollar Cost Averaging. Sepatutnya bila harga rendah atau di paras diskaun, pada ketika itulah kita menambah bilangan unit dengan memborong sakan, kerana harga akan naik pada masa depan.

Kelebihan inilah yang juga merupakan kekangan bagi PNB, kerana merekalah yang absorb sebarang pergerakan harga turun naik dan terpaksa menanggung risiko tersebut.

4. Pasaran Saham Tempatan Yang Lemah

Umum tahu, sejak tahun 2018 Bursa Malaysia menunjukkan prestasi yang kurang memberangsangkan. Dan 70% daripada pelaburan PNB adalah di dalam Malaysia.

Sebenarnya pihak PNB telah pun mengorak langkah untuk melabur ke luar negara untuk mencari peluang baru, namun jumlah dana adalah agak terhad. Ini kerana mereka berhadapan dengan risiko yang lebih besar, seperti tukaran mata wang asing, masalah komunikasi dan banyak lagi.

Untuk mengatasi masalah ini, PNB akan meningkatkan governance syarikat yang dimiliki mereka dalam Bursa Malaysia dan juga meningkatkan jumlah pelaburan di luar negara.

Bagusnya, PNB Tidak Bermasalah

Kita tahu kan kes yang dihadapi pihak Tabung Haji (TH) dan Lembaga Tabung Angkatan Tentara (LTAT)?

Alhamdulillah, menurut Encik Jalil Rasheed, PNB tidak mempunyai masalah sedemikian. Pentadbiran syarikat adalah telus dan berintegriti, jadi tiada hanky-panky yang berlaku selama ini.

Tambah beliau lagi, jika semua pelabur nak membuat pengeluaran atau withdrawal, PNB mempunyai dana yang cukup untuk memberi cash kepada semua pelabur.

Usah Bergantung Kepada ASB Semata-Mata

Yang terakhir sekali, mungkin sudah tiba masanya untuk kita explore instrumen pelaburan lain. Sampai bila asyik nak untung tapi tak nak risiko. Dah masuk tahun 2020 kot, tahun kereta terbang.

Banyak lagi tempat yang sah dan patuh syariah, seperti melabur di pasaran saham, hartanah, unit trust dan bermacam-macam lagi.

Sekurang-kurangnya apabila satu pelaburan tak menjadi atau tak meet expectations kita, ada lagi pelaburan lain yang boleh menampung kekurangan pulangan tersebut.

Sesuai dengan pepatah, “Don’t keep all your eggs in one basket”.

Baca juga Anda Anak Muda Berusia Bawah 30? Jom Kita Melabur Saham

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pasaran Modal Malaysia Kekal Berdaya Tahan, Catat Pertumbuhan 5.6% pada 2023

SC Keluar Laporan Tahunan 2023, Laporan Tahunan AOB 2023 dan Tinjauan  Kestabilan Pasaran Modal 2023 

KUALA LUMPUR, 19 April — Pasaran modal Malaysia kekal berdaya tahan pada tahun 2023, dengan saiz pasaran  berkembang sebanyak 5.6% kepada RM3.8 trilion (2022: RM3.6 trilion), didorong oleh  pertumbuhan dalam permodalan pasaran ekuiti serta jumlah bon dan sukuk belum  tebus. 

Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC), dalam Laporan Tahunan 2023 yang dikeluarkan  hari ini, berkata industri pengurusan dana juga berkembang kukuh dengan jumlah  aset di bawah pengurusan (AUM) mencecah paras tertinggi baharu sebanyak RM975.5  bilion (2022: RM906.5 bilion) yang sebahagian besarnya disebabkan daripada kesan  penilaian positif. 

SC juga mengeluarkan Laporan Tahunan Lembaga Pemantauan Audit 2023 (Laporan  AOB 2023), dan Tinjauan Kestabilan Pasaran Modal 2023 (CMSR 2023). 

Pengerusi SC, Dato’ Seri Dr. Awang Adek Hussin berkata prestasi pasaran modal yang  kukuh telah dicapai walaupun berhadapan cabaran ekonomi global dan jangkaan yang  berbeza terhadap dasar monetari dalam ekonomi utama. 

“Tahun 2023 amat istimewa kerana ia merupakan ulang tahun ke-30 SC. Ini  merupakan satu pencapaian penting yang jelas memaparkan peningkatan  kematangan dan daya tahan SC sebagai sebuah institusi.,” katanya. 

“SC kekal tidak berbelah bahagi dalam keazaman kami untuk mengukuhkan rangka  kerja kawal selia kami dan menegakkan integriti pasaran, apatah lagi kerana kami  terus diukur berdasarkan piawaian kawal selia global.,” tambahnya. 

Laporan Tahunan 2023 

Antara sorotan utama Laporan Tahunan 2023 ialah: 

▪ Jumlah pengumpulan dana dalam pasaran ekuiti dan bon korporat menyederhana kepada RM127.7 bilion (2022: RM179.4 bilion) berikutan penurunan dalam:

  • terbitan bon korporat dan sukuk kepada RM118.3 bilion (2022: RM153.3  bilion) disebabkan permintaan pembiayaan semula yang lebih rendah; dan
  • pengumpulan dana ekuiti sekunder kepada RM5.8 bilion (2022: RM22.6  bilion), kembali ke tahap pra-pandemik. 

▪ IPO meningkat kepada RM3.6 bilion (2022: RM3.5 bilion)

▪ Aktiviti pembiayaan alternatif mencatatkan pertumbuhan yang menggalakkan dan  terus menyokong keperluan pembiayaan Perusahaan Mikro, Kecil dan Sederhana  (PMKS), dengan jumlah dana yang diperoleh berjumlah RM3.8 bilion (2022: RM3.0  bilion). 

▪ Ekuiti pendanaan ramai (ECF) dan pembiayaan antara rakan setara (pembiayaan  P2P) telah membolehkan lebih 15,000 PMKS mengumpul lebih RM6 bilion sejak  penubuhannya. 

▪ Walaupun penanda aras FBM KLCI merosot sebanyak 2.7%, indeks pasaran lain  berakhir secara positif pada 2023, mencerminkan minat pelabur terhadap firma  yang mempunyai potensi pertumbuhan yang lebih tinggi, khususnya segmen  Permodalan Pertengahan dan Kecil. Pada masa ini, pasaran ekuiti domestik adalah  antara pasaran berprestasi terbaik di rantau ini, dengan FBM KLCI memperoleh  hampir 7.0% setakat 12 Mac. 

▪ Pasaran modal Islam Malaysia (ICM) berkembang sebanyak 4.5% kepada RM2.4  trilion pada 2023, dengan sukuk terkumpul berkembang sebanyak 7.4% dan ekuiti  patuh Syariah sebanyak 1.5%. Untuk mengukuhkan kelebihan daya saing ICM dan  meningkatkan impak sosial dan ekonominya, SC telah mengeluarkan Panduan  Maqasid Al-Shariah. Ini adalah kali pertama panduan sedemikian digunakan  dalam pasaran modal. 

▪ Pada 2023, SC memperoleh lima sabitan jenayah dan denda sebanyak RM8.7 juta, bersama RM4.8 juta penalti sivil yang dikenakan oleh Mahkamah. SC juga  melunaskan RM13.8 juta menurut penyelesaian kawal selia yang dibuat dengan 6 orang dalam kes berasingan. Selain itu, 140 sekatan pentadbiran telah dikenakan.  Ini menyebabkan SC mengenakan denda dan penalti berjumlah RM19.5 juta. 

▪ Untuk meningkatkan keupayaan pengawasan dan penyeliaan, SC telah  membangunkan PLC360, alat dikuasakan AI untuk pengawasan yang lebih teguh  terhadap PLC, yang akan membantu dalam meramalkan kemungkinan salah laku,  memberikan pandangan, mengesan kawasan risiko dan mengenal pasti trend dan  kebimbangan yang muncul. Alat ini dibangunkan secara dalaman dan akan  memberikan gambaran menyeluruh bagi setiap PLC dan juruaudit.

▪ SC terus mengekalkan tumpuan yang kukuh untuk menggalakkan tadbir urus  korporat yang baik (CG). Dalam Penilaian Tadbir Urus Korporat ACGA 2023, SC  mengekalkan kedudukan kelimanya dalam kalangan 12 pasaran Asia-Pasifik.

Selain itu, penyertaan wanita dalam lembaga pengarah PLC dan  pengantara telah bertambah baik, dengan wanita kini memegang 30.7%  jawatan lembaga pengarah, mencapai sasaran 30% yang ditetapkan dalam Kod  Tadbir Urus Korporat Malaysia. 

▪ SC menerima sebanya 3,262 aduan dan pertanyaan mengenai penipuan dan  aktiviti tidak berlesen pada 2023, peningkatan tiga kali ganda dalam tempoh lima  tahun lalu dari 2019 hingga 2023. SC juga telah meningkatkan usaha untuk  melindungi pelabur dan memerangi penipuan dengan menubuhkan Pasukan  Petugas dalaman untuk menyelaraskan campur tangan anti-penipuan,  mempertingkatkan halaman Senarai Peringatan Pelabur dan membangunkan  platform seperti ‘Investment Checker’ (Pemeriksa Pelaburan) dan Meter Penipuan untuk pelabur. 

▪ Inisiatif utama untuk pasaran awam termasuk pengenalan proses pemindahan  dipercepatkan daripada Pasaran ACE ke Pasaran Utama, memudahkan  pengurangan duti setem untuk dagangan saham di Bursa bagi mengurangkan kos untuk pelabur runcit dan perdagangan saham pecahan untuk meningkatkan akses kepada pasaran saham. 

▪ Dalam usaha untuk terus menambah baik fungsi pengampang maklumatnya (gatekeeping), SC memperkemas prosesnya. Ini termasuk memperkenalkan Penilaian Skop Berfokus (FSA) untuk Pengantara Pasaran Modal (CMI) dan  Pengendali Pasaran yang Diiktiraf (RMO) yang layak, mengurangkan masa ke  pasaran kepada tiga bulan daripada enam bulan. 

▪ Selain itu, dengan kerjasama Bursa Malaysia, kelulusan IPO untuk Pasaran  Utama dan Pasaran ACE dipercepatkan kepada tempoh tiga bulan untuk  permohonan baharu yang diterima mulai 1 Mac tahun ini. 

▪ Untuk menangani permintaan untuk maklumat kelestarian yang boleh dipercayai  dan setanding, SC mempengerusikan Jawatankuasa Penasihat antara agensi  mengenai Pelaporan Kelestarian (ACSR) yang telah ditubuhkan untuk  membangunkan Rangka Kerja Pelaporan Kelestarian Kebangsaan.  Rundingan awam untuk mendapatkan maklum balas mengenai cadangan  penggunaan piawaian pendedahan kemampanan yang dikeluarkan oleh Lembaga  Piawaian Kemampanan Antarabangsa dan rangka kerja jaminan, sedang berjalan. 

▪ Untuk memastikan daya saing PKS melalui penggunaan amalan kemampanan,  kami juga menerbitkan Panduan Pendedahan ESG yang dipermudahkan untuk  membimbing PKS dalam membuat perlunya pendedahan untuk eksport. 

Laporan Tahunan 2023 termasuk tiga Rencana Khas yang menekankan sumbangan SC dalam perlindungan pelabur, mengukuhkan kelebihan daya saing pasaran modal  Islam, dan pembangunan bakat pasaran modal. Rencana Khas tersebut termasuk:

Rencana Khas 1: Ke Arah Perlindungan Pelabur yang Lebih Baik Rencana ini menyerlahkan lonjakan dalam penipuan dan aktiviti tidak berlesen yang  dilaporkan kepada SC pada tahun 2023 dan cara SC menangani ancaman ini dengan  penekanan pada langkah proaktif dan campur tangan kolaboratif. 

Rencana Khas 2: Panduan Maqasid Al-Shariah untuk Pasaran Modal Islam  Malaysia  

Pada Oktober 2023, SC memperkenalkan Panduan Maqasid Al-Shariah untuk Pasaran  Modal Islam Malaysia berasaskan prinsip untuk mengukuhkan ekosistem pasaran  modal Islam Malaysia (ICM) dan selaraskan dengan prinsip kewangan Islam. Dengan  penyelarasan yang lebih rapat dengan maqasid al-shariah, ICM berusaha untuk  memupuk ekosistem yang inklusif dan kondusif untuk produk dan perkhidmatan. 

Rencana Khas 3: Program pembangunan bakat pasaran modal yang  dilaburkan, investED 

Melalui investED, SC menyasarkan untuk menangani kekurangan tenaga kerja dalam  pasaran modal dengan membangunkan kumpulan tenaga mahir yang mampan dan  mewujudkan kesedaran yang lebih besar tentang industri pasaran modal dalam  kalangan graduan Malaysia. 

Laporan AOB 2023 

Antara sorotan utama Laporan AOB 2023 ialah: 

▪ Untuk tiga penilaian berturut-turut, Malaysia menduduki tempat pertama  dalam ACGA Corporate Governance (CG) Watch, termasuk pada tahun 2023,  bagi kategori Juruaudit dan Pengawal Selia Audit. 

▪ Terkini, 34 individu baharu dan 1 firma baharu telah didaftarkan, manakala 1  individu telah diiktiraf. 

▪ Pada masa ini, terdapat 374 juruaudit Individu Berdaftar di 41 firma audit yang  berdaftar dan diiktiraf. Juruaudit ini terlibat dalam mengaudit 1,256 PIE dengan  permodalan pasaran PLC RM1.77 trilion, dan audit 1,339 dana jadual dengan Nilai  Aset Bersih RM696 bilion. 

CMSR 2023 

Tinjauna Kestabilan Pasaran Modal (CMSR), dalam laporan 2023 berkata pasaran  modal Malaysia beroperasi dengan teratur pada 2023 tanpa sebarang kebimbangan  kestabilan sistemik yang diperhatikan. Sorotan CMSR termasuk:

Broker saham dan bank pelaburan kekal berdaya tahan dan mempunyai penampan  modal yang mencukupi untuk menguruskan kedudukan kecairan masing-masing  secara berhemat. 

▪ PLC mencatatkan pendapatan yang lebih tinggi, terutamanya disebabkan oleh  sektor pengangkutan dan perkhidmatan kewangan. 

Memandang ke Hadapan 

Melangkah ke hadapan, SC kekal komited untuk memajukan pasaran modal Malaysia  dan menyokong peralihannya ke arah ekonomi rendah karbon. 

SC sedang memperhalusi Taksonomi SRI dan membangunkan Rangka Kerja  Pelaporan Kemampanan Kebangsaan untuk membimbing peserta industri ke  arah menyelaraskan dengan piawaian kemampanan global. 

SC juga sedang menjalankan semakan menyeluruh terhadap Akta Pasaran Modal  dan Perkhidmatan 2007 (CMSA) dan Akta Suruhanjaya Sekuriti Malaysia 1993 (SCMA)  untuk memastikan kami kekal relevan dan selaras dengan perubahan dalam  pasaran. 

SC juga tidak lama lagi akan melancarkan Pelan Hala Tuju 5 tahun PMKS, yang  bertujuan untuk menyediakan peningkatan akses kepada pasaran modal untuk PMKS. 

SC akan terus meningkatkan perlindungan pelabur. Ini melibatkan pengawasan ketat terhadap aktiviti tidak berlesen. Di samping itu, SC juga sedang mengkaji rangka kerja  kawal selia yang mentadbir pengumpulan dana oleh Syarikat Awam Tidak  Tersenarai (UPC). 

Untuk memerangi risiko pengubahan wang haram dan pembiayaan keganasan, SC  terus meningkatkan usaha dalam penyeliaan dan kawalan industri untuk memastikan  keberkesanan kawal selia rejim AML, dan menyokong penyediaan Penilaian Bersama  Pasukan Petugas Tindakan Kewangan pada 2025. 

Program pembangunan bakat pasaran modal yang diterajui SC, investED, yang  dilancarkan oleh Perdana Menteri pada Jun 2023, memasuki tahun keduanya, dengan  kohort pertama yang menamatkan pengajian pada bulan Mei ini. Program ini telah  mencapai kemajuan ketara, melangkaui semua sasarannya sejak dilancarkan. 

Untuk melihat laporan ini, sila lawati: 

1) Laporan Tahunan SC 2023 

2) Laporan Tahunan AOB 2023 

3) Kajian Kestabilan Pasaran Modal 2023