Senarai 30 Syarikat Yang Paling Cepat Berkembang

Sehingga hari ini ada 676 saham syarikat patuh syariah tersenarai di Bursa Malaysia. Tak tau nak beli saham syarikat apa? Apa kata anda pertimbangkan syarikat-syarikat yang mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh atau OK.

Bagaimana Nak Tahu Kedudukan Kewangan Syarikat Yang OK?

Senang je, tengok syarikat tersebut untung atau tidak? Kalau asyik rugi, maksudnya syarikat tersebut tidak diurus dengan baik. Sama juga macam kita berniaga, kalau asyik rugi memang tunggu masa tutup kedai. Jadi kalau kita melabur dalam saham syarikat yang bermasalah, silap haribulan harga saham merudum jatuh; habuk pun tak dapat.

Syarikat yang diurus dengan baik, setiap tahun mesti untungnya meningkat. Nak berkembang juga senang, boleh beli bangunan baru, ambil lebih ramai pekerja, paling penting dapat beri dividen yang baik kepada pelabur macam kita.

Dekat mana nak tengok laporan kewangan syarikat? Banyak sumber boleh dirujuk, antaranya laman web Bursa Malaysia sendiri dan laman web Bursa MarketPlace.

30 Syarikat Ini Mempunyai Perolehan Yang Tinggi

 

30 syarikat awam ini saham mereka berstatus patuh syariah di Bursa Malaysia. Perkara pertama yang dipertimbangkan untuk masuk dalam senarai ini adalah peningkatan peratusan perolehan/pendapatan (revenue) pada tahun 2016 berbanding tahun 2015.

Kita ambil contoh syarikat yang berada di kedudukan #1 iaitu My EG Services.

Syarikat My EG menunjukkan peningkatan sebanyak 99% perolehan pada tahun 2016 berbanding tahun 2015. Pertumbuhan perolehan sepanjang tempoh 3 tahun pula adalah sebanyak 54.4%. Manakala keuntungan bersih My EG meningkat 109.4% pada tahun 2016 berbanding tahun 2015. Pertumbuhan keuntungan bersih bagi tempoh 3 tahun pula adalah sebanyak 59.9%.

Boleh dowload Laporan Tahunan 2016 mereka di laman web Bursa Malaysia.

Syarikat Yang Sihat Mencatat Perolehan Yang Meningkat Dari Tahun ke Tahun

Bullish market

Dah ada senarai ini, rasa-rasa tahu tak nak labur ke dalam syarikat mana? Atau nak melabur dalam kesemua 30 syarikat? Semuanya terpulang kepada citarasa dan modal masing-masing.

Ada yang minat saham berharga tinggi RM10 ke atas, jadi turun naiknya takdelah ‘terkejut’ sangat. Sesuai untuk pelabur jangka masa panjang, kalau boleh cari saham yang beri dividen setiap tahun.

Ada pula yang minat saham bawah RM1, katanya boleh untung 10-20% sehari. Tapi kuat ke jantung tu nak hadap rugi 10-20% sehari? Kalau untung boleh banyak, rugi pun boleh banyak. Itulah namanya high risk high return.

Ikut poket masing-masing, pandai-pandailah belajar dan tetapkan matlamat untuk apa kita melabur. Seperti biasa, kami suka menasihatkan para pembaca untuk terus jual jika saham yang dibeli sudah cecah keuntungan yang telah ditetapkan. Kalau harga saham jatuh dan telah mencecah sasaran ‘stop-loss’ tu, jual saja dan berhenti berharap.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

12 Saham Syarikat Malaysia Paling Baik Di Asia Tenggara, Negara Di Landasan Betul – Rafizi

NIBONG TEBAL, 10 Jun (Bernama) — Sebanyak 12 syarikat Malaysia telah disenaraikan dalam 15 saham syarikat yang mencatatkan prestasi paling baik di Asia Tenggara untuk tempoh lima bulan pertama tahun ini, kata Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

Beliau berkata pemantau ekonomi telah menyenaraikan 15 saham syarikat yang mencatatkan keuntungan paling mendadak di Asia Tenggara dan 12 daripadanya merupakan syarikat Malaysia, sekali gus menunjukkan negara kembali berada di landasan baik di bawah pemerintahan Kerajaan Perpaduan.

“Kestabilan politik sudah ada, mata wang Malaysia juga antara paling baik pada tahun ini dari segi pengukuhan dan dengan unjuran ini, negara kita dijangka akan terus menjadi negara yang berpotensi di Asia Tenggara.

“Kita mula melihat tanda-tanda ekonomi yang semakin baik. Jika ini berterusan, unjuran menjelang 2027, 2028, Malaysia boleh diiktiraf dan diumumkan sebagai sebuah negara maju yang baharu,” katanya dalam ucapan pada Majlis Pelancaran Jentera Perpaduan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Bakap di sini malam tadi.

Mengenai harga minyak dan pelaksanaan penyasaran subsidi diesel, beliau yang juga Timbalan Presiden PKR berkata dahulu, harga minyak sebanyak RM1.90 dan subsidi kerajaan berjumlah RM3 bilion daripada bajet bernilai lebih RM200 bilion.

“(Tetapi) sekarang, subsidi berjumlah RM60 bilion, harga minyak mentah US$80. Saya sebut dahulu, kalau harga minyak mentah rendah dan subsidi masih boleh ditanggung, kenapa hendak hapuskan subsidi.

“Sekarang, apabila subsidi telah mencecah RM60 bilion, nak buat sekolah tak boleh, naik gaji tak boleh dan subsidi yang harga rendah itu yang dapatnya orang kaya, bukankah lebih baik (jika) kita alihkan subsidi itu.

“Maksudnya, subsidi itu terus diberi kepada kenderaan awam, lori kecil, peniaga, malah orang biasa asalkan ada kenderaan diesel dan mereka yang berpendapatan bawah RM100,000 setahun pun dapat RM200 sebulan,” katanya.

Rafizi berkata pelaksanaan penyasaran subsidi diesel juga membantu kerajaan mengagihkan subsidi tersebut kepada keluarga yang memerlukan secara bulanan berbanding membayar berbilion ringgit kepada syarikat minyak. 

Semalam, Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan mengumumkan harga diesel di semua stesen runcit Semenanjung ditetapkan pada kadar RM3.35 bagi setiap liter iaitu harga pasaran tanpa subsidi bermula 12.01 tengah malam tadi.

Di bawah BUDI MADANI, bantuan tunai RM200 sebulan diberikan kepada pemilik kenderaan diesel persendirian bagi individu, petani kecil dan pekebun kecil komoditi.

— BERNAMA