Utusan Melayu Kini Bertaraf PN 17

Syarikat media berkaitan UMNO, Utusan Melayu (M) Berhad kini diklasifikasikan sebagai status Amalan Nota 17 (PN 17). Dalam pemfailan yang dibuat kepada Bursa Malaysia semalam, Utusan yang telah gagal membayar pinjaman daripada Bank Mualamat Malaysia Bhd dan Maybank Islamic Bhd dikehendaki mengemukakan pelan penyusunan kepada Suruhanjaya Sekuriti (SC) dalam tempoh 12 bulan daripada tarikh yang diumumkan.

Kegagalan untuk memenuhi keperluan SC ini, akan menyebabkan syarikat berdepan dengan masalah penggantungan atau penyahsenaraian. Bagi suku pertama yang berakhir pada 31 Mac, 2018, Utusan mengalami kerugian berterusan, mencecah sebanyak RM5.8 juta. Dalam tempoh yang sama tahun lepas, ia kehilangan RM22.8 juta.

Jika dilihat kepada prestasi kewangan syarikat, Utusan telah mencatatkan kerugian sebelum cukai selama lima tahun berturut-turut. Di sebalik terus mengalami kerugian tersebut, Utusan terus beroperasi dengan menerbitkan akhbar Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia, Kosmo dan Kosmo Ahad selain pelbagai majalah antaranya Wanita, URTV, Harmoni, Al Islam, Mastika, Saji dan Infiniti.

Kredit Gambar: MalaysiaStockBiz

Jika sebelum ini syarikat bergantung kepada bantuan kerajaan untuk terus bertahan sejak dua tahun lalu, kini mereka semakin kekurangan dana setelah Barisan Nasional digulingkan dalam Pilihanraya Umum 9 Mei yang lepas.

Bagi mereka yang masih baru dan tidak biasa dengan istilah PN 17, ia merupakan singkatan kepada Practice Note 17/2005 yang merujuk kepada syarikat yang sedang mengalami masalah kewangan atau financial distress dan syarikat tersebut tidak memenuhi syarat minimum dari segi sudut modal atau equity yang telah ditetapkan oleh Bursa Malaysia. Syarikat yang telah diumumkan berstatus PN17 ini perlu mengemukakan pelan perancangan penstrukturan semula syarikat kepada Bursa Malaysia.

Pelan ini bertujuan untuk membetulkan semula operasi syarikat dan mengembalikan syarikat pada kedudukan asal syarikat tersebut. Selepas pelan tersebut dilaksanakan, syarikat terbabit boleh mengemukakan rayuan kepada Bursa Malaysia untuk menarik kembali status PN17 tersebut. Sekiranya syarikat berkenaan gagal berbuat demikian, Bursa Malaysia boleh menggantung urusniaga saham syarikat tersebut dan berkemungkinan akan de-listed dari Bursa Malaysia. Sekiranya anda masih memegang saham syarikat tersebut dan tidak sempat jual, maka duit anda juga akan hilang begitu sahaja.

Iklan

Apa yang perlu dilakukan apabila anda mengetahui sesebuah syarikat itu dalam kategori PN 17? Elakkan dari membeli saham syarikat tersebut. Jika anda sudah ada pegangan, cuba menjualnya untuk mengurangkan kerugian dan berdoa agar syarikat tersebut dapat pulih semula.

Kredit:

Jauhi Syarikat Yang Bermasalah, Banyak Lagi Saham Lain

Kalau syarikat tak membuat untung, sedang mengalami kerugian, potensi bisnes yang semakin merosot dan sebagainya; eloklah kita menjauhkan diri daripada membeli saham syarikat tersebut. Nak tahu lebih lanjut berkenaan risiko yang terlibat, Kenali 21 Syarikat Bermasalah di Bursa Malaysia. Status Practice Note 17 (PN 17) diberi bagi syarikat (kaunter) yang tersenarai di papan utama, manakala Guidance Note 3 (GN3) bagi kaunter di dalam ACE Market.

Untuk mendapatkan senarai terkini, anda boleh rujuk laman web Bursa Malaysia di PN17 and GN3 Companies.

Banyak lagi saham yang buat keuntungan yang meningkat saban tahun, industri yang diceburi semakin mendapat permintaan orang ramai; saham-saham inilah yang sepatutnya dibeli. Cuba fahamkan Apa Itu Fundamental Analysis Yang Selalu Sifu Saham Sebut Tu? dan tengok-tengok senarai 40 Syarikat Paling Cepat Berkembang. Masa yang sesuai nak beli saham, kena buat Technical Analysis pula.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Lo Kheng Hong, ‘Jerung’ Yang Berstatus Trilionaire Di Indonesia

Lo Kheng Hong dilahirkan di Jakarta pada tanggal 20 Februari 1959 dan merupakan seorang jerung individu dengan kekayaan sekitar 2.5 trilion Rupiah pada saham-saham yang tersenarai di Bursa Efek Indonesia (Indonesia Stock Exchange).

Beliau menjalani kehidupan yang sangat susah sejak kecil lagi dan dibesarkan di dalam rumah di Jakarta yang sangat sempit dan hanya selebar empat meter.

Siapa Lo Kheng Hong Sebenarnya?

Lo Kheng Hong adalah seorang pelabur saham yang sering disebut-sebut sebagai Warren Buffet Indonesia. Setelah 24 tahun menjadi seorang pelabur saham, tak terfikir sedikitpun olehnya untuk berhenti.

Banyak cabaran dan liku-liku kehidupan yang dialami sehingga beliau memperoleh kejayaan dalam dunia pelaburan yang diceburinya. Kisah kejayaan beliau sebagai pelabur saham pasti dapat menjadi inspirasi dan pengajaran bagi mereka yang ingin melabur dalam dunia saham.

Jika dibandingkan dengan Warren Buffett, Lo Kheng Hong dikatakan kalah dari segi usia kerana Warren Buffett memulakan saham sejak berumur 11 tahun. Modal pelaburannya juga amat terbatas kerana pada saat itu dengan Lo Kheng Hong masih bekerja sebagai pegawai bank dan gajinya sangat kecil.

Bagi Lo Kheng Hong, hal tersebut tidak menjadi masalah kerana sejak awal lagi dia bukan ingin menjadi seperti Warren Buffet. Menjadi pelabur adalah sesuatu yang tidak disangka-sangka baginya.

Kewangan Dan Saham Lo Kheng Hong

Beliau dikatakan sangat berdisiplin dengan wangnya dan hidup secara berjimat-cermat. Kelebihan Lo Kheng Hong adalah beliau mengamalkan tabiat berjimat-cermat yang sebati dengan dirinya ketika melabur.

Iklan

Namun, beliau juga menghadapi masalah dalam pelaburannya semasa krisis kewangan Indonesia yang berlaku pada tahun 1998. Nilai rupiah pada ketika itu menurun sehingga 78%.

Beliau mengalami kerugian besar pada ketika krisis tersebut. Namun, beliau tetap membeli saham kerana yakin ianya mampu memberi pulangan yang besar kepadanya pada masa depan.

Beberapa tahun selepas itu, beliau telah memperolehi keuntungan yang sangat banyak daripada saham-saham yang dimilikinya apabila ekonomi negara semakin meningkat. Kini, hidupnya amat senang-lenang dan beliau mempunyai wang yang sangat banyak hasil pelaburan yang dilakukannya terdahulu.

Kesimpulannya, resepi kejayaan Lo Kheng Hong adalah terletak pada sikap sabar dan tidak mudah berputus asa. Sikapnya yang kelakar serta pemurah untuk berkongsi ilmu juga amat disukai oleh orang ramai.

Untuk berjaya seperti beliau, jangan cepat mengalah dan kita haruslah berani mengambil risiko.

Sumber Rujukan:

Iklan

Tabung Haji Pegang Saham Apa Di Bursa Malaysia?

Lembaga Tabung Haji (TH) telah membentangkan Laporan Tahunan dan Penyata Kewangan TH bagi Tahun 2018 (Telah Diaudit) di Parlimen pada 25 Ogos 2020.

Pelbagai reaksi diterima, majoritinya berbau politik. Tetapi tumpuan kami lebih kepada syarikat di mana TH menjadi pemegang saham.

Saham-saham yang TH pegang naik atau turun? Kerana sekiranya harga saham menjunam, pastinya ia sedikit sebanyak memberi kesan kepada pendapatan TH. Takut nanti hibah tahunan yang diberi TH juga terkesan.

Jom kita tengok prestasi saham-saham milik TH seperti berikut:

1. BIMB Holdings

TH merupakan pemilik terbesar dengan pegangan saham sebanyak 52.97% dalam BIMB Holdings, di mana Bank Islam dan Syarikat Takaful Malaysia Keluarga bernaung di bawah BIMB.

Sumber: Bursa Marketplace

Harga saham 2 Januari 2020: RM4.42
Harga saham 26 Ogos 2020: RM3.44
Kenaikan/Penurunan: -0.98 atau -22.17%

2. Syarikat Takaful Malaysia Keluarga

TH menjadi pemegang saham terbesar di dalam Syarikat Takaful Malaysia Keluarga ini melalui BIMB Holdings.

Sumber: Bursa Marketplace

Harga saham 2 Januari 2020: RM5.67
Harga saham 26 Ogos 2020: RM5.05
Kenaikan/Penurunan: -RM0.62 atau -10.93%

3. TH Plantations

Nama pun TH Plantations, sudah semestinya Tabung Haji memegang majoriti saham dalam syarikat perladangan ini.

Sumber: Bursa Marketplace

Harga saham 2 Januari 2020: RM0.65
Harga saham 26 Ogos 2020: RM0.34
Kenaikan/Penurunan: -RM0.31 atau -47.69%

4. Theta Edge

Theta Edge merupakan sebuah syarikat IT dengan TH merupakan pemegang saham terbesar syarikat.

Sumber: Bursa Marketplace

Harga saham 2 Januari 2020: RM0.445
Harga saham 26 Ogos 2020: RM0.385
Kenaikan/Penurunan: -RM0.06 atau -13.48%

5. Gas Malaysia

Gas Malaysia merupakan syarikat yang terlibat di dalam penjualan dan pengedaran gas asli di seluruh Malaysia. TH merupakan pemegang saham kelima terbesar.

Sumber: Bursa Marketplace

Harga saham 2 Januari 2020: RM2.75
Harga saham 26 Ogos 2020: RM2.76
Kenaikan/Penurunan: +0.01 atau +0.36%

6. Axis REIT

Banyak nama-nama besar seperti KWSP, KWAP, Public Mutual dan PNB merupakan pemegang saham terbesar di dalam Axis REIT ini.

Sumber: Bursa Marketplace

Harga saham 2 Januari 2020: RM1.78
Harga saham 26 Ogos 2020: RM2.10
Kenaikan/Penurunan: +RM0.32 atau +17.98

7. Al-Aqar Healthcare REIT

JCorp merupakan pemegang saham terbesar syarikat, dengan TH pemegang saham kedua terbesar.

Sumber: Bursa Marketplace

Harga saham 2 Januari 2020: RM1.34
Harga saham 26 Ogos 2020: RM1.39
Kenaikan/Penurunan: +RM0.05 atau +3.73%

Iklan

8. Cahya Mata Sarawak

Syarikat ini banyak terlibat dalam industri pembinaan dan TH merupakan pemegang saham keempat terbesar bagi Cahya Mata Sarawak ini.

Sumber: Bursa Marketplace

Harga saham 2 Januari 2020: RM2.28
Harga saham 26 Ogos 2020: RM1.50
Kenaikan/Penurunan: -RM0.78 atau -34.21%

9. Taliworks Corporation

Taliworks Corporation banyak terlibat dalam industri air, pengurusan sampah, pembinaan, lebuhraya dan macam-macam lagi.

Sumber: Bursa Marketplace

Harga saham 2 Januari 2020: RM0.90
Harga saham 26 Ogos 2020: RM0.865
Kenaikan/Penurunan: -RM0.035 atau -3.89%

10. Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB)

MRCB terkenal dengan projek membangunkan KL Sentral dan TH merupakan pemegang saham ketiga terbesar mereka.

Sumber: Bursa Marketplace

Harga saham 2 Januari 2020: RM0.73
Harga saham 26 Ogos 2020: RM0.515
Kenaikan/Penurunan: -RM0.215 atau -29.45%

11. KPJ Healthcare

KPJ Healthcare sememangnya terkenal dengan rangkaian hospital mereka dan TH memegang 2.92% daripada saham syarikat.

Sumber: Bursa Marketplace

Harga saham 2 Januari 2020: RM0.945
Harga saham 26 Ogos 2020: RM0.825
Kenaikan/Penurunan: -RM0.12 atau -12.70%

12. My E.G. Services

Siapa yang tak kenal dengan MyEG ni kan? Nak bayar saman trafik atau nak perbaharui cukai jalan, ramai yang menggunakan platform online mereka untuk melakukannya.

Sumber: Bursa Marketplace

Harga saham 2 Januari 2020: RM1.11
Harga saham 26 Ogos 2020: RM1.45
Kenaikan/Penurunan: +RM0.34 atau +30.63%

13. Muhibbah Engineering

Muhibbah Engineering banyak terlibat dalam kerjar-kerja oil & gas, marin, infrastruktur, dan kejuruteraan sivil dan struktur.

Sumber: Bursa Marketplace

Harga saham 2 Januari 2020: RM2.43
Harga saham 26 Ogos 2020: RM0.82
Kenaikan/Penurunan: -RM1.61 atau -66.26%

9 Daripada 13 Syarikat Mencatatkan Penurunan Harga Saham

Nampak seperti 69% daripada syarikat di mana TH merupakan pemegang saham top 10 dalam syarikat, telah mencatatkan penurunan harga saham bagi tahun 2020 ini.

Tapi hanya satu saja syarikat yang tengah rugi, iaitu TH Plantations. Semoga syarikat-syarikat ini berjaya mengharung cabaran dan mencatatkan keuntungan yang meningkat.

Sebab bila pendapatan syarikat meningkat, keuntungan meningkat, kadar dividen meningkat, minat pembeli meningkat, harga saham juga akan meningkat.

Barulah hibah tahunan yang diberikan kepada para pendeposit TH juga akan meningkat.

Sumber Rujukan:

Iklan

Nak Tahu Hukum Urusniaga Saham Guna Kontra? Ada Harus, Dan Ada Juga Haram

Dalam pasaran Bursa Malaysia, setiap kali anda membuat pembelian saham, bayaran perlu dilunaskan dalam tempoh 3 hari bekerja. Jika pihak broker tidak menerima sebarang bayaran maka pada hari ke-4 (juga dikenali dengan T-4), akan berlaku jualan secara paksa atau juga dikenali sebagai ‘force sell’.

Urusniaga telah termeterai pada hari pembelian berlaku, cuma proses pertukaran dan pembayaran sahaja yang belum dibuat. Peraturan settlement ini dikenali sebagai T+3. Bagi para trader, mereka akan mengambil kesempatan ke atas kelebihan settlement ini untuk membuat keuntungan berlipat kali ganda melalui transaksi kontra.

Namun begitu bagi yang tidak cekap, transaksi kontra ini juga boleh mendatangkan kerugian dalam masa yang singkat. Ini berlaku apabila harga saham semasa jatuh lebih rendah daripada harga belian yang telah berlaku.

Mengikut pandangan Dr Zaharuddin Abd Rahman yang merupakan pakar dalam bidang kewangan Islam, terdapat dua hukum transaksi kontra bergantung kepada keadaan.

Harus Jika Pembeli Punya Wang Secukupnya Dari Awal

Apabila pembeli membeli sebuah saham patuh syariah dengan kontra dengan cara pembayaran T-3, dan beliau sememangnya telah mempunyai wang yang cukup dalam akaunnya sebanyak nilai pembelian sahamnya dari hari pertama lagi. Namun sebelum tiba tempoh penyelesaian pembayaran tiba, harga sahamnya melonjak naik, menyebabkan dia dengan segera menjualnya agar dapat peroleh keuntungan, urusniaga seperti ini adalah halal.

Keharusan ini dikuatkan lagi apabila keterangan di laman web bursa Malaysia menjelaskan setiap individu yang ingin membeli saham, mestilah mempunyai wang yang mencukupi untuk menampung harga saham yang dibeli dan juga semua kos transaksi yang terlibat.

Jika demikian peraturannya, saya berpandangan bahawa hak milik sekuriti yang dibeli telah sempurna. Beliau juga memang mempunyai wang yang mencukupi bagi tujuan pembelian itu walaupun belum sampai hari wajib bayar.

Haram Jika Tidak Mempunyai Wang Yang Cukup

Iklan

Sebaliknya, jika pembeli tidak mempunyai wang yang cukup di dalam akaunnya pada waktu pembelian, tetapi hanya meminjam daripada wang broker dengan kadar faedah tertentu dengan harapan harga akan menjadi lebih tinggi daripada apa yang dibeli, ia adalah haram.

Ini dilakukan bagi membolehkannya menjual sekuriti yang dibelinya sebelum sampai masa perlu bayar dan membuat keuntungan atas angin kerana membeli tanpa modal sebenar.

Bagi saya urusniaga seperti ini (jika berlaku) ia tidak syak lagi mempunyai unsur riba (jika modal yang dipinjam mempunyai faedah).

Sekiranya tiada sebarang faedah pun, ia masih mempunyai elemen perjudian kerana ia benar-benar bergantung kepada nasib dan harapan agar harga akan naik. Pembeli pula tiada sebarang wang yang mencukupi, dan hanya bergantung kepada wang broker. Tatkala itu berlaku, transaksi tetap tidak halal.

Sumber rujukan: zaharuddin.net

Nasihat Kami: Hanya Labur Wang Yang Sanggup Anda Rugi

Sifu kami ada pesan, jangan melabur dalam pasaran saham dengan hutang. Sebaliknya, melaburlah dengan wang yang sanggup anda rugi, tanpa menjejaskan cash flow anda. Kita taknak nanti instalment rumah tak bayar, kereta kena tarik, dan mula hidup tak tenang disebabkan berhutang. Ini semua gara-gara beli saham dengan cara berhutang, tapi harga saham jatuh. Kena bayar hutang dan kena tanggung kerugian saham pula.

Oleh itu, pastikan hutang dibayar terlebih dahulu terutamanya hutang jahat seperti kad kredit yang mempunyai kadar faedah yang sangat tinggi. Ini juga bagi memupuk disiplin dalam kewangan yang sangat penting apabila anda mula melabur.

Kalau ada duit lebih walaupun hanya seribu ringgit, gunakan dulu duit tersebut. Sebab kalau dengan duit seribu pun anda tak mampu buat untung, takut-takut dengan modal sepuluh ribu ke seratus ribu ke, lagi teruk anda rugi. Dan bila anda mula dengan kerugian yang besar, terus hilang keyakinan dan minat anda untuk melabur.

Kerana dalam pelaburan saham, “Rugi itu pasti, untung itu wajib”.

Iklan

Petronas Berjaya Menemui Dua Telaga Minyak Baru Di Teluk Mexico

Harga minyak pada ketika ini pada tahap yang membimbangkan bagi negara pengeluar minyak terutamanya jika minyak adalah merupakan sumber pendapatan utama bagi sesebuah negara itu. Walaupun harga minyak sedang merudum, syarikat minyak masih meneruskan usaha untuk mencari telaga minyak baru kerana harga minyak dijangka pulih semula.

Malaysia melalui syarikat petroleum terkemuka dunia iaitu Petronas, turut membuat pelaburan dalam mencari sumber telaga minyak mentah baru. Terkini, Petronas telah berjaya menemui dua telaga minyak baru di teluk Mexico.

Anak syarikat Petronas yang berpangkalan di Mexico iaitu PC Carigali Mexico Operations, S.A. de CV (PCCMO) telah menemui dua telaga minyak tersebut.

Pencarian telaga baru merupakan rutin yang biasa dilakukan oleh syarikat petroleum dunia.Secara asasnya, penerokaan dalam mencari telaga minyak baru akan melibatkan dua jenis cari gali iaitu onshore dan offshore. Onshore boleh dikategorikan sebagai mengambil sumber minyak di daratan manakala offshore pula boleh dikategorikan sebagai mengambil minyak yang berada di tengah laut.

Bagi kedua-dua jenis pencarian ini, terdapat perbezaan yang ketara di dalam  proses cari gali. Secara kasarnya, pencarian petroluem di dasar laut atau offshore merupakan pencarian yang lebih sukar jika dibandingkan dengan onshore. Ini kerana kepakaran yang amat tinggi diperlukan dalam proses pencarian tersebut yang juga memerlukan pelantar minyak untuk beroperasi.

Kos untuk mencari minyak di dasar laut juga tinggi memandangkan ia memerlukan kepakaran dan peralatan yang lebih canggih.

Minyak di atas darat pula lebih senang untuk dicarigali dan merupakan kaedah  yang paling lama digunakan dalam industri carigali minyak. Kebanyakan minyak yang berada di darat berada di negara Timur Tengah dan kos operasi adalah lebih murah.

Iklan

Walaupun kos cari gali minyak onshore dikatakan lebih murah, ini tidak bermakna syarikat yang menjalankan cari gali tersebut boleh membuat keuntungan dengan lebih banyak berbanding dengan offshore. Kebanyakan kontrak cari gali onshore adalah lebih pendek jika dibandingkan dengan tempoh kontrak yang diberikan untuk offshore.

Pada kali ini, Pertronas telah berjaya menemui minyak di kawasan perairan Mexico kira-kira 75 kilometer barat laut Tabasco yang mana ekpedisi pencarian ini dikenali sebagai Polok-1 and Chinwol-1.

Pada platform yang pertama iaitu Polok-1, PCCMO telah menggali ke dasar laut sedalam 2,620 meter dan mereka telah menemui minyak pada jarak 200 meter. Manakala Chinwol-1 telah digali sedalam 1,850 meter dan menemui minyak pada jarak 150 meter.

Kedua-dua platform ini terletak 12 kilometer di antara satu sama lain. Kedalaman air laut di pelantar Polok-1 adalah pada ketinggian 584 meter dari paras laut manakala Chinwol-1 mempunyai kedalaman sebanyak 464 meter.

Petronas telah menjalankan proses carigali tersebut pada bulan Februari tahun ini. Melalui anak syarikatnya, PCCMO telah menguasai 10 blok kawasan cari gali di teluk Mexico dengan keluasan 22,000 kilometer persegi.

Dengan penemuan telaga minyak ini, diharapkan pendapatan Petronas akan bertambah dan sumbangan Petronas kepada negara amatlah diperlukan di saat ini.

Sumber Rujukan:

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!