Masalah Kritikal Golongan Muda Nak Beli Rumah Pertama

Setiap individu pastinya mengimpikan rumah sendiri untuk mereka diami. Namun tidak semuanya berpeluang untuk memiliki rumah pertama pada usia yang muda. Hal ini adalah disebabkan oleh beberapa masalah kritikal yang perlu mereka hadapi bagi melayakkan mereka membeli rumah pertama.

Mari kita sama-sama tengok 4 masalah kritikal yang dihadapi oleh golongan muda untuk mendapatkan rumah pertama mereka.

1. Deposit Rumah Tinggi

Golongan muda yang baru sahaja melangkah ke alam pekerjaan semestinya berhadapan dengan gaji permulaan yang rendah, meskipun mereka berkelulusan ijazah. Gaji rendah menyebabkan kesukaran untuk membuat simpanan 10% deposit rumah, kadang-kadang memakan masa 2-3 tahun lamanya. Bila dah cukup duit deposit kelak, harga rumah pula meningkat naik – duit deposit pun kena tambah lagi.

Jemput baca 4 Tips Nak Tingkatkan Simpanan Untuk Beli Rumah dan Cara Kumpul Deposit Rumah Tak Sampai 3 Tahun.

2. Harga Rumah Mahal

Saban tahun,harga sesebuah hartanah semakim mencanak naik. Ini telah menyukarkan lebih ramai golongan muda untuk memilki rumah pertama, terutama kepada mereka yang baru memulakan kerja. Rata-rata mereka ini tidak mampu untuk membayar ansuran bayaran bulanan rumah yang tinggi.

Kebanyakan golongan muda ini lebih selesa untuk menyewa sahaja disebabkan bayaran bulanan yang jauh lebih murah walaupun rumah tersebut bukan hak milik mereka. Faktor lain yang menyumbang kepada masalah ini apabila pihak bank juga tidak melepaskan pinjaman perumahan kepada mereka yang bergaji terlalu rendah.

Ambil iktibar daripada 4 Sebab Anda Tidak Boleh Selesa Menyewa Rumah Terlalu Lama dan Walaupun Bergaji RM2000 Tapi Masih Mampu Beli Rumah Pertama.

3. Proses Lambat

Proses jual beli rumah yang memakan masa yang lama menjadikan golongan muda lebih suka menyewa daripada membeli rumah. Jika terdapat sebarang masalah dalam urusan jual beli, ia boleh menyebabkan proses menjadi panjang sehingga mengambil masa setahun lamanya.

Mudahkan proses dokumentasi para banker dengan Amalkan Teknik 5C Agar Pembiayaan Perumahan Senang Lulus dan 10 Sebab Kenapa Loan Rumah Anda Tak Lepas.

4. Melibatkan Kos Yang Tinggi

Kita semua sedia maklum, untuk membeli sebuah rumah anda perlu lebih bersedia dengan kos-kos yang berkaitan seperti kos guaman, kos takaful, duti setem dan sebagainya. Ini tidak termasuk dengan kos pembaikan sekiramya terdapat kerosakan terhadap rumah tersebut. Justeru, kos yang tinggi ini membuatkan ramai golongan muda berfikir panjang untuk membeli rumah pertama mereka sehingga tahap kewangan mereka lebih stabil.

Baca betul-betul artikel Nak Beli Rumah Pertama, Fahamkan Kos-Kos Yang Kena Bayar.

Expo Klik Hartabumi-lah!

Expo Klik Hartabumi merupakan expo digital hartanah pertama di Malaysia khusus buat Bumiputera yang sedang mencari rumah idaman.

4 Sebab Kenapa Anda Perlu Sertai Expo Klik Hartabumi

  • Ia berlangsung dalam tempoh sebulan! Jadi anda mempunyai masa yang secukupnya untuk mempertimbangkan keputusan anda, boleh hantar gambar serta butiran kepada keluarga untuk minta pendapat mereka.
  • Memandangkan ia merupakan expo digital, anda tidak perlu bersusah-payah dan bersesak-sesak dengan orang ramai semata-mata untuk membeli rumah. Anda boleh ke expo digital Hartabumi sambil baring di rumah atau lepak di kedai kopi bersama kawan-kawan.
  • Anda mempunyai masa yang banyak dan boleh akses butiran projek perumahan pada bila-bila masa sahaja. Kalau kurang yakin dengan pemaju, boleh buat kajian dahulu sebelum membuat sebarang keputusan.
  • Expo Klik Hartabumi ini khusus untuk Bumiputera, jadi anda tidak perlu risau untuk bersaing dengan yang lain.

Nak beli rumah ni bukan macam beli barangan dapur. Main pilih je kemudian bayar. Nak beli rumah perlu selidik habis-habis serba serbi mengenai hartanah tersebut baru boleh buat keputusan. Kami yakin Expo Klik Hartabumi boleh membantu anda mencari rumah idaman anda.

Jom beli rumah di Expo Klik Hartabumi.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Cara Jual Rumah Kos Rendah (Terkini 2022)

Apa itu rumah kos rendah? Secara praktikal, rumah kos rendah atau rumah mampu biaya merupakan unit kediaman dengan keluasan di antara 700 kaki persegi atau kurang dan lazimnya adalah rumah flat.

Harga jualan setakat artikel ini ditulis adalah RM42,000 ke bawah dan ada syarat-syarat yang ketat untuk memiliki rumah tersebut.

Wujud juga kaveat dalam penjualan rumah kos rendah ini dengan syarat pendudukan minimum 5 tahun dan lebih pada pemilik rumah.

Kenapa Ada Rumah Kos Rendah?

Semenjak tahun 1960-an lagi, kerajaan menerusi Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) secara agresif telah membina rumah kos rendah di kawasan populasi tinggi seperti Georgetown, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur untuk memenuhi permintaan semasa pemilikan hartanah di Malaysia.

Baca : Sejarah Polisi Rumah Mampu Milik Di Malaysia

Rumah kos rendah bukan sahaja dibina di Malaysia, bahkan turut dibina di negara-negara membangun dan negara sedang membangun untuk menampung keperluan pemilikan hartanah di kalangan rakyat mereka yang berpendapatan rendah.

Rumah kediaman yang selesa dan mampu milik adalah kemewahan terbesar yang kerajaan boleh sediakan selepas peluang pekerjaan dengan kadar gaji yang bermaruah.

Perlu anda tahu, rumah kos rendah adalah inisiatif kerajaan dan urusan pembinaan lazimnya diserahkan pada pemaju hartanah awam dan swasta yang dilantik secara sah.

Dengan metode ini, lebih banyak rumah kos rendah dapat dibina Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri meliputi segenap golongan berpendapatan rendah tanpa mengira latar belakang, agama, kaum dan fahaman politik.

Baca : Projek Perumahan Awam Terbaik Di Dunia (Edisi 2022)

Perlu diingat yang flat kos rendah yang dibina di seluruh negeri, bertujuan untuk membasmi dan menempatkan setinggan di unit kediaman dan kejiranan yang lebih selesa dan sistematik di bawah Program Setinggan Sifar.

Bercakap tentang rumah kos rendah, yang paling popular sudah tentunya flat PKNS di Seksyen 7, Shah Alam dan Bangi yang dibina pada era awal 1980-an dengan harga jualan RM25,000 – RM35,000 untuk keluasan sekitar 667 kaki persegi.

Sumber: The KL Chronicle

Terkini, yang paling ikonik di Selangor dan menjadi tumpuan rakyat Selangor dan pemastautin tetap yang bekerja di Selangor adalah Rumah SelangorKu.

Berapa Harga Rumah Kos Rendah?

Harga rumah kos rendah di setiap negeri adalah berbeza mengikut lokasi dan bergantung kepada jenis rumah. Ada rumah kos rendah yang ditawarkan adalah flat dan ada juga teres.

Seperti di Selangor di bawah projek Rumah SelangorKu, unit kediaman yang ditawarkan adalah flat dengan keluasan 700 kaki persegi pada harga bermula RM42,000.

Di Johor pula, Projek Rumah Mampu Biaya menawarkan unit teres dua tingkat dengan keluasan 756 kaki persegi dan turut dijual pada harga RM42,000.

Baca : Pro & Cons Beli Rumah Mampu Milik Di Malaysia

Manakala di Pulau Pinang, sama seperti di Selangor. Rumah kos rendah ditawarkan adalah flat dengan keluasan bermula 700 kaki persegi dan dijual  dengan tanda harga RM42,000.

Syarat Jual Rumah Kos Rendah di Selangor.

Jika anda ingin jual rumah kos rendah di Selangor, syaratnya adalah :-

  1. Pemilikan hartanah mencukupi atau melebihi 5 tahun
  2. Wajib membayar fi sebanyak RM100 untuk permohonan baru, rayuan pertama & seterusnya
  3. Tertakluk kepada kelulusan PBT yakni Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS)

Cara Jual Rumah Kos Rendah (Terkini 2022)

  1. Langkah pertama adalah, cari ejen hartanah berdaftar yang sah dan ada pengalaman untuk urusan jual beli hartanah kos rendah kerana prosesnya berbeza dengan jual beli hartanah subsales biasa.
  2. Iklankan unit kediaman anda samada secara offline atau online dengan menjelaskan secara terperinci jenis rumah ini (kos rendah) dan berikan info penting seperti syarat-syarat untuk menjadi pemilik kediaman kos rendah ini.
  3. Jika pembeli berminat, mereka perlu bayar booking fee sebanyak 3.18% daripada harga rumah dan tandatangan dokumen Offer to Purchase.
  4. Kemudian, pembeli akan memohon untuk dapatkan pinjaman bank dan proses ini lazimnya agak sukar kerana tidak banyak bank yang menawarkan pinjaman untuk hartanah di bawah RM150,000RM200,000.
  5. Jika permohonan pinjaman hartanah pembeli berjaya, mereka akan tandatangan Sales & Purchase Agreement.
  6. Anda dan pembeli perlu buat permohonan pindah milik rumah kos rendah pada PBT. Kalau di Selangor adalah LPHS, kalau di Pulau Pinang adalah LPNPP dan kalau di Johor adalah LPHJ.
  7. PBT akan berikan jawapan balik akan permohonan pindah milik rumah kos rendah anda dalam masa 30 hari – 60 hari dari tarikh permohonan dibuat.

Kesimpulannya, cara jual rumah kos rendah tidaklah sesukar yang disangkakan, asalkan pembeli menepati syarat-syarat yang ditetapkan PBT. Syarat terbesar adalah pendapatan pembeli rumah itu sendiri.

Jangan sesekali cuba untuk menipu pendapatan anda kerana anda boleh disenarai hitam oleh PBT.

Baca : Jangan Tipu Kelayakan Pinjaman Hartanah Anda. Ini Sebabnya

Hal ini kerana, PBT ada kuasa untuk tidak meluluskan permohonan jika pendapatan tidak selari dengan jenis rumah kos rendah yang ingin dibeli dan dokumen yang tidak lengkap.

Banyak perkara yang perlu anda ambil tahu sebelum memiliki rumah. 


InshaAllah, kami berhasrat untuk berkongsi ilmu yang kami ada mengenai hartanah kepada pembaca setia Majalah Labur.

Kunci pertama sebelum beli rumah adalah ilmu, ilmu dan ilmu. 

Lebih awal belajar, lebih cepat dapat menilai sesebuah rumah.

Jika berminat boleh isi borang ini.

PRA-TEMPAH ILMU PREMIUM HARTANAHSEKARANG!