Masalah Kritikal Golongan Muda Nak Beli Rumah Pertama

Setiap individu pastinya mengimpikan rumah sendiri untuk mereka diami. Namun tidak semuanya berpeluang untuk memiliki rumah pertama pada usia yang muda. Hal ini adalah disebabkan oleh beberapa masalah kritikal yang perlu mereka hadapi bagi melayakkan mereka membeli rumah pertama.

Mari kita sama-sama tengok 4 masalah kritikal yang dihadapi oleh golongan muda untuk mendapatkan rumah pertama mereka.

1. Deposit Rumah Tinggi

Golongan muda yang baru sahaja melangkah ke alam pekerjaan semestinya berhadapan dengan gaji permulaan yang rendah, meskipun mereka berkelulusan ijazah. Gaji rendah menyebabkan kesukaran untuk membuat simpanan 10% deposit rumah, kadang-kadang memakan masa 2-3 tahun lamanya. Bila dah cukup duit deposit kelak, harga rumah pula meningkat naik – duit deposit pun kena tambah lagi.

Jemput baca 4 Tips Nak Tingkatkan Simpanan Untuk Beli Rumah dan Cara Kumpul Deposit Rumah Tak Sampai 3 Tahun.

2. Harga Rumah Mahal

Saban tahun,harga sesebuah hartanah semakim mencanak naik. Ini telah menyukarkan lebih ramai golongan muda untuk memilki rumah pertama, terutama kepada mereka yang baru memulakan kerja. Rata-rata mereka ini tidak mampu untuk membayar ansuran bayaran bulanan rumah yang tinggi.

Kebanyakan golongan muda ini lebih selesa untuk menyewa sahaja disebabkan bayaran bulanan yang jauh lebih murah walaupun rumah tersebut bukan hak milik mereka. Faktor lain yang menyumbang kepada masalah ini apabila pihak bank juga tidak melepaskan pinjaman perumahan kepada mereka yang bergaji terlalu rendah.

Ambil iktibar daripada 4 Sebab Anda Tidak Boleh Selesa Menyewa Rumah Terlalu Lama dan Walaupun Bergaji RM2000 Tapi Masih Mampu Beli Rumah Pertama.

3. Proses Lambat

Proses jual beli rumah yang memakan masa yang lama menjadikan golongan muda lebih suka menyewa daripada membeli rumah. Jika terdapat sebarang masalah dalam urusan jual beli, ia boleh menyebabkan proses menjadi panjang sehingga mengambil masa setahun lamanya.

Mudahkan proses dokumentasi para banker dengan Amalkan Teknik 5C Agar Pembiayaan Perumahan Senang Lulus dan 10 Sebab Kenapa Loan Rumah Anda Tak Lepas.

4. Melibatkan Kos Yang Tinggi

Kita semua sedia maklum, untuk membeli sebuah rumah anda perlu lebih bersedia dengan kos-kos yang berkaitan seperti kos guaman, kos takaful, duti setem dan sebagainya. Ini tidak termasuk dengan kos pembaikan sekiramya terdapat kerosakan terhadap rumah tersebut. Justeru, kos yang tinggi ini membuatkan ramai golongan muda berfikir panjang untuk membeli rumah pertama mereka sehingga tahap kewangan mereka lebih stabil.

Baca betul-betul artikel Nak Beli Rumah Pertama, Fahamkan Kos-Kos Yang Kena Bayar.

Expo Klik Hartabumi-lah!

Expo Klik Hartabumi merupakan expo digital hartanah pertama di Malaysia khusus buat Bumiputera yang sedang mencari rumah idaman.

4 Sebab Kenapa Anda Perlu Sertai Expo Klik Hartabumi

  • Ia berlangsung dalam tempoh sebulan! Jadi anda mempunyai masa yang secukupnya untuk mempertimbangkan keputusan anda, boleh hantar gambar serta butiran kepada keluarga untuk minta pendapat mereka.
  • Memandangkan ia merupakan expo digital, anda tidak perlu bersusah-payah dan bersesak-sesak dengan orang ramai semata-mata untuk membeli rumah. Anda boleh ke expo digital Hartabumi sambil baring di rumah atau lepak di kedai kopi bersama kawan-kawan.
  • Anda mempunyai masa yang banyak dan boleh akses butiran projek perumahan pada bila-bila masa sahaja. Kalau kurang yakin dengan pemaju, boleh buat kajian dahulu sebelum membuat sebarang keputusan.
  • Expo Klik Hartabumi ini khusus untuk Bumiputera, jadi anda tidak perlu risau untuk bersaing dengan yang lain.

Nak beli rumah ni bukan macam beli barangan dapur. Main pilih je kemudian bayar. Nak beli rumah perlu selidik habis-habis serba serbi mengenai hartanah tersebut baru boleh buat keputusan. Kami yakin Expo Klik Hartabumi boleh membantu anda mencari rumah idaman anda.

Jom beli rumah di Expo Klik Hartabumi.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

7 Skim Rumah Pertama Yang Ada Di Malaysia

Memiliki rumah pertama adalah impian bagi setiap orang yang inginkan keselesaan dan kebahagiaan bersama keluarga, terutamanya yang baru sahaja mendirikan rumahtangga. Namun, tidak ramai yang tahu bahawa ada banyak skim yang telah diwujudkan bagi membantu ramai orang merealisasikan impian tersebut.

Jom kita tengok 7 program rumah pertama yang ada di Malaysia seperti berikut.

1. Skim Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA)

Kredit Gambar: PR1MA

Bagi anda yang memiliki pendapatan di antara RM1,500 sehingga RM2,500, apa kata hantar permohonan untuk program rumah PR1MA. Permohonan tersebut adalah untuk mereka yang berusia 21 tahun ke atas dan yang belum memiliki rumah.

Bagi program ini, harga rumah ditawarkan adalah di antara RM100,000 sehingga RM400,000. Carilah rumah yang sesuai berdasarkan pendapatan bulanan.

Laman Web: PR1MA

2. Skim Rumah Pertamaku (SRP)

Kredit Gambar: SRP

Sekiranya kita sukar untuk mendapat pembiayaan rumah dan berusia 40 tahun ke bawah, boleh buat permohonan di bawah Skim Rumah Pertamaku (SRP) ini.

Syarat untuk memohon skim ini adalah gaji tidak lebih daripada RM10,000 bagi suami isteri atau RM5,000 bagi individu dan tidak pernah memiliki rumah. Harga rumah yang ditawarkan dalam skim ini adalah di antara RM100,000 sehingga RM500,000.

Pembiayaan rumah yang ditawarkan adalah sehingga 110%.

Laman Web: SRP

3. Rumah Mampu Milik Wilayah Persekutuan (RUMAWIP)

Kredit Fambar: FB RUMAWIP

Program RUMAWIP adalah khas untuk anda yang menetap di Kuala Lumpur. Syarat untuk program perumahan ini adalah pemohon hendaklah berusia 18 tahun ke atas dan pendapatan isi rumah tidak melebihi RM15,000 atau RM10,000 untuk individu.

Program RUMAWIP menawarkan harga rumah di antara RM52,000 sehingga RM300,000.

Laman Web: RUMAWIP

4. Perumahan Penjawat Awam Malaysia (PPAM)

Kredit Gambar: PPAM

Ini berita baik bagi anda yang bekerja sebagai penjawat awam atau badan berkanun yang berusia 18 hingga 60 tahun. Anda kini boleh memohon program PPAM untuk mendapatkan rumah pertama anda.

Bagi program ini, pendapatan isi rumah mestilah tidak melebihi dari RM 10,000 dan harga rumah ditawarkan pula berharga RM 90,000 hingga RM 300,000.

Laman Web: PPAM

5. Skim Perumahan Mampu Milik Swasta (MyHome)

Kredit Gambar: KPKT

Rakyat di seluruh negara kini boleh memohon program MyHome untuk mendapatkan rumah pertama dengan mudah. MyHome menawarkan insentif ini untuk harga rumah di bawah RM300,000.

Syarat untuk memohon program MyHome ini adalah pemohon haruslah berusia 21 tahun ke atas dan tidak pernah memiliki rumah. Selain itu, pendapatan isirumah adalah di bawah RM10,000.

Laman Web: KPKT

6. Rumah Selangorku

Kredit Gambar: LPHS

Bagi rakyat Selangor, boleh menarik nafas lega sekiranya tidak pernah memiliki rumah kerana kerajaan Negeri Selangor telah memperkenalkan program Rumah Selangorku.

Pemohon hendaklah berusia 18 tahun ke atas dan pendapatan isi rumah tidak lebih daripada RM10,000. Harga rumah yang ditawarkan dalam program Rumah Selangorku adalah berharga RM42,000 hingga RM250,000.

Laman Web: LPHS

7. Rumah Mesra Rakyat (RMR) Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB)

Kredit Gambar: SPNB

Bagi anda yang memiliki tanah namun mempunyai rumah usang atau tidak mempunyai rumah, kerajaan memperkenalkan program Rumah Mesra Rakyat SPNB yang amat sesuai.

Penubuhan Program Rumah Mesra Rakyat SPNB ini adalah untuk membantu para nelayan, petani dan keluarga yang miskin bagi memiliki rumah yang selesa. Untuk memohon program ini, pemohon mestilah berumur 18 tahun ke atas dan pendapatan tidak lebih daripada RM5,000.

Akhir kata, kerajaan negara kita amat peka dan prihatin dalam membantu rakyat untuk memiliki kediaman sendiri yang selesa. Demi kebahagiaan keluarga tersayang, carilah skim yang sesuai dengan kelayakan kita.

Laman Web: SPNB

Sumber Rujukan: Portal Malaysia

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!