Apa Pelabur Perlu Tahu Tentang NIMP 2030

Sejak kebelakangan ini anda mungkin sering terbaca mengenai NIMP 2030 namun tidak pasti apakah NIMP tersebut.

NIMP merupakan singkatan bagi New Industrial Master Plan 2030 atau lebih dikenali sebagai NIMP 2030. Dalam Bahasa Melayu pula dikenali sebagai Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030. 

Ia merupakan komponen penting dalam ekonomi MADANI yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Dato’ Seri Anwar Ibrahim kerana ia akan menyokong realisasi reformasi ekonomi. Ia akan menggiatkan semula sektor pembuatan untuk memastikan Malaysia kekal berdaya tahan di tengah-tengah cabaran dan aliran mega yang semakin meningkat. 

Pelan induk itu menggunakan pendekatan berasaskan empat misi untuk memacu transformasi industri pada skala besar iaitu:

  1. Memajukan ekonomi
  2. Membina negara berdaya maju dalam teknologi
  3.  Mendorong ke arah mengurangkan pelepasan karbon
  4.  Membina ekonomi berdaya tahan

Berikut merupakan beberapa sasaran utama makroekonomi yang digariskan di bawah NIMP 2030. 

  1. Meningkatkan nilai tambah sektor pembuatan pada kadar 61% kepada RM587.5 bilion menjelang 2030.
  2. Meningkatkan kadar pekerjaan sebanyak 20% kepada 3.3 juta orang menjelang 2030.
  3. Meningkatkan gaji median sebanyak 128% kepada RM4,510 pada 2030.
Sumber: The Edge, MITI

Jika dilihat kepada sasaran-sasaran di atas, rakyat pastinya ternanti-nanti sekiranya sasaran gaji median sebanyak RM4,510 tersebut mampu tercapai pada 2030.

Penerima Manfaat Terbesar

Industri-industri yang dilihat mendapat manfaat paling banyak daripada NIMP 2030 adalah seperti elektrik dan elektronik, kimia, kenderaan elektrik, aeroangkasa, farmaseutikal, sektor mineral serta besi dan banyak lagi.


Sumber: MITI 

Sumber: Hong Leong Bank

Setiap negeri mempunyai kelebihan masing-masing, namun negeri yang paling banyak menerima impak adalah negeri di sebelah Utara, Pantai Timur dan Sarawak.

image

Sumber: Laman Web MITI

Syarikat-syarikat tempatan terutamanya yang telah disenaraikan di Bursa Malaysia perlu melihat peluang ini. Banyak peluang yang baik akan dapat menambah baik perniagaan syarikat.

Bagi pelabur pula, terlampau banyak sektor yang sebenarnya akan menerima impak atau manfaat daripada NIMP 2030 secara langsung ataupun tidak langsung. Maka, tiada sektor tertentu yang perlu diberi fokus lebih berbanding sektor yang lain.

Belanjawan 2024

TENGKU Zafrul berucap pada pelancaran NIMP 2030. FOTO Bernama

Menurut Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz, Kerajaan akan mengumumkan sebahagian daripada butiran terperinci mengenai peruntukan pelaburan bagi Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP 2030) dalam pengumuman Bajet 2024, yang dijadualkan pada 13 Oktober depan.

Sepanjang 7 tahun pelaksanaannya, NIMP 2030 akan memerlukan anggaran jumlah pelaburan sebanyak RM95 bilion terutamanya daripada sektor swasta, yang disalurkan daripada ekuiti swasta, modal dan pasaran kewangan.

NIMP direka untuk memacu trajektori Malaysia sebagai peneraju global dalam pembangunan perindustrian, memanjangkan hubungan domestik untuk mencipta kekayaan di seluruh negara serta mengukuhkan kedudukannya dalam rantaian nilai global. Pelan ini tepat pada masanya untuk mempercepatkan transformasi industri di Malaysia, menyelaraskannya dengan wawasan negara.

Oleh itu, industri dalam sektor pembuatan perlu bersedia untuk melakukan aktiviti yang kompleks, termasuk sedia mengadaptasi teknologi, mempunyai tenaga kerja yang lengkap dan mahir bagi menjayakan NIMP 2030.

Previous ArticleNext Article

InvestKL Tarik Pelaburan RM3.3 Bilion, Wujud 3,389 Pekerjaan

KUALA LUMPUR, 25 Julai (Bernama) — Invest KL Corporation (InvestKL) memperoleh RM3.3 bilion dalam pelaburan dan mencipta 3,389 pekerjaan serantau bernilai tinggi dengan penubuhan enam hab perkhidmatan global pada separuh pertama 2024 walaupun menghadapi cabaran global semasa.

Hab perkhidmatan ini merangkumi pusat data, pusat kecemerlangan, pusat operasi global, hab perkhidmatan perniagaan global Asia Pasifik, pusat pelaksanaan kejuruteraan, perolehan, pembinaan dan pemasangan serta ibu pejabat makmal digital oleh syarikat dari Amerika, Eropah dan Asia.

InvestKL berkata pelaburan ini mengesahkan tarikan Greater Kuala Lumpur ( Greater KL) sebagai destinasi pelaburan utama walaupun persekitaran global yang mencabar.

“Daya tarikan Greater KL disokong oleh kemudahan negara dalam menjalankan perniagaan, infrastruktur yang mantap, kumpulan bakat mahir termasuk ekosistemnya yang bertenaga, dipacu oleh kerjasama dan inovasi,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

InvestKL ialah agensi promosi pelaburan untuk Greater KL. 

Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Muhammad Azmi Zulkifli berkata keputusan separuh pertama tahun ini  menunjukkan impak berterusan InvestKL dalam mengukuhkan status Greater KL sebagai destinasi pelaburan serantau terbaik.

“Ini sejajar dengan sasaran 2024 kami untuk menarik hab perkhidmatan global dengan tumpuan kepada teknologi dan aktiviti termaju yang akan merangsang pekerjaan berkemahiran tinggi kepada rakyat Malaysia.

“Melalui penglibatan kami, sudah terbukti bahawa lebih banyak minat kini tertumpu kepada Malaysia, dan banyak syarikat global tidak sabar untuk memanfaatkan kelebihan negara bagi memperdalam pelaburan mereka serta meluaskan kehadiran serantau mereka dari Greater KL,” katanya. 

InvestKL menegaskan Malaysia mencatatkan kemajuan pelaburan suku pertama 2024 yang mengagumkan iaitu sebanyak RM83.7 bilion, peningkatan 13 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

“Sejumlah 47 peratus atau RM39.3 bilion adalah daripada sektor perkhidmatan, menandakan peralihan ke arah pelaburan berorientasikan perkhidmatan,” katanya.

Sehingga hari ini, agensi pelaburan itu telah menarik lebih 140 hab perkhidmatan global oleh syarikat terkemuka yang menggaji lebih 27,000 eksekutif dengan purata pendapatan bulanan sebanyak RM17,000.

“Dengan jangkaan pertumbuhan ekonomi Malaysia sebanyak empat peratus hingga lima peratus tahun ini , dipacu oleh pelaburan yang bertambah baik dan permintaan luar, hala tuju strategik InvestKL akan menumpukan pada menarik perkhidmatan global daripada sektor utama seperti digital dan teknologi, kejuruteraan, teknologi kesihatan, serta tenaga boleh diperbaharui, sambil turut menekankan pembangunan modal insan,” tambahnya.

— BERNAMA