Betul Ke Perbankan Islam Trade Forex?

“Ala, Islamik bank tu pun main Forex!”

“Bank boleh, individu tak boleh main Forex, pilih bulu! “

Memang panas isu ini, terutamanya di kalangan individu yang menjalankan aktiviti Forex trading online bagi menjana pendapatan.

Maka persoalannya, apakah perbankan Islam di negara kita juga ‘main’ Forex sebagai sumber pendapatan?

Menurut Doktor Haji Razli Ramli, bank boleh menjalankan aktiviti Forex. Tapi kita kena fahamkan dulu apa yang dimaksudkan dengan Forex oleh institusi Perbankan Islam?

Sebab Perbankan Islam Trade Forex

Islamik banking vs konvensional

Forex bermaksud tukaran matawang. Bilamana matawang ditukar antara satu matawang dengan matawang yang lain, ia mestilah tidak ada unsur riba nasi’ah, yakni, pertukaran matawang itu berlaku tidak secara ‘on-spot’. Matawang adalah barangan ribawi yang mana jika berlaku pertukaran matawang, ia mesti dilaksana secara ‘on-spot’.

Terdapat banyak tujuan forex dalam Perbankan Islam. Salah satu daripada tujuan Forex dalam perbankan Islam adalah untuk menawarkan satu akaun forex yang dapat digunakan untuk tujuan pelaburan dalam mana-mana saham patuh Syariah di seantero dunia.

Maksudnya, bila ada akaun forex, pelabur di Malaysia boleh lah membeli saham patuh Syariah yang diapungkan di Dow Jones Index dengan menggunakan USD, contohnya. Harga saham dalam USD boleh dibayar oleh akaun forex di Malaysia kepada akaun penjual saham dalam USD.

Kadang-kadang terdapat juga aktiviti perbankan Islam yang bertumpu kepada transaksi jualbeli matawang. Tujuannya adalah untuk mencari keuntungan. Yang membezakan antara forex secara Islam dan forex biasa ialah, forex secara Islam wajib dilaksana tanpa kehadiran riba nasi’ah, yakni, proses pembelian dan penjualan matawang hendaklah secara ‘on-spot’, tanpa tangguh-tangguh.

Daripada sudut uruf, sekiranya perbankan konvensional boleh ada forex untuk mendapatkan keuntungan dalam industri kewangan, kenapa perbankan Islam tidak boleh buat yang serupa? Cumanya, syarat khas forex menurut Syariah mesti dituruti, yakni, pertukaran secara ‘on-spot’, seperti yang diwartakan oleh Majlis Penasihat Syariah BNM. Malah, di perbankan Islam komiti Syariah bank akan sentiasa memantau transaksi forex ini untuk memastikan ia tidak terkeluar dari landasan Syariah.

Forex individu pun, sebenarnya, kalau mereka dapat mencari jalan untuk menepati syarat yang ditetapkan Syariah itu, mereka juga boleh bertransaksi juga.

Kredit: Haji Razli Ramli

Ciri-ciri Transaksi Forex oleh Institusi Kewangan Berdaftar dengan Bank Negara Malaysia (BNM):

  • Institusi Kewangan Islam dikawal selia mengikut syarak
  • Ada badan syariah yang memastikan transaksi mengikut syarak

Ciri-ciri Transaksi Forex Oleh Individu Yang Dikenali Sebagai Online Forex:

  • Bukan daripada Malaysia, daripada luar negara, buka platform untuk transaksi tempatan
  • Kebanyakan online broker tidak betul, hanya 10% je yang betul, 90% sekadar spekulasi dan tiada mata wang yang wujud untuk transaksi tersebut, jika Broker hanya melakukan spekulasi, maka HARAM
  • Periksa adakah transaksi berlaku secara tertangguh, trade hari ini dan dapat mata wang lagi 6-7 hari kemudian, maka HARAM
  • Kemudahan Margin/Leverage, modal USD100, diberi margin dan boleh berniaga USD1000, maka HARAM, Kena ada modal USD1000, baru boleh berniaga USD1000

Tonton penjelasan seterusnya oleh Dr Aznan:

Kita sedia maklum mengenai status haram forex bagi individu di Malaysia.

Baca saja:

Oleh itu, carilah pelaburan yang halal. Biarlah sedikit tetapi berkat. Kita tinggalkan yang kabur.

Sekiranya dah terjebak dengan forex disebabkan boleh short, boleh trade FCPO yang patuh syariah. Nak short boleh, nak long pun boleh dengan FCPO ni.

Nak tahu lebih lanjut pasal FCPO ni, jemput baca 10 Soalan Yang Sering Ditanya Mengenai (FCPO) Niaga Hadapan Minyak Sawit Mentah.

Apa lagi alasan anda?

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Cara Nak Tanggung Anak Di Institut Pengajian Tinggi (IPT) Kalau Tiada Simpanan

Kos untuk menyara pengajian di institusi pengajian tinggi adalah sangat mahal terutamanya kalau menyambung di pusat pengajian swasta. Sebab itulah para ibu bapa berusaha keras untuk mengumpul duit selama bertahun-tahun untuk memastikan mereka dapat menyara anak mereka untuk menyambung pengajian di peringkat yang tertinggi.

Tetapi, bukan semua ibu bapa mampu untuk menyediakan simpanan ini. Ada yang mempunyai masalah sehingga tidak dapat menyediakan wang simpanan untuk pengajian anak mereka.

Kalau tak ada simpanan, macam mana nak menyara kos pengajian mereka di universiti? Adakah anak-anak ini terpaksa melupakan cita-cita mereka untuk menggenggam ijazah?

Berikut merupakan beberapa cara yang boleh digunakan untuk memastikan impian ke menara gading tetap tercapai.

1. Biasiswa

Ini merupakan cara yang paling biasa kita dengar. Kebanyakan pelajar akan cuba memohon untuk mendapatkan bantuan biasiswa sebagai salah satu alternatif untuk membiayai pengajian meraka.

Paling best, penerima biasiswa tidak perlu membayar kembali jumlah bantuan yang mereka terima.

Tetapi, bukan semua pelajar berpeluang mendapat biasiswa. Ada kriteria tertentu yang akan dinilai seperti pencapaian akademik, kokurikulum, kepimpinan dan sebagainya.

Penerima juga perlu bersedia dengan syarat yang diberikan oleh pemberi seperti CGPA minima yang perlu diperoleh, perjanjian untuk bekerja dengan organisasi pemberi dan sebagainya.

Terdapat banyak biasiswa ditawarkan oleh pelbagai badan kerajaan, organisasi swasta, NGO dan sebagainya. Walaupun persaingan untuk mendapatkan biasiswa adalah tinggi, tapi kita masih boleh mencuba.

Mana tahu anak kita layak dan rezeki berpihak kepada anak kita?

2. Geran

Sama juga seperti biasiswa, cuma geran akan diberikan kepada mereka yang benar-benar memerlukan seperti pelajar miskin. Biasiswa pula boleh diberikan kepada sesiapa sahaja asalkan mempunyai pencapaian akademik yang tinggi dan juga aktiviti kakurikulum.

Geran juga boleh diberikan kepada mereka yang mempunyai kebolehan tertentu seperti aktif bersukan atau mereka yang aktif dalam projek komuniti.

3. Dermasiswa (Bursary)

Ini merupakan hadiah dalam bentuk kewangan kepada pelajar cemerlang tanpa mengira latar belakang keluarga. Bursary juga tidak perlu dibayar balik.

Tapi sama seperti biasiswa, geran atau dermasiswa ini; kena pastikan anak kita tamatkan pelajaran dalam tempoh yang ditetapkan. Kalau tidak, berkemungkinan besar kena bayar balik.

4. Pengecualian / Diskaun Pengajian

Kalau nak tahu, IPT turut menyediakan pengecualian atau pemotongan yuran kepada pelajar mereka mengikut merit. Contohnya kepada pelajar yang menunjukkan pencapaian yang baik dalam pelajaran, sukan serta kepimpinan. Ia boleh diberikan sebelum atau semasa program pengajian.

Pelajar boleh mendapat pemotongan sehingga 25% atau pengecualian sepenuhnya sepanjang pengajian. Tetapi selalunya pihak IPT akan memberikan pemotongan ini pada setiap semester untuk memastikan penerima mengekalkan CGPA mereka.

5. PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional)

Ini merupakan alternatif yang selalu diambil oleh kebanyakan pelajar sekiranya tidak mendapat mana-mana peluang di atas. Di Malaysia, kita mempunyai badan khas yang memberikan pinjaman pendidikan kepada pelajar iaitu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Walaupun ia bermula sebagai satu bentuk pinjaman, tetapi pelajar kini berpeluang menukarkan pinjaman ini kepada biasiswa. Seperti biasa, pelajar perlu menunjukkan pencapaian akademik yang sangat baik sepanjang berada di IPT.

Walau bagaimanapun, adalah merupakan tanggungjawab ibu bapa dalam memastikan pendidikan anak-anak terjaga. Buatlah yang termampu demi masa depan yang lebih cerah untuk mereka.

Sumber Rujukan: MyPF

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!