Kenapa Perniagaan Perlu Mempunyai Kelulusan Halal?

Secara global, terdapat 1.8 bilion orang Islam manakala di Malaysia, populasi umat Islam adalah  sebanyak 61.3% penduduk. Secara umumnya, anda perlu mendapatkan sijil halal sekiranya anda berada dalam industri F&B. 

Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan bagi makanan halal daripada perspektif keagamaan dan pensijilan tersebut diperakui. Namun, kedua-duanya memberi manfaat yang amat besar.

Sains Di Sebalik Makanan Halal

Mengikut terjemahan langsung, halal bermaksud “dibenarkan” dalam bahasa Arab. Daripada perspektif syariah, makanan halal adalah makanan yang mematuhi undang-undang Islam, seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran.

Daripada segi haiwan yang halal atau haram dimakan, senarainya adalah sangat luas. Ramai sudah sedia maklum bahawa khinzir adalah haiwan yang haram. Tetapi begitu juga haiwan daratan pemangsa seperti singa, harimau, kucing, dan sebagainya. Sama juga seperti burung-burung pemangsa (yang berburu menggunakan kuku) seperti burung helang dan sebagainya.

Senarai penuh haiwan-haiwan yang dikategorikan sebagai halal dan haram boleh didapati di sini.  Namun begitu, untuk tujuan artikel ini, kita hanya akan menumpukan pada proses penyembelihan haiwan yang halal. Dalam proses bukan halal, tukang daging biasanya menyembelih haiwan dengan memotong kepalanya sepenuhnya. Perkara ini berlaku terutamanya bagi penyembelihan ayam.

Melalui proses ini, jantung haiwan tersebut akan segera berhenti untuk mengepam darah. Apabila tiada daya penggerak untuk mengepam darah keluar dari badan, darah itu bertakung di sebahagian urat dan arteri. Hal ini dapat mencemarkan darah seterusnya menjejaskan daging haiwan.

Sains membuktikan bahawa darah merupakan medium yang paling mudah menyebabkan pertumbuhan bakteria. Tubuh manusia lebih terdedah kepada jangkitan dan penyakit berbahaya apabila memakan daging sedemikian.

Kaedah halal penyembelihan haiwan pula adalah berbeza. Urat leher utama haiwan tersebut akan dipotong dan ini menyebabkan darah mendapat tekanan yang tinggi di dalam urat. Oleh sebab itu, darah akan mengalir keluar dari tubuh haiwan, yang berhubung ke atrium jantung tanpa sebarang masalah.

Kaedah penyembelihan haiwan seperti  ini mengekalkan hubungan antara jantung dan otak haiwan.  Ia membolehkan haiwan bernafas secara semula jadi.  Oleh itu, jantung akan terus mengepam sehingga semua darah dari badan disingkirkan dan hanya daging yang tersisa. Dengan kaedah ini, pencemaran tidak akan berlaku dan daging yang tulen dan halal dapat dihasilkan.

“Toyyiban” Dalam Pensijilan Halal

Di Malaysia, pensijilan halal dikendalikan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Pensijilan ini adalah untuk memastikan produk F&B menepati konsep “Halalan Toyyiban”.

Istilah “halalan” menunjukkan pematuhan terhadap garis-garis panduan asas syariah. Manakala istilah “toyyiban” pula melebihi garis-garis panduan tersebut. Mereka menggunakan ciri-ciri untuk membuat sesuatu yang baik, tulen dan sihat.

Oleh itu, pensijilan halal juga akan memeriksa perkara-perkara seperti pengeluaran, penyediaan, pengendalian dan penyimpanan produk makanan. Ini adalah untuk memastikan bahawa bukan sahaja ianya halal tetapi juga selamat, bersih, berkhasiat dan berkualiti.

Oleh yang demikian, walaupun produk makanan tertentu halal dari perspektif syariah, ia mungkin tidak akan diberikan sijil halal kerana ia tidak melepasi pemeriksaan dari segi “toyyiban”.

Mempunyai pensijilan halal adalah serupa dengan kelulusan piawaian pengurusan yang baik seperti ISO. Mempunyai pensijilan halal bermakna produk anda mempunyai kualiti. Oleh itu, jika anda adalah Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dalam industri F&B, mempunyai persijilan halal adalah suatu kelebihan bagi anda!

Terdapat Juga Perbankan Halal

Jika anda seorang usahawan, anda mungkin menginginkan pembiayaan Islam untuk membantu meningkatkan perniagaan anda. Sedania Innovator telah memperkenalkan As-Sidq, sebuah sistem perdagangan komoditi tawarruq bagi institusi kewangan. Sebagai penyelesaian, sistem ini membantu FSI untuk memasarkan, mengenalpasti dan meluluskan pembiayaan Islam.

Sistem perdagangan ini boleh menggunakan kredit telekomunikasi sebagai komoditi dagangan. Hal ini menjadikan perdagangan lebih tepat, dapat dilakukan pada masa yang nyata dan bebas daripada Bursa. Manfaatnya termasuklah operasi secara  24/7 dan tanpa cawangan. Waktu pembayaran adalah kurang daripada 10 minit. Waktu operasi pentadbiran juga dapat dikurangkan lebih dari 60% hingga kira-kira 3 jam bekerja oleh seseorang per transaksi.

Dikarang oleh Sedania As Salam Capital. Diterjemah dan disiarkan secara eksklusif di MajalahLabur.

Tentang Sedania As Salam Capital Sdn Bhd

As-Sidq (TM) adalah sebuah platform perisian dipaten milik oleh Sedania As Salam Capital Sdn Bhd yang kukuh dan berskala dengan rekod prestasi terbukti lebih daripada 350,000 transaksi bernilai RM38 bilion. Perkhidmatan patuh syariah sepenuhnya, yang mudah diintegrasikan ke dalam mana-mana sistem dan proses sedia ada melalui API, kini digunakan oleh lebih daripada 40 institusi kewangan dan 7 bank di Malaysia. Misi teras As-Sidq (TM) adalah untuk membantu pelanggan mencari produk kewangan Islam yang sempurna dan menyampaikannya kepada mereka dalam masa yang sesingkat mungkin.

Sebagai peneraju industri dalam platform perdagangan komoditi Tawarruq untuk kewangan peribadi Islam, As-Sidq (TM) membantu institusi-institusi kewangan untuk memasar, mengenal pasti dan meluluskan pembiayaan peribadi Islam dengan menawarkan pemeriksaan profil pelanggan yang komprehensif dari DSR kepada CTOS / CCRIS. Ini membolehkan penyerahan petunjuk hangat yang membolehkan kelulusan hampir dijamin.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Sebab Mengapa Perjudian Diharamkan

Satu persoalan yang bijak. Perjudian ditegah dalam Islam kerana aktiviti ini mendatangkan lebih banyak keburukan berbanding kebaikan.

Mungkin bagi sesetengah orang, berjudi mendatangkan lebih banyak keuntungan berbanding kebaikan. Tetapi ada sebab mengapa Islam melarang umatnya daripada terlibat dengan perjudian.

1. Dibebani Hutang

Ini merupakan kesan yang paling ketara apabila seseorang itu terlibat dengan perjudian. Anda akan sentiasa mencari sumber duit untuk berjudi sehingga anda ‘menolak’ akal logik iaitu sanggup berhutang tanpa had.

Ini kerana apabila anda ketagih berjudi, anda akan berhutang dengan ramai pihak untuk memenuhi kehendak berjudi. Jangan gali lubang lain untuk menutup lubang lain.

2. Tamak

Semua kesan bermula apabila anda ketagih berjudi. Sebagai contoh apabila anda ketagih berjudi, anda akan sentiasa mahu untuk berjudi tanpa memikirkan kesan dan akibat.

Anda mahukan lebih daripada yang sepatutnya. Anda seolah-olah menggunakan nasib untuk mendapatkan kekayaan. Anda akan terus berjudi kerana sikap tamak anda yang mahu menjadi kaya dalam masa yang singkat.

3. Masa Terbuang

Apabila anda taksub dengan perjudian, anda membuang masa sehingga mengabaikan peranan dan fungsi anda dalam institusi kekeluargaan dan masyarakat. Anda sanggup mengabaikan kerja yang sepatutnya anda lakukan dan meneruskan aktiviti berjudi anda.

Bahkan, masa yang sepatutnya digunakan sebijaknya seperti beribadat, mendalami agama, meluangkan masa dengan keluarga dan sahabat akan digunakan untuk berjudi. 

4. Perbalahan Masyarakat

Orang terdekat akan mula menjauhkan diri daripada anda apabila melihat anda mula mengabaikan peranan dalam keluarga dan masyarakat. Prestasi kerja menjadi semakin buruk dan tak mustahil akan dibuang kerja apabila terlalu taksub dengan berjudi.

Bukan itu saja, perjudian juga menyebabkan perbalahan dalam keluarga sehingga membawa kepada penceraian dan pengabaian anak-anak.

5. Rasuah

Tetapi bagaimana pula perjudian boleh membawa kepada rasuah? Perkara ini pernah berlaku dalam beberapa acara sukan seperti bolasepak.

Ada pemain yang dirasuah dengan membuatkan pasukan mereka kalah, lalu mereka dapat sejumlah wang sebagai balasan.

“Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah: “Pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya dan mereka bertanya pula kepadamu: Apakah yang mereka akan belanjakan (dermakan)? Katakanlah: “Dermakanlah – apa-apa) yang berlebih dari keperluan (kamu). Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (keterangan-keterangan hukumNya) supaya kamu berfikir”

(Surah Al-Baqarah Ayat 219)

Majalah Labur