Tips Seorang Ibu Membuat Simpanan Duit Anaknya Sehingga Mencecah 5 Angka Setahun

Setiap ibu bapa pastinya akan berusaha sehabis baik dalam memastikan masa depan anak-anak mereka adalah cerah. Salah satu cara adalah dengan berusaha membuat simpanan untuk anak-anak.

Jom ikuti perkongsian Puan Aminatul Marrdiah ini. Caranya membuat simpanan untuk anaknya memang lain dari yang lain dan kalaulah ibu-ibu lain boleh ikut, memang dalam masa setahun menimbun juga jumlahnya.

Apa pun ini hanyalah guideline daripada Puan Aminatul, anda boleh praktikkan ikut kemampuan diri anda. Cara yang beliau buat inilah yang membolehkan simpanan anaknya mencecah RM12,600 dalam tempoh setahun.

Mungkin Rasa Terbeban Tapi Hasilnya Anak Kau Ada Simpanan

Harini saya nak berkongsi tips menyimpan duit secara kreatif sesuai untuk ibu bapa nak menyimpan untuk anak-anak.

1. Sediakan botol kuih raya saiz besar (selalunya orang guna isi tempeyek). Korang hiaslah ikut suka. Asalkan botol tersebut boleh bagi motivasi nak menyimpan.

2. Berbelanja. Tak payah sekat perbelanjaan pun. Beli je keperluan hidup seharian. Trick-nya adalah NEVER EVER USE RM20 TO PURCHASE. Gunakan duit lain yang ada selain RM20 tu.

Kalau terpaksa pecah RM50 tu pecahkanlah sebab bakinya nanti korang mungkin dapat RM20 lagi. Dan kalau kau keluar DUIT dari mesin ATM ada 5 keping RM20, dan itu je duit kau yang ada, tepikan jugak RM20.

Gambar : BNM

3. Balik je rumah, pastikan lepas buka kasut bagi salam dan tanpa letak wallet atau handbag tu, masukkan semua RM20 yang ada ke dalam botol. Korang mungkin tenung botol tu yang mula dengan sekeping RM20 sambil kata;

Alahai besarnya RM20 ni. Aduhai!

Tapi sila bertabah dan jangan rasa demotivated. RAHSIAnya jangan fikir!

4. Ulang langkah 1,2,3 sampai tiba harinya tabung anda penuh melimpah selama setahun. Ya kita ada 365 hari untuk lalui perjuangan RM20 kau ni.

5. Cukup 365 hari korang ajak anak yang ditabungkan tadi duduk sama-sama kira berapa banyak DUIT untuk dia dah dikumpulkan. Proses pengiraan bersama ni adalah proses paling memuaskan tak tergambar dek kata-kata. Korang mesti kena try buat. Bunyi gemersik lembut duit RM20 tu bergeseran memang tak boleh nak explain.

Dah jadi rutin kami untuk buat Trick LUAR BIASA ni sejak setahun lepas. Walaupun pernah sampai 10 keping RM20 terkorban dalam satu hari. Keluar juga air mata bonda. Tapi, nikmatnya adalah dalam masa 365 hari, kami berjaya kumpul RM12,600 untuk anak kami si Eusoff.

Aik macam mana boleh banyak sangat ni? Entahlah. Yang penting perasaan best dapat kumpul dalam tak sedar tu tak tau nak luah macam mana. Rasa nak lompat bintang!

Kenapa Duit RM20?

1. Lebih Senang Nampak

Disebabkan warna oren, kau akan sedar dengan cepat yang itu duit yang kena simpan. Secara automatik kita akan tepikan. Tak terlalu besar macam RM50 sampai terasa macam nak tersedak bila diasingkan.

2. Paksa Diri Suami Isteri

Pernah baca saving duit syiling atau saving hari pertama RM1, hari kedua RM2, sampailah hari ke 30 dalam bulan tu RM30. Banyak jugak sebenarnya bila kau simpan duit ikut hari tu, busuk-busuk dalam RM500 juga boleh dapat sebulan.

Bila dikira-kira balik, disiplin asingkan RM20 yang dibuat ni, hasilnya RM12,600 setahun. Maka puratanya lebih kurang RM34 sehari berjaya disimpan!

Kalau tak paksa diri, kita akan shopping online secara berleluasa sehingga nak menyimpan terasa payahnya. Jangan risau kau takkan mati kebuluran.

3. Terjamin Jumlah Simpanan

Dengan menyimpan RM20, dah mula latih diri dan minda tanpa sedar bahawa RM20 ini adalah hak anak. Mula-mula rasa terbeban tapi lama-lama akan rasa seronok tengok duit makin banyak.

Sumber : Yahoo

Kesimpulannya, parents memang boleh paksa diri untuk buat. Bila dah mula menyimpan memang kita akan bentuk disiplin kita sikit.

Tak perlu memboros sangat. Kalau tak boleh RM20, RM5 atau RM10 pun boleh. Asalkan mula dulu. Selagi tak mula, selagi itulah botol tempeyek tersebut akan kosong.

Akhir sekali bawalah duit tersebut ke bank dan masukkan dalam akaun simpanan atas nama anak dan perasaan bahagia dan tenang bila tahu,apa-apa hal anak sudah pun ada duit simpanan.

Tak banyak pun at least ada. Kan?

Sumber: Mingguan Wanita

Hampir lima tahun kami berkongsi ilmu kewangan di portal MajalahLabur.com, ramai yang beritahu kami mereka stress..

“Pak Teh, gaji saya habis bayar hutang je setiap bulan..”

“Saya dah tak tahu macam mana nak settle hutang, kalau saya meninggal..apa jadi dekat anak bini saya?”

“Suami saya dah diisytihar bankrap, macam mana ni?”

“Tuan, saya berjaya simpan duit sikit-sikit, tapi orang kata kena gandakan duit tu..Saya tak pandai..”

“Tolong saya Pak Teh, saya nak jadi pandai uruskan duit”

Kami tahu, ramai lagi diluar sana yang hadapi masalah serupa.

Semua orang mesti pernah dengar, pentingnya uruskan duit, uruskan hutang dan uruskan pelaburan supaya kita tiada masalah duit di kemudian hari.

Tetapi… Berapa ramai yang tahu cara untuk uruskan semua ini dengan betul? Banyak artikel dah kami kongsikan, tapi kami sedar tak semua orang boleh baca dan terus faham lepas baca artikel sahaja.

Kami berkongsi ilmu kewangan bukan sebab terlebih pandai, tetapi kami berasa lebih bahagia bila mengetahui orang lain tidak mengulangi kesilapan yang pernah kami lalui.

Maka, kami berbesar hati membawakan speaker dalam perancangan kewangan Islam yang berdaftar di bawah Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Belajar buat ANALISA KEWANGAN DIRI dan susun semula kewangan kasi cantik supaya hidup lebih bahagia.

Kita akan bersama Puan Aisya Rahman, Licensed Islamic Financial Planner (CFP CERT TM, IFP)

Puan Aisya Rahman merupakan seorang ibu dan isteri. Kerjaya beliau yang bermula di dalam industri pengiklanan, penerbangan dan seterusnya ke industri perbankan telah memberikan pengalaman meluas untuknya melebarkan sayap ke industri kewangan yang berlandaskan syariah. Beliau telah melalui pelbagai fasa kehidupan daripada tiada pendapatan untuk beberapa bulan sehingga berjaya menyelesaikan hutang melebihi 6 angka. Bila Allah dah bagi nikmat sebegitu beliau rasa bertanggungjawab untuk berkongsi ilmu pengurusan kewangan ini kepada ibu-ibu, ayah-ayah dan adik-adik di luar sana yang memerlukan bantuan.

Anda akan dapat belajar 5 benda penting

  • Fokus cara urus hutang dan duit supaya tak perlu kerja sampai umur 80 tahun
  • Mantapkan pengurusan kewangan supaya dapat bebas hutang
  • Belajar exit strategy yang berkesan sekiranya kita dah terlibat dalam hutang “jahat”
  • Rancang duit di dunia agar di akhirat kita selamat dan tak susahkan keluarga yang ditinggalkan
  • Cara betul mewariskan harta untuk anak-anak

Jangan rasa rendah diri. Kita mula belajar sekarang. Daftar sekarang di Webinar Audit Profil Kewangan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Macam Mana Tahu Anda Menghadapi Masalah Kewangan? Lihat Tanda-Tanda Ini

Kebiasaannya ramai yang masih lupa daratan apabila terima duit gaji terus dibelanjakan tanpa terfikir untuk simpan. Dan masih ramai juga yang masih tidak jumpa rentak untuk mengurus kewangan mereka secara bijak dan baik.

Hal ini telah menyumbang kepada masalah kewangan yang kronik kepada anda. Hinggakan ada di kalangan mereka yang tanpa sedar duit dah habis ataupun baru sahaja sampai pertengahan bulan dah jadi papa kedana.

Bagaimana caranya untuk mengetahui lebih lanjut yang sebenarnya anda adalah seorang yang mempunyai masalah kewangan yang kronik?

Baca dan hadamkan tanda-tanda ini, jika anda mengalami tanda-tanda yang sama, ini menunjukkan bahawa sebenarnya anda mempunyai masalah kewangan.

1. Berbelanja Melebihi Pendapatan

Sumber : Freepik

Ini adalah masalah paling biasa berlaku di mana ramai yang tersasar jauh dengan berbelanja mengikut hawa nafsu tanpa melihat jumlah pendapatan yang dimiliki. Lebih ramai yang mementingkan kehendak diri berbanding keperluan diri. Dan disebabkan itu ramai yang terjebak dalam krisis kewangan yang kronik.

2. Hutang Melebihi Daripada Kemampuan

Tidak dinafikan, pada masa kini, ramai yang terpaksa memilih jalan berhutang untuk membeli sesuatu. Contohnya adalah hutang kereta. Pendapatan anda mengatakan anda layak untuk membeli kereta namun, ia bukan bermakna anda mampu untuk membeli kereta yang memberikan kadar bayaran ansuran bulanan yang tinggi setiap bulan.

Jika pendapatan anda hanya layak untuk sebuah kereta Viva, mengapa perlu membeli kereta Honda yang ternyata membebankan anda sebagai pembeli sekaligus pengguna? Kesudahannya, apabila tidak mampu membayar ansuran bulanan, kereta ditarik, hutang kereta juga tidak selesai.

3. Penggunaan Kad Kredit

Sumber : Freepik

Adakah anda sedar bahawasanya kad kredit adalah pembunuh utama di kalangan penggunanya. Kadar faedah yang tinggi ternyata mengancam anda sebagai pengguna ke lembah bankrap. Ramai yang seronok berbelanja menggunakan kad kredit sehingga kadang kala tidak perasan  bahawa perbelanjaan tersebut telah melebihi limit.

Sekiranya anda tidak bijak mengawal dalam berbelanja menggunakan kad kredit, kadar hutang anda akan meningkat dengan kadar yang cepat. Pentingnya untuk sentiasa beringat.

4. Lambat Membayar Bil Utiliti

Tahukah anda, semakin lewat anda melunaskan segala jenis bil utility yang anda anda maka semakin meningkat jumlah bil anda akibat daripada tunggakan-tunggakan lepas sekaligus meningkatkan jumlah hutang anda

Kelewatan anda membayar jumlah bil utility menunjukkan anda kewangan anda berada pada tahap yang tidak stabil.

Hampir lima tahun kami berkongsi ilmu kewangan di portal MajalahLabur.com, ramai yang beritahu kami mereka stress..

“Pak Teh, gaji saya habis bayar hutang je setiap bulan..”

“Saya dah tak tahu macam mana nak settle hutang, kalau saya meninggal..apa jadi dekat anak bini saya?”

“Suami saya dah diisytihar bankrap, macam mana ni?”

“Tuan, saya berjaya simpan duit sikit-sikit, tapi orang kata kena gandakan duit tu..Saya tak pandai..”

“Tolong saya Pak Teh, saya nak jadi pandai uruskan duit”

Kami tahu, ramai lagi diluar sana yang hadapi masalah serupa.

Semua orang mesti pernah dengar, pentingnya uruskan duit, uruskan hutang dan uruskan pelaburan supaya kita tiada masalah duit di kemudian hari.

Tetapi… Berapa ramai yang tahu cara untuk uruskan semua ini dengan betul? Banyak artikel dah kami kongsikan, tapi kami sedar tak semua orang boleh baca dan terus faham lepas baca artikel sahaja.

Kami berkongsi ilmu kewangan bukan sebab terlebih pandai, tetapi kami berasa lebih bahagia bila mengetahui orang lain tidak mengulangi kesilapan yang pernah kami lalui.

Maka, kami berbesar hati membawakan speaker dalam perancangan kewangan Islam yang berdaftar di bawah Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Belajar buat ANALISA KEWANGAN DIRI dan susun semula kewangan kasi cantik supaya hidup lebih bahagia.

Kita akan bersama Puan Aisya Rahman, Licensed Islamic Financial Planner (CFP CERT TM, IFP)

Puan Aisya Rahman merupakan seorang ibu dan isteri. Kerjaya beliau yang bermula di dalam industri pengiklanan, penerbangan dan seterusnya ke industri perbankan telah memberikan pengalaman meluas untuknya melebarkan sayap ke industri kewangan yang berlandaskan syariah. Beliau telah melalui pelbagai fasa kehidupan daripada tiada pendapatan untuk beberapa bulan sehingga berjaya menyelesaikan hutang melebihi 6 angka. Bila Allah dah bagi nikmat sebegitu beliau rasa bertanggungjawab untuk berkongsi ilmu pengurusan kewangan ini kepada ibu-ibu, ayah-ayah dan adik-adik di luar sana yang memerlukan bantuan.

Anda akan dapat belajar 5 benda penting

  • Fokus cara urus hutang dan duit supaya tak perlu kerja sampai umur 80 tahun
  • Mantapkan pengurusan kewangan supaya dapat bebas hutang
  • Belajar exit strategy yang berkesan sekiranya kita dah terlibat dalam hutang “jahat”
  • Rancang duit di dunia agar di akhirat kita selamat dan tak susahkan keluarga yang ditinggalkan
  • Cara betul mewariskan harta untuk anak-anak

Jangan rasa rendah diri. Kita mula belajar sekarang. Daftar sekarang di Webinar Audit Profil Kewangan