4 Tips Untuk Mahasiswa Urus Kewangan Dengan Baik

Kehidupan seorang mahasiswa bukanlah sesuatu yang mudah untuk ditempuh terutama sekali apabila ianya melibatkan perihal kewangan. Pastinya ramai mahasiswa di luar sana akan berdepan dengan kesukaran dalam menempuh cabaran untuk mendapatkan segulung ijazah.

Meskipun, kebanyakan mahasiswa ini mempunyai elaun sara diri daripada pinjaman PTPTN, namun ia tidak menjanjikan kehidupan yang selesa sepanjang masa di tempat pengajian. Sekiranya, para mahasiswa tidak mengambil inisiatif untuk memperbaiki kewangan mereka, pastinya mereka bakal berdepan dengan kehidupan yang lebih sukar.

Berikut adalah 4 tips mudah bagi membantu mahasiswa untuk mempunyai pengurusan kewangan yang lebih stabil meskipun masih belum mempunyai pekerjaan dan gaji yang tetap.

1. Bijak Memilih Kedai Makan

Menjadi seorang mahasiswa semestinya tidak boleh lari daripada makan. Apabila perut lapar pastinya, tidak dapat fokus ketika belajar.


Namun, atas faktor-faktor tertentu pastinya mahasiswa tidak dapat untuk memasak dan membawa bekal nasi dan lauk sendiri. Oleh yang demikian, jalan terbaik adalah untuk bijak memilih tempat makanan bergantung kepada tahap kemampuan masing-masing.

Jangan hanya fikir untuk makan sedap di restoran mewah dengan harga yang mahal. Apa yang lebih utama adalah mengambil makanan yang secukupnya untuk memberikan tenaga untuk fokus kepada pengajian seharian.

Nak lebih jimat, amalkan puasa sunat Isnin dan Khamis.

2. Membeli-belah Dengan Bijak

Seorang mahasiswa pastinya perlu mengeluarkan belanja yang besar untuk membeli buku teks, buku latihan, buku rujukan, alat tulis dan bermacam-macam lagi. Kadang-kadang kita perlu juga print nota di kedai fotostat yang boleh mencecah beratus-ratus mukasurat.

Sebab itulah kita kena bijak berbelanja dan buat survey kedai mana yang menawarkan harga terbaik. Boleh tanya senior kita yang lain tentang kedai yang menawarkan perkhidmatan dan harga yang berpatutan.

Selain daripada itu, bila aku nak membeli-belah stok makanan, beli benda-benda yang mengenyangkan. Contohnya:-Oat-Malt 3 in 1, bihun, kiub-kiub tomyam. Beli telur banyak-banyak. Boleh buat telur separuh masak sebagai sarapan pagi sebelum ke kelas. Kalau Universiti benarkan rice cooker, beli lah beras.

3. Perlu Ada Simpanan

Sebagai seorang mahasiswa, ianya bukan alasan untuk anda tidak mempunyai sebarang simpanan. Sedangkan inilah masa terbaik untuk menanam sikap suka menyimpan sebaik saja ada duit lebih.

Boleh mulakan dengan amaun yang kecil terlebih dahulu, duit syiling pun boleh. Perlahan-lahan naikkan jumlah simpanan tadi.

4. Cari Pendapatan Sampingan

Tips yang terakhir sekali, carilah jalan untuk menjana pendapatan sampingan atau side income. Di antaranya boleh jual top-up, minyak wangi, burger dan bermacam-macam lagi.

Paling menarik kami pernah jumpa mahasiswa yang bekerja part time sebagai cleaner di MaidEasy. Syabas dik!

Sambil dapat duit lebih, sambil mengajar kita ilmu dan kemahiran untuk berkomunikasi dengan orang ramai. Bila dah ada pengalaman sejak dari awal lagi, ianya akan jadi berguna apabila kita dah melangkah ke alam pekerjaan nanti.

Jom amalkan tips ini, wahai mahasiswa semua.

Tapi bagi yang dah graduate, pasti rasa menyesal kan sebab dulu tak tahu dan tak ambil tindakan untuk melakukannya?

Previous ArticleNext Article

Risiko Yang Akan Dihadapi Sebagai Penjamin

Pak Teh nak tanya satu soalan, anda pernah jadi penjamin untuk sesiapa tak? Biasanya, kita akan jadi penjamin untuk ahli keluarga atau rakan yang rapat dengan kita sahaja. Kalau kenalan yang tidak rapat mungkin sukar untuk kita jadi penjamin. Takut perkara yang tak diingini berlaku, akan menjadi risiko buat diri kita.

Kenapa berisiko? Teka siapa yang perlu tanggung untuk bayar hutang jika peminjam tidak boleh nak jelaskan?  Sudah tentulah penjamin yang perlu tanggung segala hutang peminjam. Sebab itu pentingnya anda untuk baca artikel ni dahulu sebelum bersetuju untuk menjadi penjamin sesiapa sekali pun.

Apa Syarat Nak Jadi Penjamin?

  • Berumur 18 tahun ke atas
  • Tidak diisytihar bankrap
  • Waras dan berupaya untuk faham segala dokumen jaminan yang berkaitan
  • Sanggup menjadi penjamin tanpa ada tekanan daripada keluarga atau rakan

Ada 2 jenis penjamin yang anda perlu tahu iaitu penjamin sosial dan bukan sosial. Untuk makluman, sosial di sini apabila anda menjadi penjamin untuk tujuan pendidikan, perumahan dan kenderaan. Sebab-sebab lain seperti pinjaman perniagaan itu dikira penjamin bukan sosial.

Hak Sebagai Penjamin

Antara hak penjamin sebelum dan selepas tandatangan perjanjian adalah:

  1. Sebelum menandatangan perjanjian:
  • Dapatkan khidmat guaman sebelum anda menandatangan kontrak
  • Minta salinan dan fahamkan segala dokumen yang berkaitan termasuklah surat atau kontrak jaminan

2. Selepas menandatangan perjanjian:

  • Tanya maklumat terkini seperti baki tertunggak akaun peminjam
  • Boleh minta peminjam selesaikan bayaran cepat jadi anda tidak perlu menjadi penjamin dalam satu masa yang lama
  • Minta peminjam untuk bayar balik apa yang anda sudah bayar ke institusi kewangan, jika peminjam tidak dapat selesaikan hutang yang dipinjam

Betul Ke Jika Peminjam Tidak Bayar, Kita Kena Bayarkan?

Ya, betul. Namun tidak semudah yang disangka. Jika diikutkan Akta Kebankrapan 1967, ramai penjamin diserang jika peminjam buat masalah. Tapi, cara ini timbulkan masalah lain pula. Dari tahun 2007 sehingga 2014, hampir 7000 penjamin sosial bankrap sebab mereka tidak mampu bayar semula.

Sebab itu, kerajaan mengemaskini akta tersebut. Jadi tidaklah hanya penjamin perlu tanggung, sedangkan bukan salah penjamin. Sekarang ini, bank akan mencari peminjam dahulu sebelum penjamin. Contohnya seperti sita aset peminjam atau apa sahaja untuk selesaikan hutang sebelum menyita penjamin. 

Jika pihak bank mengenakan tindakan kepada penjamin, perlu ada dan tunjuk bukti bahawa pihak bank sudah buat tuntutan yang sama pada peminjam tetapi tak berjaya. 

Dengan pindaan akta ini juga, bank tidak boleh bankrapkan penjamin sosial. Untuk penjamin bukan sosial, masih boleh dijatuhkan bankrap bergantung pada keputusan mahkamah. Maksudnya, mahkamah perlu rasa puas hati dulu dengan segala tindakan yang pihak bank sudah ambil.

Apa Lagi Risiko Jadi Penjamin?

  1. Skor kredit rosak

Lagi satu, rekod kredit anda juga akan terjejas. Tak kisahlah peminjam bayar tepat pada masa atau lewat. Jika lambat, lagi teruk. Bila rekod kredit tidak cantik, akan menjadi susah kepada anda nak mohon pinjaman atau pelaburan.

2. Aset boleh disita

Bukan itu sahajea, aset anda juga akan disita dan dikawal oleh Jabatan Insolvensi untuk bayar semua hutang tersebut.

3. Boleh muflis (penjamin bukan sosial)

Tak dinafikan yang risiko paling besar apabila menjadi penjamin ini adalah bankrap. Bila kedua-dua pihak tidak mampu untuk bayar semula, jadi itu sajalah caranya. Cuma, bank perlu tunggu 6 tahun selepas tarikh hantar tuntutan pertama ke penjamin sebelum ambil tindakan undang-undang. Kalau nilai hutang sama atau lebih daripada RM50,000(Akta Kebankrapan 1967). 

Antara Soalan Yang Biasa Ditanya

Soalan: Penjamin kena tanggung tak kalau ada perubahan dengan jumlah kena bayar (peminjam mintak ekstra loan)?

Jawapan: Tidak. Nilai yang ditambahkan itu kena ada penjamin yang lain. Jumlah pinjaman sudah lain, jadi perlu ada jaminan yang baru. Anda boleh tolak permintaan peminjam jika diminta untuk menjadi penjamin.

Soalan: Macam mana jika penjamin tiba-tiba nak tarik diri daripada kontrak?

Jawapan: Boleh, tiada masalah. Perlu mendapat pengesahan dahulu daripada institusi kewangan. Mereka boleh bersetuju tanpa syarat atau perlu ganti dengan penjamin baru. Mereka juga boleh untuk tidak bersetuju melainkan peminjam sudah bayar separuh atau dah selesaikan hutang pokok.

Soalan: Kalau ada di antara penjamin meninggal dunia, macam mana? Apa akan berlaku?

Jawapan: Kena tengok semula jenis jaminan. Sama ada jaminan bersama atau jaminan bersama dan berasingan. Jika jaminan bersama, tanggungjawab itu akan disambung oleh penjamin-penjamin yang lain. Tapi, jika jenis jaminan bersama dan berasingan, waris penjamin yang meninggal dunia itu akan selesaikan hutang peminjam.

Faham Dan Semak Kontrak Jaminan Terlebih Dahulu

Selagi tidak 100% faham, jangan tandatangan walaupun satu dokumen. Kalau ada sesiapa yang paksa ada untuk tandatangan, jangan layan. Lagi-lagi jika anda rasa tak sedap hati dari awal. Mungkin anda tahu yang peminjam ini memang tidak mampu untuk bayar semula atau jenis susah nak dibawa berbincang.

Jangan pula anda jadi penjamin tanpa rela kemudian buat tidak tahu. Anda perlu tahu jumlah maksimum yang boleh dijamin, terma dan syarat, dan paling penting sekali perlu tahu siapa penjamin yang lain.

Artikel asal adalah daripada Loanstreet

Baca juga: