5 Kes Hiperinflasi Paling Teruk Dalam Sejarah

Dalam artikel sebelum ini kita telah sedikit sebanyak menyentuh tentang hiperinflasi. Kalau anda terlepas artikel tersebut, jemput baca Apakah Itu Hiperinflasi? Bagaimana Ianya Berlaku Dan Apakah Kesannya?

Kalau nak tahu, Tanah Melayu juga pernah menghadapi krisis hiperinflasi yang teruk, iaitu ketika Perang Dunia ke-2. Ia berlaku pada tahun 1942-1945 apabila tentera Jepun mencerobohi Tanah Melayu.

Ketika itu, kerajaan Jepun telah memperkenalkan matawang baru di Tanah Melayu yang dipanggil dolar, sama seperti matawang yang wujud sebelum itu iaitu Malayan Dollar.

Sumber : https://commons.wikimedia.org

Penduduk Tanah Melayu ketika itu memanggil matawang tersebut sebagai duit pisang, kerana terdapat motif buah pisang pada wang kertas 10 dolar.

Pencetakan wang secara berleluasa oleh kerajaan Jepun, penyebaran wang palsu, dan kekalahan Jepun dalam peperangan telah menyebabkan nilai duit pisang jatuh teruk dan seterusnya langsung tidak bernilai setelah tentera Jepun menyerah kalah.

Sebenarnya ada kes hiperinflasi yang lebih teruk dari kisah hiperinflasi Tanah Melayu. Mari kita singkap episod-episod hiperinflasi yang paling teruk dalam lipatan sejarah dunia.

5. GREECE, 1944

Sumber : https://aroundtheworldin80currencies.com

Wang kertas ini berasal dari era Perang Dunia II, 1944. Betapa teruknya hiperinflasi Greece pada tahun 1944 sehingga inflasi mencecah 18% sehari. Orang kaya pun berpeluh kalau nilai kekayaan mereka menjadi separuh setiap 5-6 hari!

Kalau hari ini duit mereka boleh membeli 10 ekor ayam, minggu depan mereka hanya dapat beli 5 ekor ayam sahaja dengan jumlah wang yang sama.

Kalau anda perasan, hiperinflasi yang berlaku di Greece terjadi pada waktu yang sama dengan hiperinflasi yang berlaku di Tanah Melayu. Ya, anda betul kalau anda meneka perang sebagai punca berlakunya hiperinflasi di Greece.

Hiperinflasi yang mulanya dicetuskan oleh kelembapan perdagangan diburukkan lagi dengan pencerobohan Kuasa Paksi terhadap Greece, kerana mereka dipaksa untuk membiayai 400 ribu askar penceroboh.

Aktiviti ekonomi Greece juga merudum, menyebabkan kerajaan tiada sumber pendapatan dan mula mencetak wang dengan agresif. Pada bulan November 1944, inflasi mencecah sehingga 13,800%!

Akhirnya, Greece berjaya pulih dengan merombak semula perbelanjaan kerajaan dan memperkenalkan matawang baru.

4. REPUBLIK WEIMAR, 1923

Tak pernah dengar nama ini kan? Ini adalah kerana republik tersebut sudah tidak wujud selepas tahun 1933, yang tinggal kini hanyalah sebuah bandar di Jerman yang bernama Weimar.

Keadaan ekonomi pasca-perang di Weimar menjadi amat getir, berpunca dari beberapa faktor: paksaan untuk membayar kos pembaikian oleh negara Bersekutu, sekatan ekonomi oleh Perancis dan Belgium, serta pencetakan wang secara berleluasa.

Republik Weimar juga tidak dibenarkan untuk menggunakan matawang sendiri untuk membayar kos membaikpulih kerana nilainya telah jatuh teruk. Akhirnya ia terpaksa menjual matawang sendiri dengan banyaknya dan menyebabkan nilainya semakin jatuh.

Di kemuncak krisis, harga barang naik sebanyak 21% sehari dan setinggi 29,500% sebulan! Harga barang mula menjadi stabil selepas matawang baru diperkenalkan dan pemiutang-pemiutang Jerman setuju untuk merunding semula pelan pembayaran hutang.

3. YUGOSLAVIA, 1994

Yugoslavia merupakan satu lagi wilayah yang sudah tidak wujud, akibat perpecahan kepada beberapa negara: Serbia dan Montenegro, Slovenia, Croatia, Bosnia dan Herzegovina, dan Macedonia.

Banyak sebab kenapa Yugoslavia berpecah, antaranya kejatuhan Soviet Union, ketidakstabilan politik serantau, dan semangat perkauman yang mencetuskan perang saudara yang berlarutan.

Akibat aktiviti ekonomi yang terjejas dek konflik, kerajaan mula mencetak wang untuk menampung perbelanjaan. Tetapi perbelanjaan yang tidak terkawal, tidak efisyen, serta penuh korupsi menyebabkan masalah ekonomi menjadi lebih teruk.

Akibat konflik tersebut juga, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah mengenakan sekatan ekonomi terhadap Yugoslavia. Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga.

Setiap hari, harga barang dianggarkan naik sebanyak 65%, menyebabkan harga berganda setiap 2 hari. Inflasi bulanan paling teruk pernah direkodkan pula mencapai 313,000,000%.

Tak tercapai dek akal, tapi angka ini bukanlah yang tertinggi dalam sejarah.

Teruskan membaca!

2. ZIMBABWE, 2008

Di tempat kedua pula merupakan kes hiperinflasi yang berlaku di Zimbabwe pada tahun 2008. Setiap hari harga barang naik sekali ganda kerana inflasi mencecah 98% sehari.

Tindakan kerajaan melancarkan program merombak semula hakmilik tanah dan merampas tanah dari penduduk Zimbabwe berkulit putih menyebabkan sektor perladangan menjadi perlahan dan menjejaskan ekonomi.

Presiden Mugabe, iaitu presiden ketika itu, memburukkan lagi keadaan dengan mencetak wang untuk membayar hutang IMF, gaji pekerja dan membiayai peperangan di Congo.

Hiperinflasi yang mencecah setinggi 79,000,000,000% pada bulan November 2008 akhirnya tamat setelah Zimbabwe dollar sudah tidak mempunyai nilai dan digantikan dengan US dollar dan South African rand.

1. HUNGARY, 1946

Dah bersedia untuk kisah hiperinflasi yang paling teruk dalam sejarah? Mari kita lihat.

Punca utama hiperinflasi Hungary ini kita boleh agak, kerana berlaku pada sekitar waktu yang sama dengan Tanah Melayu dan Greece. Peperangan menyebabkan Hungary membuat banyak pinjaman untuk membantu sekutunya iaitu Jerman, namun kekalahan Jerman menyebabkan hutang tersebut tidak dapat dibayar kembali kepada Hungary.

Tidak cukup dengan itu, Hungary juga dipaksa untuk membayar kos membaikpulih kepada Soviet. Kerajaan Hungary yang terdesak ketika itu telah mencetak wang secara agresif tanpa mengendahkan kesannya terhadap ekonomi.

Kerosakan kepada infrastruktur yang begitu teruk termasuklah kerosakan bangunan, rel kereta api dan jalanraya menyebabkan sesuatu yang dinamakan kejutan bekalan (supply shock). Kekurangan bekalan menyebabkan harga barangan meningkat dengan laju.

Pada tahun 1946, inflasi paling teruk pernah direkodkan  mencapai setinggi 13,600,000,000,000,000%. Setiap 16 jam, harga barang naik sekali ganda.

Akhirnya kerajaan mengambil langkah untuk menstabilkan matawang dengan merombak sistem cukai, membawa pulang simpanan emas dari negara lain, dan memperkenalkan matawang baru yang nilainya disokong oleh emas.

Sumber Rujukan:

Ditulis oleh Azam, seorang pengurus dana saham antarabangsa di sebuah institusi kewangan di Malaysia.

Penafian: Artikel ini merupakan pendapat dan pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pandangan rasmi mana-mana organisasi.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Risiko Yang Akan Dihadapi Sebagai Penjamin

Pak Teh nak tanya satu soalan, anda pernah jadi penjamin untuk sesiapa tak? Biasanya, kita akan jadi penjamin untuk ahli keluarga atau rakan yang rapat dengan kita sahaja. Kalau kenalan yang tidak rapat mungkin sukar untuk kita jadi penjamin. Takut perkara yang tak diingini berlaku, akan menjadi risiko buat diri kita.

Kenapa berisiko? Teka siapa yang perlu tanggung untuk bayar hutang jika peminjam tidak boleh nak jelaskan?  Sudah tentulah penjamin yang perlu tanggung segala hutang peminjam. Sebab itu pentingnya anda untuk baca artikel ni dahulu sebelum bersetuju untuk menjadi penjamin sesiapa sekali pun.

Apa Syarat Nak Jadi Penjamin?

  • Berumur 18 tahun ke atas
  • Tidak diisytihar bankrap
  • Waras dan berupaya untuk faham segala dokumen jaminan yang berkaitan
  • Sanggup menjadi penjamin tanpa ada tekanan daripada keluarga atau rakan

Ada 2 jenis penjamin yang anda perlu tahu iaitu penjamin sosial dan bukan sosial. Untuk makluman, sosial di sini apabila anda menjadi penjamin untuk tujuan pendidikan, perumahan dan kenderaan. Sebab-sebab lain seperti pinjaman perniagaan itu dikira penjamin bukan sosial.

Hak Sebagai Penjamin

Antara hak penjamin sebelum dan selepas tandatangan perjanjian adalah:

  1. Sebelum menandatangan perjanjian:
  • Dapatkan khidmat guaman sebelum anda menandatangan kontrak
  • Minta salinan dan fahamkan segala dokumen yang berkaitan termasuklah surat atau kontrak jaminan

2. Selepas menandatangan perjanjian:

  • Tanya maklumat terkini seperti baki tertunggak akaun peminjam
  • Boleh minta peminjam selesaikan bayaran cepat jadi anda tidak perlu menjadi penjamin dalam satu masa yang lama
  • Minta peminjam untuk bayar balik apa yang anda sudah bayar ke institusi kewangan, jika peminjam tidak dapat selesaikan hutang yang dipinjam

Betul Ke Jika Peminjam Tidak Bayar, Kita Kena Bayarkan?

Ya, betul. Namun tidak semudah yang disangka. Jika diikutkan Akta Kebankrapan 1967, ramai penjamin diserang jika peminjam buat masalah. Tapi, cara ini timbulkan masalah lain pula. Dari tahun 2007 sehingga 2014, hampir 7000 penjamin sosial bankrap sebab mereka tidak mampu bayar semula.

Sebab itu, kerajaan mengemaskini akta tersebut. Jadi tidaklah hanya penjamin perlu tanggung, sedangkan bukan salah penjamin. Sekarang ini, bank akan mencari peminjam dahulu sebelum penjamin. Contohnya seperti sita aset peminjam atau apa sahaja untuk selesaikan hutang sebelum menyita penjamin. 

Jika pihak bank mengenakan tindakan kepada penjamin, perlu ada dan tunjuk bukti bahawa pihak bank sudah buat tuntutan yang sama pada peminjam tetapi tak berjaya. 

Dengan pindaan akta ini juga, bank tidak boleh bankrapkan penjamin sosial. Untuk penjamin bukan sosial, masih boleh dijatuhkan bankrap bergantung pada keputusan mahkamah. Maksudnya, mahkamah perlu rasa puas hati dulu dengan segala tindakan yang pihak bank sudah ambil.

Apa Lagi Risiko Jadi Penjamin?

  1. Skor kredit rosak

Lagi satu, rekod kredit anda juga akan terjejas. Tak kisahlah peminjam bayar tepat pada masa atau lewat. Jika lambat, lagi teruk. Bila rekod kredit tidak cantik, akan menjadi susah kepada anda nak mohon pinjaman atau pelaburan.

2. Aset boleh disita

Bukan itu sahajea, aset anda juga akan disita dan dikawal oleh Jabatan Insolvensi untuk bayar semua hutang tersebut.

3. Boleh muflis (penjamin bukan sosial)

Tak dinafikan yang risiko paling besar apabila menjadi penjamin ini adalah bankrap. Bila kedua-dua pihak tidak mampu untuk bayar semula, jadi itu sajalah caranya. Cuma, bank perlu tunggu 6 tahun selepas tarikh hantar tuntutan pertama ke penjamin sebelum ambil tindakan undang-undang. Kalau nilai hutang sama atau lebih daripada RM50,000(Akta Kebankrapan 1967). 

Antara Soalan Yang Biasa Ditanya

Soalan: Penjamin kena tanggung tak kalau ada perubahan dengan jumlah kena bayar (peminjam mintak ekstra loan)?

Jawapan: Tidak. Nilai yang ditambahkan itu kena ada penjamin yang lain. Jumlah pinjaman sudah lain, jadi perlu ada jaminan yang baru. Anda boleh tolak permintaan peminjam jika diminta untuk menjadi penjamin.

Soalan: Macam mana jika penjamin tiba-tiba nak tarik diri daripada kontrak?

Jawapan: Boleh, tiada masalah. Perlu mendapat pengesahan dahulu daripada institusi kewangan. Mereka boleh bersetuju tanpa syarat atau perlu ganti dengan penjamin baru. Mereka juga boleh untuk tidak bersetuju melainkan peminjam sudah bayar separuh atau dah selesaikan hutang pokok.

Soalan: Kalau ada di antara penjamin meninggal dunia, macam mana? Apa akan berlaku?

Jawapan: Kena tengok semula jenis jaminan. Sama ada jaminan bersama atau jaminan bersama dan berasingan. Jika jaminan bersama, tanggungjawab itu akan disambung oleh penjamin-penjamin yang lain. Tapi, jika jenis jaminan bersama dan berasingan, waris penjamin yang meninggal dunia itu akan selesaikan hutang peminjam.

Faham Dan Semak Kontrak Jaminan Terlebih Dahulu

Selagi tidak 100% faham, jangan tandatangan walaupun satu dokumen. Kalau ada sesiapa yang paksa ada untuk tandatangan, jangan layan. Lagi-lagi jika anda rasa tak sedap hati dari awal. Mungkin anda tahu yang peminjam ini memang tidak mampu untuk bayar semula atau jenis susah nak dibawa berbincang.

Jangan pula anda jadi penjamin tanpa rela kemudian buat tidak tahu. Anda perlu tahu jumlah maksimum yang boleh dijamin, terma dan syarat, dan paling penting sekali perlu tahu siapa penjamin yang lain.

Artikel asal adalah daripada Loanstreet

Baca juga: