Apakah Itu ‘Porter’s Five Forces?’

Istilah yang dimaksudkan ini adalah baru, mesti ramai yang tak pernah dengar kan? Jom kita ambil tahu mengenainya dan kelebihannya.

Digunakan Untuk Menilai Persaingan Dalam Industri

Biasa dengar SWOT Analysis? PEST Analysis? Terdapat beberapa persamaan dan juga perbezaan di antara mereka ni.

Porter’s Five Forces adalah kaedah penilaian persaingan dalam industri, yang telah dibangunkan oleh Michael Porter pada tahun 1980. Memang baru jugalah.

Dengan kaedah ini, kita boleh menilai persaingan dengan menggunakan lima faktor. Kita boleh mengetahui bagaimana setiap faktor mempengaruhi kita, kekuatan setiap faktor, dan bagaimana kita boleh meningkatkan dan mengekalkan keuntungan dalam industri.

Kita juga boleh menjawab pelbagai pertanyaan seperti:

  • Bagaimanakah tahap kekuatan persaingan di dalam industri sekarang?
  • Masih bolehkah kita hendak menjana keuntungan yang positif dengan persaingan yang semakin sengit?
  • Adakah faktor-faktor ini boleh mengurangkan keuntungan kita?

Jom kita sama-sama tengok apa sebenarnya Porter’s Five Forces ini.

1. Ancaman Pendatang Baru Dalam Industri

Apabila sesuatu industri sukar untuk dimasuki atau dalam erti kata lain mempunyai kos dan modal yang tinggi untuk memulakan perniagaan, pastinya mempunyai kurang jumlah penjual. Industri tersebut mungkin memerlukan kos seperti R&D, kos bahan mentah yang mahal atau pun tenaga kerja yang mahir.

Bilangan penjual yang kurang akan menyebabkan persaingan menjadi kurang sengit. Sebagai contoh, industri automotif masih boleh bertahan kerana kenderaan yang ditawarkan tidak sama di antara setiap pengeluar.

Namun, sejak pengguna semakin ramai yang beralih ke tenaga yang boleh diperbaharui atau ‘tenaga hijau’, muncul pula pesaing baru yang hebat seperti Tesla.

2. Ancaman Barang-Barang Pengganti

Untuk para penjual yang barang jualannya mempunyai banyak barang pengganti (substitutes), persaingan pastinya lebih terasa. Barang jualan kita boleh digantikan pada bila-bila masa atau mempunyai kos gantian yang murah.

Pastinya lebih sukar untuk kita menaikkan harga barang.

Ini berbeza dengan mereka yang mengeluarkan barangan premium atau pun sukar untuk diganti. Para peniaga boleh menaikkan harga sesuka hati untuk mendapat keuntungan yang lebih, disebabkan kurangnya persaingan.

Iklan

3. Kuasa Menawar Pembeli

Pembeli akan mempunyai kuasa menawar yang tinggi apabila kita mempunyai kurang pelanggan. Mereka akan meminta untuk mengurangkan harga apabila membeli.

Mereka juga akan tawar-menawar apabila membeli dalam kuantiti yang banyak. Apabila pembeli meminta pengurangan harga yang terlalu banyak, semakin kuranglah keuntungan peniaga.

Tetapi, ada segelintir pembeli yang masih membeli walaupun harga mahal kerana mereka merupakan pengguna setia untuk jenama tersebut. Syarikat yang mempunyai ramai pengikut setia adalah seperti Apple.

4. Kuasa Menawar Pembekal

Bagi pembekal pula, semakin ramai pembekal yang boleh membekalkan barang yang sama, kuasa mereka untuk menaikkan harga akan menurun. Ini adalah kerana penjual boleh mendapatkan bekalan daripada pembekal yang lain, jika mereka meletakkan harga yang terlalu tinggi.

Kebiasaanya, para pembekal akan menaikkan harga apabila tiada produk alternatif, kurang pembekal atau pun kos yang tinggi untuk mencari pembekal yang lain.

5. Persaingan Sedia Ada

Jika terdapat ramai penjual dalam sesuatu industri, persaingan akan menjadi lebih sengit. Kita tidak boleh hendak meletakkan harga sembarangan kerana pelanggan mempunyai banyak pilihan.

Persaingan sebegini akan berlaku apabila saiz perniagaan adalah sama besar, menjual barangan yang sama, mempunyai strategi perniagaan yang lebih kurang sama dan sukar untuk keluar daripada industri.

Kesimpulannya, semakin kuat “forces” ini dalam industri, semakin kurang menarik industri tersebut untuk diterokai.  Ini akan menyebabkan kita menjana keuntungan yang rendah atau lebih teruk lagi mengalami kerugian.

Kaedah ini bukan sahaja membantu untuk mengukur ancaman yang ada dalam industri, tetapi juga membantu kita memikirkan strategi perniagaan.

Keadaan industri yang terbaik untuk kita memperoleh keuntungan yang tinggi menurut kaedah ini adalah:

  • Kesukaran yang tinggi untuk masuk ke dalam industri
  • Kurangnya barang pengganti
  • Kuasa menawar yang lemah daripada pembeli dan pembekal
  • Persaingan di antara peniaga sedia ada yang minimum

Ditulis oleh Abang Yazree Hazwan. Penulis merupakan seorang Eksekutif di sebuah syarikat penyelidikan pasaran di Malaysia. Mempunyai pengalaman dalam bidang insurans/reinsurans di syarikat reinsurans tempatan.

Sumber Rujukan: https://www.visual-paradigm.com/guide/strategic-analysis/what-is-five-forces-analysis/

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Langsaikan Hutang Dengan Mudah Menggunakan Kaedah Debt-Snowball

Debt-snowball merujuk kepada teknik melangsaikan hutang yang paling kecil diikuti dengan hutang yang paling besar. Daripada sudut psikologi, teknik ini dapat memberi “feel good effect” dan motivasi kerana penghutang dapat melihat jumlah hutang mereka semakin berkurangan.

1. Senaraikan Semua Hutang

Senaraikan semua kategori hutang mengikut urutan jumlah ansuran, baki hutang, kos pinjaman,tempoh bayaran dan kadar faedah. Hutang ini perlu disusun bermula dari sedikit hingga yang paling tinggi.

Kos hutang boleh didapati daripada surat tawaran bank atau dokumen daripada pihak syarikat guaman yang mengendalikan pembiayaan tersebut. Jika tidak pasti anda boleh telefon pihak bank yang anda berhutang dan mohon mereka semak berapa baki terkini bersama kadar faedah.

Sila rujuk jadual di bawah untuk contoh.

Hutang Bayaran Ansuran Minima (RM) Baki Hutang (RM) Kadar Faedah Tempoh (Tahun)
(A) Kad Kredit 100 1,000 18%
(B) PTPTN 150 20,000 3% 20
(C) Kereta 400 40,000 4% 7
(D) Rumah 900 180,000 6% 25

2. Tentukan Jumlah Bayaran Khas Untuk Membayar Hutang

Sebaik-baiknya, peruntukan yang sesuai bagi membayar hutang hendaklah tidak melebihi 30% daripada gaji anda. Jika jumlah ansuran hutang bulanan (tidak termasuk ansuran bayaran rumah) melebihi 30% daripada pendapatan bulanan, kewangan anda tidak sihat.

Tindakan pembaikan segera perlu dilaksanakan.

3. Bayar Semua Hutang Dengan Bayaran Minimum, Lebihkan Bayaran Hutang Paling Kecil

Merujuk pada hutang di atas, komitmen anda terhadap hutang adalah sebanyak RM 1,950. Bermula pada bulan seterusnya, peruntukkan lebih sedikit duit contohnya RM 100. Jadi jumlah keseluruhan komitmen anda kini RM 2,050.

Anda perlu membayar semua hutang anda dengan jumlah minimum dan bayar lebih untuk hutang A, bermakna anda bayar RM200 untuk hutang kad kredit A.

4. Teruskan Membayar Amaun Yang Sama, Walaupun Hutang Paling Kecil Habis Dibayar

Setelah langsai hutang A, gunakan RM200 tersebut untuk ditambah kepada pembayaran hutang (B) PTPTN pula. Ini menjadikan pembayaran ansuran hutang B meningkat kepada RM350 sebulan. Seterusnya ulang teknik ini bagi hutang C pula dan seterusnya hutang D.

Iklan

Secara teorinya, apabila sampai ke hutang yang terakhir, jumlah bayaran tambahan yang dibayar akan bertambah banyak, serupa dengan sebutir bebola salji bertambah besar saiznya sewaktu bergolek menuruni bukit. Inilah yang dinamakan sebagai snowball effect.

Kaedah ini adalah di antara cadangan untuk membayar hutang secara sistematik. Sebagai pengguna yang berhemat, anda perlu merancang kewangan anda dengan teliti, pertimbangkan antara ansuran bulanan yang mampu anda bayar dengan tempoh pinjaman yang paling pendek dan buatlah keputusan dengan bijak.

Sumber Rujukan: KonsumerKini

This image has an empty alt attribute; its file name is suri-rumah-bangkit1.jpg

Anda Berkeinginan Nak Selesaikan Hutang?

Semua orang nak sangat bayar dan selesaikan hutang.

Tapi setiap kali nak bayar, pasti akan ada halangan yang tak dijangka maka pembayaran hutang juga tertangguh.

Hutang yang semakin bertambah dan tidak dapat dibayar akan buat kita semakin stress akibat tekanan yang dihadapi.

Jadi bagaimana cara nak bayar hutang yang ada?

Anda boleh belajar dari kisah seorang suri rumah ni melangsaikan hutangnya sebanyak setengah juta yang ditanggungnya.

Dapatkan eBook Suri Rumah Bangkit Hutang ½ Juta Selesai hari ini.

Iklan

Kita Tak Perlu Hantar Borang Cukai Pendapatan Kalau…

PCB Sebagai Cukai Muktamad

Jangan salah faham. Artikel ini bukan nak kata kita dah tak perlu hantar borang cukai. Jika gaji kasar korang lebih RM2,800 dan ada penolakan PCB (Potongan Cukai Bulanan) setiap bulan sila teruskan membaca.

Tahu tak bermula tahun 2015 individu yang bekerja boleh memilih sama ada nak menghantar borang cukai (e-filing) atau sebaliknya. Ini adalah hasil pengenalan konsep Potongan Cukai Berjadual (PCB) sebagai cukai muktamad.

Dalam konteks PCB sebagai cukai muktamad, setiap pembayar cukai boleh melakukan pengiraan sendiri pada 31 Disember setiap tahun. Kalau amaun dikira adalah tepat maka seseorang itu boleh memilih PCB sebagai cukai muktamad (dan tak perlu hantar e-filing).

Bahasa mudahnya, kalau dah potong PCB bulan-bulan kita boleh tak hantar borang cukai, asalkan memenuhi syarat.

Bagaimanapun, kalau amaun PCB dipotong lebih rendah berbanding cukai dikira atau amaun PCB lebih tinggi, maka dinasihatkan supaya isi borang cukai seperti biasa.

Apa itu Potongan Cukai Bulanan sebagai Cukai Muktamad (PCB Cukai Muktamad)?

PCB sebagai Cukai Muktamad membenarkan pembayar cukai yang layak untuk tidak mengemukakan Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN).

Siapa yang layak untuk tidak hantar Borang Nyata Cukai Pendapatan (Borang BNCP)?

Individu yang layak adalah:

1. Mempunyai satu punca pendapatan sahaja iaitu pendapatan penggajian di bawah seksyen 13 ACP 1967. Walau bagaimanapun sekiranya individu menerima pendapatan penggajian bersama manfaat berupa barangan atau nilai tempat kediaman, individu itu perlu kemukakan BNCP;

Contoh : Jika bekerja makan gaji dan majikan beri kemudahan sebuah kereta untuk kegunaan adalah contoh manfaat berupa barangan (MBB). Maka korang tak memenuhi kriteria PCB Cukai Muktamad.

Contoh : Jika bekerja makan gaji tetapi ada pendapatan lain seperti sewa atau komisen juga kira ada lebih satu punca pendapatan. Maka korang tak memenuhi kriteria PCB Cukai Muktamad.

2. PCB dipotong mengikut KKCP (Kaedah-Kaedah Cukai Pendapatan);

Maksudnya potong PCB ikut jadual yang ditetapkan dan tak skip-skip.

3. Berkhidmat selama 12 bulan dalam tahun taksiran dengan majikan yang sama;

Contoh : Fattah bekerja dengan Sykt Boniasara selama 12 bulan (Jan – Dec 2016). Dia kemudian bekerja dengan Sykt Padinini (Jan 2017). Maka Fattah tergolong dalam kriteria berkerja dengan satu majikan dalam tempoh asas.

Iklan

4. PCB tidak ditanggung oleh majikan dalam tahun taksiran tersebut; dan

5. Suami atau isteri tidak membuat pilihan untuk ditaksir bersama di bawah seksyen 45 ACP 1967.

Menurut sumber yang dipercayai, susah nak jumpa suami isteri buat taksiran bersama zaman hipster ni atas banyak sebab. Jadi kalau buat taksiran berasingan memenuhi kriteria PCB Cukai Muktamad.

Adakah pembayar cukai perlu mengemukakan borang BNCP sekiranya tidak memenuhi kriteria-kriteria PCB Cukai Muktamad?

Ya. Layanan ini tidak terpakai kepada pekerja berikut:

1. Bekerja dengan lebih daripada satu maijikan;

2. Tempoh penggajian kurang daripada 12 bulan (Januari – Disember);

3. Cukai ditanggung oleh majikan;

4. Taksiran Bersama;

5. Mempunyai saraan Manfaat Berupa Barangan (MBB) dan Nilai Tempat Kediaman (NTK); atau

6. Pembayar cukai yang ingin menuntut bayaran balik atau menuntut pelepasan atau rebat.

Contohnya umat Islam yang membayar zakat perlu menghantar borang cukai bagi membolehkan bayaran zakat terbabit diambil kira dalam pengiraan cukai.

 

Mana Lebih Bagus? Hantar Borang atau Pilih PCB Cukai Mukatamad?

Pilihan di tangan anda, secara logiknya hantar borang lebih bagus sebab macam-macam pelepasan boleh kita tuntut. Silap haribulan dapat lebihan baki cukai (refund) sebab terlebih bayar PCB.

 

Rujukan : Soalan Lazim PCB Sebagai Cukai Muktamad, Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia
Boleh juga rujuk berita Harian Metro berhubung perkara ini.

Iklan

Dana Noriba: Pinjaman Tanpa Riba Dan Faedah

Pinjaman tanpa riba dan kadar faedah? Cuma bayar jumlah yang dipinjam sahaja. Biar betul!

Semua tahu yang sistem perbankan Islam masih tertakluk kepada kadar keuntungan berdasarkan kadar asas Overnight Policy Rate (OPR) yang dikawalselia oleh Bank Negara Malaysia (BNM).

Baru-baru ini Koperasi Pembangunan Pengguna Islam Malaysia (KoPPIM) ada memperkenalkan Dana Noriba, satu sistem pinjaman kewangan tanpa kadar faedah dimana peminjam hanya perlu membayar jumlah wang yang dipinjam sahaja tanpa sebarang tambahan.

Menurut KoPPIM, dana yang diinfaqkan melalui KoPPIM dari sedekah dan infaq orang ramai akan dipecahkan kepada dua bahagian:

1. 50% dana akan digunakan untuk pelaburan strategik untuk mengembangkan dana pinjaman dan menanggung kos operasi

2. 50% dana akan digunakan untuk memberi pinjaman tanpa riba sepenuhnya. Pinjaman yang dirancang untuk diberikan:
– Pinjaman peribadi sehingga RM5,000
– Pinjaman kenderaan sehingga RM50,000
– Pinjaman pendidikan sehingga RM50,000
– Pinjaman perumahan sehingga RM500,000

Sudah pasti terlalu awal untuk kita memberi sebarang komentar tentang usaha baik yang dilakukan oleh KoPPIM ini. Berdasarkan kepada model yang dicadangkan ini, ada beberapa poin penting yang boleh kita bincangkan.

1. Kos Pembiayaan

Photo by Marc Mueller from Pexels

Sistem perbankan yang ada di dunia ketika ini mempunyai kos pembiayaan untuk mendapatkan dana pinjaman. Sekiranya bank bergantung pada dana modal dari pelabur, sudah pasti pelabur mengharapkan pulangan yang lumayan.

Dana modal dari pendeposit juga perlu diberi sedikit pulangan apatah lagi sekiranya perlu pinjaman di antara bank.

Sistem yang diperkenalkan oleh dana Noriba dikatakan modal akan diambil dari dana infaq dan sedekah orang ramai. Ini bermakna dana modal untuk pinjaman ini tidak perlu diberi sebarang pulangan dan pastinya membolehkan dana Noriba untuk tidak mengenakan cas kadar faedah kepada peminjam.

Iklan

2. Kos Operasi

Antara kekangan yang dihadapi oleh sistem perbankan sedia ada ialah kos operasi yang tinggi. Ini kerana pihak bank bukan sahaja perlu memberikan khidmat dan servis kepada peminjam, tetapi juga kepada pendeposit. Ini termasuklah fasiliti seperti mesin ATM dan CDM selain cawangan bank secara fizikal dan pusat khidmat pelanggan.

Sistem kewangan baru seperti dana Noriba yang diperkenalkan ini tidak memerlukan fasiliti dan servis kepada pendeposit. Justeru, kos operasi sudah pasti lebih rendah berbanding institusi perbankan sedia ada.

3. Permintaan Yang Tinggi

Photo by Aiman Khair Samsol Hairi from Pexels

Dana Noriba sudah pasti akan berhadapan dengan permintaan yang tinggi. Ini kerana belum ada lagi mana-mana institusi yang mampu memberi pinjaman tanpa riba dan kos pembayaran semula pinjaman akan berkurang atau hampir tiada kos.

4. Dana Yang Terhad

Namun begitu, dana Noriba juga mempunyai dana yang terhad berbanding insititusi perbankan. Bayangkan hanya untuk satu pinjaman perumahan, dana Noriba perlu mengumpulkan sehingga RM1 juta dana infaq dan sumbangan. RM500k akan dilaburkan untuk menampung kos operasi manakala RM500k akan diberikan kepada peminjam.

Justeru dana Noriba mungkin memerlukan masa untuk mengumpulkan dana infaq yang mencukupi bagi menampung permintaan tinggi. Sekiranya peminjam berdisiplin dalam pembayaran semula hutang, dana infaq akan semakin membesar dan lebih ramai yang akan mendapat manfaat.

5. Risiko Lewat Bayar

Dana Noriba seperti pinjaman lain mempunyai risiko peminjam lewat membuat pembayaran semula pinjaman. Lebih parah sekiranya peminjam tidak membayar semula pinjaman mereka.

Hal ini berbeza dengan institusi perbankan di mana mereka mempunyai mekanisme tersendiri melalui penalti lewat bayar, menaikkan kadar faedah dan lelongan harta untuk mendapatkan semula hutang bagi individu yang culas membuat pembayaran balik pinjaman.

Kesimpulan

Kredit Gambar: Facebook PPIM

Model yang diperkenalkan oleh KoPPIM ini merupakan satu inisiatif yang sangat menarik. Sudah pasti sokongan yang padu perlu diberi supaya kita dapat melihat satu sistem yang lebih baik berbanding apa yang ada sekarang.

Artikel ini ditulis oleh Mohd Arif Irfan, seorang juruaudit di salah sebuah firma audit di Malaysia. Beliau telah lulus kesemua kertas peperiksaan ACCA dan sedang mengutip pengalaman untuk menjadi akauntan bertauliah. Meminati bidang hartanah dan pelaburan serta rajin berkongsi ilmu di FB Arif Irfan.

Iklan

Bon Kerajaan Malaysia Diturunkan Menjadi Neutral Daripada ‘Bullish’ – DBS Research

Kalau beberapa minggu lepas kita dikejutkan dengan Malaysia Mungkin ‘Hilang’ RM33 Bilion Akibat Terkeluar Daripada World Government Bond Index (WGBI) oleh FTSE Russell, kali ini pihak DBS Research pula menurunkan tahap menurunkan tahap bon kerajaan Malaysia ke paras ‘neutral’, berbanding ‘bullish’ sebelum ini.

Ini berikutan penilaian Malaysian Government Securities (MGS) yang tidak lagi murah dan risiko berkaitan prestasi yang telah meningkat.

Penganalisa DBS Research iaitu Duncan Tan telah menyuarakan kebimbangan berkenaan peningkatan risiko dan ketidaktentuan yang menyelebungi pembangunan masa depan Malaysia, yang bakal melihat MGS dan Ringgit Malaysia didagangkan dengan lebih volatile.

Malaysia Berdepan Lagi RM8 Bilion Aliran Keluar Dana Asing

Dengan FTSE Russell, kita mungkin ‘hilang’ RM33 Bilion, kini dengan pengumuman DBS Research pula kita bakal ‘hilang’ RM8 bilion pula. Katanya dana kekayaan dari Norway bakal membawa keluar wang mereka daripada pasaran negara yang membangun, termasuklah dari Malaysia.

Walaupun bon kerajaan Malaysia berada di tempat ketiga di kalangan negara membangun Asia, prestasi matawang Ringgit Malaysia yang menurun tidak membantu dalam meyakinkan para pelabur untuk melabur di sini.

Iklan

Sumber:

Bagaimana Reaksi FBMKLCI Terhadap Berita Ini?

Sumber: Trading View

Pasaran saham Malaysia jatuh sejak setahun yang lalu, namun tanda-tanda rebound ada sedikit. Selasa lepas naik 4.89 mata atau 0.30% untuk ditutup pada paras 1642.29 mata.

Jom sama-sama kita tunggu bagaimana reaksi pasaran dengan berita terbaru ini.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!