8 Salah Faham Pemilik Perniagaan Enterprise Berkaitan Cukai

Keuntungan atau kerugian perniagaan wajib dan perlu dilakukan setiap tahun. Pembaca yang memiliki perniagaan Enterprise, tahukan pendapatan perniagaan perlu dilaporkan kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) menggunakan Borang B? Pendapatan hasil dari bisnes Enterprise dikira cukai bawah nama pemilik.

Borang B – pendapatan di bawah Sek 4(a) – 4(f) Akta Cukai Pendapatan 1967 dan diisi oleh individu yang mempunyai punca pendapatan perniagaan (tunggal) atau perkongsian.

Sepanjang tempoh 10 tahun dalam kerjaya sebagai juruaudit, saya dapati ada 7 salah faham utama berkaitan cukai di kalangan pemilik perniagaan Enterprise.

1. Bayar Zakat Banyak, Tak Perlu Hantar Borang Cukai

Definisi Zakat Perniagaan ; zakat yang wajib dikeluarkan hasil daripada harta perniagaan sama ada berasaskan pembuatan, perlombongan, perikanan, perkapalan, pembekalan, pertanian, perkhidmatan atau sebagainya dengan tujuan diperniagakan, sama ada dalam bentuk perniagaan persendirian, perniagaan perkongsian sesama Islam atau dengan bukan Islam, perniagaan semua jenis syarikat, koperasi atau perniagaan saham dan sebagainya.

Memang ramai peniaga terutamanya yang beragama Islam lebih sanggup membayar zakat yang banyak dari membayar cukai. Tapi cukai dengan zakat tak sama. Zakat wajib untuk umat Islam. Cukai undang-undang dalam negara. Zakat perniagaan boleh mengurangkan pembayaran cukai, namun masih perlu hantar borang taksiran dulu.

Tidak buat taksiran cukai (tak hantar borang) boleh dikenakan tindakan undang-undang. Walau bayar zakat banyak mana pun.

2. Perniagaan rugi, Tak Perlu Hantar Borang Cukai

Rugi dalam perniagaan perkara biasa. Kena ingat perniagaan kita untung atau rugi tetap kena hantar borang (Borang B). Malahan kalau perniagaan rugi, lagiiii la kena hantar. Rugi kalau tak hantar sebab rugi tahun ini boleh ditolak dengan untung masa hadapan.

3. Berniaga Online, Tak Perlu Daftar SSM & LHDN

Perniagaan online atau offline, ia tetap sejenis perniagaan. Semua perniagaan perlu berdaftar. Dropship pun sama. Kalau rajin update status gambar parcel poslaju menggunung dengan caption ‘Syukurrr, stok baru sampai, dah 5000 orang order!’, memang saja la kalau tak laporkan pendapatan tu.

4. Bila Daftar Dengan LHDN Nanti Kena Bayar Cukai

Selepas berdaftar di LHDN, kita bertanggungjawab melaporkan pendapatan perniagaan, belum tentu kena bayar cukai.

Ulang sekali lagi.

Lapor pendapatan tak semestinya kena cukai.

Lapor pendapatan tak semestinya kena cukai.

Lapor pendapatan tak semestinya kena cukai.

Macam dalam subtajuk no 2 di atas, kalau perniagaan rugi, kita tak perlu bayar cukai. Malahan rugi tersebut boleh dibawa ke tahun hadapan untuk ditolak dari untung tahun depan.

5. Beli Kereta Boleh Kurangkan Cukai – Mari Beli Ferrari / BMW / Mercedes / Audi!

Elaun Modal dibenarkan kepada orang yang melakukan perbelanjaan yang layak (PYL) ke atas aset yang digunakan untuk tujuan perniagaannya dan dituntut secara bertulis dalam Borang Nyata Cukai Pendapatan. Maknanya kalau kita beli kereta untuk kegunaan perniagaan, kita boleh tuntut Elaun Modal.

Untuk kenderaan baru yang bernilai kurang dari RM150,000, had yang dibenarkan ialah RM100,000. Jika harga kenderaan lebih dari RM150,000, amaun yang dibenarkan hanyalah RM50,000.

Maksudnya jika beli Audi A4 bernilai RM259,900, amaun yang dibenarkan untuk ditolak cukai cuma RM50,000 sahaja. Sebab ia bernilai lebih dari RM150,000. Jadi dari beli kereta besar seperti BMW, Mercedes, Audi dan seumpamanya lebih baik beli Honda atau Toyota.

Takdelah kata beli kereta mahal boleh kurangkan cukai banyak sangat.

6. Semua Belanja Pemilik Perniagaan Boleh Claim

Habis segala perbelanjaan ‘claim’ sebagai belanja perniagaan. Beli susu anak, pampers pun nak masuk dalam akaun perniagaan. Ubah suai rumah pun nak masuk akaun perniagaan.

Tak semua perbelanjaan boleh dituntut sebagai belanja yang layak untuk perniagaan. Hanya yang berkaitan secara langsung dalam perniagaan sahaja. Selain daripada itu tidak dibenarkan.

7. Kena ‘Kejar’ Jika Beli Kereta Atau Rumah Cash

Mungkin juga LHDN akan kejar (jika mereka ada masa). Tapi jika ada bukti sumber wang tu dari mana, tak perlu risau.

Contohnya, tahun lepas ada keuntungan bersih RM150,000. Selepas buat pengiraan dan hantar Borang B, perlu bayar cukai dalam RM30,000. Selepas bayar ada untung bersih RM120,000.

Tengok pula dalam aliran tunai masih ada tunai RM100,000 selepas tolak kos operasi. Ada pula kawan terdesak nak jual rumah, RM90,000. Belilah rumah guna tunai RM90,000.

Sudah tentulah tiada masalah. Sebab cukai telah dibayar, dan untung memang lebih dari nilai rumah itu. Cuma kenalah fikir mengenai perniagaan. Kalau dah 90% duit untung buat beli rumah, macam mana nak kembangkan perniagaan?

Harap ini sikit sebanyak dapat membantu pembaca yang bisnes kencang untuk urus pendapatan perniagaan.

8. Cukai Bukan Dikenakan Pada Berapa Banyak Duit Masuk Dalam Bank

Jadi tak perlu buka banyak-banyak akaun bank dengan niat nak sorok duit dari bank bisnes ke akaun bank lain.

Cukai dikenakan atas untung bisnes selepas tolak belanja perniagaan, elaun modal dan rugi dari tahun terdahulu. Pemilik Enterprise juga layak mendapat tolakan pelepasan cukai individu yang sama macam orang makan gaji dapat seperti pelepasan cukai diri sendiri, pasangan, anak, insurans/takaful, pelepasan gaya hidup dan lain-lain.

Sumber asal artikel ini merupakan perkongsian daripada : Redzuan Bakar

Bila sebut sahaja LHDN, rata-rata akan tersentap mendengar 4 huruf berbisa ini yang langsung berkait rapat dengan cukai. Topik cukai bukanlah satu isu yang asyik dibincangkan. Malah, mereka yang bukan dari golongan pembayar cukai akan cepat-cepat tutup telinga dan melarikan diri dari isu panas ini.

Sebenarnya, isu cukai adalah topik yang menyeronokkan dan patut diambil berat oleh semua individu yang menjana pendapatan lebih dari RM36,000 SETAHUN, lebih-lebih lagi usahawan dan mereka yang memiliki perniagaan. Kurang daripada itu, anda sebenarnya tak perlu takut.

Tahu macam mana nak elak dari LHDN kenakan penalti? Haa, kami bercadang untuk menerbitkan e-book tentang topik yang panas ni.

Kami juga seperti anda sebelum ini. Namun kini tidak lagi kerana kami sudah tahu petua ‘mengelak’ atau mengurangkan cukai secara sah di sisi undang-undang.

Jika berminat boleh isi borang ini.

Siapakah yang WAJIB memiliki e-book ini?

  1. Mereka yang memiliki gaji atau sekurang-kurangnya RM34,001 setahun (selepas potong KWSP)
  2. Pemilik perniagaan Enterprise
  3. Peniaga Online
  4. Perunding Takaful, Unit Amanah dan Kesihatan (Coway & Cuckoo)
  5. Ejen MLM
  6. Trader saham tegar

Boleh pra-tempah di (PRA-TEMPAH) 70 Rahsia Penjimatan Cukai

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelaksanaan Potongan Cukai 2% Terhadap Pembayaran Oleh Syarikat Pembayar Kepada Ejen, Pengedar Atau Pengagih Bajet 2022

Kerajaan melalui Pembentangan Bajet 2022 telah memperkenalkan seksyen 107D, Akta Cukai Pendapatan 1967 (ACP 1967) yang berkuat kuasa mulai 1 Januari 2022. Melalui pengenalan seksyen baharu ini, setiap syarikat pembayar perlu membuat potongan cukai dua peratus (2%) dan meremitkan amaun potongan tersebut kepada Ketua Pengarah Hasil Dalam Negeri (KPHDN) atas setiap bayaran tunai yang dibuat kepada ejen, pengedar atau pengagihnya.

Perincian pelaksanaaan potongan ini adalah seperti ketetapan yang berikut:

  1. Ejen, pengedar atau pengagih hendaklah merupakan individu pemastautin.
  2. Kelayakan dalam memastikan ejen, pengedar atau pengagih itu layak dibuat potongan dalam tahun 2022 adalah berdasarkan nilai ambang RM100,000 penerimaan bayaran (tunai dan bukan tunai) pada tahun sebelumnya (tahun 2021).
  3. Amaun potongan 2% berkenaan hendaklah diremitkan kepada KPHDN dalam tempoh 30 hari selepas pembayaran dibuat.
  4. Kegagalan syarikat pembayar meremitkan amaun potongan 2% tersebut dalam tempoh yang ditetapkan akan menyebabkan syarikat pembayar perlu membayar amaun diremit berserta 10% kenaikan.
  5. Sekiranya syarikat pembayar gagal untuk membuat potongan dan meremitkan amaun 2% tersebut kepada KPHDN, tuntutan perbelanjaaan berkaitan tidak boleh dibenarkan di bawah perenggan 39(1)(s) ACP 1967.

Penangguhan pelaksanaan peremitan potongan cukai di bawah seksyen 107D Akta Cukai Pendapatan 1967

Bagi memastikan semua syarikat pembayar dapat membuat persediaan dan pemakluman yang sewajarnya dapat diberikan kepada semua ejen, pengedar atau pengagihnya, Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (HASiL) bersetuju untuk menangguhkan pelaksanaan peremitan potongan cukai di bawah seksyen 107D ACP 1967 ini sehingga 31 Mac 2022.

Sehubungan dengan itu, syarikat pembayar dibenarkan untuk meremitkan potongan cukai 2% atas bayaran berbentuk tunai yang dibayar kepada ejen, pengedar atau pengagih bagi bulan Januari sehingga Mac 2022 mulai 1 April 2022 tanpa dikenakan apa-apa kenaikan.

Bagi memudahkan pemahaman yang lebih jelas, HASiL akan mengeluarkan Soalan Lazim berkaitan perkara ini yang boleh diakses melalui portal rasmi www.hasil.gov.my .

Sebarang pertanyaan berkaitan boleh diajukan kepada HASiL melalui:

Dikeluarkan Oleh:
Bahagian Komunikasi | Pejabat Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia