Harley-Davidson Berdepan Dengan Kemelut Akibat Daripada Generasi Pengguna Dan Krisis Politik

Harley-Davidson merupakan jenama ikonik yang menjadi kebanggaan rakyat Amerika Syarikat. Syarikat ini merupakan syarikat terawal yang menghasilkan kenderaan dua roda pertama di dunia secara komersial.

Syarikat ini telah diasaskan oleh dua orang sahabat baik iaitu William Harley dan Arthur Davidson yang berasal dari Milwaukee. Perkembangan yang begitu ketara adalah selepas Perang Dunia Kedua dan merupakan salah sebuah syarikat motorsikal yang berjaya mengharungi zaman The Great Depression pada tahun 1929.

Kemuncak kejayaan syarikat ini adalah pada tahun 2006, di mana syarikat Harley-Davidson berjaya menjana keuntungan sebanyak $1 bilion. Siapa yang ada motorsikal ini memang kira gempaklah pada masa itu.

Namun, kriris mula melanda syarikat ini apabila kegawatan ekonomi berlaku pada tahun 2008 disebabkan Krisis Subprime. Mereka terpaksa berdepan dengan jualan yang tidak menentu di pasaran domestik mahu pun antarabangsa.

Jualan mula mengalami fasa kejatuhan kerana sukar untuk menarik pelanggan baru menggunakan motorsikal keluaran mereka. Ianya menurun disebabkan beberapa faktor, dengan salah satunya adalahfaktor generasi.

Kebanyakan pengguna yang memilki motorsikal keluaran syarikat ini adalah dari kalangan Baby Boomers, iaitu mereka yang berusia 50 tahun ke atas. Untuk mendapat jualan yang konsisten, syarikat ini perlu menguasai pasaran golongan milenial yang bakal mewarisi generasi akan datang.

Namun bagi golongan milenial, mereka tidak berminat untuk memiliki motorsikal Harley-Davidson kerana ia tidak memenuhi citarasa mereka. Golongan milenial merupakan golongan yang lebih simple, berbeza dengan golongan baby boomers yang menggunakan motorsikal tersebut sebagi hobi masa lapang dan suka melakukan aktiviti konvoi beramai-ramai.

Selain itu juga, jurang pendapatan golongan milenial dan baby boomers juga turut berbeza. Buat masa sekarang, pendapatan baby boomers adalah yang tertinggi berbanding dengan golongan milenial dengan menguasai 21% kekayaan di Amerika Syarikat; berbanding dengan golongan milenial yang hanya memiliki 3% kekayaan.

Iklan

Harley-Davidson merupakan motorsikal yang dikenali sebagai motorsikal premium dengan harganya yang tinggi berbanding motorsikal yang lain.

Selain menghadapi kesukaran di dalam pasaran Amerika Syarikat, mereka turut berdepan dengan situasi politik yang berlaku di antara negara tersebut dengan dunia luar.

Donald Trump yang terkenal dengan polisi untuk menyelamatkan syarikat dari Amerika Syarikat telah mengenakan tarif yang tinggi kepada produk dari luar Amerika Syarikat, terutamanya dari negara Kesatuan Eropah dan juga China.

Dengan memperkenalkan tarif besi dan aluminium terhadap produk dari luar, Kesatuan Eropah dan juga China turut mengenakan tarif yang sama terhadap barangan keluaran Amerika Syarikat yang memasuki pasaran negara mereka.

Harley-Davidson merupakan produk yang terjejas teruk di pasaran Eropah kerana harga jualan motorsikal tersebut telah meningkat sebanyak $2,000 dan menyebabkan market capitalization syarikat hilang sebanyak $1.4 bilion akibat tindakan Donald Trump tersebut.

Tidak cukup dengan jualan yang merudum, kini masalah kewangan mereka semakin meruncing dengan wabak Covid-19.

Kini Jochen Zeitz telah dilantik menjadi CEO yang baru bagi memulihkan syarrikat Harley-Davidson ini. Mampukah beliau menyelamatkan syarikat ikonik ini?

Sumber Rujukan:

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

7 Perkara Yang Selalu Kita Terlepas Pandang Semasa Menyediakan Bajet Peribadi

Bajet bulanan merupakan salah satu cara untuk kita merancang perbelanjaan dengan teratur. Kalau kita mempunyai bajet, sekurang-kurangnya kita tahu ke mana duit kita akan dibelanjakan; daripada mereka yang langsung takde bajet.

Tetapi ada sesetengah perkara yang kita sering terlepas pandang semasa menyediakan bajet bulanan iaitu:

1. Derma

Kalau kita merupakan seorang yang pemurah dan sering memberikan derma secara tetap kepada mana-mana badan NGO, masjid, sekolah tahfiz dan sebagainya; lebih baik kita masukkannya ke dalam bajet kewangan.

Dengan adanya derma yang konsisten daripada kita, ini bagi membolehkan kita tahu berapa dan ke mana derma tersebut disalurkan.

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

2. Perbelanjaan Isi Rumah Dan Kos Penyelenggaraan

Untuk perbelanjaan isi rumah, selalunya kita akan memasukkan anggaran untuk item seperti makanan, utiliti dan sebagainya. Tetapi boleh dikatakan hampir semua daripada kita tidak memasukkan kos penyelenggaraan di dalam bajet bulanan.

Bayangkan sekiranya paip bocor, kos untuk membaikinya boleh mengganggu poket kita sekiranya kita tidak sediakan bajet tambahan ini. Lebih baik bersedia daripada awal daripada tiada peruntukan untuk tujuan ini.

3. Haiwan Peliharaan

Bagi mereka yang memiliki haiwan peliharaan seperti kucing, ikan, arnab dan sebagainya; kita tahu bahawa ianya merupakan belanja yang agak besar juga setiap bulan. Kita bukan sahaja perlu membeli makanan, vitamin, produk penjagaan seperti syampu dan sebagainya; tetapi kita juga perlu mempersiapkan belanja untuk penjagaan kesihatan mereka.

Kalau haiwan kesayangan kita sakit, pasti kita perlu membawa mereka untuk mendapatkan rawatan di klinik kerajaan mahu pun swasta. Dan kos perubatan mereka boleh tahan juga mahal. Sebab itulah kita perlu meletakkan anggaran kos ini sebagai langkah berjaga-jaga.

4. Kesihatan dan Kecantikan

Penjagaan kesihatan dan kecantikan memang penting untuk semua orang terutamanya kaum Hawa. Kita sanggup berbelanja lebih untuk tujuan ini. Ada yang gemar ke spa atau salon kecantikan, ada yang murah dan ada yang mahal.

Iklan

Sekiranya kita tergolong dalam golongan ini, wajar untuk masukkan perbelanjaan ini ke dalam bajet bulanan. Ingat, masukkan kesemuanya ke dalam bajet walaupun sekadar tisu muka. Bila ada bajet nanti, senang untuk kita kawal.

5. Hari Jadi Dan Majlis Tertentu

Bila kita tahu yang kita bakal menyambut hari jadi ahli keluarga dan sahabat handai, rancanglah perbelanjaan lebih awal. Masukkan perbelanjaan ini ke dalam bajet.

Begitu juga sekiranya kita mendapat undangan untuk kenduri kahwin yang memerlukan kita untuk membeli hadiah atau pun memberi sumbangan berbentuk kewangan kepada pihak pengantin.

6. Tiket Parking

Jika kita membawa kereta, kita perlu sediakan bajet untuk bayaran tempat letak kereta juga. Kalau kita ada rutin memandu yang tetap seperti bawa kereta ke tempat kerja setiap hari, ia lebih mudah jika kita beli tiket parking bermusim sekiranya ada.

Tetapi jika kita jenis memandu sekali-sekala seperti di hujung minggu sahaja, buatlah anggaran berapa jumlah tertinggi bayaran parking yang kita pernah bayar dalam tempoh sebulan. Jadi senanglah nak buat bajet nanti.

7. Tabung Kecemasan

Masih ramai di antara kita yang tidak menyediakan tabung kecemasan. Ini kerana kita keliru tentang perbezaan tabung kecemasan dengan tabung simpanan peribadi.

Tabung kecemasan ini perlu untuk perkara-perkara yang tidak terduga. Manakala simpanan pula untuk kegunaan kita di masa hadapan. Jadi di dalam membuat bajet peribadi, kita perlu asingkan tabung simpanan peribadi dengan tabung kecemasan.

Sumber Rujukan: Compare Hero

Alah Bisa, Tegal Biasa

Untuk peringkat awal ini, kita mungkin rasa leceh untuk mencatatkan setiap detail perbelanjaan ini. Tetapi lama-kelamaan ia akan menjadi biasa. Kita akan berasa seronok apabila dapat melihat aliran keluar masuk perbelanjaan kita setiap hari.

Nakkan lagi tips, jemput baca:

Iklan

Bro, Gaji Saya Cukup-Cukup Makan, Nak Kena Menyimpan Juga Ke?

“Simpanlah duit tu” mungkin nasihat klasik yang akan bertahan sepanjang zaman. Kebanyakan dari kita tahu bahawa ia adalah nasihat yang betul untuk diikut.

Namun, ramai daripada kita gagal nak buat.

“Ala…nantilah. Bila dah naik pangkat, duit dah banyak sikit aku simpanlah….”

Kalau Tak Mula Menyimpan Hari Ini, Bilanya Nak Mula?

Percayalah, kalau bertangguh buat simpanan, memang sampai bila-bila takkan mula.

Jika anda tidak boleh menyimpan sedikit pun semasa anda berpendapatan RM 2,000, saya yakin anda tidak akan berjaya menyimpan juga bila berpendapatan RM 30,000!

Betul. Menyimpan sejumlah wang yang kecil tidak akan menjadikan anda kaya. Ini logik akal.

Pulak dah….

Jom kira: Jika anda memerlukan RM40,000 sebagai down payment untuk rumah baru, dan hanya boleh simpan RM200 saja sebulan – maknanya anda perlukan 16 tahun untuk kumpul baru cukup!

Alamak, macam mana ni? 

Iklan

Jadi Kenapa Perlu Menyimpan?

Sebab sebenar kita menyimpan bukan untuk menjadi kaya. Kita menyimpan untuk supaya kita ada TABIAT kewangan yang baik.

Walaupun jumlah simpanan yang kecil, tetapi ia akan melakukan keajaiban untuk anda. Mungkin tidak akan menjadikan anda seorang jutawan – tetapi ia akan meletakkan anda di jalan yang benar: jalan kepada kewangan yang sihat.

Tak dapat simpan banyak tak apa, janji dapat simpan.  

Kalau tak mampu nak simpan RM1,000 sebulan, mulakan dgn RM100 sebulan.

Kalau tak mampu nak simpan RM100 sebulan, mulakan dengan RM10 sebulan.

Teruskan tabiat ini. 

 

Kemudian tingkatkan jumlah simpanan anda bila dah mula dapat pendapatan lebih. Suatu hari nanti bila anda mula memiliki duit yang banyak, anda akan cukup kuat untuk menguruskan semua duit tadi dengan baik. 

Kembangkan duit tadi dengan melabur di tempat yang betul. Lepas tu baru boleh fikirkan untuk jadi kaya.

 

Boleh baca di sini jika nak belajar tentang instrumen pelaburan yang betul dan patuh syariah.

 

Iklan

Kepelbagaian Kadar Di Bank: OPR-BR-CPR-EPR

Kejap kita terbaca mengenai OPR, lepas tu jumpa pula BR, ada kalanya ternampak EPR. Lepas tu bukan ke CPR ni khidmat kecemasan yang diberikan kepada mereka yang tak sedarkan diri?

Daripada kita duduk dalam kejahilan, jom kita sama-sama ambil tahu apakah yang dimaksudkan dengan OPR, BR, CPR dan EPR ini.

Overnight Policy Rate (OPR)

Bank Negara Malaysia (BNM) pada 23 Januari 2020 mengejutkan ramai pihak apabila mengumumkan penurunan Kadar Dasar Semalaman (OPR) sebanyak 25 mata asas kepada 2.75%.

Pada kadar 2.75%, ia merupakan kadar terendah sejak Mac 2011. Manakala kali terakhir OPR diturunkan adalah pada 17 Mei 2019 apabila ia diturunkan daripada 3.25% kepada 3.00% mata asas.

OPR adalah kadar faedah atau keuntungan yang dikenakan bagi pinjaman atau pembiayaan yang dilakukan antara satu bank dengan bank yang lain. Faedah dan pinjaman merujuk kepada perbankan konvensional manakala keuntungan dan pembiayaan merujuk kepada perbankan Islam.

Apakah kesan penurunan OPR?

OPR merupakan salah satu daripada instrumen polisi yang digunakan oleh BNM bagi mengawal keadaan ekonomi negara. Langkah menaikkan atau menurunkan OPR adalah sebahagian daripada dasar monetari yang bertindak mengawal permintaan dan penawaran wang dalam pasaran.

Ia memberi kesan langsung kepada kadar inflasi, perbelanjaan domestik, dan seterusnya nilai mata wang. Dengan penurunan OPR, perbelanjaan domestik diharapkan meningkat seterusnya mengembangkan ekonomi melalui permintaan yang bertambah terhadap barang-barangan dan penghasilan peluang pekerjaan baru.

Bagaimana perbelanjaan meningkat?

Perbelanjaan kesemua sektor merangkumi rakyat, korporat, dan masyarakat diharapkan meningkat apabila mereka mempunyai akses kepada kredit atau kata mudahnya HUTANG.

Dengan berhutang, mereka mampu berbelanja lebih walaupun di luar kemampuan biasa mereka. Secara teorinya perbelanjaan ini akan membantu merancakkan pasaran dan menghasilkan pertumbuhan ekonomi.

Base Rate (BR)

Bermula 2 Januari 2015, sistem Kadar Pinjaman Asas (juga dikenali sebagai Base Lending Rate, BLR; dan Base Financing Rate, BFR) digantikan dengan system Kadar Asas (BR) sebagai kadar rujukan utama bagi pinjaman yang berkadar terapung (floating rate).

Tujuan pertukaran sistem ini menurut BNM, adalah kerana sistem lama BLR/BFR tidak relevan sebagai rujukan bagi penentuan kadar pinjaman. Ianya disebabkan berlakunya ketidaktelusan daripada pihak bank dalam mengenakan kadar pinjaman mereka. Mangsanya adalah pengguna atau pelanggan. 

BR yang ditetapkan oleh bank akan bergantung kepada OPR dan kos dana (Cost of Fund) setiap bank itu sendiri. Walaupun BR bergantung kepada OPR, bank boleh mengubah BR pada bila-bila masa walaupun tanpa ada perubahan kepada OPR.

Iklan

Di bawah sistem BR, bank dituntut oleh BNM supaya mendedahkan BR kepada awam beserta margin kadar keuntungan (Profit Rate). Komponen yang menentukan kadar keuntungan antaranya adalah tahap risiko kredit peminjam atau kemampuan membayar ansuran, kos operasi, keuntungan bank, dan sebagainya.

Jangan terkeliru sekiranya terma BLR/BFR masih dipaparkan kerana ia masih digunakan bagi kontrak-kontrak sebelum 2015.

Contracted Profit Rate (CPR)

Contracted atau Ceiling Profit Rate (CPR) yang juga dikenali sebagai Kadar Keuntungan Siling digunakan oleh perbankan Islam dalam memberikan pembiayaan. Kadar ini adalah kadar maksimum yang boleh dikenakan oleh pihak bank kepada pelanggannya.

Kerana itu, ramai yang beranggapan pembiayaan di perbankan Islam tinggi berbanding pinjaman di perbankan konvensional. Perbankan Islam perlu meletakkan CPR sebagai harga jualan komoditi di bawah kontrak Tawarruq ketika memberikan pembiayaan.

Salah satu syarat dalam transaksi jual beli adalah kejelasan dalam harga. Disebabkan kemungkinan perubahan OPR yang akan menyebabkan perubahan BR, maka CPR diletakkan dengan mengambil kira kadar maksimum yang akan dikenakan. Ia membolehkan pihak bank menukar atau meningkatkan EPR mereka sekiranya OPR meningkat.  

Biasanya CPR adalah 10-12%, dalam sejarah BLR paling tinggi direkodkan pada tahun 1998 ketika krisis ekonomi adalah pada kadar 12.27%. Perbankan konvensional tanpa CPR boleh mengenakan kadar melebihi 12.27%, tidak bagi perbankan Islam.

Effective Profit Rate (EPR)

Kadar yang betul-betul dikenakan kepada pelanggan dinamakan sebagai Kadar Keuntungan Efektif atau EPR. EPR adalah BR + Kadar Keuntungan (Profit Rate).

Sebagai contoh, Al Rajhi Bank menyatakan nilai BR 3.85% dan EPR adalah 6.75%, maka kadar keuntungannya adalah 2.9%.

BR/EPR terkini: https://www.bnm.gov.my/index.php?ch=en_announcement&pg=en_announcement&ac=19

Nilai BR lebih rendah yang ditawarkan oleh sesebuah bank tidak bermakna ia mempunyai nilai EPR yang paling rendah. Bank yang suka bersaing mungkin sanggup menerima margin keuntungan yang lebih rendah dan ini menghasilkan nilai EPR yang lebih rendah.

Sebagai contoh, Public Bank mengenakan BR 3.27% manakala Maybank mempunyai BR 2.75%. Tetapi nilai EPR Maybank lebih tinggi pada 4.20% berbanding EPR Public Bank iaitu 4.10%.

Maka fahami betul-betul apa perbezaan kadar-kadar ini sebelum kita mengambil pembiayaan. Pihak bank juga harus berhati-hati dalam menunjukkan kadar-kadar yang berbeza kerana ia mungkin mengelirukan pengguna. Mungkin kita lihat kadarnya rendah dalam iklan namun hakikatnya kadar efektifnya adalah jauh lebih tinggi.

Tanyalah pegawai bank tersebut, berapa CPR dan berapa kadar ansuran sekiranya CPR dikenakan. Andai kita masih mampu membayar ansuran pada kadar maksimum itu maka bolehlah kita teruskan hasrat pembiayaan tersebut.

Ditulis oleh Arham Merican, pegawai Shariah di salah sebuah bank Islam antarabangsa dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus pada pemberdayaan modal insan.

Iklan

Lambat Kahwin Berpunca Daripada Masalah Kewangan?

Baru-baru ini kami tertarik dengan topik berkenaan hasrat mereka yang bujang untuk berkahwin, tetapi banyak keadaan yang menghalangnya terutamanya yang berkaitan dengan kekangan kewangan. Rupa-rupanya, ia diambil daripada sebuah kajian yang dijalankan beberapa tahun yang lepas tetapi kini kembali hangat diperkatakan.

Jom kita dalami fakta-fakta yang disebut dalam laporan tersebut.

Kajian Keluarga dan Penduduk Malaysia Kelima 2014

Sumbernya adalah daripada Kajian Keluarga dan Penduduk Malaysia Kelima 2014 yang dijalankan Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN).

Untuk fail PDF yang penuh, boleh muat turun di sini.

Siapa Yang Tak Nak Kahwin Kan?

Eh, ada rupanya yang taknak kahwin ni. Secara keseluruhannya, sebanyak 86.8 peratus penduduk bujang mempunyai hasrat untuk berkahwin. Hasrat untuk berkahwin adalah lebih tinggi di kalangan lelaki (90.7%) berbanding dengan perempuan (80.3%).

Sudah, kenapa lelaki yang beria-ia nak kahwin pulak? Perempuan kurang sikit.

Masalah Kewangan Punca Utama Tak Berkahwin

Analisis mengikut jantina yang dijalankan mendapati tiga sebab utama masih belum berkahwin bagi lelaki adalah

  • Masalah kewangan (56.0%)
  • Tiada calon sesuai (18.4%)
  • Ingin tumpukan kepada kemajuan kerjaya (9.4%)

Manakala tiga sebab utama masih belum berkahwin bagi perempuan pula adalah

  • Tiada calon sesuai (35.7%)
  • Masalah kewangan (26.0%)
  • Ingin menumpukan kepada kemajuan kerjaya (18.1%)

Kalau digabungkan kedua-dua keputusan bagi pihak lelaki dan perempuan, maka:

  • Masalah kewangan (41.0%)
  • Tiada calon sesuai (27.05%)
  • Ingin tumpukan kepada kemajuan kerjaya (13.75%)

Kos Kahwin Yang Mahal Merupakan Penyebab

Kahwin mesti nak buat yang grand-grand, maklumlah kahwin setahun sekali je kan? Kalau boleh nak buat kat hotel, makan nak yang sedap-sedap, perhiasan nak yang cantik-cantik, hadiah berkat bagi tetamu yang hadir nak yang mahal-mahal.

Tapi realitinya, mampukah kita untuk menanggung kos perkahwinan yang sebegitu rupa? Bukankah sederhana itu lebih baik?

Iklan

Yang penting, tujuan kita buat majlis perkahwinan adalah untuk meraikan pasangan yang baru bernikah, nak bagi orang ramai tahu yang mereka sudah mendirikan rumahtangga, sambil dapat juga jumpa saudara-mara yang dah bertahun lamanya tak jumpa. Yalah, biasanya nak jumpa ramai-ramai ni time kenduri kahwin atau kematian sahaja.

Buatlah Perancangan Sebelum Nak Berkahwin

Biasanya kita dating dan bercinta bertahun-tahun baru plan nak kahwin kan? Bukan harini berkenalan, esok dah nak kahwin.

Oleh itu, buatlah perancangan yang sebaiknya. Bukan apa, kalau dah habis duit untuk majlis perkahwinan, lepas kahwin nanti dugaan yang lebih besar akan mendatang.

Jemput baca:

Belajar Melabur Untuk Tingkatkan Pendapatan

Bagi mereka yang sedang tercari-cari peluang untuk tambah pendapatan untuk berkahwin, ketahuilah cara untuk kembangkannya sebanyak 10% ke 30% dalam masa setahun atau tak sampai setahun, kami syorkan untuk hadir simposium ini.

Belajarlah dari pagi sampai ke malam.
Belajar sampai lebam.
Belajar dari orang yang betul.

Simposium ini dibarisi ahli-ahli panel yang hebat-hebat, sudah pasti ianya juga bakal pecah panggung. CEO Bursa Malaysia ada, pusat zakat ada, Pengarah DNEX Bhd ada, sifu-sifu Technical Analysis ada, ustaz-ustaz terkenal pun ada juga. Fuh, ustaz pun sempat melabur saham?

Korang tak minat saham Petron? Tak apa, boleh pilih 694 saham patuh syariah yang lain. Dah peram saham Nestle? Saham F&N? Saham Tenaga Nasional?

What, belum?

Tak perlu tunggu duit dalam bank ada RM100,000 baru nak mula, ada RM1,000 pun dah boleh mula melabur. Eh, RM100 pun boleh la bro.

Cepat rebut peluang untuk hadiri majlis ilmu yang cukup hebat ini. Daftar sekarang di sini!

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!