Satu Negara Dua Sistem, Hubungan Unik Tanah Besar China Dengan Hong Kong

China mengambil langkah yang drastik dengan memperkenalkan undang–ndang baru terhadap Hong Kong yang mana untuk mengekang tunjuk perasaan anti-China yang telah berlarutan selama setahun yang telah menjejaskan ekonomi Hong Kong.

China yang menyatakan pendirian itu sebagai langkah keselamatan untuk menjaga keamanan di wilayah yang sedang bergolak itu akibat tindakan penunjuk perasaan yang hampir setiap hari melaungkan slogan anti-China serta bertempur dengan dengan pihak berkuasa Beijing.

Tindakan yang dilakukan oleh China itu telah dikritik hebat oleh negara barat terutamanya Amerika Syarikat dan sekutu terdekatnya, Britain. Pasti kita tertanya-tanya kenapa penduduk Hong Kong amat benci dengan Beijing walaupun mereka sebenarnya satu bangsa.

Kena Fahamkan Sejarah Terlebih Dahulu

Faktor yang menyebabkan penduduk Hong Kong tidak menggemari Beijing adalah kerana sistem pemerintahan kedua negara ini adalah sangat berbeza.

Mari kita lihat bagaimana wilayah Hong Kong ini terbentuk yang menjadikan sistem pemerintahnya berbeza dengan Beijng.

Hong Kong pada kurun ke-19 merupakan sebuah wilayah yang dimiliki oleh kerajaan China dibawah Dinasti Qing. Hubungan tegang di antara Dinasti Qing dengan pihak British ini tercetus akibat perebutan penguasaan perdagangan komoditi teh dan juga candu.

Dalam siri peperangan dinatara dua kerajaan ini, banyak kemenangan berpihak kepada British yang meyebabkan British berjaya menakluk Hong Kong pada ketika itu.

Akibat kekalahan dengan peperangan itu, Dinasti Qing bersetuju untuk memberi pinjaman wilayah Hong Kong itu kepada pihak British selama 99 tahun.

Sejak daripada itu, sistem pemerintahan Hong Kong mengikut acuan yang diterapkan oleh negara barat kerana ianya di bawah penguasaan British. Sistem demokrasi yang diterapkan di dalam pemerintahan Hong Kong telah menjadi sebati dengan kehidupan mereka.

Daripada segi ekonomi pula, Hong Kong mengamalkan sistem kapitalis dan menjadikan wilayah itu sebagai sebuah gergasi ekonomi yang digeruni di benua Asia. Hong Kong merupakan lubuk pelaburan bagi kebanyakan pelabur asing yang ingin melabur di Asia kerana kemakuran ekonomi yang diperolehi oleh wilayah tersebut di bawah sistem kapitalis yang digunapakai oleh mereka.

Kebangkitan China

Negara China selepas perang dunia kedua mula bergabung dan akhirnya pada tahun 1949 berjaya Mao Zedong menyatukan seluruh wilayah di China menjadi sebuah negara di bawah pemerintahan komunis. Mao Zedong yang menjadikan China sebagai sebuah negara komunis dan akhirnya pemerintahan kuku besi ke atas semua wilayah China dijalankan untuk memastikan wilayah tersebut tunduk dibawah pemerintahan komunis.

Dekad demi dekad negara China mula berkembang maju dan kemajuan tersebut dicapai apabila pihak China mula membuka ekonomi mereka kepada dunia luar dengan mengambil sedikit sistem ekonomi barat. Dengan keadaan ekonomi yang semakin kuat, China semakin yakin untuk menuntut hak wilayah autonomi Hong Kong dari Britain.

Akhirnya pada tahun 1997, Britain terpaksa menyerahkan wilayah Hong Kong kepada China sebagai mementerai perjanjian yang mereka sepakati pada kurun ke-19 .

Walaupun pihak Britain telah menyerahkan Hong Kong kepada China, mereka telah sepakat dengan membuat satu perjanjian baru yang mana Hong Kong telah diserahkan kepada pihak China tetapi merka telah bersetuju untuk menjadikan Hong Kong sebuah wilayah yang menggunakan sistem pemerintahan demokrasi yang berbeza dengan sistem yang diterapkan di China sehingga tahun 2047 yang mana sistem ini dikenali sebagai One Country, Two Systems bagi melindungi hak rakyat Hong Kong.

Sebelum penyerahan pulau tersebut kepada pihak China ramai rakyat Hong Kong mula meninggalkan Hong Kong sebelum tahun 1997 kerana tidak bersetuju dengan pemerintahan Beijing ke atas wilayah tersebut. Pada tahun lepas tecetus satu tunjuk perasaan besar besaran terhadap China kerana memprotes tindakan China dalam urusan perundangan yang berlaku di Hong Kong.

Ini telah menyebabkan Beijing mengambil tindakan tegas terhadap penunjuk perasaan pada awal bulan ini di atas nama keselamatan negara. 

Sumber Rujukan:

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

7 Cara Penggunaan Kad Kredit Yang Menguntungkan

Eh, kan ke kad kredit biasanya dikaitkan dengan hutang? Semua benda yang negatif je yang kita selalu dengar. Bagaimana pula guna kad kredit dapat menguntungkan kita pula?

Kalau nak tahu, bank lebih mudah meluluskan pembiayaan perumahan sekiranya kita mempunyai sekurang-kurangnya satu komitmen bersama bank seperti pembiayaan peribadi atau kad kredit. Hampir 65% pemohon tidak lulus hanya kerana mereka tidak mempunyai komitmen atau bukti bayaran yang baik bersama pihak bank.

Hal ini dijelaskan oleh pegawai bank yang bertugas di bahagian Mortgage Loan sekaligus mereka menyarankan anda mendapatkan kad kredit sebagai salah satu langkah untuk menampakkan anda menggunakan perkhidmatan bank yang lain. 

Sebenarnya, bukanlah salah mereka yang menyarankan anda menggunakan kad kredit. Sebaliknya, kita yang harus menyalahkan diri sendiri kerana tidak peka dan tidak tahu cara menggunakan kad kredit dengan betul.

Percaya atau tidak, penggunaan kad kredit yang betul akan membuatkan anda lebih kaya dan lebih jimat?

Jom lihat 7 cara penggunaan kad kredit yang menguntungkan!

 1.  Pilihan Kad Yang Tepat

Terdapat banyak jenis kad kredit yang boleh kita pilih. Buatlah pilihan yang bijak biar pun ditawarkan dengan pelbagai jenis kad. Anda harus kenal pasti kad kredit yang tepat dan kelebihan yang anda terima seperti cashback atau pun mata ganjaran.

Jika memilih kad yang memberikan manfaat cashback, utamakan kegunaan yang memberikan cashback. Sebagai contoh, untuk melayakkan kita dapat cashback, kita perlu belanja dalam kategori barang runcit dan minyak, maka gunakan kad kredit tersebut untuk beli barangan keperluan di pasaraya dan untuk mengisi minyak.

Tapi yang paling penting, gunalah kad kredit Islamik.

2.  Bayar Apa Yang Anda Guna Sahaja

Sebenarnya, menggunakan kad kredit tidak memerlukan kita untuk membiayai sebarang caj faedah sekiranya kita membuat bayaran dalam tempoh yang ditetapkan.  Hanya bayar berdasarkan jumlah yang digunakan sahaja.

Sebagai contoh, kita telah swipe RM80 untuk membeli barang dalam bulan tersebut. Apabila statement keluar, kita hanya perlu bayar RM80 sahaja dalam tempoh masa yang ditetapkan. Kalau lebih daripada 20 hari selepas statement keluar, barulah dikenakan kadar faedah setinggi 18% berdasarkan jumlah kita telah swipe tadi. 

3.  Guna Lebih, Bayar Sedikit Dengan CashBack

Katakan kita gunakan kad kredit Islamik Petronas Ikhwan Visa, isilah minyak pada hari yang memberikan cashback yang banyak iaitu Sabtu dan Ahad sebanyak 8%. Dengan kata lain, isi minyak sebanyak RM70, tetapi kita cuma perlu bayar RM64 sahaja.

Cashback dari kad kredit biasanya berbeza-beza berdasarkan jenis bayaran yang dibuat. Contohnya, bayaran petrol akan dapat cashback sebanyak 8-10%, manakala pembelian pakaian atau barang-barang runcit akan dapat cashback 2%.

Nampak tak penjimatan kat situ? Maka carilah kad kredit yang tawarkan cashback. Fahami dan nikmati kelebihan kad kredit anda dengan bijak.

4.  Gunakan Rebat Kad Kredit Untuk Membeli-Belah

Terdapat kad kredit yang menawarkan rebat membeli barang runcit dan barang dapur pada hari tertentu. Sebagai contoh, kad kredit Maybank Islamic Ikhwan memberikan rebat sebanyak 5% sekiranya kita beli barang runcit dan mengisi petrol pada hari Jumaat dan Sabtu.

Bayangkan kalau kita belanja RM1,000 dan diberi diskaun 5%, banyak tu RM50 kita dapat jimat!

5.  Tebus Barang Elektrik Dan Barang Lain Menggunakan TreatPoints

Sekiranya kad kredit kita mempunyai manfaat TreatsPoints atau mata ganjaran, setiap kali kita swipe kita akan dapat mata. Bila dah dapat banyak mata ganjaran, pilihlah barangan elektrik dan peralatan rumah di dalam katalog yang disediakan oleh pihak bank untuk ditebus.

Dahlah guna kad kredit tanpa bayar faedah, dapat cashback, dapat lagi barangan elektrik percuma. Menarik bukan?

6. Gunakan EzyPay Untuk Membeli Barang Perabot Dan Elektrik

Ezypay adalah program bayaran ansuran bulanan yang boleh kita gunakan untuk membeli barang elektrik atau perabot. Biasanya ia untuk barangan yang berharga RM1,000 dan ke atas. Ada yang menawarkan ansuran bulanan selaman 12 bulan, ada juga untuk 24 bulan.

Sebagai contoh, kita nak beli peti ais yang berharga RM1,200. Kita ada pilihan untuk membuat ansuran bulanan sebanyak RM100 untuk 12 bulan, maka setiap bulan dalam statement kita perlu bayar hanya RM100 saja. Sangat mudah dan jimat!

7.  Berpeluang Menang Umrah Dan Percutian

Jangan terkejut jika kita tiba-tiba menang umrah atau percutian ke luar negara, semata-mata kerana menggunakan kad kredit Islamik.  Selalunya trip percutian atau umrah juga merupakan salah satu kelebihan kad kredit yang bank tawarkan bagi pengguna kad kredit Islamik.

Jelas bahawa kad kredit mempunyai pelbagai manfaat dan memberi keuntungan kepada kita. Kita harus peka dengan kelebihan dan ganjaran kad kredit daripada semasa ke semasa.

Jangan lepaskan peluang untuk menikmati manfaat kad kredit daripada segi rebat, mata ganjaran, cashback dan bermacam-macam lagi. Yang penting, pastikan kita bayar on-time mengikut statement bulanan dalam masa yang ditetapkan untuk mengelakkan daripada dikenakan faedah!

Sumber Rujukan:  Maybank

Rekod hutang kad kredit kita disimpan dalam CCRIS – Central Credit Reference Information System. Kalau ada hutang kad kredit yang tak bayar, bank akan dapat tahu melalui CCRIS, tak kiralah dari mana-mana bank pun. Jadi adalah penting untuk pastikan rekod bersih walaupun hutang seringgit.

Semak Kedudukan Kewangan Dengan Laporan Kredit

Anda mungkin berasa bahawa anda mempunyai kedudukan kewangan yang baik, tetapi adakah pihak bank atau institusi kewangan mempunyai pandangan yang sama?

Dengan RAM Credit Info, mereka ada produk bernama RAMCI Personal Credit Report Plus (PCRP) yang boleh digunakan untuk mendapatkan laporan lengkap mengenai kedudukan kewangan anda secara online.

Laporan ini mengandungi maklumat seperti :

✔️ i-Score (skor kredit)
✔️ CCRIS
✔️ SPGA (Skim Potongan Gaji ANGKASA)
✔️ PTPTN
✔️ Maklumat pinjaman dari syarikat bukan berkaitan perbankan

Iklan

“Hapuskan Insentif Cukai Yang Dah Lapuk”

Insentif cukai yang tidak lagi relevan kepada ekonomi negara pada hari ini, perlu dikurangkan atau dihapuskan sama sekali, kata pakar ekonomi terkenal Profesor Dr Jomo Kwame Sundram. Ini bagi memastikan Malaysia dapat memperolehi sistem cukai yang lebih efektif.

Beliau menekankan betapa pentingnya bagi Malaysia menilai semula insentif cukai, sesetengahnya diwujudkan sejak tahun 1950-an lagi; bagi membolehkan syarikat merebut peluang yang ada.

“Ada banyak cara untuk menaikkan kadar cukai. Buat masa sekarang, banyak syarikat yang terkecuali daripada membayar cukai, maka mengurangkan atau menghapuskan pengecualian tersebut masuk akal,” kata Dr Jomo kepada wartawan.

“Idea asal untuk mengenalkan cukai tersebut adalah baik, tetapi situasi telah berubah. Apa guna menawarkan insentif cukai bagi sesuatu yang tidak lagi relevan, tetapi syarikat mengambil kesempatan di atasnya?”

Menurut Dr Jomo yang merupakan penasihat kanan Khazanah Research Institute, syarikat yang melabur dan membantu meningkat ekonomi rakyat tempatan perlu diberi kelonggaran cukai, tetapi sistem percukaian yang pintar diperlukan bagi mengatasi mereka yang menggunakan duit yang dijimatkan untuk tujuan tidak berkaitan.

“Basically, what you want is smart taxation. You want to have economic incentives, but meaningful ones. We want to reward entrepreneurship and not discourage it,”

Sumber: The Edge Markets

Apa Insentif Cukai Yang Dimaksudkan Beliau?

Dr Jomo tidak memberitahu secara spesifik cukai mana yang dimaksudkan. Tetapi apa yang kami tahu, ia terbahagi kepada dua, iaitu:

1. Mengikut Undang-Undang seperti Akta Cukai Pendapatan 1967

A. Approved Services Projects (ASP) – Section 127
B. Trading Companies
C. Operational Headquarters Company (OHQ)
D. Tour Operator
E. Organisers of International Conference
F. Promotion of International Trade Exhibitions in Malaysia
G. Promotion of Export
H. Promotion of Car and Motorcycle Racing Events
I. Promotion of Boat/Yacht Maintenance Activities in Langkawi
Companies undertaking repair and maintenance activities of luxury boats and yacht in Langkawi are eligible for full income tax exemption for 5 years.
J. Chartering Services of Luxury Yatchs
K. Rental of ISO Containers
L. Royalty Under The Franchised Education Scheme
M. Investment Allowance (IA) -Schedule 7B
N. Reinvestment Allowance (RA)

Fuh, macam-macam ada ni. Memang seronoklah syarikat korporat yang dapat insentif cukai ni.

2. Mengikut Sektor

  1. Manufacturing
  2. Agriculture
  3. Services
  4. Environment Protection Activity
  5. Information & Communication Technology (ICT)
  6. Labuan IOFC
  7. Industri Petroleum Huluan

Jika dipecahkan ikut sektor atas ni memang banyak lagi pecahan. Ambil contoh satu sektor iaitu sektor perkilangan:

  1. Pioneer Status or Investment tax Allowance
  2. Industrial Adjustment Allowance
  3. Infrastructure Allowance
  4. Reinvestment Allowance
  5. Industrial Building Allowance
  6. Double deduction on expenses for the promotion of exports
  7. Double deduction for promotion of Malaysian brand names
  8. Double deduction incentive for research and development
  9. Double deduction incentives for training
  10. Double deduction incentives on freight charges
  11. Double deduction on export credit insurance premium
  12. Single deduction on pre-operating training expenses
  13. Single deduction on expenses incurred for obtaining quality systems and halal certification and accreditation
  14. Tax exemption on the value of increased exports
  15. Accelerated Capital Allowance
  16. Duty exemption on machinery, equipment, raw materials & components for:
    • producing manufactured goods
    • research activity – training activity
    • environmental protection

Selain daripada itu, kita juga ada

Perincian lebih lanjut boleh didapati di laman web Kementerian Kewangan Malaysia.

Pada pandangan kami idea ini adalah bernas jika matlamatnya nak mengelakkan sebarang manipulasi oleh syarikat-syarikat korporat tempatan / antarabangsa (MNC).

Sebagai contoh, jika syarikat tersebut memiliki status MSC, mereka layak dapat pelepasan cukai 100% selama 5 tahun. Logik manipulasi paling mudah, anak-anak syarikat yang tiada status MSC akan lapor rugi sebab dah transfer profit ke syarikat induk yang berstatus MSC. (Ini sekadar contoh, jangan saman kami ya!)

Tahun 2017 syarikat-syarikat berstatus MSC mencatatkan pendapatan RM50.77 bilion, maka 100% tidak masuk ke kantung negara kerana telah diberikan insentif cukai.

Rujuk : MSC Malaysian Revenue

Ada syarikat yang telah mendapat status ini sejak 1997 dan masih ‘direnew’ sehingga sekarang.

Rujuk : Active MSC Malaysia Status Companies

Soalan : Takkan syarikat yang sudah lama bertapak (sepatutnya stabil) masih nak diberi tongkat, eh insentif sebegini?

Berapa bilion agaknya pendapatan negara dah hilang akibat dari manipulasi sebegini? Walau apa pun, sama-sama kita tunggu adakah bakal ada sebarang ‘rombakan’ kepada sistem percukaian negara.

Iklan

6 Kategori Umur Dan Fokus Kewangan Yang Diperlukan

Apa yang kita harapkan berlaku pada kita di peringkat usia seterusnya mungkin jauh dari kenyataan. Seseorang yang sekarang berusia dalam lingkungan 20-an mungkin sudah dibebani dengan tanggungjawab keluarga yang berat.

Mungkin juga seseorang yang berusia 60 tahun akan kembali ke universiti untuk menghadiri kursus. Dan tidak mustahil bagi seseorang yang berusia 80 tahun untuk memperoleh anak lelaki dan keluarganya tinggal bersama akibat mengalami kehidupan yang sukar.

Walaupun keperluan dan tanggungjawab kewangan kita unik dan berbeza bagi setiap orang, keutamaan kewangan kita amat berbeza mengikut peringkat kehidupan kita.

Mempunyai strategi kewangan keseluruhan yang baik memerlukan seseorang untuk menyedari bahawa kewangan mereka akan sentiasa berubah-ubah. Jom kita lihat 6 kategori umur dan fokus kewangan yang kita perlu ambil tahu.

1. Golongan Milenial (Umur bawah 25 tahun)

Golongan ini biasanya fokus dalam menjalani kehidupan dengan gaya hidup yang berjimat-cermat serta berusaha untuk menambah sumber pendapatan.

Sementara badan masih kuat dan bertenaga, carilah pengalaman dan pekerjaan tanpa perlu memilih sangat. Rebut semua peluang yang ada di depan mata.

2. Golongan Milenial / Generasi Y (Umur 25 ke 34 tahun)

Biasanya kategori umur ini akan mula membuat simpanan, mencuba pelbagai jenis pelaburan dan juga memulakan proses pembelian hartanah pertama.

Ramai juga yang berkahwin pada umur ini dan mula mengambil berat tentang masa depan diri sendiri dan keluarga.

3. Generasi X (Umur 35 ke 44 tahun)

Golongan Gen X pula biasanya merupakan mereka yang telah mengharungi cabaran berumahtangga dan mempunyai beberapa orang cahaya mata. Mereka juga mula stabil daripada segi pendapatan dan berusaha untuk membayar semua hutang yang ada.

Di samping itu juga, fokus adalah terhadap menambah dana persaraan, dana pendidikan dan melabur sebanyak yang mungkin.           

4. Golongan Baby Boomers (Umur 45 ke 54 tahun)

Kategori umur ini selalunya akan mula beri perhatian kepada hari persaraan yang akan tiba lagi beberapa tahun saja lagi. Dengan tabung simpanan yang semakin berkembang, ada yang mula menceburi hobi baru dan suka melancong.

Mereka ini sudah pastinya lebih selesa dengan kehidupan harian dan mempunyai keuntungan yang banyak melalui simpanan atau pelaburan.

5. Golongan Baby Boomers (Umur 55 ke 64 tahun)

Setelah bekerja selama berpuluh-puluh tahun, kini tiba masanya untuk berehat dan semakin kurang berbelanja bagi menghadapi persaraan.

Bagi mereka yang sudah mempunyai duit yang cukup untuk bersara, tidak perlu lagi untuk kembali bekerja. Sebaliknya perlu fokus kepada beribadah dan memastikan pendapatan pasif yang mencukupi untuk menyara kehidupan.

6. Golongan Warga Emas (Umur 65 tahun dan ke atas)

Bagi golongan warga emas atau senior ini pula, biasanya mereka akan hidup dengan duit simpanan yang telah dikerjakan sewaktu zaman muda, mempunyai wang keuntungan pelaburan dan mempunyai harapan agar dapat meninggalkan wang atau aset untuk orang yang tersayang.

Jangan pula kita tinggalkan hutang atau beban kepada waris kita.

Persoalannya, di manakah kita dan apakah pencapaian kita pada hari ini?

Bagi yang dah mempunyai kesedaran, tahniah diucapkan. Bagi yang belum mulakan apa-apa, masih belum terlambat. Jom kita mulakan langkah pertama dengan membina masa depan yang cerah untuk diri kita dan keluarga.

Sumber Rujukan:

Iklan

Adakah Pampasan RM1.17 Juta Kepada Waris Mangsa Tragedi Kren Tumbang Di Mekah Termasuk Dalam Harta Pusaka?

Jika kita masih ingat pada musim haji tahun 2015, telah berlaku satu insiden yang sangat menyayat hati bagi umat Islam seluruh dunia. Sebuah kren pembinaan telah tumbang ke dalam Masjidil Haram dan mengorbankan lebih daripada 100 jemaah haji dan mencederakan lebih daripada 230 orang.

Di antara yang terkorban termasuklah tujuh orang Jemaah Haji daripada Malaysia. Berikutan daripada bencana itu, Raja Arab Saudi Raja Salman Abdulaziz Al Saud telah menjanjikan untuk memberi pampasan kepada semua waris Jemaah haji yang terkorban dalam insiden itu sebanyak 1 juta Saudi Riyal (anggaran RM1.17 juta).

Pada 14 Januari yang lalu, Kerajaan Arab Saudi melalui Duta Arab Saudi ke Malaysia Datuk Dr Mahmoud Hussien Saeed Qattan telah menyampaikan pampasan tersebut kepada waris Jemaah haji yang telah terkorban.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa yang turut menyaksikan upacara tersebut, wang pampasan tersebut akan diuruskan oleh Amanah Raya Berhad bagi melancarkan urusan pembahagian kepada waris.

Adakah pampasan RM1.17 juta ini termasuk dalam harta pusaka Jemaah haji yang telah meninggal dunia?

Mengikut definisi daripada Kitab Fiqh Manhaji Mazhab Syafie, harta pusaka ialah setiap yang ditinggalkan oleh si mati selepas kematiannya, daripada kategori harta mudah alih seperti emas, perak, semua bentuk wang, dan pekakas-pekakas, atau pun daripada kategori harta yang tidak boleh dialih seperti tanah-tanah, bangunan-bangunan dan selainnya.

Secara kesimpulannya, segala bentuk harta yang dimiliki atau yang diusahakan oleh si mati semasa hidupnya akan menjadi harta pusaka selepas kematiannya. Maka waris perlu menguruskan harta pusaka tersebut mengikut aturan syariat dan undang-undang di Malaysia, iaitu Akta Pentadbiran dan Probet 1959.

Walaubagaimanapun, terdapat beberapa bentuk harta yang tidak termasuk dalam bahagian harta pusaka si mati. Dan ini yang selalu menjadi kesilapan masyarakat awam kita.

Contoh yang paling mudah adalah duit sumbangan orang ramai semasa *majlis tahlil arwah; ada sebahagian waris yang menganggap duit itu adalah harta pusaka arwah dan perlu dibahagikan kepada semua waris mengikut faraid. Ini adalah kefahaman yang salah sama sekali.

Begitu juga dengan wang pencen arwah. Ia bukanlah harta pusaka, tetapi ianya adalah hadiah daripada kerajaan ke atas perkhidmatan arwah semasa hayatnya dan tidak perlu dibahagikan kepada semua waris mengikut pembahagian faraid.

Secara ringkasnya, di antara ‘peninggalan’ arwah yang tidak termasuk dalam harta pusaka adalah pampasan kematian, khairat kematian, wang pencen, wang Perkeso, sedekah orang ramai, harta yang telah dihibahkan kepada orang lain dan pampasan takaful.

Ini adalah sebagaimana yang difatwakan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia.

*Nota kaki – Menurut Mesyuarat Panel Kajian Syariah Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan, majlis tahlil arwah adalah merupakan perkara khilafiah dan menjadi tanggungjawab pihak jabatan agama Islam negeri untuk memberi penerangan secara ilmiah kepada masyarakat. Walaubagaimanapun, bagi meraikan ‘uruf dan adat setempat yang telah diamalkan oleh masyarakat Melayu sejak sekian lama, maka amalan majlis tahlil arwah adalah harus selagimana tidak mengandungi perkara yang bertentangan dengan syariat Islam dan dilaksanakan dengan mengikut garis panduan yang telah ditetapkan.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, seorang perunding harta pusaka di bawah Syarikat Pusaka KUDS Sdn Bhd. Selain aktif menulis perkongsian mengenai urus pusaka, beliau turut memberikan ceramah urus pusaka di masjid dan surau di bahagian utara Malaysia.

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!