Kakeibo: Ilmu Kewangan Dari Jepun Yang Boleh Bantu Kita Berjimat

Semua orang tahu bahawa menyimpan wang adalah sesuatu yang asas dan perlu dilakukan, namun adalah sukar untuk dilakukan secara konsisten. Sebahagian besar daripada jumlah pendapatan kita pada hari ini, terpaksa digunakan untuk membayar hutang dan sebagainya, malahan ada di antara kita yang berbelanja lebih daripada pendapatan.

Jom kita tengok Teknik Kakeibo yang di perkenalkan kepada penduduk negara Jepun lebih dari 100 tahun lalu, bagi membantu orang ramai berjimat.

Maksud Dan Kepentingan Kakeibo

Menurut catatan, Kakeibo diperkenalkan pada tahun 1904 oleh seorang wartawan wanita yang bernama Motoko Hani. Kemudiannya ia telah dikembangkan kepada satu dunia oleh Fumiko Chiba, melalui buku beliau yang bertajuk ‘Kakeibo: The Art of Saving Money’.

Chiba menerangkan melalui karya beliau bahawa Kekeibo direka khas pada awalnya untuk golongan wanita, apabila berhadapan mengenai membuat keputusan dalam perbelanjaan kewangan. Kakeibo adalah sebuah ‘medium’ mengesan aliran perbelanjaan wang, iaitu sama ada wang tersebut masuk atau keluar.

Ia dapat membantu kita menjejaki kos-kos perbelanjaan yang tersembunyi, sekaligus mempertimbangkan tindakan demi kepentingan atau kehendak semata-mata. Kakeibo mampu membentuk sifat berjimat-cermat di kalangan rakyat Jepun khususnya, dan seluruh dunia amnya.

Kebanyakan kanak-kanak di Jepun mendapat asuhan pertama mereka dalam konteks kewangan peribadi pada usia muda, dengan didikan utama oleh ibu bapa mereka sendiri. Mereka diterapkan dengan falsafah ‘semakin banyak wang yang disimpan, semakin tinggi kualiti hidup pada masa akan datang’.

Dapatlah di impulkan disini bahawa, Kakeibo adalah satu seni untuk kita menjadi lebih bijak dalam bidang kewangan. Ia menggabungkan belanjawan dan kesedaran, iaitu sejenis mekanisme yang dapat membantu kita untuk mencapai kesejahteraan kewangan pada masa akan datang.

Teknik Atau Cara Pelaksanaan Kakeibo

Dunia kita kini bergerak dengan begitu pantas, sehingga segala-galanya boleh dibeli dan dibayar dengan cepat. Namun dengan adanya Kakeibo, ianya dapat membantu kita melambatkan dan membolehkan kita mempertimbangkan cara kita menggunakan perbelanjaan harian kita.

Seseorang yang mula mengamalkan Kakeibo akan mula beralih fokus daripada seorang yang boros atau tidak berbelanja secara bijak, kepada mereka yang menghargai setiap wang yang mereka ada.

Sungguhpun begitu bagaimana cara melakukan Kakeibo dengan efektif?

Berikut adalah beberapa cara menggunakan Kakeibo dalam pengurusan wang:

  • Rekod semua aliran wang dalam kehidupan kita, jumlah wang yang masuk atau keluar.
  • Kakeibo bermula dengan menetapkan belanjawan bulanan, mingguan, dan harian. Pada permulaan setiap bulan, minggu dan hari, kita mestilah berfikir secara teliti tentang apa yang kita perlukan (bukan apa yang kita mahukan), berapa banyak yang kita ingin simpan. Kita perlu menetapkan matlamat untuk berjimat cermat.
  • Berapa banyak yang kita ingin simpan? Sekiranya kita ingin melihat keberkesanannya, mula menyimpan dengan jumlah yang tidak terlalu banyak. Kemudian apabila kehendak kita telah berjaya dikawal, kita boleh memasukkan wang tersebut ke dalam tabung simpanan.
  • Berapa banyak wang yang kita perlukan untuk perbelanjaan? Buat senarai kategori-kategori perbelanjaan tersebut. Pendekatan Kakeibo membahagikan perbelanjaan kepada 4 kategori utama:
  1. Survival (perbelanjaan yang wajib, contohnya sewa rumah, kereta, bil air, bil elektrik, makanan dan sebagainya)
  2. Budaya (Menonton filem di pawagam dan sebagainya)
  3. Pilihan (Perkara yang bukan menjadi keutamaan, tanpanya kita tidak terjejas. Contohnya bersiar-siar, melepak dengan rakan-rakan)
  4. Extra (perbelanjaan luar daripada perancangan pada awal bulan, contohnya parti hari jadi, kerosakan kereta dan sebagainya).
  • Dalam 4 kategori ini, utamakan yang lebih utama. Jika ada yang anda perlu elakkan dari pembaziran, anda boleh membatalkan perbelanjaan tersebut.
  • Apakah yang perlu atau boleh diperbaiki? Apakah jenis kategori yangkita terlalu banyak berbelanja? Perhatikan dan lakukan kajian. Tinjauan setiap hari, minggu dan bulanan sangat digalakkan, bagi mencari cara penjimatan wang yang lebih baik.

Falsafah Kakeibo boleh dilaksanakan dengan mudah menggunakan jurnal bertulis atau secara digital. Contoh dengan menggunakan telefon pintar kita, ada banyak aplikasi untuk kita merekodkan pendapatan dan perbelanjaan.

Selamat mencuba!


Dapatkan Khidmat Nasihat Berkaitan Kewangan Daripada Perancang Kewangan Yang Berlesen

Anda sedang berdepan dengan masalah kewangan dan tak tahu nak tanya siapa? Ada masalah nak menyimpan dan tak tahu nak melabur kat mana?

Zaman sekarang ni, ramai yang claim mereka pakar, tapi berapa ramai yang merupakan Perancang Kewangan atau Financial Planner yang berlesen? Kalau nak tahu di Malaysia, bilangan mereka ini tak sampai pun seribu orang, memang rare sangat.

Memperkenalkan My Personal Finances (MyPF Premier)

Kini anda selangkah saja lagi untuk mendapatkan manfaat bagi mengembangkan kewangan peribadi bagi menuju kebebasan kewangan yang dicari-cari.

Mereka menghubungkan anda kepada Perancang Kewangan yang berdaftar dan boleh membantu daripada segi:

  • Penasihat yang membimbing dalam menetapkan sasaran kewangan, mengulas dan berkongsi ilmu
  • Khidmat nasihat yang kerap dengan berkongsi pengalaman, kepakaran, dan menjawab segala kemusykilan berkaitan kewangan
  • Pembelajaran secara hands-on dalam pelaburan, termasuklah saham, hartanah dan lain-lain

Bila dah kenalpasti masalah yang dihadapi, punca masalah tersebut dan cadangan daripada mereka yang pakar untuk mengatasinya; barulah rasa lega sikit kan? Seolah-olah dah nampak cahaya di hujung terowong.

Jom kita jadi ahli MyPF Premier hari ini juga.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Tips Bebas Kewangan Yang Kita Kena Mula Dari Usia Muda

Mencapai kebebasan kewangan adalah matlamat bagi ramai orang tetapi tidak semua yang mampu melaksanakannya pada usia muda. Ramai di kalangan golongan muda yang berusaha untuk mencapai kebebasan kewangan tapi kerap kali terlepas pandang beberapa perkara penting ini.

Secara amnya, perkara tersebut adalah simpanan, pelaburan, dan wang tunai yang mencukupi untuk menjalani gaya hidup yang kita mahukan untuk diri sendiri dan juga bersama-sama keluarga tersayang.

Jangan risau, jom kita lihat beberapa tips untuk kebebasan kewangan bermula dari usia muda.

1. Hidup Di Bawah Kadar Kemampuan

Mengamalkan gaya hidup yang sekadar mengikut kemampuan pada hari ini adalah sukar. Terlalu ramai orang yang bersaing siapa punya telefon pintar paling canggih, siapa punya baju atau kasut paling mahal, nak makan di tempat yang mahal, dan bermacam-macam lagi.

Lagi awal kita sedar kesilapan ini dan belajar, lagi cepat kita sedar tentang perbezaan di antara keperluan dan kehendak, lebih cepat kita dapat membebaskan diri daripada perlumbaan yang tiada manfaat ini.

2. Buat Simpanan Secara Automatik

Sekiranya kita seorang yang sukar untuk mengelak daripada godaan berbelanja, adalah disarankan untuk membuat simpanan secara automatik. Wang tersebut akan ditolak siap-siap pada hari sama gaji pun masuk.

Tetapkan jumlah yang harus disimpan, ada yang mencadangkan sebanyak 10% ke 15% daripada gaji bulanan kita seharusnya digunakan untuk simpanan.

3. Mula Melabur Sekarang

Bila dah ada tabiat menyimpan, seterusnya kita perlu melabur pula. Apa yang diperlukan dalam pelaburan adalah kesabaran dan masa untuk meraih keuntungan yang besar.

Ingatlah, kita tidak akan berjaya dalam pelaburan sekiranya tidak mempunyai ilmu yang secukupnya. Jangan bertindak melulu tanpa ilmu dan jangan pula bazirkan masa dengan tidak berbuat apa-apa.

4. Buat Belanjawan

Membuat belanjawan bulanan adalah merupakan salah satu kaedah terbaik untuk bebas kewangan bermula dari usia muda. Ini juga merupakan rutin biasa yang akan meningkatkan tekad menentang godaan untuk berbelanja secara berlebihan dan diluar kemampuan.

Pastikan kita tulis siap-siap berapa nak kena menyimpan, berapa nak kena melabur dan berapa banyak nak kena belanja setiap bulan. Bila dah tulis, maka kita kena ikutlah belanjawan tersebut.

5. Langsaikan Hutang

Bila simpanan dah ada, pelaburan dah mantap, belanjawan pun dah lengkap; seterusnya kita perlu fokus untuk selesaikan hutang. Tetapi hutang ada yang baik, ada juga hutang yang jahat.

Meminjam tidak semestinya perkara yang buruk selagi mana kita membayar bil tepat pada masanya, ini dapat membantu kita membina sejarah kredit yang positif. Namun, terlalu banyak hutang boleh memudaratkan kewangan.

Jadi, langsaikan hutang dengan kadar faedah yang tertinggi dahulu seperti hutang kad kredit dan hutang pembiayaan peribadi.

Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya

Kesimpulannya, adalah amat bijak untuk kita berada di landasan yang betul sejak dari usia yang muda lagi. Barulah perjalanan kita untuk mencapai kebebasan kewangan akan berjalan lancar.

Lagi awal kita mula, lagi mudah untuk kita mencapai sasaran dan berdisiplin dalam melawan godaan.

Sumber Rujukan:

Iklan

Majalah Labur