Kenali 2 Gergasi Penghuni Dompet Anda, Visa dan Mastercard

Ketika ini pasaran saham tempatan nampaknya sedang koyak dan belum ada tanda-tanda pemulihan yang jelas. Mungkin ini adalah masa yang baik untuk kita cuba intai-intai pasaran luar negara. Untuk permulaan, apa kata kita tengok sesuata yang dekat dengan kita.

Sama ada sedar atau tak, ada 2 gergasi antarabangsa yang sejak sekian lama telah menghuni dompet-dompet kita secara berleluasa. Cuba jenguk sekejap dalam dompet masing-masing.

Pasti akan terlihat salah satu atau mungkin kedua-dua gergasi tersebut yang namanya Visa dan Mastercard.

Tahukah anda, kedua-duanya menguasai lebih 85% pasaran rangkaian transaksi kad antarabangsa?

Ye tuan-tuan, lebih 85% pegangan pasaran seluruh dunia! Satu situasi duopoli yang pastinya sukar dipecahkan dan dilihat sukar digugat untuk bertahun-tahun atau berpuluh tahun yang akan datang.

Ada analisa yang mengatakan terdapat satu lagi pemain yang setara bernama UnionPay, namun penguasaan UnionPay majoritinya hanya di China, jadi kita kuarantin dulu daripada konteks artikel ini.

Berbalik kepada Visa dan Mastercard, lihat sahaja prestasi saham kedua-duanya yang didagangkan di New York Stock Exchange (NYSE). ‘Home Run Stock’ bak kata otai pelaburan saham.

Sumber: Google

Menariknya, kedua-dua saham ini juga mendapat pengesahan patuh shariah. Di antara sumber yang boleh dan mudah digunakan untuk membuat semakan, adalah dengan menggunakan aplikasi Islamicly seperti tangkap layar berikut:

Mungkin agak pelik jika difikirkan, bagaimana syarikat yang sinonim dengan servis perbankan dan kewangan boleh menepati penanda aras patuh shariah.

Sedangkan di negara kita yang dikenali sebagai hab kewangan Islam pun hanya 3 saham syarikat senaraian awam dalam sektor kewangan yang berstatus patuh shariah, inikan pula syarikat dari Amerika Syarikat?

Jawapan ringkasnya, Visa dan Mastercard bukan bank atau institusi kewangan. Ia adalah penyedia teknologi pemprosesan transaksi berasaskan kad.

Perniagaan terasnya tidak melibatkan unsur riba’ dengan pendapatan utama daripada yuran servis yang dikenakan kepada institusi kewangan yang menggunakan teknologi dan rangkaian disediakan. Penerangan lanjut ada di aplikasi Islamicly:

Ketika ini, daripada ratusan bank dan institusi kewangan yang ada di seluruh dunia, lebih 4.3 bilion kad kredit, debit mahupun prabayar yang dikeluarkan mempunyai cop dari 2 syarikat sahaja.

2 entiti ini juga secara agregat memproses lebih daripada $11 trilion USD nilai transaksi tahunan. Sebahagian besarnya melibatkan transaksi antarabangsa dan rentas sempadan yang dijangka akan terus meningkat seiring dengan arus globalisasi.

Ketika bank dan institusi kewangan sentiasa perlu berdepan dengan cabaran ekonomi, di sebalik tabir, Visa dan Mastercard ibarat air dan eletrik. Ia mampu kekal relevan dalam apa jua situasi semasa.

Menarik kan? Ini baru deskripsi ringkas mengenai 2 syarikat senaraian awam di luar sana. Banyak lagi saham-saham global yang hebat-hebat dan patuh shariah yang menarik untuk dikaji.

Saham luar negara mahal sangat? Ok tak apa. Kita balik ke Bursa Malaysia sekejap. Kaji syarikat-syarikat yang berada dalam ‘supply chain’ nama-nama besar antarabangsa. Contohnya, kita ada pengilang komponen untuk syarikat Apple, pengeluar terbesar sarung tangan getah dunia yang mengalami permintaan tinggi akibat daripada virus Covid-19 yang melanda, dan sebagainya.

Atau ambil pengajaran daripada Visa dan Mastercard. Sebagai contoh, bagi trend e-wallet yang sedang pesat meningkat, umum tahu pengendali e-wallet ketika ini beroperasi dalam fasa awal dengan menanggung rugi.

Tapi di sebalik tabir, sebenarnya ada entiti yang berfungsi ibarat ‘air dan eletrik’. Cuba kaji dan kenal pasti, mana tahu kita dapat ketemu Visa atau Mastercard versi tempatan!

Penulis adalah seorang penganalisis di sebuah firma pengurusan asset dan dana di Malaysia. Ini adalah pendapat peribadi penulis untuk tujuan pembelajaran dan tidak mewakili mana-mana organisasi. Ia bukan saranan untuk mengambil posisi dalam mana-mana sekuriti yang disebut.

Betul Ke Patuh Syariah?

Sumber: Aplikasi Islamicly

Betul tak betul, setakat Februari 2020 ianya telah dapat ‘endorsement’ daripada Islamicly. Secara spesifik oleh Dr. Muhammad Ali El-Gari yang merupakan salah seorang daripada ahli panel syariah mereka.

Siapakah beliau?

Sumber: Amanie Advisors

Beliau merupakan Pengerusi majlis penasihat syariah bagi Amanie Advisors.

Kalau tak kenal siapa di sebalik Amanie Advisors ni, ianya merupakan sebuah firma penasihat Syariah terkemuka di dunia milik Datuk Dr. Mohd Daud, yang merupakan Pengasas dan Pengerusi Kumpulan bagi Amanie Advisors.

Datuk Dr. Daud ni memang bukan calang-calang orang, beliau juga merupakan Pengerusi Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia dan banyak lagi. Beliau juga merupakan Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)

This image has an empty alt attribute; its file name is ahli-mps-700x650.jpg
Sumber: Suruhanjaya Sekuriti
Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Tips Bebas Kewangan Yang Kita Kena Mula Dari Usia Muda

Mencapai kebebasan kewangan adalah matlamat bagi ramai orang tetapi tidak semua yang mampu melaksanakannya pada usia muda. Ramai di kalangan golongan muda yang berusaha untuk mencapai kebebasan kewangan tapi kerap kali terlepas pandang beberapa perkara penting ini.

Secara amnya, perkara tersebut adalah simpanan, pelaburan, dan wang tunai yang mencukupi untuk menjalani gaya hidup yang kita mahukan untuk diri sendiri dan juga bersama-sama keluarga tersayang.

Jangan risau, jom kita lihat beberapa tips untuk kebebasan kewangan bermula dari usia muda.

1. Hidup Di Bawah Kadar Kemampuan

Mengamalkan gaya hidup yang sekadar mengikut kemampuan pada hari ini adalah sukar. Terlalu ramai orang yang bersaing siapa punya telefon pintar paling canggih, siapa punya baju atau kasut paling mahal, nak makan di tempat yang mahal, dan bermacam-macam lagi.

Lagi awal kita sedar kesilapan ini dan belajar, lagi cepat kita sedar tentang perbezaan di antara keperluan dan kehendak, lebih cepat kita dapat membebaskan diri daripada perlumbaan yang tiada manfaat ini.

2. Buat Simpanan Secara Automatik

Sekiranya kita seorang yang sukar untuk mengelak daripada godaan berbelanja, adalah disarankan untuk membuat simpanan secara automatik. Wang tersebut akan ditolak siap-siap pada hari sama gaji pun masuk.

Tetapkan jumlah yang harus disimpan, ada yang mencadangkan sebanyak 10% ke 15% daripada gaji bulanan kita seharusnya digunakan untuk simpanan.

3. Mula Melabur Sekarang

Bila dah ada tabiat menyimpan, seterusnya kita perlu melabur pula. Apa yang diperlukan dalam pelaburan adalah kesabaran dan masa untuk meraih keuntungan yang besar.

Ingatlah, kita tidak akan berjaya dalam pelaburan sekiranya tidak mempunyai ilmu yang secukupnya. Jangan bertindak melulu tanpa ilmu dan jangan pula bazirkan masa dengan tidak berbuat apa-apa.

4. Buat Belanjawan

Membuat belanjawan bulanan adalah merupakan salah satu kaedah terbaik untuk bebas kewangan bermula dari usia muda. Ini juga merupakan rutin biasa yang akan meningkatkan tekad menentang godaan untuk berbelanja secara berlebihan dan diluar kemampuan.

Pastikan kita tulis siap-siap berapa nak kena menyimpan, berapa nak kena melabur dan berapa banyak nak kena belanja setiap bulan. Bila dah tulis, maka kita kena ikutlah belanjawan tersebut.

5. Langsaikan Hutang

Bila simpanan dah ada, pelaburan dah mantap, belanjawan pun dah lengkap; seterusnya kita perlu fokus untuk selesaikan hutang. Tetapi hutang ada yang baik, ada juga hutang yang jahat.

Meminjam tidak semestinya perkara yang buruk selagi mana kita membayar bil tepat pada masanya, ini dapat membantu kita membina sejarah kredit yang positif. Namun, terlalu banyak hutang boleh memudaratkan kewangan.

Jadi, langsaikan hutang dengan kadar faedah yang tertinggi dahulu seperti hutang kad kredit dan hutang pembiayaan peribadi.

Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya

Kesimpulannya, adalah amat bijak untuk kita berada di landasan yang betul sejak dari usia yang muda lagi. Barulah perjalanan kita untuk mencapai kebebasan kewangan akan berjalan lancar.

Lagi awal kita mula, lagi mudah untuk kita mencapai sasaran dan berdisiplin dalam melawan godaan.

Sumber Rujukan:

Iklan

Majalah Labur