Tutorial Keluarkan Duit Daripada ATM Tanpa Menggunakan Kad

“Alamak bro, wallet aku tertinggal!”

Ada masa dan ketika kita terlepas pandang atau pun terlupa nak bawa wallet sewaktu keluar rumah. Apa yang lebih mengaharukan lagi apabila kering poket terus sebab kad bank sekali tertinggal dan satu sen pun tiada dalam poket.

Kalau dah jauh perjalanan dan nak patah balik semula ke rumah,rasa macam tak berbaloi dan membuang masa. Jika anda menghadapi saat ini, cuba lakukan kaedah ini untuk keluarkan duit dari ATM tanpa menggunakan kad bank. Tutorial ini adalah perkongsian daripada Puan Nur Aliah Mohd Nor.


Tertinggal Kad Atm? Guna Je Maybank2u Untuk Keluarkan Duit Di Atm. Sangat Mudah Dan Cepat. Ni Caranya.
.
Benda paling menakutkan adalah bila keluar rumah je baru sedar tertinggal kad bank di rumah!
.
Bukan kad bank je yang tertinggal, dompet sekali tertinggal ni. Yang ada cuma handphone je. Bayangkan ketika itu anda nak belanja family makan, atau nak pergi beli barang dapur, duit langsung tak ada ni.
.
Nak U-Turn ke rumah balik mesti malaskan. Jangan risau, ada solusinya, syarat anda mesti pengguna Maybank2u, ada handpone dan line internet. Ada 3 perkara ni InshaaAllah anda boleh keluarkan duit kat mana-mana ATM tanpa menggunakan kad ATM.
.
Gambar di bawah ini Lia akan tunjukkan step by step yang anda boleh follow. Lia harap perkongsian ini sangat memberi manfaat buat anda semua ya.

1. First step, anda kena ada Maybank2u untuk teruskan cara withdraw duit tanpa guna kad ATM. Kalau dah ready jom!

Anda perlu LogIn dulu Maybank2u anda ya.

Click kat Quick Link

2. Pergi dekat “Transfers”

3. Click “Cardless Withdrawal” atau “Open Cardless Withdrawal

4. Isi maklumat yang diperlukan, boleh keluarkan duit dari RM100 hingga RM300 saja ya. Contoh Lia pilih RM100.

5. Dah settle isi, click “Continue”

6. Click “Request for TAC”, masukkan number TAC.

7. Dah settle anda click “Confirm” ya.

Wow! Dah berjaya. Oh sebelum tu, ada caj RM1.06 ya.

Next anda akan terima 2 mesej, iaitu Withdrawal Code dan Transaction ID. Jom tengok gambar seterusnya.

Mesej no 1 : TAC

Mesej no 2 : Withdrawal Code (6 digit)

Mesej no 3 : Transaction ID (16 digit)

Seterusnya, anda terus cari ATM Machine yang paling terdekat dengan anda untuk withdraw duit tadi.

8. Click Bahasa Malaysia @ English

9. Click “Pengeluaran Tanpa Kad”

10. Click “Teruskan”

11. Masukkan Transaction ID yang ada 16 digit tadi, check dekat SMS yang anda terima tu ya.

12. Click “Ya”

13. Masukkan pula “Withdrawal Code” yang ada 6 digit di SMS anda terima tadi juga

14. Click “Ya”

Tunggu ya, duit anda sedang diproses untuk keluar. Hehe.

Tadaaaa! Alhamdulillah. Berjaya juga keluarkan RM100. Macam mana, senang ke senang? Cara ni mudah je tau, lepas ni tak perlu susah hati dah kalau terlupa bawa dompet. Hehe.

Sumber: FB Nur Aliah Mohd Nor

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Rumah Atau Kereta, Mana Satu Patut Beli Dulu?

Salah satu dilema anak muda sekarang adalah nak pilih antara beli rumah atau kereta. Bukan apa, rumah dan kereta pada zaman ini sudah menjadi perkara wajib. Tapi dengan gaji yang ada, tak mampu nak beli dua tu sekali gus. Jadi mana satu yang patut anda dahulukan?

Dalam artikel kali ini, kami akan kongsikan cara untuk anda pilih antara beli rumah atau kereta.

1. Mana Satu Yang Lebih Penting?

Sebenarnya, isu keperluan ini subjektif. Ia bergantung kepada gaya hidup dan persekitaran kerja anda. Jadi, anda sendiri perlu nilai mana satu lebih penting.

Rumah lebih penting untuk beli bila:

Sebagai contoh, anda ada tempat kerja yang tetap dan memang tidak akan berpindah tempat tinggal atau tukar tempat kerja. Nak pergi ke tempat kerja pula mudah sebab ada banyak kemudahan pengangkutan awam. Kalau beli kereta mungkin akan malas nnak bawa sebab tak nak tersangkut dalam kesesakan jalan raya.

Kalau anda betul-betul mampu dan boleh tanggung komitmen beli rumah daripada bayar sewa. Atau lagi bagus sewakan kepada orang lain untuk dapat income tambahan. Anda perlu kaji juga kelebihan dan kekurangan bila beli rumah, dari segi gaji dan komitmen anda.

Kereta boleh jadi penting bila:

Kereta boleh jadi penting bila pekerjaan anda memerlukan anda bergerak ke banyak tempat. Rumah pula akan jadi tempat persinggahan masa cuti. Yang ini kalau kereta sahaja satu-satunya menjadi keutamaan untuk anda bergerak ke tempat kerja.

2. Beli Kerana Keperluan, Bukan Sebab Gaya

Sebenarnya, tiada siapa yang marah jika anda beli kereta mahal atau rumah yang besar. Namun, yang menjadi masalahnya apabila harga yang dibeli tak padan dengan gaji anda.

Jangan dengan alasan kononnya itu adalah satu keperluan, anda beli rumah yang besar atau kereta berjenama mahal sebab nak menunjuk dan bergaya. Yang itu salah. Tak kira rumah atau kereta, beli mengikut keperluan dan kemampuan bukannya sebab gaya.

3. Buat Pengiraan Kos

Tak kiralah anda nak beli kereta atau rumah, buat pengiraan kos bagi setiap pilihan ini. Dengan setiap pilihan, anda perlu tahu kos tambahan bagi kenderaan, malah rumah jugak ada kos tambahan.

Contoh kos tambahan bagi kenderaan ialah insurans, cukai jalan, minyak petrol, dan kos servis kereta. Seterusnya, bagi rumah pula anda akan berdepan dengan risiko seperti cukai tanah atau pintu, insurans, kos baiki rumah dan sebagainya.

Sebenarnya, kos memiliki rumah memang akan mahal dari kereta tetapi jika anda bijak, anda boleh tukarkan ia menjadi satu pelaburan. Anda boleh sewakan rumah tersebut untuk dapat income tambahan pula.

Nak buat anggaran kos yang anda perlu tanggung masa buat pinjaman perumahan? Jom guna kalkulator pinjaman perumahan dan duti setem ini. Jika anda nak bandingkan pinjaman perumahan terbaik pula, jom guna kalkulator ini.

Nak lebih jelas, anda buat cara ini:

  • Tulis senarai anggaran kos bagi rumah dan kereta di atas kertas
  • Lihat jumlah kos tambahan yang mungkin anda perlu tanggung setiap bulan atau tahun
  • Nilaikan dengan tahap kewangan anda. Yang mana satu anda rasa mampu untuk beri komitmen

4. Buat Pengiraan Dengan Kemampuan Anda

Bila dah tahu semua kos, ini masanya untuk anda buat pengiraan ikut kemampuan. Banding dan nilaikan setiap kos dan komitmen bulanan. Tengok berdasarkan pengiraan, kereta apa yang layak dibeli dengan gaji anda dan rumah apa yang anda mampu.

Ramai yang ingat bila sudah layak buat pinjaman, mereka mampu untuk milikinya. Terus anda buat pinjaman kereta atau rumah tanpa memikirkan komitmen bulanan yang besar dan kos tambahan yang perlu ditanggung. Bila gaji cukup-cukup makan, ditambah pula dengan komitmen ansuran bulanan yang besar, mulalah stress dengan kewangan anda sendiri.

Ingat sekali lagi, layak tidak semestinya mampu. Kalau anda sudah layak untuk buat pinjaman, nilai balik sama ada anda mampu untuk memberi komitmen atau tidak. Tidak kira apa pun pilihan yang dilakukan jangan sampai terjerat.

5. Nilai Pada Masa Akan Datang

Sekarang, anda buat penilaian pula dari segi harga pada masa akan datang. Nilai ini hendak tengok jika pada masa depan yang mana satu akan memberi lebih manfaat kepada anda. 

Kebiasaannya, nilai kenderaan lebih cenderung untuk jatuh dan mengalami susut nilai. Namun, kelebihan dari segi rumah, sekiranya anda beli rumah pada lokasi yang betul dan ada permintaan yang tinggi, harga rumah tersebut boleh naik semakin tinggi. Dan jika anda beli rumah dilokasi yang tidak strategik dan rumah ada kerosakan teruk, ia boleh mengalami susut nilai.

6. Pilihan Lain Yang Anda Boleh Cuba

Sebenarnya, boleh sahaja nak beli rumah dengan kereta sekali gus tanpa bebanan dua hutang. Caranya, anda perlu ada duit yang cukup untuk  beli kereta secondhand. Kalau kena dengan caranya, kereta secondhand ini tak memerlukan banyak kos.

Selain itu, jika anda nak rumah yang murah, tidak menjadi masalah. Anda boleh buat pilihan rumah kecil atau rumah lelong. Anda juga boleh membuat permohonan skim bantuan perumahan yang kerajaan sediakan untuk pembeli rumah. Apa yang penting adalah, anda perlu kaji dan survey skim rumah terbaru yang disediakan oleh kerajaan dari masa ke semasa supaya tidak terlepas peluang.

Sebenarnya tak kira mana-mana pilihan, keputusan yang terbaik ada di tangan anda. Hanya anda yang tahu apa anda perlukan dan nilai sama ada itu satu keperluan atau hanya sekadar kehendak. Agak-agak apa yang anda rasa lagi penting? Good luck dalam membuat pilihan!

Artikel asal adalah daripada Loanstreet

Jom baca lagi:

Banyak perkara yang perlu anda ambil tahu sebelum memiliki rumah. 


InshaAllah, kami berhasrat untuk berkongsi ilmu yang kami ada mengenai hartanah kepada pembaca setia Majalah Labur.

Kunci pertama sebelum beli rumah adalah ilmu, ilmu dan ilmu. 

Lebih awal belajar, lebih cepat dapat menilai sesebuah rumah.Jika berminat boleh isi borang ini.

PRA-TEMPAH ILMU PREMIUM HARTANAHSEKARANG!