7 Sebab Projek Perumahan Di KL Sentral Ini Bakal Menyinar

Ada yang sedang tercari-cari rumah idaman? Nak tahu tak satu hartanah yang hot di tengah-tengah Kuala Lumpur?

Kejap, ada ke yang tak kenal dengan KL Sentral ni? Mesti ramai yang pernah berkunjung atau bekerja di sekitar sini.

Jika dahulu, kurangnya pembangunan yang terdapat di sini. Tetapi hari ini kita ada pelbagai pejabat seperti Q Sentral dan Menara CIMB, pusat membeli-belah Nu Sentral, hotel terkemuka seperti St Regis dan beberapa kediaman golongan atasan seperti KL Sentral Park dan Suasana Sentral.

Tak lupa juga di KL Sentral terletaknya hab pengangkutan yang menempatkan stesen LRT, komuter, monorel, ETS dan banyak lagi.

Dan tak lama lagi, ada satu projek perumahan di KL Sentral ini yang bakal menyinar. Dan berikut merupakan 7 sebab mengapa ianya projek yang ‘hot’ dan bakal ‘sold out’ apabila orang ramai tahu mengenainya.

This image has an empty alt attribute; its file name is Photo-1-800-700x466.jpg

1. Lokasi Yang Strategik

Lokasi, lokasi, lokasi. Inilah yang sering ditekankan dalam mana-mana pemilikan hartanah. Lokasi di KL Sentral yang merupakan pusat perniagaan bertaraf dunia, adalah sangat strategik.

2. Semua Dalam Satu

Ianya juga merupakan tempat terbaik untuk tinggal, kerja dan berhibur. Semuanya boleh didapati dengan hanya berlajan kaki saja, tak perlu pergi jauh.

Iklan

3. Sistem Pengangkutan Terbaik

KL Sentral memang terkenal dengan mempunyai jaringan sistem pengangkutan yang terbaik. Ianya mempunyai sistem transit yang menggabungkan pelbagai jenis pengangkutan seperti stesen LRT, komuter, monorel, ETS dan banyak lagi.

4. Harga Kaki Persegi Termurah

Jika dibandingkan dengan projek-projek lain di sekitar KL Sentral, projek terbaru ini datang dengan harga termurah bagi satu kaki persegi. Memang tak dapat harga rendah macam ni.

5. Projek Terakhir Yang Dibina

Projek kediaman yang baru nak naik ini adalah merupakan projek kediaman terakhir yang akan dibangunkan di kawasan KL Sentral. Lepas ni dah takde supply lagi di kawasan ini, sedangkan demand adalah sangat tinggi.

6. Aliran Tunai Positif

Siapa yang taknak beli terus untung kan? Dengan perbandingan kadar sewa di sekitar KL Sentral, projek ini dijangka memberi aliran tunai positif sebaik sahaja projek siap.

7. Permintaan Semakin Meningkat

Buat masa ini, nisbah pekerja kepada penghuni adalah sebanyak 5.2:1. Pastinya permintaan yang tinggi bagi penyewa dan pembeli pada masa akan datang apabila supply tidak lagi bertambah.

Masih tak ramai lagi yang tahu mengenai projek perumahan ini. Sekiranya berminat, sila isi di sini dan pihak kami akan hubungi anda -> https://forms.gle/5K8uWwp8p3Ue8BhQ8

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Apa Perbezaan Takaful Rumah MRTT Dengan MLTT?

Ramai di antara kita yang membuat pembiayaan rumah dengan pihak bank, diwajibkan untuk mengambil satu polisi takaful tambahan. Ada yang kena ambil MRTT, ada pula yang kena ambil MLTT.

Demi memastikan pembiayaan rumah tersebut lulus, kita pun ambil saja tanpa mengambil tahu apa itu MRTT atau MLTT. Ada yang boleh masukkan ke dalam pembiayaan, ada yang perlu bayar guna duit sendiri. Ada yang mempunyai Cash Value, ada pula yang takde apa-apa.

Sudah, camana pulak tu?

Sebab tu kita kena tahu betul-betul apa itu MRTT dan MLTT, serta perbezaan di antara kedua-duanya.

Definisi MRTT dan MLTT

Kita mula dengan yang asas dulu, jom tengok definisinya:

MRTT – Mortgage Reducing Term Takaful atau dalam BM – Takaful Bertempoh Gadai Janji Berkurang

MLTT – Mortgage Level Term Takaful atau dalam BM – Takaful Bertempoh Gadai Janji Mendatar

Reducing di sini bermaksud, perlindungan Takaful akan berkurangan mengikut tempoh pembiayaan rumah kita. Ia bergerak seiring dengan jumlah pembiayaan yang semakin berkurang setiap tahun.

Level pula bermaksud, perlindungan Takaful akan kekal sepanjang tempoh pembiayaan tersebut.

Masih kurang jelas? Itu baru daripada segi istilah, jom kita tengok dengan lebih mendalam lagi.

Mana Lagi Mahal, MRTT ke MLTT?

Ini adalah soalan subjektif, tetapi kalau diikutkan MLTT lebih mahal, sebab jumlah perlindungan yang meningkat saban tahun. Dan MLTT ini tidak boleh dimasukkan ke dalam pembiayaan bank, jadi kena keluar daripada poket sendiri untuk membayarkan. Tetapi MLTT ni dibayar secara ansuran, jadi tak rasa sangat.

Manakala MRTT pula lebih murah, sebab jumlah perlindungan yang semakin berkurang. Dan MRTT ini pula boleh dimasukkan sekali ke dalam pembiayaan dan hanya dibayar sekali saja secara lump sum.

Kita ambil jumlah pembiayaan sebanyak RM200,000 dan tempoh pembiayaan selama 25 tahun sebagai contoh:

1. Contoh Pengiraan MRTT

Iklan

Jumlah Pembiayaan: RM200,000

Tempoh Pembiayaan: 25 tahun

MRTT: RM10,643.00 bayar lump sum dan boleh dimasukkan ke dalam pembiayaan

Nak tahu sendiri berapa anda perlu bayar? Sila rujuk kalkulator Great Eastern Takaful – MRTT

2. Contoh Pengiraan MLTT

Malangnya, tiada kalkulator umum untuk mengira MLTT ini. Ini disebabkan ia lebih kepada perlindungan takaful yang serba lengkap, bergantung kepada umur, risiko, rider atau add-on dan sebagainya.

Tetapi secara kasarnya, jika kita ambil contoh yang sama dengan jumlah pembiayaan RM200,000 dan tempoh pembiayaan selama 25 tahun, maka MLTT yang perlu dibayar tak sampai pun RM100 sebulan.

Perlindungan Yang Ditawarkan, Mana Lagi Elok?

Anda mesti dah dapat agak kan? Sudah tentu MLTT dapat memberi perlindungan yang lebih komprehensif. Ingat lagi tak awal tadi kita ada jelaskan bahawa perlindungan MLTT kekal sepanjang tempoh pembiayaan? Selain daripada itu, kita juga boleh sertakan sekali Rider seperti Kad Perubatan atau Medical Card ke dalam polisi MLTT ni.

Ini bermakna, jumlah perlindungan sebanyak RM200,000 tadi akan kekal sehingga 25 tahun. Jadi kalau apa-apa berlaku sepanjang tempoh pembiayaan tersebut, kita akan ada duit lebihan kerana jumlah pembiayaan berkurangan setiap tahun, padahal jumlah perlindungan maintain sepanjang 25 tahun.

Katakan 10 tahun MLTT telah berjalan dan jumlah pembiayaan hanya tinggal RM150,000, perlindungan masih RM200,000. Kalau apa-apa berlaku, rumah habis bayar, ada duit lebih lagi untuk waris.

Bukan itu sahaja, MLTT turut mempunyai Nilai Tunai atau Cash Value. Jadi rumah pun dapat, pampasan pun dapat.

Ringkasan MRTT versus MLTT

Untuk memudahkan pemahaman kita, boleh rujuk kepada perbandingan di bawah. Lepas ni senanglah nak buat keputusan.

Sumber Rujukan: Afyan.com dan Hartabumi

Iklan

5 Fakta Industri Hartanah Anda Wajib Tahu Bagi Tahun 2020

Isu lambakan hartanah tidak terjual di Malaysia khususnya bandar-bandar utama seperti Johor Bahru, Kuala Lumpur dan Georgetown tidak menampakkan tanda akan berhenti dalam masa terdekat ini.

Perkara ini menjadi semakin parah apabila Bank Negara Malaysia (BNM) melaporkan setakat Jun 2019 yang lalu, hampir 80% pembeli rumah gagal mendapat pinjaman pembiayaan hartanah.

Selain daripada rekod dan skor kredit yang lemah, harga rumah yang ingin dibeli adalah tiga kali ganda atau lebih daripada nisbah pendapatan tahunan pembeli rumah itu sendiri!

“Soalnya, mengapa mereka tidak membeli rumah mengikut kelayakan mereka?”

Terdapat beberapa negeri yang mencatatkan nisbah tahap kemampuan memiliki rumah menurun kerana kediaman tersebut dinilai sebagai sangat tidak dapat dibiayai dan juga tidak mampu dibiayai.

Jelas sekali isu hartanah di Malaysia tidak terbatas kepada lambakan hartanah mewah tidak terjual, bahkan juga kekurangan bekalan rumah mampu milik di setiap peringkat.

Berikut merupakan beberapa fakta dan rumusan yang terkumpul hasil daripada kajian dan tinjauan yang dilaksanakan REHDA berkenaan industri hartanah di Malaysia.

1. Pasaran Hartanah Kediaman Terus Berdepan Cabaran

Isu ‘mismatch’ dalam hartanah di mana penawaran hartanah kediaman tidak menepati permintaan hartanah kediaman dijangka akan berkurangan.

Pemaju dilihat sudah ‘tersedar dari lamunan’ dan mula fokus untuk pembangunan hartanah kediaman bagi kurungan harga RM500,000 ke bawah.

Akan tetapi, cabarannya adalah lebih kepada harga dan jenis hartanah yang ditawarkan pemaju. Berdasarkan data dari JPPH, harga median bagi hartanah jenis teres di Selangor untuk Januari 2019 – Oktober 2019 adalah pada harga RM460,000.

Isu seterusnya adalah bagaimana pemaju hartanah menyelesaikan isu lambakan hartanah yang tinggi di pasaran.

Untuk rekod, terdapat 478,258 unit bekalan baru hartanah untuk hanya 449,050 isi rumah di Kuala Lumpur pada 2018.

2. Permintaan Yang Tinggi Terhadap Hartanah Kediaman

Semenjak awal penubuhan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) pada tahun 1964 dan dipengerusikan Tuan Khaw Kai Boh, bekalan untuk rumah mampu milik atau kos rendah tidak pernah mencukupi hatta sehingga ke hari ini.

Iklan

Bekalan yang terbatas menyebabkan permintaan untuk rumah mampu milik di bawah kedua-dua Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri semakin meningkat.

Buktinya, kempen HOC yang dilancarkan pada Januari yang lalu telah berjaya menjual kira-kira 28,000 unit hartanah kediaman pelbagai jenis di seluruh Malaysia.

Ini merupakan satu rekod tertinggi semenjak tahun 2015 dan berjaya membantu pertumbuhan ekonomi Malaysia sebanyak 2.8% setakat November 2019 yang lalu.

3. Rumah Mampu Milik Kekal Menjadi Fokus Utama

Dengan kejayaan kempen Home Ownership Campaign (HOC) berjaya menjual hartanah dengan nilai melebihi RM13 bilion, RM10 bilion melebihi sasaran asal iaitu RM3 bilion; ini membuktikan permintaan bagi rumah mampu milik kekal tertinggi di kalangan rakyat Malaysia.

Apa yang lebih mengejutkan adalah lebih 70% daripada  pinjaman yang diluluskan sepanjang tahun 2018 sehingga 2019 adalah dari pembeli rumah pertama yang dengan harga rumah di bawah RM500,000.

Sayangnya, peruntukan untuk rumah mampu milik berdasarkan Belanjawan 2020 adalah sifar dan kerajaan hanya memperuntukkan 5,000 unit rumah mampu milik di Bandar Malaysia.

4. Rumah Mampu Milik Sebagai Pasaran Baru Pemaju Hartanah

Pemaju harus melihat rumah mampu milik yang dibina Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri sebagai satu peluang dan ruang dalam pasaran untuk mereka tembusi.

Hal ini kerana, pasaran untuk rumah mampu milik mewakili hampir 70% isi rumah di Malaysia, satu jumlah yang amat besar.

Setakat Disember 2019, Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah mengambil langkah proaktif dengan mengadakan jalinan kerjasama dalam membantu golongan B40 memiliki rumah sendiri menerusi menerusi Projek Baiti Jannati (PBJ) dan Projek Mesra Rakyat (PMR).

5. Hartanah Tidak Terjual Ambil Masa Untuk Pulih

24,738 unit hartanah tidak terjual pada tahun 2017 yang meningkat 30.6% kepada 32,313 unit pada 2019 akan mengambil masa yang lama untuk terjual memandangkan unjuran ini tidak pernah berlaku sebelum ini.

Pemaju hartanah wajar fokus kepada pasaran kediaman mampu milik sementara menunggu industri hartanah pulih sebelum menyelesaikan isu hartanah tidak terjual ke satu fasa yang benar-benar pulih.

Kerajaan pula boleh memainkan peranan dengan melaksanakan dasar atau kempen yang menggalakkan pembelian hartanah seperti pengecualian cukai dan kempen Home Ownership Campaign (HOC) yang terbukti berkesan.

Iklan

9 Checklist Sebelum Nak Melabur Dalam Hartanah

Cakap-cakap orang kita tentang hartanah mana yang paling ideal untuk pelaburan hartanah masih menjadi bualan hangat, daripada golongan yang baru grad sehinggalah mereka yang hampir nak pencen. Industri hartanah hari ini penuh dengan warna-warninya yang tersendiri.

Ada yang berjaya dengan pelaburan hartanah, ada yang terjerat dalam penipuan hartanah dan tidak kurang juga yang gagal dalam hartanah dan membuat keputusan mencuba pelaburan lain yang dikatakan ‘kawan’ mereka lebih menguntungkan.

Baca : Pelaburan Saham vs Hartanah : Ini 9 Perbandingannya

Terlalu mudah untuk kita membuat spekulasi tentang sesuatu projek atau hartanah mana yang paling menguntungkan tanpa data dan fakta yang betul.

Baca : Ketahui 6 Rahsia Kenapa Orang Lain Mudah Beli Rumah

Pelaburan hartanah sebenarnya tidaklah terlalu sukar dan kompleks untuk difahami seperti instrumen pelaburan yang lain. Akan tetapi, jangan pula kita mengharapkan pulangan ROI yang tinggi dalam masa satu atau dua tahun.

“Pelaburan hartanah bukan untuk semua orang. Hartanah memerlukan kesabaran yang tinggi dan perancangan masa depan yang jelas.”

Untuk selamat dalam pelaburan hartanah, terdapat lima elemen utama yang wajib kita ambil tahu.

1. LOKASI

1.1 Kawasan Hartanah

Kita perlu pastikan kawasan hartanah berada di kawasan yang tepat atau tidak. Hal ini kerana, terdapat perbezaan dalam pelbagai aspek bagi hartanah di Semenyih dan Damansara.

Baca : Harga Hartanah Di 24 Kawasan Ini Akan Melonjak Menjelang 2021

Adakah kawasan yang kita pilih untuk pelaburan menjadi lokasi ekspatriat mahir seperti pelabur, doktor dan peguam atau ekspatriat tidak mahir seperti buruh kasar?

1.2 Booster Hartanah

Adakah terdapat booster hartanah yang mampu meningkatkan nilai hartanah seperti pengangkutan awam, pusat membeli-belah, pusat industri yang mendatangkan peluang pekerjaan?

Atau hartanah tersebut berada dalam jarak 300 meter daripada kawasan perkuburan, kabel elektrik dan lebuhraya yang sibuk?

2. STRATEGI

2.1 Aliran Tunai atau Durian Runtuh

Kita boleh dapatkan kedua-duanya tetapi bukan dalam masa yang sama atau serentak. Kita perlu merancang strategi pelaburan samada untuk mendapat aliran tunai positif secara bulanan atau ingin jual apabila harga rumah telah mencapai tempoh matang.

Baca : Miliki Hartanah Secara Tidak Langsung Dengan Melabur Ke Dalam REIT

Sekiranya kita berniat untuk menyimpan hartanah dan menjualnya lagi 10 atau 20 tahun yang akan datang, kita boleh duduki rumah tersebut dan tidak perlu menyewanya.

Lain pula jika kita berminat untuk mendapatkan aliran tunai yang positif, kita perlu melengkapkan rumah tersebut untuk meningkatkan nilai sewaan.

2.2 Demografi Hartanah

Siapakah target pasaran utama untuk sewa hartanah kita? Nak sewakan kepada ekspatriat, pelajar, keluarga, pelancong atau mungkin pekerja di kawasan berdekatan hartanah anda?

Adakah hartanah yang kita beli mampu disewakan kepada pelbagai jenis penyewa? Atau hanya menyasarkan kepada pelajar yang mencari rumah untuk disewa yang berhampiran dengan universiti atau kolej?

Iklan

3. RISIKO

3.1 Salah Hartanah

Pastikan kita membuat kajian terlebih dahulu mengenai perbezaan harga hartanah baru di kawasan A dengan harga hartanah lama di kawasan A.

Hartanah landed akan kekal popular berbanding hartanah high-rise. Harga hartanah baru yang menawarkan cashback dan diskaun yang terlalu tinggi juga perlu dielakkan.

Baca : Bukan Semuanya Indah Dalam Pelaburan Hartanah

Hartanah yang baik dan ‘profitable’ sebenarnya tidak memerlukan walau 1% cashback pun!

3.2 Harga

Sentiasa semak harga median hartanah yang sama di kawasan tersebut. Harga yang baik adalah apabila kita membeli hartanah di bawah harga median di kawasan tersebut.

Sekiranya kita membeli hartanah melebihi harga median di kawasan tersebut, kita sebenarnya telah membayar amaun yang lebih berbanding harga di pasaran.

Kita digalakkan untuk memaksimumkan pinjaman supaya ansuran bulanan menjadi lebih rendah. Apabila ansuran bulanan menjadi rendah, rental yield berkemungkinan besar menjadi lebih tinggi.

3.3 Rental Yield

Boleh tak hartanah yang kita beli, mendapat hasil sewa yang baik dan akan meningkat pada masa akan datang (Macam mana saya tahu hartanah saya takkan rugi)?

Pastikan hartanah tersebut memberikan pulangan hasil sewa yang tinggi dan mampu meningkat untuk 5, 10 dan 20 tahun yang mendatang.

Rental yield merupakan salah satu indikator paling sesuai untuk mengetahui pelaburan hartanah anda menguntungkan atau merugikan poket anda.

Rental yield yang cemerlang adalah 8%. Akan tetapi nisbah 5% sudah dikira baik.

Baca : Apa Itu Rental Yield Dalam Pelaburan Hartanah?

4. PERANCANGAN MASA DEPAN

4.1 Perlindungan.

Perlindungan di sini berbalik kepada perkara yang membantu kita untuk berjaya dalam pelaburan hartanah.

Berbalik kepada booster hartanah, projek kawasan industri yang membawa peluang pekerjaan yang tinggi dan pengangkutan awam merupakan contoh perlindungan kepada kita.

Baca : Jenis-Jenis Pelaburan Yang Ada Di Malaysia (Perbandingan)

Sungguhpun projek-projek tersebut belum siap, sekurang-kurangnya kita mempunyai perlindungan untuk pelaburan hartanah di masa hadapan.

4.2 Pilihan.

Rancang pelaburan hartanah dengan baik. Sekiranya kita bercadang untuk menyewakannya namun gagal unyuk mendapat nisbah rental yield yang baik, kita boleh menggunakan konsep simpan untuk dijual semula selepas 10 atau 20 tahun.

Sekiranya harga rumah tersebut dijangka mampu mendatangkan pulangan yang baik namun berkemungkinan merugikan kita daripada mempunyai aliran tunai yang positif, kita boleh pilih untuk tinggal di hartanah tersebut. Sekurang-kurangnya, ada juga rumah untuk diduduki daripada terus menyewa buat selama-lamanya.

Iklan

Belanjawanku Kata RM870 Untuk Memiliki Rumah Di Lembah Klang, Cukup Ke?

anak muda mampu beli rumah

Tanggal 4 Mac yang lalu, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dengan kerjasama Universiti Malaya (UM) dan Social Wellbeing Research Centre (SWRC) telah mengeluarkan sebuah panduan perbelanjaan untuk penduduk Lembah Klang.

Panduan yang menunjukkan perbelanjaan minimum bulanan atas setiap kategori barangan dan perkhidmatan untuk pelbagai isi rumah di Malaysia. Belanjawanku boleh digunakan untuk merancang perbelanjaan peribadi dan keluarga bagi mencapai taraf hidup yang baik. Ia berdasarkan pola perbelanjaan sebenar barangan dan perkhidmatan oleh isi rumah di Lembah Klang.

Nak tahu lebih lanjut berkenaan Belanjawanku, boleh baca Belanjawanku – Panduan Perbelanjaan Untuk Individu & Keluarga di Malaysia.

Tanpa membuang masa, jom kita dengar kupasan menarik daripada Hartabumi.com berkenaan isu ini.

Relevankah Belanjawanku Untuk Memiliki Rumah?

Secara asasnya, Belanjawanku merupakan panduan perbelanjaan untuk membeli barang serta perkhidmatan yang disifatkan sebagai keperluan oleh rakyat Malaysia bagi mencapai sebuah kehidupan standard yang boleh diterima (acceptable standard of living).

Bukan hanya melihat kepada keperluan asas, Belanjawanku turut mengambil kira keperluan seseorang individu itu atau keluarga untuk terlibat aktif dalam aktiviti komuniti serta perjumpaan bersama rakan-rakan dan keluarga.

Pendek kata, Belanjawanku ini diterbitkan sebagai panduan kepada rakyat Malaysia untuk menguruskan perbelanjaan supaya mempunyai kualiti hidup yang lebih baik dan bermakna.

Kredit: Aminoapps

Untuk makluman, panduan Belajawanku ini dikeluarkan berdasarkan bancian perbelanjaan isirumah serta bancian harga barang dan perkhidmatan melalui katalog, internet dan di premis-premis perniagaan bermula dari Julai 2017 sehingga Julai 2018.

“Tahukah anda, individu bujang dan belum berkahwin memerlukan sekurang-kurangnya RM1,870 setiap bulan untuk mencapai acceptable standard of living.”

Manakala pasangan yang sudah berkahwin pula memerlukan RM4,420 sehingga RM6,620 setiap bulan mengikut jumlah bilangan anak yang dimiliki.

Bagi pasangan yang sudah berumur pula (elderly couple), mereka memerlukan jumlah wang perbelanjaan sebanyak RM3,090 setiap bulan.

“Tapi, benarkah perbelanjaan yang disarankan ini benar-benar dapat meningkatkan kualiti hidup rakyat Malaysia?”

Kredit: Tenor

Iklan

Berdasarkan panduan Belanjawanku ini, peruntukan yang diletakkan bagi kategori “housing” untuk individu bujang ialah RM300 dengan menyewa bilik sebagai tempat tinggal. Manakala pasangan yang sudah berkahwin pula, peruntukan yang diletakkan ialah RM870 sebulan sebagai harga sewaan atau bayaran ansuran pembelian rumah.

Namun, persoalannya adakah RM300 ini mencukupi sebagai sewaan bilik individu bujang? Ya, mungkin terdapat masih banyak bilik yang ditawarkan pada harga RM300 sebulan tetapi mungkin lokasi adalah kurang strategik dan jauh dari tempat kerja.

Begitu juga dengan peruntukan RM870 untuk pasangan sudah berkahwin bagi menyewa rumah atau bayaran bulanan pembelian rumah. Adakah peruntukan yang dinyatakan dalam Belanjawanku ini relevan?

Hal ini kerana dengan harga RM870, rumah mana yang mampu disewa di sekitar Kuala Lumpur? Jika menyewa rumah yang terletak sedikit jauh dari bandar Kuala Lumpur, mungkin ia adalah realistik tetapi pasangan berkahwin ini kemudiannya perlu memikirkan perkara-perkara lain seperti kos minyak kenderaan untuk ke tempat kerja.

Kredit: WordPress

Begitu juga jika RM870 yang dinyatakan ini adalah bayaran ansuran bulanan untuk pembelian rumah, ia mungkin boleh disifatkan sebagai rendah kerana jika dikira secara kasar, bayaran bulanan RM870 ini anda hanya mungkin dapat membeli rumah berharga sekitar RM180,000 sahaja. Sedangkan harga rumah PR1MA di Alam Damai Cheras juga berharga kira-kira RM350,000.

Tidak dinafikan inisiatif KWSP dan SWRC ini adalah amat baik kerana ia boleh dijadikan sebagai panduan rakyat Malaysia dalam berbelanja dan dalam masa yang sama boleh digunakan pihak kerajaan untuk merangka polisi seperti menentukan gaji minimum.

Namun, ia menimbulkan sedikit persoalan apabila peruntukan perbelanjaan yang dinyatakan dalam kategori “housing” Belanjawanku ini adalah rendah dan adakah Belanjawanku ini mampu dijadikan sebagai panduan untuk meningkatkan kualiti hidup rakyat Malaysia?

Kredit: Gfycat

Melihat kepada situasi hari ini, ia boleh disifatkan sebagai sukar untuk mendapatkan rumah yang berharga di bawah RM300,000 di sekitar Lembah Klang.

Namun, dengan inisiatif daripada pihak kerajaan yang telah melancarkan Home Ownership Campaign (HOC), kini anda boleh memiliki rumah pada harga yang lebih murah dengan tawaran diskaun sehingga 30%.

Miliki PR1MA, Alam Damai Ini Dengan Diskaun 25% Sehingga 10 Mac Sekarang !!!

Baca juga artikel-artikel menarik berikut:

Iklan
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!