7 Tips Bagi Mereka Yang Nak Buat Bisnes Homestay

Sekarang ini semakin ramai yang berlumba-lumba untuk memjalankan perniagaan homestay. Ini kerana pulangannya lebih lumayan berbanding dengan menjalankan rumah sewa semata-mata. Kalau ikut statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelancongan, Seni & Budaya Malaysia, industri homestay di Malaysia pada tahun 2017 menjana pendapatan sehingga RM30 juta!

Bagi yang baru sahaja nak berjinak-jinak dalam menguruskan homestay, di sini ada beberapa tips yang boleh anda ikuti supaya ianya dapat memberikan pulangan seperti yang kita harapkan.

1. Lokasi

Dalam apa jua jenis perniagaan, pemilihan lokasi sangatlah penting. Untuk homestay, kita perlu pilih lokasi strategik seperti berhampiran dengan kawasan tumpuan pelancongan, berdekatan dengan kemudahan awam (universiti, kolej, hospital, LRT, MRT) dan sebagainya.

Kalau nak buat homestay di tempat yang kurang menjadi tumpuan pelancong dan tiada apa yang menarik di kawasan tersebut, kita mungkin masih mendapat pelanggan tetapi mungkin kurang berbanding tempat lain yang hot.

2. Saiz Rumah

Untuk homestay, kita tak perlu memiliki rumah yang besar seperti banglo atau pun rumah teres 2 tingkat. Cukup sekadar rumah yang bersaiz sederhana kecil sahaja. Ia juga lebih mudah untuk diuruskan berbanding rumah yang lebih besar.

Apa yang penting adalah kita perlu bijak menghias homestay tersebut agar kelihatan menarik dan unik.

3. Hiasan Dalaman

Untuk memastikan pelanggan kembali berkunjung ke homestay kita dan meninggalkan reviu yang baik, kita perlulah mencari idea unik untuk dekorasi ruangan dalam homestay tersebut. Pilih warna-warna menarik untuk memberikan first impression yang positif kepada pengunjung.

Susun atur dalaman homestay juga perlulah kemas dan teratur, walaupun ruang yang kecil mampu kelihatan besar dan selesa didiami.

4. Iklan

Pengiklanan amatlah penting bagi memperkenalkan homestay kita kepada pelanggan baru. Untuk peringkat awal, anda boleh menggunakan media sosial seperti FB, Instagram, blog dan sebagainya untuk mempromosikan tempat penginapan anda itu.

5. Pengurusan Kewangan

Sama juga macam perniagaan lain, pemilik homestay perlu mempunyai ilmu pengurusan kewangan yang cukup agar dapat mengelakkan kerugian. Ini dapat membantu anda dalam merancang perbelanjaan untuk homestay tersebut agar tidak terlebih belanja.

6. Tawaran Istimewa

Cuba tawarkan sesuatu yang special untuk penginap seperti sarapan percuma, diskaun untuk tarikh-tarikh tertentu, dan sebagainya. Pasti ramai yang akan tertarik untuk berkunjung ke homestay kita nanti.

7. Berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM)

Jangan ingat perniagaan lain sahaja yang perlu mendaftar dengan SSM, pengusaha homestay juga perlu berdaftar. Ini bagi memudahkan sebarang urusan di masa hadapan.

Bisnes homestay ini dikira sebagai pendapatan sewa, jadi perlu declare kepada pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri dan bayar cukai yang sepatutnya.

Sumber Rujukan: Business Homestay: Sumber Rezeki Menguntungkan & 7 Tips Penting

Kita juga boleh guna perkhidmatan Airbnb bagi mempromosikan homestay kita kepada orang ramai terutamanya pelancong luar negara. Dan kalau nak tahu, Airbnb Sumbang RM200.4 Juta Kepada Ekonomi Tempatan, Kat Mana Lokasi Yang Hot di Malaysia?

Bagi mereka yang tak mampu nak beli rumah untuk dijadikan sebagai homestay, jangan risau kerana kini ada 4 Cara Jana Pendapatan Tanpa Memiliki Hartanah Sendiri Guna Teknik Sublet. Kepada pembaca yang sedang mencari homestay, boleh lihat senarai homestay di Malaysia di sini.

Previous ArticleNext Article

3 Comments

  1. Salam

    Terima Kasih sebab share tips. Bende yg x terpikir, item no 6 tuh. Pendapat sy, kite boleh buat promosi diskaun bile xde cuti umum atau cuti sekolah. Selalunye cuti sekolah homestay ni laku keras. Diskaun bkn peak season ni selalunye target market nye org yg travel sbb business la.

    Just share my point je.

  2. aslm, tuan. saya ingin bertanya. sekiranya saya ingin mengiklankan ebook saya di blog tuan bagaimana caranya. terima kasih

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Berapa Pendapatan Seorang Ejen Hartanah?

Sering kita lihat bahawa ejen hartanah sering memiliki rumah yang bagus, tetapi pernahkah anda ambil tahu akan jumlah pendapatan mereka?

Ramai ejen hartanah biasanya tidak mempunyai pendapatan yang tetap dan hanya bergantung kepada usaha mereka sendiri. Berapa agaknya ya pendapatan seorang ejen hartanah?

Menjadi seorang ejen hartanah bukannya senang dan jika tiada jualan pada bulan tersebut, pasti mereka tidak akan mempunyai pendapatan. Selalunya, terdapat segelintir orang yang memilih untuk menjadi ejen hartanah secara sepenuh masa dan ada juga yang menjadi ejen hartanah separuh masa. Dalam entri ini, mari kami kongsikan berapa pendapatan seorang ejen hartanah yang anda perlu tahu.

Jumlah Pendapatan Seorang Ejen Hartanah

Seperti yang telah diperkatakan tadi, ejen hartanah tidak mempunyai gaji tetap dan nilai pendapatan mereka bergantung kepada titik peluh mereka sendiri. Biasanya, mereka yang menjadi ejen hartanah adalah kerana atas dasar minat pada pekerjaan tersebut. 

Tahukah anda, terdapat ejen hartanah separuh masa yang mampu menyaingi gaji ejen hartanah sepenuh masa? Jadi, ejen hartanah ini akan bergantung kepada beberapa perkara untuk menjana pendapatan, antaranya:

1. Melalui Pendapatan Sampingan

Terdapat juga ejen hartanah yang bergantung kepada pendapatan sampingan semata-mata. Namun, anda perlu tahu bahawa pendapatan sampingan ini bukannya sedikit. Pembeli dan penjual rumah biasanya akan memerlukan khidmat peguam, kontraktor ubah suai rumah atau pihak penyelenggaraan yang akan diperkenalkan oleh ejen hartanah.

Jadi, dengan cara memperkenalkan penyedia perkhidmatan inilah, ejen hartanah akan diberi bayaran rujukan sebagai pendapatan sampingan. Cuba anda bayangkan, sekiranya ejen hartanah aktif dalam urusan jual beli, mungkin mereka boleh menerima sekitar RM 2,500 hingga RM 3,500 sebulan hanya daripada pendapatan sampingan ini sahaja. Wah, cukup hebat pendapatannya bukan?

Selain itu, seorang ejen hartanah juga biasanya mempunyai banyak kenalan perniagaan dan individu yang paling hampir dengan pasaran hartanah dan juga pelaburan hartanah. 50% daripada ejen hartanah biasanya turut menjadikan pelaburan hartanah sebagai pendapatan sampingan mereka. Ramai diantara mereka juga adalah pelabur yang berjaya.

2. Melalui Komisyen Yang Diperolehi

Pekerjaan sebagai ejen hartanah juga mampu memberi manfaat yang sangat besar. Oleh disebabkan inilah, ramai pihak yang tertarik dengan pekerjaan ini. Di Malaysia juga tidak dapat dinafikan bahawa ramai ejen hartanah yang telah berjaya dalam bidang ini dan menerima manfaat yang sangat hebat dalam kerjaya serta kehidupan mereka.

Tugas ejen hartanah adalah untuk memastikan penjualan atau penyewaan hartanah tersebut berjaya untuk dijual atau disewa. Apabila penjualan dan sewaan tersebut telah berjaya, ejen hartanah tersebut akan mendapat komisen jualan yang dikira daripada harga rumah tersebut. Jadi melalui komisyen tersebut, ejen hartanah memperoleh pendapatan.

Bagi anda yang masih kurang jelas, jom lihat contoh kiraan di bawah:

Seunit rumah berharga RM 350,000 dan komisennya ialah 3% (harga standard komisen pasaran di Malaysia).

RM 350,00 daripada 3% = RM10,500.

Daripada RM10,500 akan dikongsi dengan agensi dan nisbah perkongsian ini bergantung kepada level senioriti. 

Katakan ejen hartanah tersebut akan menerima 60% daripada jumlah komisen, pendapatan mereka mungkin dalam sekitar RM6,300 bagi seunit rumah berharga RM350,000.

Jadi, kalau mereka dapat menjual 10 unit sebulan, pasti pendapatan mereka sangat lumayan, betul tak?

Kesimpulannya, 

Untuk menjadi ejen hartanah, ia memerlukan kelulusan diploma atau graduan dalam bidang hartanah selama 2 hingga 3 tahun dan perlu membuat praktikal selama 2 tahun selepas itu.

Selepas itu, mereka harus ditemuduga oleh Lembaga Penilai Pentaksir Dan Ejen Hartanah (LPPEH) untuk kelulusan dan mendapat lesen dan layak untuk membuka agensi hartanah. Kosnya pula memerlukan kewangan yang banyak dan tidak hairanlah pendapatan mereka 3% daripada harga jualan rumah tersebut.

Namun begitu, terdapat juga pengambilan ejen hartanah tanpa kelayakan dan pengalaman. Sesiapa sahaja boleh cuba memohon.

Baca juga:

Banyak perkara yang perlu anda ambil tahu sebelum memiliki rumah. 


InshaAllah, kami berhasrat untuk berkongsi ilmu yang kami ada mengenai hartanah kepada pembaca setia Majalah Labur.

Kunci pertama sebelum beli rumah adalah ilmu, ilmu dan ilmu. 

Lebih awal belajar, lebih cepat dapat menilai sesebuah rumah.

Jika berminat boleh isi borang ini.

PRA-TEMPAH ILMU PREMIUM HARTANAHSEKARANG!