5 Panduan Pelaburan Ketika Ekonomi Gawat

Pelaburan yang bijak memerlukan pelabur mempunyai disiplin yang baik dan tidak terikut-ikut dengan emosi. Dalam pelaburan yang mempunyai pasaran turun naik, pelabur perlu sentiasa mengikuti perancangan awal dan sentiasa mengawal emosi supaya bertindak dalam keadaan tenang dan tidak terburu-buru.

Kesilapan yang selalu berlaku terhadap pelabur adalah membeli ketika harga sedang tinggi tetapi menjual apabila harga jatuh menjunam. Ini berlawanan dengan konsep pelaburan di mana kita membeli pada harga rendah tetapi menjual pada harga tinggi. Ianya disebabkan pelabur terlampau panik ketika harga jatuh dan menjual secara terburu-buru.

Sebagai pelabur bijak, berikut disenaraikan 5 panduan yang perlu dibuat ketika ekonomi gawat:

1. Ikut Perancangan Pelaburan

Sebelum membuat keputusan untuk melabur, pelabur telah mempunyai perancangan pelaburan masing-masing. Perancangan pelaburan adalah bergantung kepada tahap risiko yang boleh diterima dan tempoh jangkaan pulangan pelaburan yang ingin dicapai.

Jika kita telah tetapkan pulangan pelaburan dalam tempoh 30 tahun, ikut perancangan awal. Turun naik pasaran adalah merupakan perkara biasa dalam pelaburan.

Ada pasaran yang jatuh ketika kegawatan ekonomi tetapi akan meningkat kembali apabila keadaan ekonomi pulih seperti sediakala.

2. Pelbagaikan Portfolio Pelaburan

Jangan letakkan telur dalam satu bakul sahaja. Jika satu bakul jatuh, semua telur habis pecah dan tak boleh dimakan. Begitu juga halnya dengan pelaburan.

Pelbagaikan portfolio pelaburan. Sekurang-kurangnya risiko kerugian tidak terlalu terdedah. Kita boleh melabur dalam pelbagai sektor seperti kesihatan, hartanah, dan lain-lain lagi.

Secara tidak langsung dapat mengelakkan kita panik jika pasaran sektor tertentu jatuh atau sedikit menurun. Terdapat pelbagai saluran pelaburan yang ditawarkan.

Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) adalah satu saluran pelaburan tetapi sudah tentu jangkaan pulangannya adalah rendah kerana tiada risiko kerugian.

Unit Amanah harga berubah seperti yang ditawarkan oleh Public Mutual, Principal atau Philip Mutual mungkin lebih sesuai untuk pelaburan jangka masa sederhana dan panjang; iaitu dalam tempoh 5 tahun ke atas untuk mendapatkan hasil pelaburan.

Bagi pelaburan saham di Bursa Malaysia, pergerakan turun naik harga adalah lebih agresif tetapi jangkaan pulangan adalah tinggi.

3. Melabur Secara Konsisten

Salah satu kaedah yang efektif dalam pelaburan jangka masa panjang adalah Dollar Cost Averaging (DCA). Teknik ini di mana kita akan sentiasa melabur sama ada ekonomi gawat atau ekonomi tengah berkembang. Jika ekonomi tengah gawat dan harga pasaran jatuh, kita akan mendapat lebih banyak unit.

Sebaliknya jika ekonomi tengah berkembang dan harga pasaran meningkat, kita akan mendapat unit yang sedikit. Kebiasaannya teknik ini digunakan dalam pelaburan unit amanah di mana pelabur tidak perlu memikirkan berkenaan keadaan ekonomi semasa kerana objektifnya hanya mengumpul unit dan melabur secara konsisten.

4. Kawal Emosi

Dalam melabur kita perlu sentiasa bijak dalam mengawal emosi. Dah nama pun pelaburan, mesti ada risiko kerugian. Sabar adalah kunci utama dalam pelaburan. Jangan terikut-ikut dengan orang lain.

Ikut perancangan masing-masing. Sebab itu digalakkan belajar sebelum membuat pelaburan. Jika kita berhasrat melabur dalam saham di Bursa Malaysia ketika ini, mungkin ianya waktu yang sesuai kerana terdapat banyak saham yang ‘undervalued’ disebabkan kegawatan ekonomi.

Harga saham ini tunggu masa nak naik je bila ekonomi kembali pulih. Apa pun dapatkan ilmu dahulu. Kenali dahulu perkara-perkara asas seperti apa itu cds account, perbezaan direct account dan nominee account, apa yang perlu dipertimbangkan sebelum membeli saham, caj-caj yang terlibat, dan yang penting sekali pastikan apabila nak melabur hanya gunakan duit lebihan sahaja (duit yang kita sanggup rugi).

5. Dapatkan Khidmat Nasihat Profesional

Jika kita masih ragu-ragu berkenaan pelaburan, tiada salahnya dapatkan khidmat nasihat pelaburan. Jika sudah sedia melabur dalam unit amanah tetapi was-was sebab tengok dalam akaun dah negatif, boleh tanya ejen berkenaan prestasi pelaburan tersebut.

Ejen pula jangan jumpa pelanggan apabila nak minta tandatangan saja, perlu bagi penerangan yang jelas berkenaan portfolio pelaburan. Bagi pelabur baru dalam pelaburan saham, boleh dapatkan tips dari remisier
atau dealer masing-masing.

Kita juga boleh dapatkan khidmat perancang kewangan berlesen untuk membuat perancangan pelaburan.

Kesimpulannya, pelaburan adalah satu teknik untuk mengelak kuasa inflasi tetapi dalam melabur perlu ada strategi dan ilmu. Jangan terikut-ikut dengan orang lain dan akhirnya membuat kita melopong.

Melaburlah mengikut tahap penerimaan risiko masing-masing. Modal selalu dijadikan alasan tetapi apa kata kita mulakan dahulu dengan modal yang minima.

Biasanya kalau kita banyak bercakap tetapi tiada apa-apa tindakan, penyudahnya kita tidak akan ke mana-mana.

Ditulis oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]

Baca juga:

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Dekat Mana Permodalan Nasional Berhad (PNB) Labur RM260 Billion?

Jutaan rakyat Malaysia melabur di dalam unit amanah keluaran Permodalan Nasional Berhad (PNB) seperti Amanah Saham Nasional (ASN), Amanah Saham Bumiputera (ASB), Amanah Saham Didik (ASD) dan sebagainya. Rakyat Malaysia memang kenal sangat dengan skim-skim pelaburan yang ditawarkan oleh PNB ni sampai tak nampak pelaburan sah yang lain.

Berapa Target PNB

Sebelum itu, jom kita tengok dua produk paling terkenal PNB iaitu ASB dan ASN.

Objektif dana ASB adalah untuk menyediakan satu alternatif simpanan bagi Bumiputera. Ia bertujuan untuk menjana pulangan jangka panjang yang konsisten untuk para pelabur. Jadi kerajaan dah putuskan untuk menjamin modal para pelabur. Maka harga seunit ASB adalah RM1 sampai bila-bila.

Berikut merupakan Dividen ASB sejak penubuhannya pada tahun 1990:

dividen ASB

Kredit: www.astroawani.com

Berikut pula merupakan Dividen ASN sejak penubuhannya pada tahun 1981:

Tahun Dividen (sen) Bonus (sen) Jumlah (sen)
1981 10 10 20
1982 10 8 18
1983 10 8 18
1984 10.2 7 17.2
1985 10.2 7 17.2
1986 10 4 14
1987 9 4 13
1988 9.25 4 13.25
1989 9.5 5 14.5
1990 9.5 3 12.5
1991 6.25 6.25
1992 8.25 8.25
1993 12.5 12.5
1994 14 14
1995 13 13
1996 13.75 13.75
1997 10.5 10.5
1998 6.5 6.5
1999 8.25 8.25
2000 8 8
2001 5 5
2002 5 5
2003 5.3 5.3
2004 5.6 5.6
2005 5.5 5.5
2006 5.5 5.5
2007 6.25 6.25
2008 5.5 5.5
2009 5.2 5.2
2010 6 6
2011 6.05 6.05
2012 6.3 6.3
2013 6.45 6.45
2014 6.45 6.45
2015 6.1 6.1
2016 5 5

Logiknya PNB kenalah melabur di tempat yang memberikan pulangan yang lebih tinggi daripada dividen yang diisytiharkan kepada pemenang unit ASB dan ASN ni.

Kita ambil contoh paling dekat iaitu 2016. Agak-agak PNB kena melabur di mana untuk mendapatkan pulangan lebih daripada 7.25% untuk ASB dan 5% untuk ASN?

PNB Melabur Sebahagian Besarnya Di Bursa Malaysia

Ya, PNB melabur sebahagian besar daripada duit pelaburan daripada 12.8 juta pemegang unit dalam pasaran saham Bursa Malaysia.

Sebabnya adalah mudah, kerana pelaburan saham di Bursa Malaysia kalau kena gaya – boleh dapat pulangan yang lebih tinggi daripada 7.25%.

Baca juga:

1. Saham GHL Systems Bhd Dah Naik Lebih 100% Dalam Masa Setahun

2. “Peram Saham 5 Tahun Tup Tup Dapat Pulangan 800%…”. Kalaulah Dulu Aku Beli..

3. 10 Saham Patuh Syariah Ini Harganya Naik 100% Dalam Masa 6 Bulan

Jom kita tengok senarai syarikat-syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia di mana PNB melabur:

Perkhidmatan Kewangan dan Insurans

Automotif

Malayan Banking Berhad UMW Holdings Berhad
Etiqa Insurance & Takaful Sime Darby Berhad
MNRB Holdings Berhad Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd
Takaful Ikhlas Berhad
Malaysian Industrial Development Finance Berhad

 

Perladangan

Hartanah

Sime Darby Berhad I & P Group Sdn Berhad
Sime Darby Berhad
S P Setia Berhad

 

Logistik dan Infrastruktur

Farmaseutikal dan Kimia

Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd Chemical Company of Malaysia Berhad

 

Perindustrian dan Peralatan

Tenaga, Minyak dan Gas

UMW Holdings Berhad UMW Holdings Berhad
Sime Darby Berhad Sime Darby Berhad

 

Pembuatan dan Kejuruteraan

UMW Holdings Berhad

Fuh, banyak betul syarikat-syarikat gergasi tanahair di mana PNB menjadi pemegang saham yang besar. Kalau kita perasan, PNB tidak meletakkan semua telurnya di dalam satu bakul. Sekurang-kurangnya kalau satu industri tidak menjadi, ada banyak lagi industri yang dapat membantu. Juga sama konsepnya kalau satu syarikat alami kerugian, ada banyak lagi syarikat yang peroleh keuntungan.

PNB Juga Melabur Dalam Industri Hartanah

Melabur ke dalam hartanah juga dapat memberikan pulangan yang lebih daripada 7.25%. Aset hartanah PNB terdiri daripada bank tanah yang besar dan pelbagai hartanah komersil, termasuk bangunan pejabat, serviced apartment, kompleks membeli-belah dan kedai-kedai runcit.

  • Menara PNB
  • PNB Perdana Hotel & Suites On The Park
  • Menara Tun Ismail Mohamed Ali
  • PNB Damansara
  • Kenanga International Building
  • Menara MIDF
  • Menara MBSB
  • Bangunan UTM SPACE
  • Menara HeiTech Village
  • CSF Computer Exchange 1 (CX 1)
  • CSF Computer Exchange 2 (CX 2)
  • CSF Computer Exchange 5 (CX 5)
  • Bangunan Setia 1
  • Plaza Damanasara Blok B
  • Plaza Damansara I
  • Plaza Damansara II
  • The Epicure
  • Kolej Ilmu
  • Kompleks Sukan Perdana

Ni baru senarai hartanah di dalam negara, di luar negara pun banyak lagi aset PNB.

Nak Duduk Diam Dapat 5-8% Setahun, Atau Nak Lebih?

Ramai yang kecewa kata dividen ASB berkurang dari setahun ke setahun. Ada yang siap kata rugi melabur dalam ASB tu. Bukan rugi, tak untung banyak saja.

Kita ada pilihan pelaburan sah yang lain. Tapi tak ramai yang nak belajar untuk keluar daripada zon selamat dan belajar bagaimana nak dapatkan pulangan yang lebih melalui pelaburan saham di Bursa Malaysia dan juga pelaburan hartanah.

Apa kata, sebagai langkah pertama anda follow dulu Sifu-Sifu Saham & Kewangan Di Malaysia dan Sifu-Sifu Hartanah di Malaysia. Kalau nak berjaya, kenalah belajar daripada orang yang dah berjaya.

Iklan

Apa Beza Pelaburan ASB dan Saham di Bursa Malaysia? Ramai Masih Keliru

“Labur dekat ASB dapat 7-8% keuntungan setahun. Cukuplah tu.” Abu berkata kepada Fattah.

“Tapi kau nak tak pulangan yang lebih setiap tahun? 30% pun boleh kau tau.” Fattah menjawab kepada Abu.

“Ah, ni mesti tipu punyalah. Logik ke boleh dapat tinggi macam tu?”

Ramai orang yang beranggapan bahawa melabur dalam Amanah Saham ini dah cukup.

Ya, cukup memang cukup.
Lebih baik daripada tak ada simpanan langsung.

ASB atau nama panjangnya Amanah Saham Bumiputera. Ia adalah dana unit amanah yang dikeluarkan oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB).

Dengan jumlah pelaburan terkumpul yang mencecah ratusan billion ringgit, dapatlah PNB melabur di tempat-tempat yang memerlukan pelaburan yang tinggi dengan pulangan yang besar. (Contoh : Pasaran saham Bursa Malaysia, hartanah, bon dan sebagainya).

Nak tahu duit korang dalam ASB tu pergi mana? Baca artikel ini:

Dekat Mana Permodalan Nasional Berhad (PNB) Labur RM260 Billion?

Tetapi kenapa kita dapat dividen ASB 7-8% saja setahun? Jom kita tengok contoh mudah ni:

Jumlah pelaburan pada 2015: 100 juta

Jumlah keuntungan pada 2015: 30 juta

Peratus keuntungan pada 2015: 30 / 100 * 100% = 30%

Peratus diberi kepada pelabur: 8%

Peratus keuntungan kasar pada 2015: 30% – 8% = 22%

Maka jika dilihat daripada atas ini, pelabur sepatutnya boleh mendapat keuntungan yang lebih tinggi daripada 8%. Ini disebabkan banyak kos-kos yang terlibat dalam proses ASB melaburkan duit anda tadi. Jika nak tahu lebih lanjut boleh baca prospektus yang dihantar oleh ASB setiap tahun. (Memang jarang sekali kita baca kan?)

Hmmm… Jadi ada ke peluang pelaburan lain yang lebih baik?

Pelaburan Saham di Bursa Malaysia

Sebenarnya anda ada pilihan lain. Paling penting sah dan patuh syariah.

Jadilah seperti Fattah.

Fattah merupakan seorang pelabur yang bijak dan dengan melabur di pasaran saham Bursa Malaysia, beliau mendapat keuntungan terus daripada syarikat – tanpa orang tengah. Eh, saham dengan Forex Trading tu lain tau, jangan salah faham.

Ada 686 (sehingga Nov 2017) syarikat patuh syariah tersenarai di Bursa Malaysia.

Contohnya saham syarikat Tenaga Nasional, Telekom, Padini, Bonia, Ajinomoto, Sime Darby, IJM Corporation, Petronas, KLCC, MyEG dan banyak lagi.

Saham syarikat yang sah-sah haram seperti Genting Malaysia Bhd (judi) dan Carlsberg Malaysia Bhd (arak).

Katakan Fattah telah memilih untuk membuat pelaburan dalam saham syarikat Padini pada 15 Januari 2017 yang ketika itu berharga RM 2.

Pada 15 November 2017 harga saham Padini telah naik menjadi RM 2.83. dan Fattah membuat keputusan untuk jual saham tersebut.

Contoh kiraan:

Minima Fattah kena beli 100 unit saham  sahaja. Ya, betul. 100 unit sahaja. Dulu dulu 1,000 unit memanglah orang kita tak mampu.

Katakanlah Fattah beli 10,000 unit.
RM 2.00 x 10,000 unit = RM 20,000

Dan pada 15 November harganya naik menjadi RM 2.83 sesaham

RM2.83 x 10,000 unit = RM28,300

Berapa keuntungan yang diperolehi?
RM28,300 – RM20,000 = RM8,300
Pulangan (ROI) = RM8,300 / RM20,000 = 41.5%

Best tak dapat untung banyak tu?

*Terkini : Harga saham Padini pada 3 Oktober 2018 – RM5.90

Contoh Saham Patuh Syariah – Ajinomoto Malaysia Bhd

Risiko Berbeza

Ingat, apabila melabur dalam ASB, pelabur tidak akan rugi kerana ASB ditawarkan pada harga tetap RM1.

Ini bermakna pelabur tidak berdepan risiko kehilangan modal.

Berbeza dengan pelaburan di pasaran saham, risiko rugi itu pasti disebabkan turun naik harga saham. Tetapi kalau ada ilmu, memang boleh buat duit besar dan kuranglah risiko untuk rugi.

Kelebihan Melabur di Pasaran Saham Bursa Malaysia

Sebelum terlupa, ASB menawarkan 1 bentuk pulangan saja, iaitu dividen. Melabur di pasaran saham pula memberikan anda 2 bentuk pulangan.

1) Keuntungan hasil perbezaan harga saham seperti contoh di atas (Capital Appreciation)
2) Dividen. (Ada syarikat yang bayar 2 atau lebih 1 kali setahun, ada yang bayar 1 kali setahun dan ada yang langsung tak beri)

Boleh baca lebih lanjut di artikel Untung Melabur Saham tu Kira Macam Mana?

Oleh itu, jadilah seorang yang bijak seperti Fattah. Buka minda dan cari ilmu atas peluang pelaburan lain.

Melabur di pasaran saham adalah salah satu instrumen yang patut anda pertimbangkan. Selamat, patuh syariah & sudah tentu lebih menguntungkan jika tahu cara yang betul. Follow mentor pelaburan saham seperti Ikon Bursa Malaysia, Tuan Hj. Mohd Asri Ahmad atau otai seperti Tuan Nazarry Rosli.

InsyaAllah akan beroleh keuntungan dan keberkatan daripada melabur.

Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Untung Januari 2018

Fakta Merisaukan Mengenai ASB. 71.5% Pelabur Hanya Ada Kurang RM536 Dalam Akaun

Hukum Jual Beli Saham Di Bursa Malaysia

Iklan

Pelaburan Pendapatan Tetap (Fixed Income) Yang Berisiko Rendah

Keadaan ekonomi yang kurang stabil menjadikan ramai pelabur mengelakkan diri daripada pelaburan berisiko tinggi. Kebanyakan kita mungkin akan lebih cenderung membuat keputusan untuk tidak melakukan sebarang pelaburan sehingga keadaan ekonomi kembali pulih.

Namun, alternatif lain bagi menjana keuntungan pada keadaan seperti ini adalah dengan membuat pelaburan ke dalam instrumen yang berisiko rendah. Kalau ‘High Risk High Return’, maka anggaplah pelaburan pendapatan tetap sebagai ‘Low Risk Low Return’.

Tak Perlu Modal Besar

Apabila kita bercerita tentang pelaburan berpendapatan tetap, ramai yang bertanggapan bahawa pelaburan jenis ini memerlukan modal yang besar. Sebaliknya, pelabur yang mempunyai modal yang kecil dan sederhana juga boleh melabur didalam aset berpendapatan tetap dengan membuat pelaburan melalui syarikat pengurusan dana.

Pulangan yang lebih tinggi dalam pelaburan ekuiti menyebabkan kita lebih terdedah dengan dana berteraskan ekuiti berbanding dana berteraskan pendapatan tetap.

Dana yang berteraskan pelaburan berpendapatan tetap lebih sesuai bagi pelabur yang menginginkan pelaburan yang berisiko rendah kerana pelaburan tersebut kurang terkesan dengan perubahan ekonomi berbanding pelaburan ekuiti. Sebahagian besar dari dana ini kebiasaannya akan dilaburkan di dalam Bon atau pun Sukuk, manakala selebihnya akan dilaburkan didalam pasaran kewangan atau pun aset yang mudah dicairkan.

Bagi mengetahui kriteria dan jenis pelaburan yang bakal dilakukan oleh pengurus dana, para pelabur perlu mendapatkan prospektus dana yang disediakan oleh syarikat pengurus dana. Setiap pelabur haruslah memahami jenis pelaburan yang bakal dilakukan, agar dapat memastikan ianya bersesuaian dengan risiko dan pulangan yang menepati jangkaan dengan kehendak pelabur.

Rekod prestasi bagi dana tersebut juga haruslah diambil kira oleh pelabur agar dapat membuat pilihan pelaburan dengan lebih tepat. Prestasi dana boleh dibandingkan mengikut tempoh pelaburan yang ingin dilakukan.

Di antara dana yang membuat pelaburan berteraskan kelas aset berpendapatan tetap dan mempunyai rekod pulangan yang baik adalah seperti di bawah:

Prestasi Setahun:

Prestasi 3 Tahun:

Prestasi 5 Tahun:

Prestasi 10 Tahun:

Kredit: Morningstar

Semua di atas adalah bon yang patuh syariah atau juga dikenali sebagai sukuk. Tak sangka pula ada dana yang boleh beri pulangan lebih daripada 10% dalam masa setahun, nama pun pelaburan berisiko rendah kan?

Contoh di atas hanyalah sekadar rujukan sahaja dan bukanlah saranan untuk melabur. Para pelabur dinasihatkan membuat kajian dan memahami kadar risiko yang bakal diambil sebelum membuat sebarang pelaburan.

Iklan

Pernah Dengar Pasal Derivatif? Atau FCPO?

Biasa bila sebut pasal pelaburan di Bursa Malaysia, perkara yang bermain dalam minda kita adalah saham. Ada juga yang melabur dalam waran, REIT, ETF dan juga bon. Tetapi kalau diikutkan, kesemua instrumen ini adalah tergolong dalam produk bernama ekuiti. Terdapat juga satu lagi kategori produk yg ditawarkan oleh Bursa Malaysia, dikenali sebagai produk derivatif.  Apa itu derivatif?

Definisi derivatif mengikut Bursa Malaysia Berhad:

Derivatif ialah instrumen kewangan yang digunakan untuk mengurus pendedahan seseorang itu kepada kemeruapan pasaran pada masa ini. Nilai produk derivatif bergantung kepada dan diperoleh daripada instrumen pendasar, seperti komoditi, kadar faedah, indeks dan saham.

Dalam perkataan lain, derivatif ialah kontrak kewangan dengan nilai yang dikaitkan dengan pergerakan harga hadapan yang dijangka dengan aset asas dikaitkan. la digunakan sebagai alat untuk melindung nilai, membuat spekulasi dan arbitraj.

Kesemua produk derivatif di Malaysia dikawal selia dan didagangkan di Bursa Malaysia Derivatives Berhad iaitu anak syarikat kepada Bursa Malaysia Berhad (BMD).

Terdapat dua kategori produk derivatif yang ditawarkan untuk didagangkan di BMD iaitu Kontrak Niaga Hadapan (Futures Contract) dan Kontrak Opsyen (Options Contract).

Kontrak niaga hadapan atau Futures ialah perjanjian antara dua pihak untuk membeli atau menjual instrumen pendasar pada masa tertentu atau pada masa hadapan dengan harga tertentu yang ditetapkan pada hari ini.

Kontrak Opsyen atau Options pula memberikan pemegang/pembeli dengan hak, untuk membeli dan menjual sejumlah kuantiti instrumen pendasar pada harga ditetapkan pada masa tertentu dengan membayar premium.

Anda Kategori Pelabur Yang Mana Satu?

Sumber: Bursa Malaysia

Tetapi sebelum kita mula, apa kata anda tanya diri anda dahulu produk pelaburan mana yang sesuai dengan diri anda. Ini kerana setiap pelaburan mempunyai matlamat yang berbeza, dan pendekatan anda untuk mencapat matlamat tersebut bergantung kepada tahap risiko/tahap pulangan yang sesuai dengan pelaburan anda. Perlu diingat, semakin tinggi pulangan, semakin tinggi juga pendedahan anda kepada risiko pelaburan.

Dah kenalpasti anda kategori pelabur yang mana satu? Jom berkenalan pula dengan derivatif.

2 Cara Derivatif Didagangkan

1. Derivatif yang Di Dagangkan di Bursa (ETD)

Derivatif yang di Dagangkan di Bursa (Exchange Traded Derivatives (ETD)) adalah kontrak yang didagangkan di atas sesuatu platform yang diuruskan oleh mana-mana bursa di dunia. Kontrak- kontrak ini mempunyai spesifikasi dan terma- terma yang telah ditetapkan oleh bursa masing – masing bergantung kepada jenis produk masing-masing.

2. Derivatif yang di Dagangkan di Luar Bursa (Over-the -Counter (OTC))

Adalah kontrak yang dirunding secara tertutup dan didagangkan terus antara dua pihak. Kontrak-kontrak ini sebaliknya tidak mempunyai spesifikasi yang tetap dan bergantung kepada rundingan dan persetujuan antara dua pihak.

Ada 3 Kategori Produk Derivatif

BMD menawarkan 3 kategori derivatif: Derivatif Komoditi, Derivatif Ekuiti dan Derivatif Kewangan

1. Derivatif Komoditi

Derivatif Komoditi terdiri daripada dua kategori, iaitu pertanian dan logam berharga:

A. Niaga Hadapan Minyak Sawit Mentah (FCPO) – Patuh Syariah

FCPO merupakan satu-satunya derivatif yang patuh syariah yang giat didagangkan. Malaysia yang sememangnya terkenal dengan kelapa sawit dan dengan pengalaman didagangkan selama lebih 30 tahun – menjadikan FCPO lubuk emas untuk para pedagang.

Kontrak ini diselesaikan secara fizikal.

B. Niaga Hadapan Olein Sawit USD RBD (FPOL)

FPOL ialah kontrak niaga hadapan bagi olein sawit yang didagangkan di BMD  dalam denominasi Dolar Amerika (USD). Pedagang FPOL boleh menggunakan FPOL untuk menguruskan risiko ketidaktentuaan harga pasaran fizikal olein sawit.

Pada tamat tempoh kontrak, kontrak ini boleh diselesaikan secara fizikal dengan gandaan 500MT bagi setiap penghantaran. Manakala nilai selebihnya akan diselesaikan secara tunai.

C. Niaga Hadapan Minyak Sawit Isirong Mentah (FPKO)

FPKO pula merupakan kontrak niaga hadapan yang instrumen pendasarnya ialah minyak sawit isirung mentah. Juga digunakan pedagang sebagai instrumen mengawal risiko ketidaktentuan harga pasaran fizikal minyak sawit isirung mentah.

Kontrak FPKO ialah kontrak penyelesaian fizikal.

D. Niaga Hadapan Minyak Sawit Mentah USD (FUPO)

FUPO ialah kontrak niaga hadapan dalam mata wang USD yang melengkapkan Kontrak Niaga Hadapan Minyak Sawit Mentah (FCPO) yang didagangkan dalam mata wang Ringgit Malaysia. FUPO ialah kontrak penyelesaian tunai yang tidak melibatkan penghantaran fizikal Minyak Sawit Mentah (CPO).

E. Opsyen atas Niaga Hadapan Minyak Sawit Mentah (OCPO)

OCPO merupakan instrumen dagangan yang versatil dan fleksibel yang membolehkan kepelbagaian strategi dagangan diguna pakai. Opsyen bagi kontrak niaga hadapan minyak sawit mentah ini memberi kelebihan pada pedagang untuk menjana keuntungan walaupun pada keadaan pasaran yang stabil. Pedagang yang berdagang kedua- dua pasaran niaga hadapan dan pasaran fizikal bagi minyak sawit mentah, boleh memilih OCPO untuk mengawal risiko bagi kedua-dua posisi dagangan mereka.

Kontrak opsyen merupakan kontrak penyelesaian fizikal yang ditukar dalam bentuk kontrak niaga hadapan (FCPO)

F. Niaga Hadapan Emas (FGLD)

FGLD ialah Kontrak Niaga Hadapan Emas dalam mata wang Ringgit Malaysia (RM) yang didagangkan dalam Bursa Malaysia Derivatif. FGLD memberikan pendedahan kepada peserta pasaran tentang pergerakan harga emas pada kos kemasukan yang murah. Ini memberi ruang kepada mereka yang ingin memulakan dagangan kontrak niaga hadapan dengan modal yang lebih rendah.

Kontrak FGLD diselesaiakan secara tunai.

G. Niaga Hadapan Timah USD (FTIN)

FTIN pula menyediakan ruang bagi pedagang untuk berdagang kontrak FTIN bagi mengawal pendedahan risiko bagi instrumen fizikalnya iaitu, Timah. Tidak seperti FGLD, FTIN didagangkan di dalam USD.

Kontrak ini juga diselesaikan secara tunai

2. Derivatif Ekuiti

Terdapat 3 pilihan yang ada di bawah Derivatif Ekuiti ini:

A. Niaga Hadapan FTSE Bursa Malaysia KLCI (FKLI)

FKLI merupakan antara dagangan yang paling aktif pasarannya. Menawarkan pedagang pendedahan kepada Indeks FTSE Bursa Malaysia FBM KLCI yang terdiri daripada 30 kaunter saham di papan utama.

Kontrak ini diselesaikan secara tunai

B. Opsyen (OKLI) FTSE Bursa Malaysia KLCI

Jika OCPO merupakan pelengkap bagi dagangan FCPO, OKLI pula menawarkan kelebihan kepada pedagang untuk mengawal risiko posisi dagangan FKLI mereka dan memberi peluang untuk mereka menjana keuntungan walaupun dalam keadaan pasaran yang tetap.

Kontrak ini diselesaikan secara tunai dalam bentuk kontrak niaga hadapan FKLI.

C. Niaga Hadapan (SSFs) Saham Tunggal

Opsyen KLCI Niaga Hadapan Saham Tunggal (SSF) oleh FTSE Bursa Malaysia boleh menjadi tambahan kepada hampir semua portfolio. Ia membolehkan perlindungan pendedahan risiko anda, serta memberi peluang spekulasi tentang pergerakan harga. (OKLI) SSF menawarkan leveraj, dan lebih murah untuk didagangkan berbanding pelaburan saham langsung. Anda boleh membeli atau menjual SSF pada bila-bila masa.

Kontrak ini diselesaikan secara tunai pada tamat tempoh kontrak.

3. Derivatif Kewangan

Terdapat 4 pilihan yang ada di bawah Derivatif Kewangan ini:

A. Niaga Hadapan Kadar Ditawarkan Antara Bank KL 3-Bulan (KLIBOR) (FKB3)

B. Kontrak Niaga Hadapan MGS 3-Tahun (FMG3)

C. Kontrak Niaga Hadapan MGS 5-Tahun (FMG5)

D. Kontrak Niaga Hadapan MGS 10-Tahun (FMGA)

Sumber Rujukan: Bursa Malaysia

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kesemua produk-produk yang ditawarkan di Bursa Malaysia Derivatives (BMD) anda boleh rujuk di www.bursamalaysia.com atau jika anda ingin belajar mengenai niaga hadapan, anda boleh rujuk portal Bursa Malaysia Market Place di www.bursamarketplace.com atau broker-broker berhampiran anda.

Harga Naik Pun Boleh Untung, Harga Turun Pun Boleh Buat Duit

Salah satu daripada kelebihan derivatif adalah di mana para pelabur boleh membuat keuntungan di kala pasaran sedang menaik, mahu pun menurun. Pelabur boleh long atau beli apabila market menaik, dan boleh juga short atau jual dahulu dan beli semula kemudian apabila pasaran sedang menurun.

Senang cerita, kalau anda rasakan pasaran akan menaik dalam masa terdekat – boleh long (beli). Kalau rasa cuaca tak menentu dan bakal menjejaskan pengeluaran atau harga bahan mentah dalam masa terdekat, boleh short (jual) dahulu.

Tapi bagi yang beragama Islam pula, hanya Niaga Hadapan Minyak Sawit Mentah (FCPO) sahaja yang patuh Syariah.

Masih tak faham? Nak tahu lebih lanjut pasal derivatif ni? Sertai pihak Bursa Malaysia Derivatives (BMD) di acara berikut:

Dengar sendiri daripada kedua-dua pakar dalam bidang derivatif ini bagi membuka mata anda terhadap peluang membuat duit dalam pelaburan derivatif.

Daftar secara percuma di sini. Masuk adalah PERCUMA dan tempat adalah terhad, cepat-cepatlah daftar ya.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!