Mengarutlah Cadangan Bank Dunia Nak Naikkan Umur Pengeluaran KWSP Kepada 65 Tahun

Baru-baru ini Bank Dunia mencadangkan agar umur pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dinaikkan daripada 55 tahun kepada 65 tahun.

Rata-rata ramai mengatakan ia adalah satu cadangan yang mengarut!

Namun apakah sebab Bank Dunia mencadangkan agar umur ini dinaikkan?

1. Malaysia Menuju Ke Arah Masyarakat Tua (Ageing Society)

Dulu pada tahun 1960-an, purata jangka hayat rakyat Malaysia adalah sekitar 60 tahun. Namun kini, ianya telah meningkat kepada 75 tahun.

Perbezaan sebanyak 15 tahun, banyak tu. Ini bermakna, fasa persaraan seseorang (secara purata) meningkat daripada 5 tahun kepada 15 tahun.

Persaraan adalah situasi di mana kita akan menjalani kehidupan tanpa pendapatan aktif. Jadi apakah persedian kita untuk menghadapi situasi ini?

Tahukah anda seandainya anda sekarang berumur 30 tahun dan merasakan RM5,000 (nilai sekarang) sebulan sudah cukup untuk bersara, ini bermakna anda perlu kira-kira RM4.8 juta untuk melalui fasa persaraan?

2. Jumlah Simpanan Persaraan Rakyat Malaysia Amat Membimbangkan

Di dalam kenyataan rasmi Parlimen pada 30 Julai 2018, Dato’ Seri Dr Wan Azizah memberitahu:

i) 68% daripada pencarum KWSP berumur 54 tahun dan ke bawah hanya mempunyai kurang daripada RM50,000

ii) Kelompok 20% terbawah pencarum KWSP mempunyai simpanan purata sebanyak RM6,909

iii) Daripada 32 juta rakyat Malaysia, 69% tergolong dalam ‘umur bekerja’ iaitu di antara 15-65 tahun. Hanya 48% daripada golongan ini mempunyai akaun KWSP yang aktif

iv) 70% pencarum yang mengeluarkan simpanan pada umur 55 tahun, menghabiskannya dalam masa kurang daripada 10 tahun

Jadi apa yang perlu kita lakukan untuk menghadapi tempoh persaraan yang bakal tiba nanti?

Jom kita amalkan 3 perkara ini:

1. Rancang kewangan dari mula gaji pertama

2. Elakkan buat hutang tak perlu

3. Buat satu financial blueprint/roadmap dengan Licensed Financial Planner

Nak dapatkan penjelasan yang lebih baik, boleh tonton video di bawah ini:

Ditulis oleh Hanif Yahaya. Seorang perancang kewangan dan penasihat kewangan yang berlesen daripada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dan Bank Negara Malaysia (BNM). Beliau juga adalah pelajar terbaik Shariah Registered Financial Planner (ShRFP). Berpengalaman memberi khidmat nasihat kewangan individu dan korporat. Boleh hubungi beliau di [email protected]

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

8 Sebab Harta Pusaka Jadi Rumit

Tahukah anda, orang Malaysia ni sebenarnya kaya-raya. Sampai terdapatnya RM60 bilion harta orang mati dibeku, banyak tu.

Sumber: Syed Mohd Muhaimin

Jom kita dengarkan daripada Tuan Afyan Mat Rawi sebab-sebab harta pusaka menjadi rumit seperti berikut:

Faraid Kan Ada?

Ramai yang menyangka harta yang kita kumpul sewaktu hidup akan difaraidkan dengan mudah selepas meninggal dunia oleh ahli waris.

Sebenarnya ia tidak begitu.

Betul faraid adalah hak, tapi ia perlu dituntut. Ia bukan proses automatik.

Pentadbiran harta pusaka dan pembahagian faraid akan menjadi begitu rumit jika tidak dirancang dengan betul.

Hanya yang pernah menguruskan urusan faraid ahli waris yang meninggal akan tahu betapa sukarnya.

Antara perkara yang selalu timbul ialah;

❌ Ahli waris tiada pengetahuan proses pentadbiran harta pusaka,

❌ Isteri ingin membuat tuntutan faraid dari harta arwah suami, mempunyai hubungan tidak baik dengan mertua dan ipar duai.

❌Ipar duai yang bukan ahli waris, campur tangan dalam urusan pusaka.

❌ Anak-anak yatim yang tidak dipedulikan nasib mereka, selepas pakcik-makcik mereka dapat hak faraid masing-masing selepas kematian si ayah anak-anak tadi.

❌ Hutang piutang si mati yang perlu diselesaikan sebelum pembahagian faraidh. Waris hanya fikir hak mereka tanpa fikir hutang si mati yang perlu diselesaikan.

❌ Waris tidak mahu bekerja sama dan bertolak ansur,

❌ Jika ada anak bawah umur, mungkin berlaku perebutan penjagaan hak anak / hadhanah.

❌ dan lain-lain lagi.

Isu-isu ini dapat ditangani dengan baik apabila ketika hidup perancangan harta pusaka dirancang dengan baik.

Perancangan harta pusaka yg baik ialah dengan membuat dokumen perancangan pusaka atau wasiat bagi melantik pemegang amanah bagi mengurus dan mentadbir harta-harta pusaka yang bakal kita tinggalkan kelak.

Antara pihak yang boleh kita consult untuk perkara ini ialah peguam, wakil syarikat trustee atau perancang harta pusaka.

Sumber: FB Afyan Mat Rawi

Buatlah Wasiat Sebagai Persediaan

Sebab itulah kita digalakkan membuat persediaan awal dengan membuat wasiat. Rajin-rajinlah baca 9 Sebab Kenapa Kita Digalakkan Menulis Wasiat

Iklan

4 Helah Bijak Melawan Kos Sara Hidup Tinggi di Malaysia

Sejak pengenalan GST kepada rakyat Malaysia 2 tahun yang lalu, kita dapat lihat ramai terkesan dengan kos sara hidup yang meningkat.

Kita kan suka membuat perbandingan? Tahukah anda rakyat Malaysia sememangnya kekurangan daripada segi produktiviti dan disiplin orang Jepun, Korea mahupun orang Amerika. Merekalah yang telah mencipta telefon pintar iPhone, Samsung dan banyak lagi; dan menjual kepada rakyat mereka sendiri. Manakala kita tidak mempunyai kapasiti untuk mencapai tahap produktiviti mahupun tahap disiplin yang diperlukan untuk menghasilkan gajet-gajet tersebut.

Namun, kita masih ingin menikmatinya – kerana kononnya kita berhak menikmati gaya hidup tersebut.

Oleh yang demikian, untuk menampung gaya hidup yang semakin meningkat; disertai dengan kos sara hidup yang meningkat – jom cuba perkongsian ini.

#1. Berkongsi Kereta (Penjimatan sehingga RM200 setiap bulan)

Kami masih ingat, kerajaan Malaysia pernah menggalakkan rakyat berkongsi kereta dengan melancarkan beberapa kempen kesedaran. Namun, ianya tidak bertahan lama. Ini mungkin ketika itu belum lagi era smartphone dan susah mencari penumpang lain untuk berkongsi kereta.

Namun kini, dengan adanya aplikasi seperti Wunder dan Carpool World Malaysia; ini memudahkan pencarian pemandu dan juga penumpang untuk kereta anda.

Nak hantar anak-anak ulang-alik ke sekolah pun ada, dikenali sebagai Kidz Carpool. Dapat lah berjimat sedikit, nak tambah pendapatan dengan jadi pemandu pun boleh.

#2. Guna Kad Kredit (dan bayar habis setiap bulan)

Guna kad kredit? Biar betul? Ya betul. Hanya mereka yang bijak, cerdik dan disiplin tahap teragung mampu berjimat menggunakan kad kredit ni.

Kad kredit ini ada kebaikan dan ada keburukannya, terpulang kepada cara anda menggunakannya. Dengan adanya laman web seperti GoBear dan iMoney; ianya amat mudah untuk membandingkan kad kredit di Malaysia.

Cuba cari kad kredit yang menawarkan rebat tunai atau cashback. Ada yang memberi 5% cashback; contohnya jika anda berbelanja RM100; anda akan dapat rebat RM5 pada hujung bulan. Amacam, bijak tak?

Ada juga yang menawarkan mata ganjaran apabila berbelanja, dan apabila sudah cukup banyak – ia boleh ditebus dengan pelbagai jenis hadiah. Paling orang suka semestinya voucher membeli belah. Jadi bayarlah bil telefon, Astro, penapis air Coway ataupun semasa beli barang dapur di Giant, Tesco dan Mydin.

Tapi semuanya dengan syarat, anda perlu selesaikan jumlah yang digunakan. Jangan biar tertunggak walaupun seringgit, kerana kadar faedah kad kredit adalah yang paling tinggi.

#3. Bawa Bekal Ke Tempat Kerja (Penjimatan sehingga RM200 setiap bulan)

Tahukah anda di negara-negara maju seperti Jepun, Korea atau Amerika Syarikat, istilah lunch atau makan tengah hari sangatlah asing bagi mereka. Sedangkan kita setiap hari belanja sehingga RM10 – RM15 setiap kali waktu makan tengah hari untuk nasi lauk sepinggan dan segelas air. Tu baru makan di kedai mamak atau kedai biasa-biasa, belum lagi restoran yang beraircond!

Kenapa perlu membazir 15 minit untuk keluar makan dan berbelanja lebih?

Cuba cari menu sarapan atau makan tengah hari yang ringkas, yang boleh siap dalam masa 10 minit saja. Dapat juga jimat duit, masa (cari parking, cari kedai, cari meja, beratur beli makanan).

Bila kita masak sebelum ke tempat kerja ada manfaat lain:

  • Boleh dijadikan sebagai senaman pagi
  • Boleh relaks sebelum bekerja dengan fokus terhadap rutin
  • Boleh dengar berita dekat radio
  • Boleh kawal kuantiti makanan untuk tujuan kesihatan

Alhamdulillah, buat masa ini saya sendiri pagi-pagi mengamalkan 3 biji kurma sebagai sarapan.

#4. Beli Barang Semasa Jualan Murah atau Warehouse Sale

Bagi kaum hawa kalau tabiat shopping tu tak boleh dibuang, apa kata buat senarai dan tunggu jualan murah atau pun jualan gudang baru beli? Ini kerana anda dapat nikmati potongan diskaun apabila pihak penjual membuat promosi bagi melariskan atau nak clear stok.

Rasanya sikit lagi mesti ada aplikasi atau apps untuk war-warkan sebarang warehouse sale di Malaysia.

Sebagai contoh, bila tiba musim perayaan seperti Hari Raya – ada saja pasaraya atau jenama yang membuat promosi besar-besaran. Ni nak hujung tahun pun, banyak jualan gudang yang anda boleh pergi untuk lepaskan gian shopping.

Antara jenama yang suka buat warehouse sale ni seperti Hush Puppies, Bonia dan Vincci. Tapi anda perlu bersiap sedia dari segi mental dan fizikal. Maklumlah biasanya orang akan mula beratur sejak awal pagi!

Perlu Berjimat Untuk Hadapi Masa Depan Yang Lebih Sukar

Kalau anda dapat amalkan tips di atas, kami yakin sedikit sebanyak akan melegakan kos sara hidup yang semakin meningkat. Tambahkan pendapatan atau kurangkan perbelanjaan, 2 pilihan untuk move on.

Sumber rujukan: http://taizeekin.com

Iklan

CBOE Gantung Pasaran Hadapan Bitcoin, Permulaan Bagi Pengakhiran Mata Wang Kripto?

Baru-baru ini Chicago Board Options Exchange (Cboe) telah menggantung Pasaran Hadapan Bitcoin (Bitcoin Futures) mereka berikutan kurangnya permintaan dan dagangan yang berlaku. Ianya seiring dengan kejatuhan harga Bitcoin yang berlaku sejak hujung 2017.

Sumber: Trading View

Bila harga menjunam, maka berlakulah jualan panik. Dan apabila semuanya telah reda, maka orang ramai pun semakin hilang minat dengannya.

Sumber: Investing.com

Ini mengakibatkan ramai orang lari dan melabur ke tempat lain. Jika dilihat kepada jumlah dagangan, kita dapat lihat ia juga mencatatkan penurunan. Secara fitrahnya, apabila harga turun, dagangan turun, minat belian juga semakin turun.

Mungkinkah suatu hari nanti ia akan naik semula?

Sumber: Investing.com

Jauhkanlah Diri Daripada Bitcoin

Selain daripada kejatuhan harga Bitcoin, penggunaan Bitcoin yang ada pada masakini sebagai satu mata wang adalah dilarang bagi memelihara kemaslahatan umum. Boleh baca lebih lanjut mengenainya di Hukum Penggunaan Mata Wang Bitcoin – Mufti Wilayah Persekutuan Dah Bersuara.

Jemput juga baca Apa Itu Bitcoin & Mengapa Ianya Bukan Sejenis Pelaburan. Semoga kita dapat mengambil iktibar, kan banyak lagi pelaburan yang ada di luar sana yang SAH dan PATUH SYARIAH. Kenapa nak pilih yang haram juga?

Iklan

Berakhirnya Hubungan UK-EU: 5 Impak Brexit Kepada Ekonomi United Kingdom

12 April akan menjadi tarikh keluar Britain dari Kesatuan Eropah (EU) dan dijangka memberi impak buruk kepada ekonomi kelima terbesar dunia itu. Senario buruk dapat dielakkan jika Perdana Menteri Theresa May dapat menyelesaikan kecelaruan Brexit di Parlimen atau meminta penangguhan keluar itu daripada pihak Brussels. Segala ketidaktentuan ketika ini akan menyukarkan negara itu.

Berikut adalah lima impak Brexit kepada ekonomi jika UK keluar dari EU tanpa mendapat sebarang perjanjian.

#1 Ekonomi UK Meleset

Bank of England (BoE) menjangkakan pasaran akan hilang keyakinan terhadap Britain. Ekonomi UK dijangka akan meleset 5% dalam masa setahun iaitu hampir dengan jumlah kemelesetan semasa krisis kewangan global.

Pengeluaran ekonomi (output) UK yang banyak menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi pula dijangka jatuh sebanyak 3%.

Dalam jangka panjang, Kementerian Kewangan UK meramalkan ekonomi UK akan merosot sebanyak 8% pada tahun 2035. Impaknya akan menjadi lebih besar jika migrasi penduduk jatuh secara mendadak.

BoE juga melihat risiko yang bakal dihadapi defisit akaun semasa Britain yang besar. Gabenor Mark Carney telah berkata defisit yang besar menjadikan UK begitu bergantung kepada permintaan asing.

#2 Perdagangan Terjejas

Kesatuan Eropah sudah tentu akan mengenakan halangan perdagangan kepada UK dalam bentuk cukai import. EU dijangka akan mengenakan cukai sebanyak 5% secara purata kepada import barangan dari UK dan ia dijangka lebih tinggi kepada import produk automobil. Untuk pengetahuan anda, UK mempunyai 800,000 orang pekerja dalam sektor automobil mereka dan ini sudah tentu memberi kesan buruk kepada sektor automobil dan juga pasaran pekerjaan negara itu.

Britain juga dijangka akan kehilangan faedah perjanjian dagang EU bersama negara-negara lain.

Bagi mengurangkan kesan kepada kenaikan harga domestik, UK merancang untuk mengecualikan cukai import kepada kebanyakan barangan dari luar negara. Ya benar, ia akan mengurangkan tekanan inflasi tetapi ia akan memberi risiko persaingan sengit terhadap syarikat tempatan.

Bagi mengurangkan kesan buruk kepada perdagangan, UK perlu pantas menjalin hubungan dagang bersama negara-negara lain. Perjanjian bersama negara-negara yang pesat membangun seperti Amerika Syarikat, India dan China akan menjadi pemangkin yang besar kepada ekonomi UK.

Daripada segi pergerakan barangan dan kenderaan di pelabuhan, pakar dari Institut Pengajian Tinggi di Britain berkata tambahan sebanyak 2 minit diperlukan untuk memeriksa setiap kenderaan di pelabuhan Dover dan Folkestone yang akan menyebabkan kesesakan sepanjang 47km di lebuhraya berdekatan.

#3 Tindakan Autoriti Kewangan

Menteri Kewangan Phillip Hammond telah menubuhkan jawatankuasa fiskal untuk kerajaan berbelanja lebih besar jika Brexit membawa kejutan negatif kepada ekonomi. Namun, beliau juga memberi amaran bahawa dalam jangka panjang, risiko Brexit akan memperlahankan pertumbuhan ekonomi dan juga mengurangkan hasil cukai.

Bagi penyokong Brexit pula, keluarnya UK dari EU dijangka akan menambah sumber kewangan kerajaan kerana ia juga bermaksud berakhirnya pembayaran dana oleh UK kepada Kesatuan Eropah.

BoE telah mengingatkan pasaran supaya tidak berharap agar bank pusat itu memotong kadar faedah dengan pantas. Hal ini kerana kejatuhan dalam nilai Sterling akan meningkatkan inflasi.

#4 Kejatuhan Pound Sterling

Dengan impak yang begitu besar kepada ekonomi Britain, senario buruk Brexit akan menekan nilai mata wang Sterling yang akan menambah kejatuhannya berbanding Dolar AS. Sterling berbanding Dolar AS telah telah jatuh sebanyak 13% sejak referendum 2016. Jangkaan terkini menunjukkan Sterling berkemungkinan jatuh sehingga 25% menghampiri nilai Dolar AS jika UK keluar tanpa sebarang perjanjian dengan EU.

 #5 Pasaran Saham UK

Pound yang lemah akan meningkatkan harga saham kebanyakan syarikat besar UK seperti British American Tobacco. Majoriti syarikat dalam indeks FTSE100 mendapat keuntungan daripada perniagaan mereka di luar negara dan kejatuhan nilai mata wang itu berupaya menolak indeks saham FTSE100 lebih tinggi.

Manakala, sebaliknya berlaku kepada syarikat dalam indeks FTSE250 kerana hasil yang kebanyakannya diperolehi dari dalam negara..

Ditulis oleh Rolandshah Hussin, seorang pelabur runcit dalam pasaran kewangan. Beliau adalah graduan dari Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran, Universiti Malaya dan kini memegang jawatan sebagai penganalisis konten di sebuah syarikat yang berpangkalan di China.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!