Saham dan Amanah Saham, Apakah Perbezaannya?

Semasa kecil dulu, abang dan ayah saya ada bincang pada satu petang.

“Lebih baik labur di mana, Amanah Saham atau Saham?” tanya abang pada ayah.

Saya masih ingat lagi, zaman tu dekat surat khabar ada ditunjukkan papan harga saham saham Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL). Sekarang dah bertukar kepada nama baru iaitu Bursa Saham Malaysia.

Pada masa tu, saya tak tahu apa pun mengenai topik yang dibincangkan. Lagi melucukan, saya ingatkan melabur saham ni macam main judi.

Yelah, orang kalau sebut bila mana labur atau dagang saham, mesti akan guna perkataan main. Mereka tak guna perkataan labur atau dagang saham. Kemudian, setiap hari akan tengok harga terkini.

Jadi tak nampak beza sangat pun antara orang beli nombor ekor (berjudi). Setiap hari mereka akan tengok nombor bertuah apa yang akan naik di surat khabar. Mirip dengan orang yang beli saham yang nak akan angka harga saham.

Kalau naik, maka untung. Kalau turun, maka rugi.

Rupanya sangat berbeza. Melabur tak sama dengan berjudi dan amanah saham berbeza dengan saham.

Ironinya, saya banyak jumpa orang yang tak tahu perbezaan antara saham dengan amanah saham sepanjang menjadi seorang perancang kewangan berlesen.

Jadi dalam episod kali ni, saya nak bercerita perbezaan antara saham dan amanah saham.

Amanah Saham

Amanah saham ialah dana yang dikumpulkan dari ramai pelabur dan disatukan sebagai ke dalam satu dana yang kemudiannya dilaburkan oleh pengurus dana bagi pihak pelabur.

Pengurus Dana akan melaburkan dana tersebut berdasarkan objektif pelaburan dana tersebut.

Sebab tu kena baca dulu prospektus, helaian sorotan produk (product highlight sheet) atau lembaran fakta dana (fund fact sheet) sebelum melabur supaya anda tahu dana tu dilaburkan di pasaran apa (ekuiti, sukuk, pasaran wang), dekat mana (Malaysia, Asean, Asia, Eropah), risiko-risko dalam dana tersebut, caj-caj yang dikenakan dan prestasi masa lepas dana tersebut.

Secara umumnya, ada dua jenis dana amanah saham iaitu dana harga tetap dan dana harga berubah.

Dana harga tetap ini tiada penurunan atau kenaikan harga dan keuntungan diperolehi melalui agihan pendapatan (Income Distribution). Contoh dana harga tetap adalah ASB dan ASB 2 yang diuruskan Amanah Saham Nasional Berhad

Dana harga berubah ini ada berlaku penurunan dan kenaikan harga. Keuntungan diperolehi melalui agihan pendapatan (income distribution) dan kenaikan harga (capital gain). Hampir semua (kecuali ASB dan ASB 2) adalah dana jenis ni.

Saham

Saham pula adalah pembelian langsung ke atas pemilikan sesuatu syarikat. Membeli saham bermakna membeli pemilikan syarikat secara langsung dari pasaran saham. Pembelian (dan penjualan) dilaksanakan melalui dealer/remisier.

Keuntungan diperolehi melalui dividen dan kenaikan harga saham sesebuah syarikat iaitu bergantung pada prestasi perniagaan syarikat yang dilaburkan tersebut.

Jadi perbezaan paling ketara antara saham dan amanah saham adalah saham ada pembelian pemilikan secara terus pemilikan sesebuah syarikat manakala amanah saham pembelian secara tidak langsung oleh pengurus dana.

Ini bermakna anda sendiri yang melabur dan memiliki secara terus pegangan dalam sesebuah syarikat untuk saham manakala amanah saham pula anda menggunakan kepakaran pengurus dana menggunakan dana dalam melakukan pelaburan.

Apa yang anda miliki adalah unit-unit dana. Bukan pegangan ekuiti syarikat.

Ini sekaligus menafikan kenyataan sebahagian orang yang mengatakan anda boleh memiliki pegangan saham pemilikan sesebuah syarikat dengan kos yang lebih rendah melalui amanah saham.

Saham adalah pembelian unit syarikat iaitu bergantung pada harga seunit semasa (100 unit setiap 1 lot) manakala amanah saham adalah pembelian unit dana amanah saham.

Jadi mana yang lebih baik?

Ia bergantung pada personaliti dan karakter anda. Pandangan peribadi saya, sekiranya anda memiliki masa untuk melakukan kajian dan menghadap pasaran saham, memiliki kemahiran menganalisis saham atau sanggup meluangkan masa untuk belajar, mempunyai kawalan emosi yang baik dan seorang yang berani ambil risiko maka melabur secara terus melalui instrumen saham adalah yang terbaik.

Tetapi sekiranya anda tiada masa kerana sibuk dengan kerja terutama golongan profesional, tiada kemahiran atau tiada masa nak belajar dan rasa perit melihat pergerakan harga saham maka pelaburan melalui amanah saham adalah terbaik. Ini kerana kekurangan yang anda boleh diatasi dengan menggunakan kemahiran dan kepakaran pengurus dana.

Kesimpulannya, tiada pelaburan yang sesuai untuk semua orang. Anda kena tahu dulu diri anda macam mana dan kemudian baru cari pelaburan yang sesuai dengan ciri-ciri yang anda miliki.

Tapi kalau anda nak pelaburan yang risiko rendah tapi pulangan tinggi, anda pergilah cari mana-mana scammer.

Ada satu tawaran untuk anda buat pembaca Celik Wang. Saya nak menawarkan diskaun RM50 untuk anda mendalami secara lebih mendalam dan tersusun mengenai perancangan dan pengurusan kewangan.

Harga semasa kursus ini RM150 tetapi apabila anda masukkan kod ‘hanif-af-d2b’ ia akan menjadi serendah RM100.

Klik link dibawah ini untuk dapatkan tawaran istimewa ini

https://ulearnmoney.com/product/duit2belia-tahap-1-2-3/

Hanif Yahaya
Perancang Kewangan Berlesen & HRD Corp Certified Trainer

Previous ArticleNext Article

Boleh Ke Beli Saham Huawei?

Ren Zhengfei yang merupakan seorang bekas pegawai askar China telah mempelopor satu jenama telefon pintar yang tidak asing lagi pada 1987 iaitu Huawei (sebutan sebenar Wah-Way).

Sejak itu, Huawei telah berkembang pesat sehingga menjadi salah satu jenama telefon pintar terbesar di peringkat global setanding dengan Apple dan Samsung.

Sumber : Counterpoint

Sebelum kita jawab boleh atau tidak beli saham Huawei, eloklah kita ambil tahu serba sedikit latar belakang syarikat sama ada bagus atau tidak.

Pegangan yang besar dalam pasaran global ini diperkukuhkan lagi dengan penyata kewangan 2020 meskipun wabak COVID-19 melanda serta mendapat tentangan hebat bukan sahaja daripada Amerika Syarikat, malah negara barat yang lain.

Hal ini menyebabkan Huawei terpaksa memberhentikan 600 pekerja di Santa Clara, California dan pindahkan pejabatnya itu ke Kanada. Bukan itu sahaja, malah mereka seolah-olah memboikot jenama Huawei.

Seperti kita semua sedia maklum, mereka yang memiliki peranti Huawei terkini tidak lagi boleh menggunakan Playstore, Android lagi.

Persoalannya, bagaimana Huawei masih boleh untung? Dari mana Huawei jana pendapatan?

Sumber : Laporan Tahunan Huawei

Selain pembuatan telefon pintar, Huawei juga menyediakan servis dan jaringan telekomunikasi yang lebih mensasarkan segmen enterprise. Seperti mana kita boleh lihat dalam penyata kewangan terkini, sumbangan pendapatan segmen tersebut meningkat sebanyak 23%.

Antara faktor penyumbang kepada kenaikan ini adalah pengenalan Intelligent Twins yang terbina dari Huawei Cloud dan teknologi Artificial Intelligence (AI) sebagai tunjang kepada teknologi ini.

Disebabkan wabak COVID-19 yang melanda, terdapat banyak syarikat mula beradaptasi dengan teknologi terkini melalui jalinan dengan Huawei sebagai rakan strategik transformasi digital.

Sumber : Counterpointsearch

Tambahan, Huawei masih merupakan pemegang pasaran telefon pintar terbesar bagi China tahun lepas. Jadi, tidak hairanlah meskipun tidak disokong dan mendapat sekatan pelbagai pihak, Huawei tetap utuh mengatur strategi.

Begitulah serba-sedikit info penting yang boleh bantu kita untuk buat keputusan dalam pelaburan saham sesebuah syarikat bagi jangka masa panjang.

Meskipun prestasi dan perkembangan Huawei sangat memberangsangkan, anda tetap tidak boleh membeli saham syarikat itu. Ini kerana Huawei tidak diapungkan di pasaran saham dan kekal sebagai satu entiti swasta yang dimiliki oleh pekerja Huawei sahaja.

Hatta anda mempunyai warganegara China sekalipun, tetapi tidak bekerja dengan Huawei, anda tetap tidak dibenarkan memiliki saham syarikat tersebut. Pakar menggelar ini sebagai ‘kapitalisma pekerja’.

Dalam kes Huawei, CEO-nya hanya memiliki 1%. Manakala selebihnya dimiliki oleh kesatuan pekerja Huawei sendiri.

Sumber : asia.nikkei.com

Menarik sebenarnya kalau kita kaji struktur pemilikan syarikat sebegini. Malah terdapat juga beberapa syarikat terkenal yang menggunakan struktur ini seperti John Lewis Partnership dan Essilor.

Kelebihan struktur ini telah mewujudkan satu budaya positif dimana pekerja rasa diberi kepercayaan, teliti dengan kerja mereka dan sentiasa memikirkan untuk tambah baik perniagaan syarikat tersebut. Hal ini kerana pekerja diberi gaji berdasarkan tahap kerja yang dipikul serta memperoleh perkongsian untung secara telus.

Terdapat sinidiran mengatakan Huawei mendapat sokongan penuh kerajaan China. Huawei menafikan hal ini dan menegaskan kejayaannya hari ini adalah kerana mereka berdikari mengikut logik bisnes, bukan birokrasi politik yang banyak berlegar dalam syarikat-syarikat terapung terutamanya.

Sumber Rujukan:

Pernah dengar ungkapan.. Ada ilmu, duit akan datang dekat kita. Tiada ilmu, duit senang boleh hilang?

Pelaburan yang paling rendah risiko tetapi paling tinggi potensi keuntungannya adalah melabur dalam ilmu.

Adakah anda….

1. Belum ada ilmu asas pelaburan saham
2. Belum jumpa teknik yang sesuai dengan diri
3. Belum tahu masa terbaik untuk beli saham
4. Belum tahu nak pilih saham apa
5. Belum faham cara baca chart
6. Nak mula melabur saham tapi kurang yakin
7. Dah pernah belajar tentang saham, tapi dah lupa ilmu di kelas sebelum ini

Jika ANDA tergolong dalam kluster ini, jangan risau….

Kami akan kongsikan solusinya dalam kelas premium Webinar Senang Saham. Kelas premium ini yurannya ribu-ribu di luar sana.

Anda akan belajar lebih mendalam ilmu-ilmu yang wajib tahu:

ANALISIS FUNDAMENTAL
ANALISIS TEKNIKAL
SENTIMEN
TRADING PLATFORM
SCREENER

Dapatkan seat anda sekarang, ->thekapital.my/SenangSaham