4 Jenis Emas Yang Dikenakan Zakat

Ramai yang masih keliru akan zakat emas, apakah wujud zakat emas dan perlu dibayar? Ia diwajibkan oleh semua umat Islam yang mempunyai emas, barang kemas, akaun emas atau bagaimana?

Persoalan inilah yang sering menjadi pertanyaan dari dahulu sehingga sekarang. Memandangkan terdapat beberapa bentuk emas dan ciri-ciri yang berbeza, ramai yang sudah keliru akan hal ini.

Untuk pengetahuan kita, emas adalah simbol kekayaan Islam kerana ia amat berharga dan pernah menjadi mata wang dalam urusan jual beli suatu ketika dahulu.

Ada yang berbentuk syiling (dinar) dan ada juga yang dibentuk menjadi barang perhiasan wanita. Nilai dan keistimewaan emas yang menjadi ukuran kekayaan seseorang ini menjadikan Islam mewajibkan zakat ke atas emas.

Bukti Dalil: Zakat Emas Adalah Wajib

Dalam Surah At-Taubah (9): 34-35, ia telah dijelaskan secara terperinci:

“Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya ada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (Iaitu) pada hari dibakar emas perak (dan harta benda) itu dalam neraka jahanam, lalu diselar dengannya dahi mereka, dan rusuk mereka, serta belakang mereka (sambil dikatakan kepada mereka): Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri, oleh itu rasalah (azab dari) apa yang kamu simpan itu”

Rasulullah SAW juga telah bersabda melalui hadis yang telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA.  Ia bermaksud:

“Siapa sahaja yang menjadi tuan punya emas dan perak dan tidak menunaikan zakatnya, pada hari kiamat nanti akan disediakan kepadanya hamparan api yang dipanaskan oleh neraka. Dengan api itulah akan diselarkan rusuk dan belakangnya?” (Sahih Muslim)

Jom kita tengok 4 kategori emas yang diwajibkan untuk kita mengeluarkan zakat.

#1 Barang Emas Perhiasan

Barang emas perhiasan adalah barang kemas yang selalu dipakai oleh kaum wanita. Hukum barang emas yang dipakai tidak wajib dizakatkan kerana ia dikategorikan tidak lagi berkembang sebagai aset.

Yusuf al-Qaradawi pernah menyebut bahawa perhiasan wanita yang diperbuat selain daripada emas dan perak, iaitu seperti berlian, mutiara dan batu berharga dikecualikan zakat, kerana ia dikhaskan untuk kegunaan peribadi dan tidak dianggap sebagai aset yang berkembang lagi.

Namun, jika ia terlalu banyak dan dipakai secara tukar-tukar melebihi 800 gram kesemuanya dalam tempoh 1 tahun ke atas, maka wajib kita keluarkan zakat ke atasnya.

Kaedah pengiraan:
= Berat emas x harga semasa x kadar zakat

#2 Emas Yang Disimpan Dan Tidak Dipakai

Ada orang mempunyai emas, tetapi tidak memakainya kerana ia mungkin sudah rosak atau lama. Oleh itu, ia menjadi simpanan semata-mata.

Begitu juga dengan emas yang dimiliki oleh kaum lelaki sekadar perhiasan dan tidak memakainya kerana hukumnya haram, ia merupakan emas simpanan.

Sekiranya jumlah berat emas yang disimpan tersebut menyamai atau melebihi nisab 85 gram serta melebihi tempoh masa 12 bulan atau setahun (cukup haul), maka wajiblah kita mengeluarkan zakat ke atasnya sebanyak 2.5%.

Sabda Rasulullah SAW:  “Tiada wajib atas kamu sesuatu pun iaitu pada emas sehingga ada 20 dinar (85 gram) dan telah cukup haul wajib padanya setengah dinar. Apa yang lebih dari itu, mengikut kiraan yang sama?” (HR Abu Dawud)

#3 Pelaburan Emas Patuh Syarak

Sekiranya seseorang itu membuat pelaburan emas dalam bentuk akaun emas, simpanan unit emas yang dilabur akan dicatatkan dalam akaun anda. Disebabkan pelaburan emas patuh syarak membolehkan pelabur mengeluarkan dan memiliki emas tersebut, maka hukum zakat dikenakan adalah jika menyamai atau melebihi nisab 85 gram.

Emas fizikal pula biasanya dalam bentuk Gold Bar dan Syiling. Untuk pelabur yang melabur emas secara emas fizikal ini, mereka turut dikenakan zakat hanya jika berat unit emas tersebut menyamai atau melebihi nisab 85 gram.

Kaedah pengiraan:
= Berat emas x harga semasa x kadar zakat

Contoh:
= 400 gram x RM200 x 2.5%
= RM80,000 x 2.5%
= RM2,000

#4 Pelaburan Emas Tidak Patuh Syarak

Kita perlu tahu sama ada pelaburan yang dilakukan patuh syarak atau tidak, supaya tidak merana di kemudian hari. Pelaburan emas tidak patuh syarak terdiri daripada 2 kategori, iaitu pelaburan emas dalam alam maya dan pelaburan emas akaun pelaburan tetapi tidak menyediakan emas fizikal.

Pelaburan akaun emas tetapi tiada emas fizikal akan dikenakan zakat berdasarkan jumlah pokok sahaja sekiranya jumlahnya tidak melebihi nisab tahunan. Kita boleh membuat pengiraan mengikut Formula Zakat Wang Simpanan.

Pelaburan emas secara alam maya pula adalah secara online dan tidak melibatkan emas fizikal. Mereka mempunyai akaun pelaburan emas tetapi tidak boleh menuntut emas fizikal tersebut. Oleh itu, ia dikategorikan sebagai zakat tidak patuh syariah dan dikenakan jumlah pelaburan pokok jika ia melebihi jumlah nisbah tahunan. Ia dikatakan sebagai bayaran zakat wang simpanan. 

Selalunya, rakyat Malaysia lebih cenderung untuk memakai emas, menyimpan emas dan membuat pelaburan emas secara patuh syariah. Penting untuk anda ketahui status zakat emas anda.

Untuk hukum bagi sesetengah situasi penggunaan emas juga, boleh rujuk di sini.

Sumber Rujukan: PPZ

Jom mulakan simpanan emas patuh syariah dengan KAB Gold hari ini juga.

Dengan minimum pembelian 0.25gram emas atau serendah RM68.25 (berdasarkan harga emas RM273 segram), semuanya boleh dilakukan secara online.

Prosesnya sangat mudah:

Kemudian dah boleh login dan buat pembelian pertama anda hari ini juga.

Daftar secara percuma di KAB Gold sekarang.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Apa Hukum Guna Polisi ‘Once Broken Considered Sold’?

Soalan

Assalamualaikum, boleh pejabat mufti ulas sikit tentang polisi once broken considered sold? Adakah polisi ini sah di sisi syarak dan apakah status seseorang dipaksa membeli barang yang dirosakkan itu?

Berdasarkan kepada AL-KAFI #1934: PANDANGAN SYARAK TENTANG POLISI ‘ONCE BROKEN CONSIDERED SOLD’ yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Jawapan Ringkas

Polisi ini adalah sah menurut syarak kerana barang yang dirosakkan dengan sengaja atau tidak sengaja hendaklah diganti semula dengan nilainya. Frasa ‘considered sold’ dalam polisi tersebut tidaklah merujuk kepada berlakunya jual beli tetapi merujuk kepada perbuatan perlu membayar ganti rugi dengan nilai barang yang dirosakkan tersebut.

Huraian Jawapan

Polisi once broken consider sold biasa digunakan di kedai-kedai atau premis perniagaan bagi memberi amaran kepada pelanggan untuk tidak cuai ketika memegang barangan yang ada dalam kedai sehingga boleh merosakkannya. Dalam masa yang sama, pelanggan juga perlu membayar ganti rugi sekiranya barang yang dipegang itu pecah atau rosak. Frasa ‘considered sold’ dalam konteks ini dilihat tidak merujuk pada berlakunya jual beli tetapi lebih kepada makna seseorang yang merosakkannya perlu bayar ganti rugi.

Dalam hal ini, terdapat kaedah yang dinyatakan oleh al-Hafiz Ibn Abd al-Bar bahawa harta seseorang yang dirosakkan perlu diganti.

أن الأموال تُضمن بالعمد والخطأ

Maksudnya: Sesungguhnya harta-harta dijamin daripada kerosakan atau musnah (oleh seseorang) secara sengaja atau tidak sengaja. (Rujuk al-Istizkar 279/7)

Tidak dapat dinafikan bahawa kadang-kadang kerosakan yang berlaku mungkin disebabkan kecuaian yang tidak disengajakan. Dosa kesalahan yang dilakukan kerana tersilap, terlupa atau dipaksa akan diampunkan oleh Allah SWT.

إِنَّ اللَّهَ قَدْ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي الْخَطَأَ، وَالنِّسْيَانَ، وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ

Maksudnya: Sesungguhnya Allah memaafkan kesalahan yang dilakukan umatku kerana tersilap, terlupa atau kerana dipaksa.

Riwayat Ibn Majah (2043)

Namun begitu, hadis di atas tidak bermaksud seseorang tidak perlu membayar ganti rugi kepada pemilik barang. Hal ini adalah kerana ia melibatkan harta orang lain. Saidina Abu Bakar RA meriwayatkan bahawa beliau menyaksikan Rasulullah SAW menyampaikan khutbah ketika Hujjatul Wada’, baginda bersabda:

أَلَا ‌إِنَّ ‌دِمَاءَكُمْ ‌وَأَمْوَالَكُمْ ‌وَأَعْرَاضَكُمْ ‌عَلَيْكُمْ ‌حَرَامٌ كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا

Maksudnya: Sesungguhnya darah-darah kamu, harta-harta kamu dan maruah kamu adalah suci sebagaimana sucinya hari ini…

Riwayat Ahmad (18966)

Oleh kerana itu,  barang yang dirosakkan seseorang perlu diganti sama ada sengaja atau tidak sengaja. Ini adalah kerana permasalahan ini melibatkan hak atau harta orang lain yang perlu dijaga. Namun, perlu difahami bahawa kerosakan yang dilakukan pada harta orang lain secara tidak sengaja adalah tidak berdosa tetapi perlu dibayar ganti rugi. (Rujuk Majmu’ah al-Fawaid al-Bahiyyah h.14[1]Qawaid al-Ahkam 323/2[2]al-Umm 200/2[3]Qawaid wa al-Dawabit al-Fiqhiyyah h.343[4])

Kesimpulan

Polisi ini adalah sah menurut syarak kerana barang yang dirosakkan dengan sengaja atau tidak sengaja hendaklah diganti semula dengan nilainya. Frasa ‘consider sold’ dalam polisi tersebut tidaklah merujuk kepada berlakunya jual beli tetapi merujuk kepada perbuatan perlu membayar ganti rugi dengan nilai barang yang dirosakkan tersebut.

Wallahualam.

Rujukan:

[1] والخطأُ والإكراهُ والنسيانُ … أسقطه معبودُنا الرحمانُ

‌لكن ‌معَ ‌الإتلافِ ‌يَثْبُتُ ‌البدلْ … ويَنْتَفِي التأثيمُ عنه والزَّلَلْ

[2] من وضع يده خطأ على مال غيره لزمه ضمانه

[3] ومن المقرر شرعاً أن كل من أتلف مالاً لمسلمٍ فهو ضامن، ولا اعتبار لكون الإتلاف حصل خطأً أو عمداً، وهذا أمرٌ متفقٌ عليه بين جماهير الفقهاء، قال الإمام الشافعي: ولم أعلم بين المسلمين اختلافاً أن ما كان ممنوعاً أن يُتلف من نفسِ إنسانٍ أو طائرٍ أو دابةٍ أو غير ذلك مما يجوز ملكه، فأصابه إنسانٌ عمداً فكان على من أصابه فيه ثمنٌ يؤدى لصاحبه، وكذلك فيما أصاب من ذلك خطأً لا فرق بين ذلك إلا المأثم في العمد

[4] من أتلف مالا بغير حق وجب عليه ضمانه، سواء أتلفه عمدا أم خطأ