Mengapa Islam Menggalakkan Kita Berzakat?

Dah masuk tahun 2019, kebanyakan daripada kita akan dapat kenaikan gaji daripada majikan. Ada yang akan dapat bonus pada bulan Mac nanti, ada juga yang dah dapat bonus pada Disember 2018. Tapi bila dapat rezeki lebih, jangan pula lupa untuk berzakat.

Dalam Islam, kita diwajibkan berzakat iaitu rukun Islam yang keempat. Harta perlu dikongsi kerana harta kita merupakan pinjaman daripada Allah SWT.

Setiap negeri di Malaysia ada institusi yang menguruskan kutipan dan agihan zakat. Di Kuala Lumpur, kita ada Pusat Pungutan Zakat Kuala Lumpur (PPZ), manakala di Selangor, kita ada Lembaga Zakat Selangor (LZS).

Pungutan Zakat juga meningkat dari setahun ke setahun, jelas menunjukkan umat Islam di Malaysia sedar akan tanggungjawab mereka.

Zakat Untuk Diberikan Kepada Golongan Yang Kurang Berkemampuan

Kutipan zakat akan diagihkan kepada golongan yang memerlukan iaitu bertepatan dengan konsep Islam, yang berkemampuan akan menolong yang kurang berkemampuan. Pada zaman Rasulullah SAW, zakat, sedekah, sumbangan, atau cukai akan disalurkan ke Masjid Nabawi dan kemudiannya disalurkan kepada golongan yang memerlukan.

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

Semasa pemerintahan Umar Al-Khatab, Jabatan Baitulmal telah ditubuhkan dengan lebih teratur. Zakat yang dikutip akan disalurkan ke Institusi Baitulmal sebelum diagihkan kepada golongan yang layak. Menerusi kutipan zakat, Saidina Umar menjalankan aktiviti sosial seperti pemberian elaun khas kepada golongan yang memerlukan.

Berikut saya kongsikan statistik pungutan zakat bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang didapati dari laman web PPZ yang secara keseluruhannya menunjukkan peningkatan sebanyak 6 peratus dari tahun 2016 ke tahun 2017:

Sumber: Ringkasan Laporan Zakat 2017 MAIWP

Apabila adanya kutipan, mestilah ada agihan. Inilah konsep dalam Islam di mana golongan yang berkemampuan akan membantu golongan yang kurang berkemampuan. Bagi PPZ, terdapat 28 skim bantuan yang dipecahkan kepada lima kategori iaitu pembangunan pendidikan, asnaf, tempat tinggal, berdikari, dan pembangunan ummah.

Sumber: Ringkasan Laporan Zakat 2017 MAIWP

Selain daripada itu, PPZ juga ada membangunkan institusi seperti Institut Kemahiran Baitulmal yang bertujuan untuk memberikan latihan kemahiran kepada anak-anak keluarga fakir dan miskin. Darul Ilmi pula bertujuan untuk menyediakan platform untuk golongan berumur 55 tahun ke atas mendalami pengajian agama, dan banyak lagi institusi lain yang boleh dirujuk di laman web PPZ.

Bagi proses permohonan bantuan, selain daripada pergi ke ibu pejabat Baitulmal MAIWP, pemohon boleh terus ke Pusat Agihan Zakat (PAZA) yang dibuka mengikut kawasan parlimen di Wilayah Persekutuan atau melalui Kaunter Bergerak yang ditempatkan di lokasi strategik dan berhampiran dengan orang ramai.

Sumber: Ringkasan Laporan Zakat 2017 MAIWP

Dalam melancarkan lagi proses agihan kepada golongan sasar dan memastikan tiada pihak yang tercicir, PPZ melancarkan satu inisiatif iaitu Skuad Jejak Asnaf Baitulmal MAIWP yang berperanan sebagai penerima maklumat berkenaan golongan yang memerlukan. Orang ramai boleh menghubungi atau menyalurkan maklumat kepada skuad ini jika terjumpa golongan yang dalam kesusahan.

Melalui pelbagai usaha yang dibuat PPZ, kita dapat lihat bagaimana zakat itu sendiri berperanan dalam sistem ekonomi. Dengan penyaluran dana kepada golongan susah, mereka tidak akan rasa terpinggir dan bersama-sama dapat membangunkan dan meningkatkan ekonomi negara.

Bayangkan berapa ramai golongan pelajar yang dibantu untuk bantuan pendidikan, atau diberi peluang menghadiri kursus kemahiran Baitulmal secara percuma. Mereka seterusnya berjaya menjadi golongan professional yang bakal menjadi aset negara pada masa hadapan.

Akhir kata, marilah kita sama-sama berzakat untuk menyucikan rezeki yang telah dikurniakan oleh Allah SWT kepada kita.

Sebelum terlupa, PPZ ada menawarkan skim potongan gaji atau nama khasnya Skim Thohir di mana gaji akan ditolak secara automatik bagi tujuan zakat. Ini memudahkan kita untuk membuat bayaran zakat pendapatan. Info lanjut boleh didapati dengan melayari laman web zakat www.zakat.com.my

Ditulis oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Berkelulusan Sarjana Kewangan dan Perbankan Islam, Universiti Teknologi Mara
Masih bekerja di Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]
Penulisan adalah di atas kapisiti peribadi dan hanya untuk tujuan pendidikan sahaja

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Boleh Ke Mewakafkan Makanan?

Soalan

Assalamualaikum dato, adakah dibolehkan untuk kita wakaf makanan? Contohnya, saya nak anjurkan program bantuan makanan untuk golongan yang memerlukan dan saya akan buat iklan “Wakaf Makanan” untuk minta sumbangan dari orang ramai. Mohon pencerahan.

Berdasarkan kepada IRSYAD AL-FATWA SIRI KE-709 : BOLEHKAH MEWAKAFKAN MAKANAN? yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Jawapan Ringkas

Makanan tidak boleh diwakafkan kerana manfaat harta yang ingin diwakafkan mestilah dapat digunakan berterusan seperti tanah, rumah, telaga, kereta dan sebagainya. Manakala makanan pula manfaatnya tidak dapat digunakan berterusan, selepas makanan itu habis maka manfaat yang diberikan terhenti setakat itu sahaja. Sebaiknya kempen tersebut menggunakan nama lain yang lebih sesuai seperti Infak Makanan atau Sedekah Makanan dan lain-lain kerana lebih tepat dan mencapai maksud kempen yang ingin dilakukan.

Huraian Jawapan

Perkara utama dalam merungkai persoalan yang ditanyakan ini adalah dengan memahami maksud wakaf itu sendiri. Wakaf bermaksud menahan hak pewakaf untuk melakukan urusan jual beli, pewarisan dan sebagainya ke atas harta yang boleh dimanfaatkan dengan mengekalkan sifat fizikal harta itu, untuk mendekatkan diri kepada Allah. (Rujuk  Musnad al-Syafie 138/2[1]Mughni al-Muhtaj 522/3[2]Kifayah al-Nabih fi Syarh al-Tanbih 3/12[3])

Kebiasaannya, perkara yang boleh diwakafkan adalah harta yang boleh memberi manfaat yang berterusan sama ada harta tidak alih (‘aqar) seperti tanah, bangunan, telaga dan seumpamanya atau harta alih (manqul) seperti kereta, haiwan tunggangan, pinggan mangkuk dan sebagainya. (Rujuk al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie 607/3)

Para ulama menyatakan bahawa wakaf adalah sedekah jariah. Ganjaran bagi orang yang berwakaf akan mengalir berterusan selagi harta yang diwakafkan itu wujud dan boleh diambil manfaat darinya. Contohnya, seseorang mewakafkan RM100 untuk pembinaan surau/masjid, selagi surau/masjid itu masih wujud maka selagi itulah dia akan mendapat pahala. (Rujuk Asna al-Matalib 457/2[5])

Perkara ini juga dapat dilihat melalui sabda Rasulullah SAW berikut:

إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ: إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، ‌أَوْ ‌وَلَدٍ ‌صَالِحٍ ‌يَدْعُو ‌لَهُ

Maksudnya: Apabila seseorang itu mati, maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmunya yang dimanfaatkan atau anak soleh yang mendoakannya.

Riwayat Muslim (1631)

Manakala dalam konteks persoalan yang diajukan ini dilihat lebih sesuai dengan konsep sedekah. Ini adalah kerana apabila kita memberikan makanan atau wang untuk membeli makanan, kemudian setelah makanan itu habis dimakan maka pahala hanya setakat itu sahaja kerana manfaatnya hanya sekali. Berbeza dengan wakaf, pahala yang diperoleh daripada wakaf akan berterusan kerana manfaatnya dapat digunakan berulang kali dan berterusan.

Tambahan lagi, para ulama mazhab Syafie turut menyatakan bahawa makanan tidak boleh diwakafkan. Ini adalah kerana manfaat yang boleh digunakan dari makanan tidak bersifat berterusan dan akan habis dengan cepat. Oleh itu, makanan akan menyebabkan tujuan berwakaf tidak dapat dicapai iaitu untuk memberi manfaat yang berterusan. (Rujuk Mughni al-Muhtaj 524/3[6]Nihayah al-Muhtaj 362/5[7]al-Siraj al-Wahhaj h.302[8]Hilyah al-Ulama’ fi Ma’rifah Mazahib al-Fuqaha’ 11/6[9])

Kesimpulan

Makanan tidak boleh diwakafkan kerana manfaat harta yang ingin diwakafkan mestilah dapat digunakan berterusan seperti tanah, rumah, telaga, kereta dan sebagainya. Manakala makanan pula manfaatnya tidak dapat digunakan berterusan, selepas makanan itu habis maka manfaat yang diberikan terhenti setakat itu sahaja. Sebaiknya kempen tersebut menggunakan nama lain yang lebih sesuai seperti Infak Makanan atau Sedekah Makanan dan lain-lain kerana lebih tepat dan mencapai maksud kempen yang ingin dilakukan.

Wallahualam.

[1] ‌حبس ‌مال ‌يمكن ‌الإنتفاع ‌به مع بقاء عينه

[2] ‌حَبْسُ ‌مَالٍ ‌يُمْكِنُ ‌الِانْتِفَاعُ ‌بِهِ مَعَ بَقَاءِ عَيْنِهِ بِقَطْعِ التَّصَرُّفِ فِي رَقَبَتِهِ عَلَى مَصْرَفٍ مُبَاحٍ مَوْجُودٍ

[3] ‌حبس ‌مال ‌يمكن ‌الانتفاع ‌به ‌مع ‌بقاء ‌عينه, ممنوع من التصرف في عينه, وتصرف منافعه إلى وجه من وجوه [البر] , يقصد به التقرب إلى الله تعالى

[5] وَالصَّدَقَةُ الْجَارِيَةُ مَحْمُولَةٌ عِنْدَ الْعُلَمَاءِ عَلَى الْوَقْفِ

[6] (لَا مَطْعُومٌ وَرَيْحَانٌ) بِرَفْعِهِمَا، فَلَا يَصِحُّ وَقْفُهُمَا وَلَا مَا فِي مَعْنَاهُمَا، لِأَنَّ مَنْفَعَةَ الْمَطْعُومِ فِي اسْتِهْلَاكِهِ، وَعَلَّلَ فِي الرَّوْضَةِ كَأَصْلِهَا عَدَمُ صِحَّةِ وَقْفِ الرَّيْحَانِ بِسُرْعَةِ فَسَادِهِ، وَقَضِيَّتُهُ تَخْصِيصُهُ بِالرَّيَاحِينِ الْمَحْصُودَةِ

[7] (‌لَا ‌مَطْعُومٌ) بِالرَّفْعِ أَيْ وَقْفُهُ إذْ نَفْعُهُ بِإِهْلَاكِهِ

[8] فَلَا يَصح وقفهما لاستهلاك المطعوم بِالْأَكْلِ وَقرب فنَاء الريحان

[9] ولا يجوز ‌وقف ‌الطعام….. لأنه لا يمكن الانتفاع به على الدوام