4 Kesilapan Utama Anak Muda Dalam Pengurusan Kewangan

Muda-muda lagi nama dah disenarai hitam oleh pihak bank. Anak muda yang baru nak memulakan kehidupan dan ada hutang kereta, hutang kad kredit, hutang pinjaman peribadi, hutang PTPTN dan bermacam-macam lagi hutang.

Silap haribulan, hari-hari pening kepala memikirkan pasal banyaknya hutang. Itu belum mengambil kira kos sara hidup yang semakin meningkat naik.

Masing-masing beranggapan bahawa usia masih muda, banyak lagi masa dan jauh lagi perjalanan dalam misi mencapai kebebasan kewangan. Tetapi jika anda tersilap langkah di usia muda inilah, yang boleh beri kesan yang buruk kepada kesihatan kewangan anda di masa hadapan.

1. Belanja Lebih Daripada Pendapatan

Lebih besar pendapatan, lebih besar belanjanya.

Gaji RM2,500 belanja RM2,800
Gaji RM3,000 belanja RM3,300

Baru sebulan dua bekerja, dah pasang hajat nak beli kereta. Kalau nak beli kereta second-hand tu, tak apa juga. Ini terus nak beli kereta Honda baru yang sama sekali tak sepadan dengan gaji.

Setiap bulan dapat gaji bila tolak komitmen, cuma tinggal RM1,500. Hajat hati berkobar-kobar nak kereta Honda baru yang ansuran bulanan separuh daripada gaji bersih. Belum kira lagi duit minyak, duit tol, duit servis kereta dan bermacam-macam lagi yang bersangkut-paut dengan kereta tu.

Memang cari nahas namanya.

2. Salahguna Kad Kredit

Kad kredit sebenarnya tak bersalah, yang salah apabila kita salahguna kad kredit. Mentang-mentang had kredit RM6,000, sampai ngam-ngam had tu kita pergi belanja.

Memang nampak seronok dan mewah bila berbelanja menggunakan kad kredit. Namun, tanpa disedari ianya membahayakan kewangan anda.

Setiap pengguna kad kredit mempunyai tempoh tanpa faedah (selalunya 20 hari). Jika guna RM1,000 maka RM1,000 perlu dibayar. Bagaimana jika anda tidak menjelaskannya dalam tempoh 20 hari? Anda akan dikenakan interest dan juga penalti (caj pembayaran lewat).

Ada kad kredit yang mengenakan caj setinggi 18% untuk baki kad kredit yang tidak diselesaikan. Belum campur lagi sekiranya anda terlewat bayar.

Jadi fikir panjang-panjang sebelum nak mohon kad kredit.

3. Mengamalkan Gaya Hidup Mewah

Bila dah bekerja, mulalah nak bergaya sana sini. Beli barang pun nak yang ada jenama. Apa kelas pakai barang pasar malam atau beli bundle.

Sebab tak pandai nak ukur baju di lengan sendiri dan biar papa asal bergaya, maka banyak berlakunya pembaziran di sini. Akhirnya yang rugi besar itu kita sendiri.

4. Pinjaman Peribadi Untuk Berkahwin

Siapa yang tak mahukan majlis perkahwinan yang indah dan meriah? Katanya sekali seumur hidup je kita berkahwin ni, jadi apa salahnya berbelanja lebih untuk mengadakan majlis yang grand?

Jalan pintas untuk dapatkan duit dalam masa yang singkat, sudah semestinya melalui pinjaman peribadi. Ada bank yang boleh beri sampai 10x daripada gaji kita, memang best betul!

Tapi ramai juga orang kita yang terperangkap dengan pinjaman kewangan untuk tujuan berkahwin ini. Yang nak tanggung hutang lepas kahwin tu, suami isteri juga.

Sedikit pun tak terfikir untuk sewa rumah lepas kahwin. Nak beli perabot untuk rumah baru lagi, kalau dapat anak pula tak sampai setahun lepas berkahwin?

Memang anak itu pembuka rezeki, tapi kalau tak pandai jaga kewangan; memang kerja nak bergaduh di antara suami isteri yang akhirnya boleh menyebabkan perceraian.

Kalau Tak Nak Sengsara Di Kemudian Hari, Jauhkan 4 Perkara Di Atas

Orang kata kita perlu belajar daripada kesilapan, tapi kalau dah terang-terang 4 perkara di atas boleh menyebabkan kita merana di usia muda; lebih baik mencegah daripada merawat. Sebab kalau dah tersangkut tu, makan masa juga untuk perbaiki status kewangan.

Ada yang mengambil masa 5 tahun, ada yang 10 tahun baru nak setel.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

TUBE Wujud Lebih 13,000 Peluang Pekerjaan, Raih Jualan RM154.38 Juta – Ewon

KUALA LUMPUR, 11 Jun (Bernama) — Program Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE) berjaya mewujudkan sebanyak 13,866 peluang pekerjaan dan menyumbang nilai jualan terkumpul hasil daripada perniagaan yang dijalankan berjumlah RM154.38 juta sepanjang penganjurannya sejak 2014 sehingga 2023.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Ewon Benedick berkata TUBE merupakan inisiatif Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (Kuskop) menerusi agensinya SME Corporation Malaysia (SME Corp) yang bermatlamat membantu belia bumiputera yang ingin memulakan perniagaan supaya sentiasa berfikiran kreatif dan inovatif agar dapat maju serta berdaya saing.

“Dengan bantuan geran permulaan sebanyak RM15,000 yang disalurkan oleh SME Corp, berdasarkan kepada rancangan perniagaan yang dibentangkan semasa latihan TUBE-X akan membantu anda menggerakkan perniagaan yang diusahakan dan memperkukuh perniagaan yang telah bermula,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama pada Majlis Temu Ramah TUBE yang kini dijenamakan semula sebagai TUBE-X bersempena dengan tahun ke-10 penganjurannya di sini hari ini.

Ewon berkata TUBE adalah program penting yang membantu perkembangan dan pembangunan usahawan dalam kalangan belia selain penjana peluang pekerjaan kepada masyarakat.

Menurutnya seramai 805 usahawan belia bumiputera berjaya dilatih menerusi program TUBE-X pada tahun ini melibatkan peruntukan berjumlah RM12 juta.

TUBE adalah program berbentuk latihan asas keusahawanan untuk memupuk semangat keusahawanan dan membina ketahanan diri dalam kalangan usahawan belia bumiputera berusia 18 hingga 30 tahun bagi mengendalikan perniagaan mereka.

Program ini juga bertujuan melahirkan lebih ramai pencipta pekerjaan sekali gus menangani masalah kebolehpasaran dalam kalangan belia.

— BERNAMA