5 Jenis Ekonomi Dan Kelebihan Kita Mempelajarinya

Ekonomi adalah kajian sains sosial yang berkaitan dengan pengeluaran, penggunaan dan pencarian nilai kekayaan. Ianya ada kaitan dengan isu-isu yang memberi kesan kepada situasi kewangan dan mengkaji pengagihan kekayaan di kalangan organisasi dan individu. 

Ia menggabungkan beberapa bidang lain seperti politik, undang-undang, sosiologi, geografi dan sebagainya. Terdapat pelbagai bidang ekonomi yang boleh kita pelajari agar lebih mahir dalam memahami ilmu ekonomi.

Tetapi sebelum itu, jom kita tengok beberapa jenis ekonomi yang ada, di antaranya:

1. Ekonomi Pembangunan (Development Economics)

Memberi tumpuan kepada proses pembangunan ekonomi ke atas negara yang berpendapatan rendah.

2. Ekonomi Perniagaan (Business Economics)

Penerapan teori ekonomi dan metodologi terhadap perhubungan di antara perniagaan dengan perniagaan yang lain.

3. Ekonomi Persekitaran (Environmental Economics)

Berkaitan kesan dasar ekonomi terhadap polisi persekitaran.

4. Makro Ekonomi (Macro Economics)

Kajian merangkumi faktor ekonomi dalam skala yang besar.

5. Mikro Ekonomi (Micro Economics)

Kajian merangkumi faktor ekonomi dalam skala yang lebih kecil.

Banyak juga kan jenis-jenis ekonomi yang ada? Walaupun kita mungkin tidak merancang untuk menjadi seorang ahli ekonomi yang profesional, namun ada beberapa kelebihan kita belajar tentang ekonomi iaitu:

1. Tingkatkan kemahiran membuat keputusan

Tumpuan untuk menganalisis pelbagai pilihan boleh membantu anda membuat keputusan yang lebih baik.

2. Tingkatkan kemahiran berfikir secara kritis anda

Cara pemikiran ahli ekonomi menggalakkan keraguan dan analisis secara kritikal. Daripada hanya bersandarkan pernyataan atau pendapat, ekonomi menggunakan pendekatan logik, berasaskan bukti untuk menilai sesebuah masalah.

3. Kembangkan kemahiran analisis dan kuantitatif

Mendekati masalah yang rumit dengan cara yang logik dan teratur dapat membantu anda mengenal pasti punca isu dan masalah.

4. Memahami banyak masalah semasa, sama ada ianya masalah tempatan, nasional, atau global

5. Melihat isu-isu kontroversi dengan objektiviti yang jelas

Orang ramai selalu memberi pandangan mereka tentang isu-isu semasa seperti berkaitan dengan isu migrasi, perdagangan antarabangsa, perniagaan dadah, politik dan sebagainya, yang sering berkisar mengenai pendapat subjektif dan bukannya fakta. 

Namun melalui pemerhatian dalam ilmu ekonomi, anda akan melihat isu kontroversi seperti ini, secara objektif.

6. Bantu mempersiapkan diri untuk menghadapi alam pekerjaan

Contohnya kajian di Amerika Syarikat, skor jurusan ekonomi antara yang terpenting jika anda ingin mengambil The Law School Admissions Test (LSAT).’

7. Majikan ingin pekerja yang mampu berfikir secara kritis yang mampu belajar perkara baru dan menyelesaikan masalah

Mempelajari ekonomi boleh memajukan kemahiran berfikir kritis, sekaligus meningkatkan prospek anda sebagai calon pekerjaan dengan lebih ke depan, serta menjadikan anda lebih berharga di hampir kesemua bidang pekerjaan.

Kesimpulannya bagi memaksimakan potensi diri anda, ilmu ekonomi adalah salah satu ilmu yang penting untuk dipelajari. Tetapi harus diingat bahawa setiap perkara dalam ekonomi perlu dihuraikan berdasarkan fakta, bukannya bersandarkan pendapat atau pandangan semata-mata.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Risiko Yang Akan Dihadapi Sebagai Penjamin

Pak Teh nak tanya satu soalan, anda pernah jadi penjamin untuk sesiapa tak? Biasanya, kita akan jadi penjamin untuk ahli keluarga atau rakan yang rapat dengan kita sahaja. Kalau kenalan yang tidak rapat mungkin sukar untuk kita jadi penjamin. Takut perkara yang tak diingini berlaku, akan menjadi risiko buat diri kita.

Kenapa berisiko? Teka siapa yang perlu tanggung untuk bayar hutang jika peminjam tidak boleh nak jelaskan?  Sudah tentulah penjamin yang perlu tanggung segala hutang peminjam. Sebab itu pentingnya anda untuk baca artikel ni dahulu sebelum bersetuju untuk menjadi penjamin sesiapa sekali pun.

Apa Syarat Nak Jadi Penjamin?

  • Berumur 18 tahun ke atas
  • Tidak diisytihar bankrap
  • Waras dan berupaya untuk faham segala dokumen jaminan yang berkaitan
  • Sanggup menjadi penjamin tanpa ada tekanan daripada keluarga atau rakan

Ada 2 jenis penjamin yang anda perlu tahu iaitu penjamin sosial dan bukan sosial. Untuk makluman, sosial di sini apabila anda menjadi penjamin untuk tujuan pendidikan, perumahan dan kenderaan. Sebab-sebab lain seperti pinjaman perniagaan itu dikira penjamin bukan sosial.

Hak Sebagai Penjamin

Antara hak penjamin sebelum dan selepas tandatangan perjanjian adalah:

  1. Sebelum menandatangan perjanjian:
  • Dapatkan khidmat guaman sebelum anda menandatangan kontrak
  • Minta salinan dan fahamkan segala dokumen yang berkaitan termasuklah surat atau kontrak jaminan

2. Selepas menandatangan perjanjian:

  • Tanya maklumat terkini seperti baki tertunggak akaun peminjam
  • Boleh minta peminjam selesaikan bayaran cepat jadi anda tidak perlu menjadi penjamin dalam satu masa yang lama
  • Minta peminjam untuk bayar balik apa yang anda sudah bayar ke institusi kewangan, jika peminjam tidak dapat selesaikan hutang yang dipinjam

Betul Ke Jika Peminjam Tidak Bayar, Kita Kena Bayarkan?

Ya, betul. Namun tidak semudah yang disangka. Jika diikutkan Akta Kebankrapan 1967, ramai penjamin diserang jika peminjam buat masalah. Tapi, cara ini timbulkan masalah lain pula. Dari tahun 2007 sehingga 2014, hampir 7000 penjamin sosial bankrap sebab mereka tidak mampu bayar semula.

Sebab itu, kerajaan mengemaskini akta tersebut. Jadi tidaklah hanya penjamin perlu tanggung, sedangkan bukan salah penjamin. Sekarang ini, bank akan mencari peminjam dahulu sebelum penjamin. Contohnya seperti sita aset peminjam atau apa sahaja untuk selesaikan hutang sebelum menyita penjamin. 

Jika pihak bank mengenakan tindakan kepada penjamin, perlu ada dan tunjuk bukti bahawa pihak bank sudah buat tuntutan yang sama pada peminjam tetapi tak berjaya. 

Dengan pindaan akta ini juga, bank tidak boleh bankrapkan penjamin sosial. Untuk penjamin bukan sosial, masih boleh dijatuhkan bankrap bergantung pada keputusan mahkamah. Maksudnya, mahkamah perlu rasa puas hati dulu dengan segala tindakan yang pihak bank sudah ambil.

Apa Lagi Risiko Jadi Penjamin?

  1. Skor kredit rosak

Lagi satu, rekod kredit anda juga akan terjejas. Tak kisahlah peminjam bayar tepat pada masa atau lewat. Jika lambat, lagi teruk. Bila rekod kredit tidak cantik, akan menjadi susah kepada anda nak mohon pinjaman atau pelaburan.

2. Aset boleh disita

Bukan itu sahajea, aset anda juga akan disita dan dikawal oleh Jabatan Insolvensi untuk bayar semua hutang tersebut.

3. Boleh muflis (penjamin bukan sosial)

Tak dinafikan yang risiko paling besar apabila menjadi penjamin ini adalah bankrap. Bila kedua-dua pihak tidak mampu untuk bayar semula, jadi itu sajalah caranya. Cuma, bank perlu tunggu 6 tahun selepas tarikh hantar tuntutan pertama ke penjamin sebelum ambil tindakan undang-undang. Kalau nilai hutang sama atau lebih daripada RM50,000(Akta Kebankrapan 1967). 

Antara Soalan Yang Biasa Ditanya

Soalan: Penjamin kena tanggung tak kalau ada perubahan dengan jumlah kena bayar (peminjam mintak ekstra loan)?

Jawapan: Tidak. Nilai yang ditambahkan itu kena ada penjamin yang lain. Jumlah pinjaman sudah lain, jadi perlu ada jaminan yang baru. Anda boleh tolak permintaan peminjam jika diminta untuk menjadi penjamin.

Soalan: Macam mana jika penjamin tiba-tiba nak tarik diri daripada kontrak?

Jawapan: Boleh, tiada masalah. Perlu mendapat pengesahan dahulu daripada institusi kewangan. Mereka boleh bersetuju tanpa syarat atau perlu ganti dengan penjamin baru. Mereka juga boleh untuk tidak bersetuju melainkan peminjam sudah bayar separuh atau dah selesaikan hutang pokok.

Soalan: Kalau ada di antara penjamin meninggal dunia, macam mana? Apa akan berlaku?

Jawapan: Kena tengok semula jenis jaminan. Sama ada jaminan bersama atau jaminan bersama dan berasingan. Jika jaminan bersama, tanggungjawab itu akan disambung oleh penjamin-penjamin yang lain. Tapi, jika jenis jaminan bersama dan berasingan, waris penjamin yang meninggal dunia itu akan selesaikan hutang peminjam.

Faham Dan Semak Kontrak Jaminan Terlebih Dahulu

Selagi tidak 100% faham, jangan tandatangan walaupun satu dokumen. Kalau ada sesiapa yang paksa ada untuk tandatangan, jangan layan. Lagi-lagi jika anda rasa tak sedap hati dari awal. Mungkin anda tahu yang peminjam ini memang tidak mampu untuk bayar semula atau jenis susah nak dibawa berbincang.

Jangan pula anda jadi penjamin tanpa rela kemudian buat tidak tahu. Anda perlu tahu jumlah maksimum yang boleh dijamin, terma dan syarat, dan paling penting sekali perlu tahu siapa penjamin yang lain.

Artikel asal adalah daripada Loanstreet

Baca juga: