5 Masalah Kewangan Yang Biasa Dialami Dan Cara Penyelesaiannya

Sebagai manusia yang bertanggungjawab, kita perlu sedar dengan punca dan kelemahan dalam pengurusan kewangan. Bila kita tahu kelemahan masing-masing, baru kita dapat melakukan tindakan yang sewajarnya untuk menyelesaikan kemelut yang sedang berlaku dalam kehidupan kita.

Sama ada kita sedar atau tidak, ramai di antara kita yang mengalami 5 masalah berikut:

1. Tiada Simpanan Kecemasan

Mengikut kajian, 3 daripada 4 rakyat Malaysia tiada simpanan RM1,000 yang boleh digunakan untuk kecemasan. Padahal kalau diikutkan sifu-sifu kewangan, kita memerlukan tabung kecemasan sebanyak 3 ke 6 bulan daripada gaji bulanan kita.

Simpanan kecemasan adalah perkara penting dalam kehidupan kita. Ini kerana, kita tidak dapat menjangkakan apa yang akan berlaku pada masa hadapan. Mungkin anda ataupun ahli keluarga anda akan ditimpa penyakit atau kemalangan. Saya mendoakan anda dan keluarga sihat sejahtera.

Namun, sekiranya anda mempunyai simpanan khas untuk perkara-perkara kecemasan, sekurang-kurangnya bebanan yang ditanggung tidaklah terlalu berat. Ia juga dapat memberi ruang dan pilihan untuk anda memikirkan tindakan terbaik yang anda perlu lakukan.

Baca juga Rasa Susah Nak Menyimpan? Ikuti Tips Hebat Ini

2. Tidak Dapat Membezakan Di Antara Keperluan Dan Kehendak

Ini juga satu punca utama yang menyebabkan anda mengalami masalah kewangan. Boleh dikatakan lebih 60% pembeli menyatakan bahawa mereka membeli mengikut keinginan dan bukannya keperluan. Anda perlu bijak dalam merancang perbelanjaan supaya ia tidak akan memudaratkan diri sendiri pada masa hadapan.

Satu tips yang baik ialah dengan membuat senarai barang-barang yang anda mahu beli. Kemudian, anda tanyakan pada diri, adakah ini keperluan atau keinginan?

Keperluan ialah sebarang benda yang anda betul-betul perlukan untuk memastikan kelangsungan kerja atau matlamat tugasan anda tercapai. Contohnya seperti komputer riba bagi seorang pelajar. Komputer riba amat penting untuk memastikan semua tugasan yang diberikan oleh pensyarah dapat dilaksanakan dengan baik dan dihantar mengikut masa yang telah ditetapkan.

Kehendak pula adalah benda-benda yang tanpanya anda masih boleh membuat kerja dan meneruskan hidup seperti biasa. Contohnya, membeli sesuatu kerana mementingkan jenama. Sedangkan, masih ada produk yang mampu milik, berkualiti dan mampu membantu anda untuk mencapai sesuatu objektif. Istilah ‘biar papa asal bergaya’ tidak seharusnya digunapakai.

Baca juga Tuan Norizan Kongsikan Cara Nak Bersara Awal Di Usia 54 Tahun dan Bagaimana Membezakan Antara Keperluan Dan Kehendak?

3. Tidak Tahu Aliran Wang Keluar

Sebaiknya, anda perlu mengetahui setiap aliran wang yang telah anda belanjakan. Ini adalah untuk memudahkan anda melakukan perancangan terhadap perbelanjaan yang ingin dilakukan.

Kebanyakan daripada kita menggunakan telefon pintar pada masa kini, tidak kiralah sama ada menggunakan platform Android atau Apple. Aplikasi sebegini dapat membantu anda mengenalpasti aliran wang masuk dan keluar pada setiap hari. Pada setiap minggu dan bulan, anda boleh mengetahui pola perbelanjaan dan seterusnya mengurus perbelanjaan dengan lebih baik.

Jika anda tidak menggunakan telefon pintar, anda boleh mengambil masa selama 5-10 minit setiap hari sebelum tidur untuk mencatat perbelanjaan anda. Percayalah, anda akan lebih tenang untuk membelanjakan wang kelak.

Baca juga 7 Aplikasi Android dan iOS Percuma Untuk Bantu Anak Muda Mengurus Kewangan.

4. Citarasa Melebihi Kemampuan

Setiap perbelanjaan yang dilakukan mestilah berpadanan dengan kemampuan anda. Jangan terlalu mementingkan citarasa kerana ia pasti akan memudaratkan.

Dunia konsumerisme yang penuh dengan iklan-iklan di televisyen, surat khabar dan pelbagai lagi medium pemasaran, menyebabkan para pengguna berlumba-lumba untuk membeli barangan berjenama.

Jika ada yang menegur-”Wah, kamu memandu kereta BMW. Kayanya.”-pasti timbul perasaan bangga kerana orang memuji kita kaya.

Namun kita perlu bertanya kembali, adakah dengan memakai benda-benda berstatus tinggi ini boleh menyebabkan hati aku tenang? Mampukah aku tidur dengan lena?

Jika anda tenang, tidak terbelenggu dek masalah melangsaikan hutang, itu petanda kemampuan anda mengikut citarasa. Jika sebaliknya, anda harus mula mengukur baju di badan sendiri. Bukankah hidup lebih tenang, jika hidup anda tidak dibelenggu oleh hutang yang menimbun?

Jika kita benar-benar kaya, kita tidak perlu menunjuk-nunjuk atau mencanang kepada orang ramai bahawa kita kaya. Orang ramai akan tahu dengan sendirinya bahawa kita kaya atau sebaliknya.

Baca juga Tahu Tak Beza Orang Kaya Dengan Orang Miskin Bukannya Duit?

5. Sukar Menolak Tawaran

Mungkin anda bukan seorang yang boros, tetapi anda merupakan seorang yang sukar untuk menolak tawaran jualan terutamanya daripada penjual di kalangan rakan-rakan atau ahli keluarga.

Anda perlu faham, matlamat akhir seorang penjual ialah untuk memastikan barangannya terjual. Ada penjual yang tidak mempedulikan apa-apa jua alasan yang diberikan oleh pelanggan.

Justeru, anda perlu bijak untuk mengawal situasi dan emosi ini supaya ia tidak membebankan anda kelak. Belajar untuk katakan tidak dan menolak dengan cara baik.

Dapatkan Khidmat Nasihat Berkaitan Kewangan Daripada Perancang Kewangan Yang Berlesen

Anda sedang berdepan dengan masalah kewangan dan tak tahu nak tanya siapa? Ada masalah nak menyimpan dan tak tahu nak melabur kat mana?

Zaman sekarang ni, ramai yang claim mereka pakar, tapi berapa ramai yang merupakan Perancang Kewangan atau Financial Planner yang berlesen? Kalau nak tahu di Malaysia, bilangan mereka ini tak sampai pun seribu orang, memang rare sangat.

Memperkenalkan My Personal Finances (MyPF Premier)

Kini anda selangkah saja lagi untuk mendapatkan manfaat bagi mengembangkan kewangan peribadi bagi menuju kebebasan kewangan yang dicari-cari.

Mereka menghubungkan anda kepada Perancang Kewangan yang berdaftar dan boleh membantu daripada segi:

  • Penasihat yang membimbing dalam menetapkan sasaran kewangan, mengulas dan berkongsi ilmu
  • Khidmat nasihat yang kerap dengan berkongsi pengalaman, kepakaran, dan menjawab segala kemusykilan berkaitan kewangan
  • Pembelajaran secara hands-on dalam pelaburan, termasuklah saham, hartanah dan lain-lain

Bila dah kenalpasti masalah yang dihadapi, punca masalah tersebut dan cadangan daripada mereka yang pakar untuk mengatasinya; barulah rasa lega sikit kan? Seolah-olah dah nampak cahaya di hujung terowong.

Jom kita jadi ahli MyPF Premier hari ini juga.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pengeluaran Akaun 3 Tidak Pengaruhi Strategi Pelaburan KWSP – CEO

KUALA LUMPUR, 13 Jun (Bernama) — Pengeluaran daripada Akaun 3 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) tidak akan menjejaskan strategi pelaburan dana persaraan itu berikutan ia akan dilaksanakan dalam jumlah terkawal dan rangka kerja yang teratur, kata Ketua Pegawai Eksekutifnya Ahmad Zulqarnain Onn.

Beliau berkata KWSP telah menjangkakan pengeluaran sehingga RM25 bilion daripada Akaun 3 pada tahun pertama, diikuti dengan anggaran RM5 bilion pada tahun seterusnya.

“Keseluruhan aset pelaburan KWSP berjumlah RM1.2 trilion. Oleh itu, pengeluaran ini sebenarnya boleh diurus, dapat diramalkan dan tidak membimbangkan,” katanya sambil memaklumkan langkah ini tidak seperti pengeluaran sebelum ini apabila ahli KWSP telah mengeluarkan RM145 bilion daripada dana itu.

Beliau berkata demikian semasa sesi perbincangan ‘Fireside Chat 2’, yang diadakan bersempena dengan Simposium Sasana 2024 anjuran Bank Negara Malaysia.

Sesi berkenaan yang menumpukan kepada aspek simpanan persaraan dikendalikan oleh Pengarah Kanan Ekonomi dan Kewangan di Pejabat Perdana Menteri Nurhisham Hussein.

KWSP dilaporkan telah meluluskan 3.04 juta permohonan untuk mengeluarkan sebanyak RM5.52 bilion daripada Akaun 3 setakat 22 Mei, mencetuskan kebimbangan mengenai potensi peralihan portfolio pelaburan dana itu kepada aset yang sangat cair untuk memudahkan pengeluaran.

Ini, seterusnya, akan memberi kesan kepada pulangan pelaburan dana memandangkan aset yang sangat cair seringkali menjana pulangan rendah.

Mengulas selanjutnya mengenai strategi pelaburan KWSP, Ahmad Zulqarnain berkata pengagihan semula aset berisiko rendah kepada aset berisiko tinggi akan berlaku dalam pasaran domestik, namun akan dilaksanakan secara berhemat.

“Infrastruktur dalam pasaran domestik (adalah sesuatu yang boleh kami lihat), dan kami optimis mengenai bagaimana perkara ini berkembang pada masa ini.

“Segmen tertentu seperti pusat data dan logistik perindustrian sebenarnya berada dalam fasa pertumbuhan kukuh dan meletakkan modal di sini akan memberikan anda jumlah (pulangan) yang lumayan, begitu juga dengan produk semikonduktor, elektrik dan elektronik,” katanya.

KWSP mencapai pertumbuhan sebanyak 4.2 peratus tahun ke tahun pada suku pertama berakhir 31 Mac 2024 dan mengekalkan prospek optimis terhadap ekonomi domestik dan global.

— BERNAMA