Rasa Susah Nak Menyimpan? Ikuti Tips Hebat Ini

Orang kata bila bergaji kecil, nak tunggu gaji besar dulu baru nak mula menyimpan. 2-3 tahun lepas tu, gaji dah naik sekali ganda, ada pula alasan lain untuk tidak menyimpan.

Kalau macam inilah gayanya, memang takkan dapat simpan sampai bila-bila punyalah. Biasa dengar pepatah ada menyebut, “Besar periuk, besarlah keraknya”?

Bila gaji besar, perbelanjaan pun ikut naik sama dengan gaji. Kalau takde tabiat menyimpan, memang kosonglah tabung simpanan sampai ke tua.

Nak harap duit KWSP untuk bersara? Baca artikel Harapkan Duit Simpanan KWSP Tidak Cukup Untuk Bersara – Data KWSP. Secara ringkasnya:

  1. 68% daripada pencarum KWSP berumur 54 tahun dan ke bawah hanya mempunyai kurang daripada RM50,000.
  2. Kelompok 20% terbawah pencarum KWSP mempunyai simpanan purata sebanyak RM6,909
  3. Daripada 32 juta rakyat Malaysia, 69% tergolong dalam ‘umur bekerja’ iaitu di antara 15-65 tahun. Hanya 48% daripada golongan ini mempunyai akaun KWSP yang aktif.
  4. 70% pencarum yang mengeluarkan simpanan pada umur 55 tahun, menghabiskannya dalam masa kurang daripada 10 tahun.

Jom kita ikuti perkongsian daripada Nur Aliah Mohd Nor, seorang anak muda yang menjadi ikutan ramai.

Kalau Tak Menabung Dari Dulu, Mungkin Tak Dapat RM11,700 Sekarang Ni.

Lia nak kongsikan kepada anda, tips yang sangat best dan mudah je nak buat, dengan izin Allah anda mampu hasilkan duit simpanan lebih dari RM10,000 dalam masa setahun.

1. Ada niat yang betul, fokus dan konsisten menabung setiap masa demi mencapai matlamat yang dinginkan.

2. Sediakan balang saiz besar, boleh hias cantik-cantik aslong balang tu boleh bagi anda motivasi untuk menyimpan duit selalu. Contoh letak gambar travel, rumah atau gambar kaabah.

3. Jumpa duit RM20 dan RM5 asingkan terus ke tepi. Tutup mata setiap kali nampak dua warna ini, kuning dan hijau.

4. Kalau terguna anda wajib untuk menggantikan semula duit itu dengan 2 kali ganda supaya rasa takut nak guna lagi dan dapat ajar diri untuk disiplin.

5. Letakkan target berapa lama nak menabung, yang terbaik adalah set kan terus tabung untuk 1 tahun sebab akan dapat hasil yang sangat memuaskan.

6. Oh ya. Kenapa kena pilih warna kuning dan hijau? Warna kuning ni warna kekayaan, kesenangan dan keceriaan. Manakala warna hijau ni warna ketenangan dan kebahagiaan.

7. Nak tahu, bila anda ada sifat suka menyimpan duit RM20 dan RM5 ni, akan selalu berlaku situasi begini, contoh makcik jual karipap asalnya nak bagi baki rm4.00, sebab tak ada duit kecil dia akan cakap “ambil la rm5 ni takpe makcik halalkan”. Bestkan.

8. Menabung ni anda perlu istiqamah setiap hari, bukan menabung sebulan RM100 sekali. Buat je hari-hari nanti akan timbul sifat suka sangat nak menabung.

9. Setiap awal bulan, kira dalam tabung tu ada berapa jumlah duit yang terkumpul. Dari jumlah tu, asingkan 2.5% dengan tujuan niat untuk berzakat.

10. Selain zakat, asingkan juga 10% dengan tujuan niat untuk bersedekah. Nak bagi lebih tak apa, cuma syaratnya minima 10% untuk sedekah.

11. Lagi 30% ni penting, wajib bagi reward atau hadiah pada diri sendiri. Sebab bila kita reward diri kita, semakin bertambah self-motivation kita untuk rajin menabung ni.

12. Balance duit tu, anda simpan dalam balang tadi tu. Nasihat dari Lia sendiri, Lia galakkan anda tukar duit itu menjadi EMAS 999.9 (Emas Goldbar) bukan lagi dah dalam bentuk wang ringgit.

13. Lia bagi contoh yang sangat mudah, katakan setiap bulan duit yang terkumpul berjaya mendapat RM1,000. Untuk zakat asingkan duit RM25 (2.5%), untuk sedekah asingkan duit RM100 (10%) dan untuk reward diri sendiri asingkan duit RM300 (30%).

14. Lia suggestkan, untuk sedekah kalau tak tahu nak bagi siapa, bagilah pada anak yatim piatu, ibu tunggal yang susah atau bagi pada pelajar-pelajar di Universiti kerana mereka juga layak diterima sedekah.

15. Bayangkan, dengan bersedekah ni, anda telah menghasilkan 7 tangkai dan setiap tangkai itu mengandungi 100 buahnya. Jadi, RM100 x 7 tangkai x 100 buah = RM70,000!! Wow! Banyak tu.

16. Inilah formula calculator dalam kiraan Islam. Konsep yang sangat mudah, “the more you give, the more you will get.”

17. RM70,000 tu kadang-kadang bukan dalam bentuk duit, mungkin nilai suami cium isteri RM10,000, nilai orang bagi 10 botol Dexandra Perfume RM750, tiba-tiba ada orang nak belanja makan di hotel mewah 5 bintang.

18. Lia yakin dan sangat percaya, macam-macam lagi keajaiban yang berlaku dalam hidup anda yang anda sendiri tak sangka-sangka, sebab rezeki Allah itu Maha Kaya dan Maha Luas.

19. Itu la menariknya menabung ni, anda akan rasa sangat best, tenang je dan duit tu sentiasa ada bersama anda. Law of Attraction.

Syukur Alhamdulillah, bermulanya bulan February 2017, simpanan yang tak sampai setahun itu telah menghasilkan jumlah wang lebih dari RM10,000. InshaaAllah, usaha ini akan diteruskan pada tahun 2018 pula.

Ajarkan pada anak-anak anda menabung dari sekarang. Bila dah besar, duit untuk tanggung kos belajar di Universiti semua dah ada. Bestkan.

Kesimpulannya. Menabunglah dari sekarang sebab menabung ni sangat penting untuk masa depan yang gemilang.

Jom beraya dengan bahagia sambil ajar anak dan pasangan kita ilmu kewangan!

Sumber: FB Nur Aliah Mohd Nor

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

Apa Lagi Alasan Anda?

Nak seribu daya, taknak satu alasan pun dah cukup. Nak lagi inspirasi untuk berubah? Rajin-rajinlah baca:

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

29 Nasihat Berharga Warren Buffett

Siapa yang tak kenal dengan nama Warren Buffett ini? Beliau merupakan pengerusi dan CEO syarikat Berkshire Hathaway dan kini memiliki kekayaan sebanyak USD100.8 bilion.

Sekiranya beliau boleh lakukan, kenapa tidak kita? Langkah pertama adalah berdoa kepada-Nya terlebih dahulu. Kemudian, baru kita belajar cara-cara bagaimana beliau bina kekayaan sehingga menjadi multi-bilionaire sepertinya.

Nasihat ini InsyaAllah boleh buat kita jadi kaya-raya. Warren Buffett seorang yang hidup bersama beberapa peraturan. Beliau amalkan perkara ini sebelum bertindak untuk membuat sesuatu keputusan penting dalam pelaburan dan kehidupan.

Jom kita dengarkan 29 nasihat Warren Buffett kepada kita semua.

Nasihat #1: Dua peraturan Warren Buffett dalam dunia pelaburan

“Peraturan 1: Jangan rugi dalam pelaburan. Peraturan 2: Jalan lupa peraturan no.1.”

Nasihat #2: Pasaran tak selalunya betul dalam meletakkan harga

“Harga ialah apa yang kita bayar. NIlai adalah apa yang kita dapat.”

Nasihat #3: Untung dengan risiko yang kecil adalah kuncinya

“Risiko berpunca daripada melakukan perkara yang kita tak tahu.”

Nasihat #4: Bergaul dengan orang yang betul

“Adalah lebih baik bergaul dengan orang yang lebih baik daripada kita. Pilih untuk berkawan dengan orang yang baik tindak-tanduknya. Lambat laun, kita akan ikut perangai baiknya.”

Nasihat #5: Lebih mudah mengkaji sejarah berbanding menilik masa hadapan

“Dalam dunia perniagaan, cermin pandang belakang lebih jelas jika dibandingkan dengan cermin depan.”

Nasihat #6: Sentiasa beli syarikat yang bagus

“Adalah jauh lebih baik beli syarikat yang bagus pada harga yang berpatutan, daripada beli syarikat biasa-biasa pada harga yang baik.”

Nasihat #7: Reputasi dan imej kita pada pandangan orang lain

“Ia ambil masa 20 tahun untuk membina reputasi dan 5 minit untuk musnahkannya.

Jika kita fikir seperti ini, kita akan sentiasa ambil tindakan yang betul.”

Nasihat #8: Tak berdosa untuk tanam impian

“Saya tahu saya akan jadi kaya satu hari nanti. Saya tak pernah ragu-ragu tentang perkara ini, walaupun sedetik.”

Nasihat #9: Pilih pelaburan jangka masa panjang

“Sentiasa beli sesuatu yang akan buat anda gembira untuk jangka masa panjang, walaupun jika pasaran itu ditutup selama 10 tahun.”

Nasihat #10: Beli pelaburan yang kita boleh pegang sampai bila-bila

“Tempoh pegangan yang saya gemari adalah selama-lamanya.”

Nasihat #11: Ramai buat pelaburan kelihatan lebih sukar daripada yang sepatutnya

“Universiti yang mengajar subjek perniagaan hasilkan orang yang kompleks, berbanding pemikiran yang simpel. Pemikiran yang simpel jauh lebih efektif dalam dunia pelaburan.”

Nasihat #12: Kadang-kala, tak buat apa-apa adalah perkara yang betul untuk dilakukan

“Kita ambil tindakan apabila ada peluang yang baik.

Ada masa, saya ada macam-macam idea dalam fikiran saya. Ada juga ketika kemarau idea datang melanda.

Jika ada idea pada minggu depan, saya akan ambil tindakan. Jika tak, saya tak akan lakukan apa-apa.”

Nasihat #13: Berkaitan kejujuran daripada orang lain

“Harga untuk sebuah kejujuran adalah amat mahal. Tak perlu harapkan ia daripada orang yang “murah”.”

Nasihat #14: Sentiasa bersyukur tentang asal-usul kita

“Kita berteduh di bawah bayang-bayang pokok, kerana ada orang sebelumnya yang tanam pokok itu.”

Nasihat #15: Sumbang kembali kepada masyarakat

“Jika kita tergolong dalam 1% masyarakat yang bertuah, kita berhutang kepada 99% yang tak senasib dengan kita.”

Nasihat #16: Tak perlu jadikan pelaburan satu perkara yang sukar

“Akan sentiasa ada perangai manusia yang suka buat perkara yang mudah menjadi sukar.”

Nasihat #17: Buat ramalan sendiri

“Ramalan si peramal tak akan beritahu apa-apa tentang masa depan pelaburan kita.”

Nasihat #18: Latih diri untuk kata “tidak”

“Beza orang yang berjaya dan tidak berjaya adalah mereka suka kata “tidak” kepada kebanyakan perkara.”

Nasihat #19: Sentiasa buat perkara yang kita suka

“Dalam dunia perniagaan, orang yang berjaya adalah mereka yang cintakan apa yang mereka buat.”

Nasihat #20: TIndakan VS Hasil

“Jika kita buat perkara yang sama berulang-kali, jangan sangka kita akan dapat hasil yang lain.”

Nasihat #21: Labur kepada syarikat yang anda kenal dan percaya

“Seorang pelabur yang bagus perlu bijak buat keputusan yang sukar, walaupun sedang ditumbuk lebih 20 orang sekaligus.”

Nasihat #22: Belajar uruskan masa dengan baik

“Kita mesti jaga pengurusan masa, dan ia agak sukar jika tak kata “tidak”. Jangan biarkan orang lain sibukkan diri mereka dalam agenda hidup kita.”

Nasihat #23: Pelabur hebat akan fokus pada satu jenis pelaburan sahaja

“Mempelbagaikan pelaburan adalah perkara yang kurang bijak.

Ia tak akan membantu kita jika kita tak tahu apa yang kita lakukan.”

Nasihat #24: Sentiasa sambar peluang yang baik

“Peluang yang baik jarang datang selalu. Bila hujan emas turun, sepatutnya sediakan baldi. Bukan sekadar cawan.”

Nasihat #25: Sejarah lalu bukan penentu masa depan

“Jika sejarah menjadi keperluan dalam dunia kewangan, orang paling kaya di dunia sekarang adalah pustakawan.”

Nasihat #26: Pilih “hero” kita dengan bijak

“Beritahu saya “hero” kamu, dan saya akan beritahu siapakah anda di masa hadapan.”

Nasihat #27: Buat pelaburan jangka masa panjang

“Jika kita tak fikir untuk ada pelaburan untuk tempoh 10 tahun, jangan mimpi untuk memiliki pelaburan untuk tempoh 10 minit.”

Nasihat #28: Tak salah jadi tamak

“Tidak buat perkara yang kita suka dengan alasan tamak, membuktikan kita tidak pandai uruskan kehidupan kita.”

Nasihat #29: Luangkan masa untuk tingkatkan diri sendiri

“Pelaburan terbaik adalah melabur untuk diri kita sendiri.”

Kredit: Gila Hartanah

Apa-apa pun, niat nak jadi kaya kena betul. Niat bila dah kaya nanti, kita akan bantu lebih ramai orang susah. Lebih kaya nanti, lebih banyak kita boleh berzakat dan membantu golongan yang memerlukan.

Apabila kita bersyukur, maka Allah akan tambah lagi nikmat. Dan jangan takut untuk bersedekah, tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima.