Rasa Susah Nak Menyimpan? Ikuti Tips Hebat Ini

Orang kata bila bergaji kecil, nak tunggu gaji besar dulu baru nak mula menyimpan. 2-3 tahun lepas tu, gaji dah naik sekali ganda, ada pula alasan lain untuk tidak menyimpan.

Kalau macam inilah gayanya, memang takkan dapat simpan sampai bila-bila punyalah. Biasa dengar pepatah ada menyebut, “Besar periuk, besarlah keraknya”?

Bila gaji besar, perbelanjaan pun ikut naik sama dengan gaji. Kalau takde tabiat menyimpan, memang kosonglah tabung simpanan sampai ke tua.

Nak harap duit KWSP untuk bersara? Baca artikel Harapkan Duit Simpanan KWSP Tidak Cukup Untuk Bersara – Data KWSP. Secara ringkasnya:

  1. 68% daripada pencarum KWSP berumur 54 tahun dan ke bawah hanya mempunyai kurang daripada RM50,000.
  2. Kelompok 20% terbawah pencarum KWSP mempunyai simpanan purata sebanyak RM6,909
  3. Daripada 32 juta rakyat Malaysia, 69% tergolong dalam ‘umur bekerja’ iaitu di antara 15-65 tahun. Hanya 48% daripada golongan ini mempunyai akaun KWSP yang aktif.
  4. 70% pencarum yang mengeluarkan simpanan pada umur 55 tahun, menghabiskannya dalam masa kurang daripada 10 tahun.

Jom kita ikuti perkongsian daripada Nur Aliah Mohd Nor, seorang anak muda yang menjadi ikutan ramai.

Kalau Tak Menabung Dari Dulu, Mungkin Tak Dapat RM11,700 Sekarang Ni.

Lia nak kongsikan kepada anda, tips yang sangat best dan mudah je nak buat, dengan izin Allah anda mampu hasilkan duit simpanan lebih dari RM10,000 dalam masa setahun.

1. Ada niat yang betul, fokus dan konsisten menabung setiap masa demi mencapai matlamat yang diinginkan.

2. Sediakan balang saiz besar, boleh hias cantik-cantik aslong balang tu boleh bagi anda motivasi untuk menyimpan duit selalu. Contoh letak gambar travel, rumah atau gambar kaabah.

3. Jumpa duit RM20 dan RM5 asingkan terus ke tepi. Tutup mata setiap kali nampak dua warna ini, kuning dan hijau.

4. Kalau terguna anda wajib untuk menggantikan semula duit itu dengan 2 kali ganda supaya rasa takut nak guna lagi dan dapat ajar diri untuk disiplin.

5. Letakkan target berapa lama nak menabung, yang terbaik adalah set kan terus tabung untuk 1 tahun sebab akan dapat hasil yang sangat memuaskan.

6. Oh ya. Kenapa kena pilih warna kuning dan hijau? Warna kuning ni warna kekayaan, kesenangan dan keceriaan. Manakala warna hijau ni warna ketenangan dan kebahagiaan.

7. Nak tahu, bila anda ada sifat suka menyimpan duit RM20 dan RM5 ni, akan selalu berlaku situasi begini, contoh makcik jual karipap asalnya nak bagi baki rm4.00, sebab tak ada duit kecil dia akan cakap “ambil la rm5 ni takpe makcik halalkan”. Bestkan.

8. Menabung ni anda perlu istiqamah setiap hari, bukan menabung sebulan RM100 sekali. Buat je hari-hari nanti akan timbul sifat suka sangat nak menabung.

9. Setiap awal bulan, kira dalam tabung tu ada berapa jumlah duit yang terkumpul. Dari jumlah tu, asingkan 2.5% dengan tujuan niat untuk berzakat.

10. Selain zakat, asingkan juga 10% dengan tujuan niat untuk bersedekah. Nak bagi lebih tak apa, cuma syaratnya minima 10% untuk sedekah.

11. Lagi 30% ni penting, wajib bagi reward atau hadiah pada diri sendiri. Sebab bila kita reward diri kita, semakin bertambah self-motivation kita untuk rajin menabung ni.

12. Balance duit tu, anda simpan dalam balang tadi tu. Nasihat dari Lia sendiri, Lia galakkan anda tukar duit itu menjadi EMAS 999.9 (Emas Goldbar) bukan lagi dah dalam bentuk wang ringgit.

13. Lia bagi contoh yang sangat mudah, katakan setiap bulan duit yang terkumpul berjaya mendapat RM1,000. Untuk zakat asingkan duit RM25 (2.5%), untuk sedekah asingkan duit RM100 (10%) dan untuk reward diri sendiri asingkan duit RM300 (30%).

14. Lia suggestkan, untuk sedekah kalau tak tahu nak bagi siapa, bagilah pada anak yatim piatu, ibu tunggal yang susah atau bagi pada pelajar-pelajar di Universiti kerana mereka juga layak diterima sedekah.

15. Bayangkan, dengan bersedekah ni, anda telah menghasilkan 7 tangkai dan setiap tangkai itu mengandungi 100 buahnya. Jadi, RM100 x 7 tangkai x 100 buah = RM70,000!! Wow! Banyak tu.

16. Inilah formula calculator dalam kiraan Islam. Konsep yang sangat mudah, “the more you give, the more you will get.”

17. RM70,000 tu kadang-kadang bukan dalam bentuk duit, mungkin nilai suami cium isteri RM10,000, nilai orang bagi 10 botol Dexandra Perfume RM750, tiba-tiba ada orang nak belanja makan di hotel mewah 5 bintang.

18. Lia yakin dan sangat percaya, macam-macam lagi keajaiban yang berlaku dalam hidup anda yang anda sendiri tak sangka-sangka, sebab rezeki Allah itu Maha Kaya dan Maha Luas.

19. Itu la menariknya menabung ni, anda akan rasa sangat best, tenang je dan duit tu sentiasa ada bersama anda. Law of Attraction.

Syukur Alhamdulillah, bermulanya bulan February 2017, simpanan yang tak sampai setahun itu telah menghasilkan jumlah wang lebih dari RM10,000. Insha-Allah, usaha ini akan diteruskan pada tahun 2018 pula.

Ajarkan pada anak-anak anda menabung dari sekarang. Bila dah besar, duit untuk tanggung kos belajar di Universiti semua dah ada. Bestkan.

Kesimpulannya. Menabunglah dari sekarang sebab menabung ni sangat penting untuk masa depan yang gemilang.

Jom beraya dengan bahagia sambil ajar anak dan pasangan kita ilmu kewangan!

Sumber: FB Nur Aliah Mohd Nor

Apa Lagi Alasan Anda?

Nak seribu daya, taknak satu alasan pun dah cukup. Nak lagi inspirasi untuk berubah? Rajin-rajinlah baca:

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

6 Individu Paling Terkaya Sepanjang Zaman

(Klu: Elon Musk Tiada Dalam Senarai Ini)

Anda mungkin sering mendengar individu yang mempunyai status jutawan ataupun billionaire.

Namun pernahkah anda terfikir mengenai manusia yang berstatus trilionaire? Umum kita mengetahui bahawa bergelar status sebagai trillionaire adalah hampir mustahil untuk dilakukan, mempunyai jumlah aset 1 trilion, jumlah yang sangat besar iaitu 12 angka kosong (1,000,000,000,000).

Percayakah anda bahawa hanya 5 trillionaire yang pernah hidup di muka bumi ini?

Ianya pasti bukan Elon Musk ataupun Jeff Bezos, sehinggakan kekayaan terbesar ini tidak pernah lagi terlihat di abad ini. Jika dilihat mereka yang mempunyai aset $1 juta, hanyalah fraktal atau serpihan yang sangat kecil jika dibandingkan dengan kekayaan seorang trillionaire.

Seorang billionaire mungkin mengambil masa lebih dari 1 abad untuk mencipta kekayaan trillionaire, manakala seorang trillionaire mengambil masa lebih dari 1,000 tahun untuk mencipta kekayaan quadrillionaire (1,000 kali ganda lebih besar dari trilionaire).

Pada artikel kali ini, kita akan melihat senarai 6 individu yang bergelar sebagai trilionaire.

1. Genghis Khan

  • 1206 hingga 1227
  • Pemimpin atau seorang raja kepada empayar Mongolia
  • Anggaran nilai kekayaan beliau : Lebih dari $100 trilion

Genghis Khan, merupakan salah seorang penakluk atau pemimpin yang paling menakutkan sepanjang zaman. Pada akhir hayatnya empayar Mongolia menjadi sebuah empayar yang terlalu luas dari Asia Tenggara sehingga ke China. Kebanyakan nilai kekayaan beliau datang dari hasil rompakan, cukai dan kawalan laluan yang dilakukan sepanjang jalan sutera (silk road).

Menurut catatan sejarah, salah satu kekayaan yang beliau miliki ialah 270,000 ekor kuda yang sarat dengan muatan harta yang terlalu banyak. Antaranya ialah permata berlian yang melebihi $1 trillion, emas seberat 2 juta tan dan banyak lagi. Tidak seperti maharaja lain, Genghis Khan tidak banyak menghabiskan hartanya untuk membina tugu atau bangunan yang melambangkan kekuasaan atau kekayaan beliau.

2. Zhau Xu ( Zhao Yong)

  • 1048 hingga 1085
  • Maharaja Shenzong Song di China
  • Anggaran kekayaan: $30 trillion

Zhau Xu ialah maharaja ke-7 dinasti Song di China. Nama asalnya ialah Zhao Yong, tetapi beliau menukarnya kepada “Zhao Xu” selepas pertabalannya menjadi seorang maharaja. Beliau memerintah dari tahun 1067 sehingga kematiannya pada tahun 1085.

Kekayaan yang sangat luas datang daripada inovasi teknologi dan pembaharuan yang cekap dalam pengurusan proses mengutip cukai. Dinasti Song adalah empayar yang pertama menggunakan serbuk peledak pada senjata api seperti pistol dan juga merupakan empayar pertama dalam memperkenalkan wang kertas pada abad ke-11.

3. Akbar, The Great

  • 1542 hingga 1605
  • Maharaja dalam dinasti Mughal India
  • Anggaran kekayaan sekitar $21 trilion

Akbar The Great pernah menakluki ratusan ribu batu persegi wilayah dan memerintah sebahagian besar benua kecil India. Empayar pemerintahan beliau juga dikenali sebagai Empayar Mughal, dari tahun 1556 hingga 1605. Beliau menguasai sekitar 25% daripada KDNK dunia pada masa itu.

Jika diterjemahkan dalam bentuk wang, ianya sekitar $21 trilion hari ini. Empayar Mughal yang terlalu mewah sehingga setara atau mampu menyaingi kemewahan empayar lain seperti Bourbon Perancis, Hapsburg Austria, Romanov Rusia dan maharaja China. Sehinggakan kerajaan British terlalu kagum dengan kekayaan empayar Mughal, kemudiannya mengabadikan istilah perkataan ‘mughal’ ke dalam bahasa Inggeris menggambarkan taikun dalam sesuatu industri, contohnya perfileman.

Tahukah anda sesetengah ahli sejarah mempercayai fakta bahawa nilai singgahsana Akbar,The Great saja sudah melebihi kekayaan Ratu Elizabeth. Dengan perhiasan imej burung merak, disulami oleh emas dan batu permata yang tidak ternilai melambangkan kekuasaan dan kekayaan empayar Mughal. Semasa zaman pemerintahan beliau, inovasi ketenteraan dalam meriam, kubu pertahanan dan penggunaan gajah semasa peperangan telah diperkenalkan.

4. Amenhotep III

  • 1388 hingga 1351 SM
  • Firaun Mesir
  • Anggaran kekayaan: sekitar $4 hingga 6 trilion

Semasa dinasti ke-18, Mesir adalah merupakan kuasa besar global dalam ketenteraan dan perdagangan. Semasa pemerintahan beliau, tiada peperangan dan perdagangan senjata di Mesir ketika itu, keselamatan dan keharmonian berada pada tahap tertinggi.

Beliau mengaut semua hasil kekayaan empayar Mesir dan terhasillah kekayaan beliau yang tidak terhingga, dianggarkan jumlah kekayaan beliau pada masa itu sekitar $4 hingga 6 trilion. 

5. Augustus Caesar

  • 63SM hingga 14 M
  • Maharaja Rom
  • Anggaran kekayaan : sekitar $4.6 trilion

Caesar Augustus von Prima Porta, merupakan pemerintah kepada empayar Rom yang telah mengawal banyak negeri. Kekayaan peribadi beliau bersamaan 20% daripada keseluruhan kekayaan empayar tersebut.

Kekayaan beliau memuncak apabila dia memiliki Mesir, yang merupakan sebahagian 25 hingga 30 peratus daripada KDNK ekonomi empayar Rom, disebabkan mesir mempunyai tanah pertanian yang terbaik. 

6. Mansa Mousa

  • Tahun 1280 hingga 1337
  • Raja empayar Mali dan Timbuktu di Afrika
  • Jumlah kekayaan: sekitar $0.5 trilion hingga $1 triion

Mansa Musa adalah maharaja dan sultan Empayar Mali yang terdiri daripada wilayah yang dahulunya milik Empayar Ghana di selatan Mauritania (pada masa kini) dan di Mali (kawasan sekitarnya). Empayar pemerintahannya mempunyai simpanan emas yang banyak. Pada masa itu, emas mendapat permintaan yang besar dan Mali merupakan pengeluar emas terbesar di dunia. Sehingga mampu membawanya kekayaan yang tidak terkira.

Salah satu cerita yang paling menarik berkaitan kisah kekayaan beliau, ialah perjalan beliau menunaikan ibadah haji di Mekah. Ketika itu beliau memulakan ibadah haji antara tahun 1324 dan 1325. Beliau telah diiringi oleh 60,000 lelaki, yang semuanya memakai pakaian sutera parsi yang disulami emas, 12,000 hamba yang yang masing-masing membawa 1.8kg batang emas dan juga memakai pakaian sutera. Serta diiringi oleh 80 ekor unta yang membawa muatan emas seberat 23kg hingga 136kg.

Menariknya sepanjang perjalanan ibadah haji tersebut, beliau sentiasa menjaga kebajikan seluruh pengiring beliau, termasuklah haiwan-haiwan tunggangan mereka. Sehinggakan beliau banyak memberi emas kepada pembesar-pembesar dan kota-kota seperti Kaherah,Madinah, Mekah sebahagian besarnya sebagai cenderahati atau ibadah sedekah beliau.

Percayakah anda disebabkan sifat beliau yang terlalu bermurah hati, maka tindakan beliau secara tidak langsung menghancurkan ekonomi wilayah yang beliau telah lalui. Kemasukan emas secara tiba-tiba yang terlalu banyak sepanjang wilayah tersebut, telah menyebabkan harga nilai logam tersebut turun mendadak dan mengambil masa berdekad lamanya untuk pulih. Harga barang keperluan dan sebagainya melambung tinggi. 

Bagi memulihkan semula pasaran Emas, semasa perjalanan pulang dari Mekah, beliau meminjam semua emas dan beliau sendiri bersetuju untuk mengenakan kadar faedah yang tinggi. Ini telah direkodkan dalam fakta sejarah sebagai ‘seorang lelaki mengawal terus nilai dagangan emas di Mediterranean.

Terima kasih kepada anda yang menyokong kami selama ini. Hari-hari kami bersemangat nak sebarkan ilmu tentang kewangan dan pelaburan.

Kami sedar yang majoriti pembaca kami adalah anak-anak muda yang tercari-cari panduan bagaimana untuk mula melabur. Jadi buku ini sangat sesuai bagi newbie yang nak mulakan langkah pertama.

Anda ada soalan-soalan berikut yang memerlukan jawapan?

  • Ada duit tapi tak tahu nak melabur di mana?
  • Nak melabur tapi takut kena tipu dengan scammer?
  • Bagaimana nak tahu sesuatu pelaburan itu adalah patuh Syariah atau tidak?
  • Ada banyak sangat jenis pelaburan dekat luar sana, apa yang paling sesuai dengan jiwa?
  • Dalam suasana ekonomi yang tak menentu, apakah pelaburan ‘safe haven’ yang menjadi pilihan?
  • Pelaburan tanpa tunai tu macam mana?
  • Soalan-soalan lazim berkenaan pelaburan

Jika ya, maka anda perlu miliki buku Buku Malaysia Melabur : 10 Benda Kita Kena Tahu.

Buku Malaysia Melabur juga telah berada dalam senarai MPH Best 2020 dalam kategori MPH Best Malay Non-Fiction 2020.

Sesungguhnya kami bersyukur diberi peluang oleh Allah untuk berubah menjadi lebih baik dan mendapat rezeki seperti yang diidamkan. Kami doakan semoga tuan puan juga dilimpahi rezeki yang penuh keberkatan.

Boleh miliki buku ini secara online di Shopee